جاهای گردشگری دنیا

راهنمای سفر به قاهره

سفر به قاهره یکی از خاص‌ترین سفرهایی است که هرکسی می‌تواند داشته باشد. این مقاله را بخوانید تا دلیلش را خودتان بفهمید. قاهره در امتداد ساحل رود نیل واقع شده است. این شهر تاریخی که به عنوان پایتخت کشور مصر و بزرگ‌ترین شهر تمام کشورهای عربی شناخته می‌شود، تلفیقی از آثار باستانی است. کلیساها بر فراز ویرانه‌های رومی ساخته شده‌اند و آسمان خراش‌ها در پشت بناهای قرون وسطایی قرار گرفته‌اند. پایتخت مصر بیشتر به خاطر حفظ آخرین شگفتی‌های هفتگانه جهان باستان شناخته شده است، اما این شهر دارای گنجینه‌های بی‌نهایت و فراتر از اهرام جیزه است.

قاهره از قدمتی بسیار دور و دراز برخوردار است و اینطور که پیداست، همین تاریخچه دور و دراز منجر به هجوم گردشگران به سمت آن شده است. از گذشته‌های این شهر، بناها و آثار باستانی خیره کننده‌ای برجای مانده است که هر کسی باید یک بار در زندگی آنها را از نزدیک ببیند. در این مقاله از معرفی جاذبه‌های تاریخی گرفته تا بهترین زمان سفر به قاهره، غذاهای خوشمزه عربی و همینطور هزینه‌های خورد و خوراک و اقامت در قاهره را مورد بررسی قرار داده‌ایم. اگر دوست دارید، با کلی اطلاعات وارد این شهر شوید سپنجا را در ادامه مطلب همراهی کنید.

موقعیت جغرافیایی قاهره

قاهره پایتخت مصر و بزرگ‌ترین شهر قاره آفریقا است. موقعیت استراتژیک این شهر بر روی رودخانه نیل، آن را به یک سنگر دفاعی برای مصر برای نزدیک به ۱۵۰۰ سال تبدیل کرده است. در قرون وسطی، قاهره یکی از شلوغ‌ترین مراکز تجاری و آموزشی در مدیترانه و خاورمیانه بود. امروزه این شهر همچنان قطب پر جنب و جوش فرهنگ و سیاست اسلامی است.

موقعیت جغرافیایی قاهره

مختصری از تاریخ قاهره

اگر توجه کرده باشید در بخش‌های قبلی گفتیم که قاهره از تاریخی بسیار دور و دراز برخوردار است، بنابراین از اینکه بخواهیم مفصل در مورد تاریخ این شهر صحبت کنیم، معذوریم. اما تا این حد می‌توان گفت که اولین مسجد قاره آفریقا در همین شهر بنا شده است. همچنین می‌توان گفت، تاریخ قاهره از زمان روم شروع می‌شود. این شهر توسط اعراب و امپراتوری عثمانی ساخته شد تا در اوج خود به بزرگ‌ترین و ثروتمندترین پایتخت جهان تبدیل شود. شهر باستانی ممفیس در حومه قاهره کنونی قرار داشت. این پایتخت اولیه مصر توسط فرعون منس، تقریباً ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد تاسیس شد. تاریخ این شهر با اهرام بزرگ جیزه و حتی اهرام قدیمی‌تر در جنوب، در ساکارا، ارتباط تنگاتنگی دارد.

اطلاعات اساسی برای قبل از سفر به قاهره

  • اختلاف ساعت قاهره با تهران: حدود دو ساعت و نیم
  • زبان مردم قاهره: مصری- عربی
  • واحد پول قاهره: پوند مصر ، هر پوند برابر ۱۸۹۴ ریال است.
  • برق: ۲۲۰ ولت
  • شماره پلیس: ۱۲۲
  • شماره آتشنشانی: ۱۸۰
  • شماره اورژانس: ۱۲۳
  • فرودگاه شهر قاهره: فرودگاه بین المللی قاهره

آب و هوا و بهترین زمان سفر به قاهره

هزاران سال است که مسافران به مصر سفر کرده‌اند تا با شگفتی به اهرام باستانی و معابد به جا مانده از دوران فراعنه، یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌هایی که جهان تا به حال شناخته است، خیره شوند. اخیراً، بازدیدکنندگان نیز برای آشنایی با فرهنگ یا برای کشف سواحل بکر و صخره‌های معروف جهان از دریای سرخ، نیز به قاهره می‌روند. اگر سفر به مصر در لیست مقاصد سفر شما قرار دارد، یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید این است که چه زمانی باید بروید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به آنتالیا

قاهره معمولاً در طول سال گرم و آفتابی است و در جنوب آن میزان بارش بسیار کم است. اگر آب و هوا دغدغه اصلی شما برای سفر به قاهره است، باید بگوییم که گردشگران می‌توانند در هر زمان از سال به مصر سفر کنند. بهترین زمان برای سفر به مصر در زمستان از اکتبر تا آوریل است که دمای هوا کمتر است.

 محبوب‌ترین زمان برای گردشگران دسامبر و ژانویه است. گردشگری در مصر در این زمان از سال رونق زیادی دارد بنابراین مطمئن شوید که از قبل برنامه ریزی کرده‌اید. اگر قصد دارید از ازدحام جمعیت اجتناب کنید، مارس، آوریل و سپتامبر نیز ماه‌های خوبی برای سفر به مصر هستند. هوای روز می‌تواند بسیار دلپذیر باشد و بهترین زمان برای لذت بردن از فعالیت‌های آبی مانند غواصی و شنا است.

راهنمای سفر به قاهره

هزینه‌های اقامت در قاهره

در این شهر اگر بخواهید، یک اتاق دو تخته با امکانات معمولی اجاره کنید، باید شبی ۱۷۰ پوند بپردازید. همچنین اگر بخواهید در اتاق‌های ارزان‌تر با امکانات نسبتاً خوب اقامت داشته باشید، باید شبی ۱۲۵ تومان بپردازید.

هزینه‌های خورد و خوراک در قاهره

در سفر به قاهره تا دلتان بخواهد غذای ارزان در خیابان‌ها پیدا می‌شود. به عنوان مثال: قیمت هر ساندویچ فلافل در خیابان حدود ۵ هزار تومان است. اما اگر بخواهید وعده‌های کامل‌تری در رستوران‌های شهر میل کنید، حدود ۷۰ هزار تومان باید هزینه کنید.

هزینه‌های حمل و نقل

متاسفانه سیستم حمل و نقل قاهره چندان منظم و تعریفی نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم برای چرخیدن در شهر از تاکسی استفاده کنید. تاکسی‌های این شهر به ازای هر ۲.۵ کیلومتر اضافه، سه پوند مصر از مسافر دریافت می‌کنند. یکی از نکاتی که در این زمینه بسیار مهم است و نباید تحت هیچ عنوان فراموش کنید، یادآوری تاکسی متر ماشین به راننده است تا آن را روشن کند. ضمناً هزینه کشتی‌های کروز که مسافران را در نیل میچرخانند، تقریباً ۱۷۵ دلار به ازای هر یک نفر است.

راهنمای سفر به قاهره

شکم گردی در قاهره

در سفر به قاهره، باید حداقل یکبار غذای‌های خیابانی را امتحان کنید. این غذاها هر روز توسط مردم محلی قاهره خورده می‌شوند. غذاهای خیابانی در قاهره برای کسانی که با بودجه کم سفر می‌کنند بسیار عالی هستند و گیاه خواران نیز می‌توانند از سهم عادلانه خود از غذاهای خیابانی مصری لذت ببرند، زیرا بسیاری از آنها به طور سنتی، گیاهی هستند. در اینجا لیستی از غذاهای لذیذی است که باید در هنگام حضور در شهر قاهره امتحان کنید آورده شده است. خواه بخواهید از غذاهای خیابانی بچشید یا در یک رستوران ۵ ستاره شیک غذا بخورید، قاهره مکانی عالی برای غذاهای دلچسب و خوش طعم است که هر ذائقه‌ای را خوشحال می‌کنند.

فوول

اگر غذایی وجود داشته باشد که بتوان آن را غذای ملی مصر دانست، این غذای خوشمزه است. فوول با لوبیا پخته فاوا، و ادویه جات مختلف مصری درست می‌شود و به طور سنتی به همراه نان پیتا سرو می‌شود. برای غنی شدن بیشتر می‌توانید یک تخم مرغ به آن اضافه کنید. مردم محلی معمولاً صبحانه فوول می‌خورند، زیرا یک غذای دلچسب است که سرشار از پروتئین است و می‌تواند آنها را در طول روز سیر کند. اگر در سفر به قاهره این غذای لذیذ را نچشید، سفرتان کامل نخواهد شد.

تامیا

Taameya، که یک فلافل مصری است و با لوبیای فاوا به جای نخود تهیه می‌شود، یک غذای و صبحانه معمولی در سراسر مصر است. با این حال، می‌توانید آن را در تمام ساعات روز سرو کنید. گفته می‌شود که این غذا، بسیار سیر کننده است و توسط قبطی‌ها به عنوان غذای جایگزین در ماه رمضان اختراع شده است. امروزه در سراسر خاورمیانه از فلافل یا تامیا استفاده می‌شود، اما مصر زادگاه واقعی آن است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به سریلانکا

تامیا

جاذبه‌های گردشگری قاهره

قاهره یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان است و با نام قاهره بزرگ نیز شناخته می‌شود. این شهر زیبا به خاطر بسیاری از آثار تمدنی باستانی خود مانند اهرام بزرگ جیزه و ابوالهول بزرگ مشهور است. اما هنوز بسیاری از کسانی که قصد دارند از این شهر شگفت انگیز دیدن کنند، نمی‌دانند که جاذبه‌های قاهره تنها محدود به این دو مورد نمی‌شود. در این بخش ما شما را با مهم‌ترین جاذبه‌های قاهره آشنا خواهیم کرد. همراهمان باشید جون این فهرست در سفر به قاهره به دردتان می‌خورد.

اهرام جیزه

هرم‌ها یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چیزهایی هستند که میلیون‌ها گردشگر را به قاهره می‌کشاند. در واقع هیچ سفری به قاهره بدون توقف در یکی از اهرام متعددی که در صحرای مصر پراکنده شده است کامل نمی‌شود. هرم هایی که باید بازدید کنید شامل هرم خفره، هرم خوفو، اهرام کوئینز جیزه و هرم منهور است. اهرام بزرگ جیزه در دوره‌ای ساخته شده‌اند که مصر یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین تمدن‌های جهان بود، این اهرام از باشکوه‌ترین سازه‌های ساخته شده توسط بشر در تاریخ هستند. با گذشت بیش از ۴۰۰۰ سال، اهرام مصر هنوز هم ابهت خود را حفظ کرده‌اند و نگاهی گذرا به گذشته غنی و باشکوه این کشور دارند.

مسجد الازهر

 مسجد الازهر واقع در منطقه قرون وسطایی الدرب الاحمر قاهره، اولین مسجد شهر است و قدمت آن به سال ۹۷۲ بر می‌گردد. این مسجد با داشتن پنج مناره و حیاط مرمر سفید، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسلامی جهان هم هست.

منطقه‌ی قدیمی قاهره

اینجا جایست که در هر قدم، شما را با دیدنی‌های تاریخی متنوع از جمله کلیساها روبرو می‌کند. کلیساهایی که صدها یا شاید بیش از هزار سال است که پابرجا مانده‌اند. حتی یکی از آنها قدمتش به قرن نهم می‌رسد. در سفر به قاهره باید از این مکان دیدن کنید، این در جنوب قاهره و در ساحل شرقی نیل واقع شده است و معروف به مصر قدیم است.

منطقه قدیمی قاهره

مسجد ابن طولون

مسجد ابن طولون با قدیمی‌ترین شکل معماری، رکورد قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مسجد شهر قاهره را در اختیار دارد. این مسجد دارای عنوان سومین مسجد بزرگ جهان با مساحت کلی ۲۶ و ۳۱۸ متر مربع است. این سازه نماینده اعتقادات اسلامی است که امروزه در مصر حفظ می‌شود. این مسجد  به دستور احمد بن طولون، فرماندار عباسی مصر در سالهای ۸۶۸-۸۸۴ ساخته شد و امروز یکی از بهترین جاهای دیدنی مصر در قاهره است.

سخن آخر…

گفتیم که قاهره بزرگ‌ترین کلانشهر جهان عرب است.  این شهر که پایتخت کشور مصر است، سالانه تعداد بی شماری گردشگر، دانشجو و مسافر را به خود جذب می‌کند. اگر به دنبال نگاهی اجمالی به تاریخ مصر و تجربه فرهنگ آن هستند، باید بازدید از قاهره را در لیست سفرهای خود قرار دهید. چیزهایی که ما در این مقاله عنوان کردیم، تنها تعدادی از دلایل متعددی هستند که باعث می‌شوند، هرکسی برای سفر به قاهره ، مصر برنامه ریزی کند.

درباره “راهنمای سفر به قاهره” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا