دیدنی های چابهار

معرفی لیدر محلی چابهار

اگر قصد سفر به چابهار زیبا را دارید آشنایی با لیدر محلی چابهار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چابهار به عنوان تنها بندر اقیانویسی ایران که در کرانه اقیانوس هند و دریای مکران قرار گرفته است، دارای یک موقعیت گردشگری متفاوت و بسیار جذاب است.

از جمله دلایلی که باعث شده است تا گردشگران داخلی و خارجی زیادی به چابهار سفر کنند، آب و هوای معتدل و همیشه بهاری آن و همینطور جاذبه تاریخی و طبیعی ارزشمندی است که در دل خود جای داده است.

در ادامه این مقاله از سپنجا همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با چابهار زیبا، با لیدر محلی آن و اهمیت به همراه داشتن یک راهنما در این سفر به خوبی آشنا شوید. همچنین در ادامه برخی از جاذبه های چابهار را که شگفتی های آن به حساب می‌آیند را به شما معرفی میکنیم.

برای اجاره سوئیت در چابهار روی لینک کلیک کنید.

سفر به چابهار

سفر به تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی چابهار با حس و حال متفاوتی همراه است. از جنوبی ترین شهرهای استان سیستان بلوچستان، چابهار است که  توانسته به کشورهای همسایه نزدیک ترین مسیر آبی را فراهم کند.

چابهار به عنوان پر رونق ترین بندرگاه کشور جز مناطق آزاد تجاری به حساب می آید. این منطقه سالهای زیادی است که میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است، چرا که گردشگران علاقه زیادی به بازدید از مناطق گردشگری شگفت انگیز چابهار نشان داده اند. چابهار در نزدیکی اقیانوس هند و دریای مکران واقع شده است؛ به همین خاطر در اسکله چابهار، کشتی های اقیانوس پیما به راحتی میتوانند در آنجا پهلو گیری کنند. از طریق چابهار به کشورهایی که در خشکی محصور شده اند از جمله کشورهای افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و… نزدیک ترین راه آبی فراهم آمده است.

اگر به نام چابهار توجه کرده باشید میتوان نزدیک ترین تعبیر را برای علت نامگذاری آن پیدا کرد؛ چابهار یا همان چهار بهار دارای آب و هوایی معتدل در تمام ماه های سال است به همین خاطر گفته میشود که در هر فصلی که به چابهار سفر کنید با هوایی بهاری روبرو میشوید. درواقع میتوان شهر چابهار را خنک ترین بندر جنوبی ایران تلقی کرد و آن را به تمام گردشگرانی که به طبیعت گردی و بازدید از جاذبه های منحصر به فرد علاقه مند هستند پیشنهاد کرد.

سفر به چابهار

در فصل تابستان هوای چابهار معتدل است و نسبت به دیگر شهرهای و بندرهای جنوبی ایران از بهترین آب و هوا برخوردار است. فقط توجه کنید که در ماه های اردیبهشت و خرداد چابهار شما را با آب و هوایی شرجی روبرو میکند که توصیه ما به شما این است که این دو ماه را برای سفر به چابهار در نظر نگیرید.

برای سفر به چابهار میتوانید از بین راه های مختلف یکی را انتخاب کنید، مثلا با تورهای گردشگری این سفر را در پیش بگیرید یا انتخاب کنید که لیدر محلی چابهار مسیر سفر را تا انتها برای شما ترسیم کند. اما در مجموع برای داشتن برنامه ریزی بهتر، لازم است که از قبل در مورد راه های سفر به چابهار و شرایط حمل و نقل اطلاعات بیشتری کسب کنید.

از دیگر راه های سفر به چابهار، سفر هوایی است. در چابهار فرودگاهی وجود دارد که شما به راحتی میتوانید با هواپیما به چابهار بروید و در مدت زمان سفر خود صرفه جویی کنید و خیلی سریع به مقصد برسید. سفر به چابهار با هواپیما از مبدا تهران در حدود دو ساعت زمان میبرد.

اگر بخواهید با اتوبوس به چابهار سفر کنید، علاوه بر استفاده از جذابیت های مقصد میتوانید از مسیر هم لذت ببرید. و ناگفته نماند که با گذر زمان اتوبوس ها هم راحتی های لازم را برای مسافران فراهم میاورند پس قطعا میتوانید از مسیر خود لذت ببرید. این سفر با صرف زمانی ۲۰ ساعته امکان پذیر است.

اما به غیر از هواپیما و اتوبوس میتوانید بدون هیچ مانعی با قطار یا ماشین شخصی به چابهار سفر کنید. اگر از رانندگی طولانی مدت خسته نمیشوید و میخواهید ر کنار کم کردن هزینه های سفر از مسیر نیز لذت ببرید، سفر با ماشین شخصی از تهران به چابهار که طول مسیری ۱۸۰۰ کیلومتری را پیش روی شما میگذارد، میتواند گزینه مناسبی باشد اما در غیر این صورت همچنان گزینه های دیگر هستند که شما میتوانید با توجه به شرایط خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

به عنوان گزینه آخر، قطار میتواند شما را به چابهار برساند. قطار لذت بخش ترین وسیله حمل و نقلی است که راحتی زیادی را برای مسافران فراهم می آورد. تنها مشکلی که وجود دارد این است که از تهران تا چابهار را به طور مستقیم نمی توانید با قطار بروید. برای این کار باید بلیت قطار بندرعباس را بگیرید و بعد از اینکه به بندر عباس رسیدید با اتوبوس ادامه مسیر را تا رسیدن به چابهار طی کنید.

در ادامه زمانی که به چابهار برسید مسئله حمل و نقل نیز در داخل شهر مورد اهمیت است که برای گشت و گذار در شهر میتوانید یکی از سه راه تاکسی، اتوبوس درون شهی و کرایه خودرو استفاده کنید. که از بین این سه گزینه، بهترین راه برای گشت و گذار در داخل شهر چابهار، استفاده از تاکسی است. تقریبا در همه نقاط شهری چابهار میتوانید با تاکسی دسترسی داشته باشید که با بهترین قیمت شما را برای گشت و گذار در شهر همراهی می کنند.

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از دریاچه صورتی چابهار

آشنایی با لیدر محلی چابهار

برای سفر به چابهار اگر با لیدر محلی چابهار از قبل هماهنگ کنید از همه جهات به سود شما خواهد بود. همانطور که میدانید سفر به هر شهری دارای جزئیاتی است و شما باید بتوانید علاوه بر انتخاب راه سفر به مقصد، نیازهای خود را در مقصد نیز در نظر بگیرید و توجه داشته باشید که لیدر محلی نسبت به هر کسی دیگر با شرایط گردشگری، اقامتی و گشت و گذار در مقصد آشنا است، بنابراین میتوان به به لیدرها اطمینان کرد تا سفری آسوده تر را رقم بزنند.

مطالعه بیشتر:

بازدید از دریاچه صورتی چابهار

لیدر محلی چابهار

جاذبه های گردشگری چابهار

چابهار که به چهار بهار شهرت دارد برای گردشگران و مسافران خود جذابیت های زیادی به نمایش گذاشته است. اگر می خواهید با جاذبه های گردشگری چابهار بیشتر آشنا شوید توصیه میکنیم ادامه این مطلب را بخوانید. جاذبه های چابهار به دو دسته تاریخی و طبیعی تقسیم میشوند که از جمله آنها میتوان به موزه محلی چابهار، مسجد جامع دزک، مسجد جامع تیس، قلعه پیروز گت، ساختمان تلگراف خانه، روستای درک، جنگل حرا، غارهای بان مسیتی، کوه های مریخی، تالاب لیپار و… اشاره کرد که در ادامه به معرفی تعدادی از آنها میپردازیم.

کوه های مریخی چابهار

یکی از مهم ترین بخش های اکوسیستم های طبیعی که برخی از آنها شهرتی جهانی دارند، کوه ها هستند. برخی از این کوه ها با وجود زیبایی تمامی که دارند اما نامشان در بین جاذبه های جهانی برده نمیشود کمتر شناخته شده اند. یکی از این کوه های زیبا کوه های مریخی چابهار هستند که در واقع میتوان به عنوان جاذبه ای شگفت انگیز از آن یاد کرد. کوه های مریخی چابهار به چه خاطر متمایز شده اند؟ قطعا هر چه که باشد قله های برفی و طبیعت سر سبز نیست، بلکه شکل ویژه این کوه هاست که باعث تمایز آن از دیگر کوه ها شده است.

به کوه های مریخی چابهار کوه های مینیاتوری نیز گفته میشود و بخشی از طبیعت چابهار همیشه زیبا به حساب می آیند، اما متاسفانه تاکنون هیچ تلاشی برای ثبت این جاذبه منحصر به فرد به عنوان ژئو پارک ملی در سطح جهان نشده است.

کوه های مینیاتوری

این جاذبه را میتوانید در ۵۰ کیلومتر بعد از چابهار پیدا کنید و جالب است بدانید که دریاچه ای صورتی رنگ که خود جاذبه ای ارزشمند است در بین این کوه ها به چشم میخورد که میتوانید از آن نیز بازدید کنید.

جنگل حرا چابهار

جنگل پر آوازه حرا را در سفر به چابهار قطعا خواهید دید چون نیاز نیست زیادی پافشاری کنیم بر حتما دیدن آن. این جاذبه زیبا، شهرتی بسیار در بین گردشگران دارد و نام آن را همیشه در بین بهترین جاذبه های گردشگری میبینیم؛ طوری که امکان دارد لیدر محلی چابهار به عنوان اولین جاذبه شما را به دیدن جنگل حرا ببرد. این جنگل یکی از ۸ جنگل های حرا موجود در مناطق حفاظت شده جنوب ایران است که در محدوده خلیج فارس و دریای عمان دیده میشوند. شاید شما نیز تصور کنید که تنها جنگل حرا متعلق است اما این جنگل در ۸ منطقه به عنوان مجموعه جنگل های حرا شناخته میشوند که محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارند.  این جنگل های شگفت انگیز زیستگاه جانوران دریایی و پرندگان متعددی هستند. جنگل حرا چابهار در روستای تیس قرار دارد.

گونه ای درختان به نام حرا که درختان کوتاه قدی هستند در آب های شور نواحی گرمسیری رشد کرده اند که مجموعه ای از جنگل های حرا را تشکیل داده اند. نکته جالبی که در مورد درختچه های حرا وجود دارد این است که قابلیت تصویه آب را دارند. به طوری که از آب املاح معدنی و مواد غذایی مورد نیاز خود را می گیرند و مابقی آن را دفع می کنند.

اسکله رمین

اسکله رمین در بخش مرکزی چابهار و در روستایی با همین نام واقع شده است. لیدر محلی چابهار حتما شما را به بازدید از این اسکله خواهد برد.  روستای رمین ۷ کیلومتر با بندر چابهار فاصله دارد. روستای رمین از جنوب به دریای عمان محدود میشود و از سمت غرب به چابهار و از شمال به کوه های روستای تیس کوپال.

در چابهار اسکله های زیادی وجود دارند که از دبدنی ترین آنها میتوان به اسکله زمین، تیس و کنارک اشاره کرد. اسکله رمین به واسطه صیادان و صید انواع ماهی و میگو و وجود لنج ها و قایق های صید ماهی برای گردشگران به جاذبه ای دیدنی و منحصر به فرد تبدیل شده است. این اسکله از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است، چرا که هر روزه ده ها کشتی در این اسکله صیادی لنگر می اندازند و موجب ایجاد رونق اقتصادی میشوند.

برخی از کشتی های این منطقه تفریحی هستند و برخی نیز برای صید میگو مورد استفاده قرار می گیرند. در محل اسکله رمین یک سوله بزرگ را خواهید دید که محلی برای وزن کشی صیدهای انجام شده و تخلیه آنها است که بی شک شلوغی این محل و اتفاقات جالب آن نیز برای شما جالب خواهد بود.

اسکله رمین

به عنوان تفریحاتی که میشود در اسکله رمین به آنها پرداخت میتوان به عکاسی از سوله، موج سواری و تماشای لنج اشاره کرد. بی شک در این اسکله، عکاسی از انواع ماهی ها مانند ماهی شیر، ماهی حلوا، ماهی شوریده و همینطور عکاسی از روند کاری صیادان بسیار جذاب و هیجان انگیز خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید
تالاب لیپار ؛ اعجاب انگیز ترین جاذبه ایران

به عنوان دومین تفریح، ساحل رمین دارای ۴ موج مختلف است که شرایطی عالی را برای موج سواری حرفه ای فراهم آورده است و شما میتوانید از آن بسیار لذت ببرید. چرا که ساحلی با چنین ویژگی نه تنها در کل ایران بلکه در هیچ نقطه دیگری از خاورمیانه پیدا نمیشود.

تماشای لنج ها نیز خود لذتی وصف ناشدنی دارد، حتی میتوانید وارد لنج ها شوید و از آنها عکس بگیرید. نگران چطور انجام شدن این کار نباشید. مردم این منطقه بسیار خونگرم هستند و به شما اجازه میدهند تا وارد لنج هایشان شوید و علاوه بر دیدن لنج ها از آنها نیز عکس های جذاب بگیرید.

اسکله کنارک

از اسکله کنارک به عنوان جاذبه ای گردشگری یاد میشود چرا که این اسکله جلوه های زیبایی را به نمایش میگذارد که هر گردشگری را مجذوب خود میکند. در فاصله ۵۵ کیلومتری غرب چابهار میتوانید به این اسکله زیبا دسترسی داشته باشید. لنج ها و قایق های صید ماهی در این اسکله پهلو گیری میکنند. در این اسکله میتوانید به تماشای پرندگان زیبای دریایی و ساحل کنارک بنشینید. و از دیگر جاذبه های این اسکله، چشم انداز صیادان و پهلوگیری قایق ها و لنج ها است که میتوانید از آنها بازدید کنید.

مسجد جامع تیس

در سرتاسر دنیا مسجدهای زیادی هستند که به عنوان جاذبه های گردشگری منحصر به فردی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرند، در میان مسجدهایی که در ایران جاذبه گردشگری هستند، نام مسجد جامع تیس به چشم میخورد.  بندر تیس که به آن در گذشته تیز میگفتند در زمان هخامنشیان یکی از بنادر مهم ایران در دریای مکران بود، که از طریق آن از آسیای شرقی و هند کالاهایی وارد میشدند و مناطق مختلفی مانند قفقاز، خورمیانه و آسیای میانه میبردند. با اینکه این بندر مانند قبل رونق اقتصادی ندارد اما از نظر گردشگری سهم خوبی را به خود اختصاص داده است و میزبان چند جاذبه دیدنی چابهار است که از جمله آنها میتوان به مسجد جامع تیس اشاره کرد.

این مسجد از اولین مساجد ساخته شده در ایران است و از یادگارهای دوران صدر اسلام است. با دیدن نمای بیرونی و درونی این مسجد قطعا برای شما نیز حال و هوای مساجد پاکستان و هند تداعی خواهد شد. با وجود قدمت بالایی که این مسجد تک مناره ای دارد، همچنان میزبانی نمازگزاران در آن انجام میشود و در بخش گردشگری جذابیت های زیادی برای گردشگران دارد.

مسجد جامع تیس

درخت مکرزن چابهار

درخت مکرزن چابهار از اسم آن هم میتوان فهمید که با جاذبه ای عجیب و غریب روبرو هستیم. توصیه میکنیم این جاذبه زیبا را بازدید کنید هرچند که لیدر محلی چابهار این جاذبه را در لیست بهترین جاذبه های چابهار قرار میدهد و حتما آن را به شما نشان میدهد. به این درخت، درخت انجیر هندی، درخت لور و درخت انجیر معابد نیز میگویند. این جاذبه متعلق به چابهار و نیک شهر است. اصل این درخت متعلق به هند شرقی است و شکل و ظار بسیار خاصی دارد. برگ های آن بسیار پهن و شاخه های آن رو به پایین سرازیر شده اند. و جالب است بدانید که جذابیت این درخت به خاطر شاخه هایی است که پس از سرازیر شدن در داخل شن روی زمین ریشه میدوانند.

اغلب درخت های مکر زن بالای صد سال قدمت دارند و بیشتر آنها در نزدیکی زیارتگاه ها قرار دارند. علاوه بر درخت مکر زن نیک شهر، نمونه های آن را میتوانید در روستاهای کوپان سر، لیپار، رمین و تیس کوپان ببینید.

مطالب مرتبط:

آشنایی با گورستانی ترسناک در چابهار به نام قبرستان جن تیس

بهترین زمان سفر به چابهار

چابهار که به عنوان جنوبی ترین بندر ایران شناخته شده است دارای آب و هوایی همیشه معتدل است. اگر تصور شما این است که همه مناطق جنوبی ایران آب و هوایی شرجی و گرم دارند، چابهار این را با صراحت تمام رد میکند تا به شما جلوه ای خاص از خود در تمام فصول سال به نمایش بگذارد. چابهار یک بندر جنوبی صرفا گردشگری نیست، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی بخصوصی که دارد، توانسته از نظر اقتصادی بسیار موفق عمل کند.

اگر بخواهید بدانید که بهترین زمان سفر به چابهار چه زمانی است باید به شما بگوییم که سوال خود را اینگونه بپرسید که کدام زمان از سال برای سفر به چابهار مناسب نیست؟ چرا که بندر چابهار فقط در ماه های اردیبهشت و خرداد از هوایی شرجی برخوردار است و در دیگر ماه های سال حتی در فصل تابستان آب و هوایی معتدل دارد. آب و هوایی که برای گردشگری همه بهانه ها را کنار میزند تا شما بتوانید در هر موقعیتی به چابهار سفر کنید و به تماشای زیبایی های آن بنشینید.

بهترین زمان سفر به چابهار

و در آخر…

در این مقاله از سپنجا با لیدر محلی چابهار آشنا شدید. چابهار از نظر گردشگری و بازرگانی دارای یک موقعیت خاص و منحصر به فرد است. شما میتوانید در هر زمانی به چابهار سفر کنید و از بهترین جاذبه های آن نیز دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا