دیدنی های اهواز

مسجد رنگونی های آبادان تمامی تصورات شما را بهم خواهد ریخت

مسجد رنگونی های آبادان تمامی تصورات شما را بهم خواهد ریخت

آبادان شهری در جنوب کشورمان که با جاذبه های بی نظیرش هر گردشگری را به خود جذب می کند. اگر سری به جنوب کشور زدید، تحت هیچ شرایطی آبادان و دیدنی هایش را از دست ندهید. در این مقاله می خواهیم یکی از زیباترین جاذبه های ایران، یعنی مسجد رنگونی های آبادان معرفی و به آنجا سفر کنیم. این مسجد تمامی تصورات شما را بهم میریزد. ادامه را با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید:

چقدر با مسجد رنگونی های آبادان آشنایی دارید؟

همان طور که گفتیم؛ مسجد رنگونی های آبادان تصور شما را از هر مسجد دیگری به چالش خواهد کشید. این مسجد اصلا شبیه به آنچه تاکنون دیده اید، نیست.

در مسجد رنگونی ها گلدسته ها، کاشی کاری های زیبا، گنبد و ایوان ها و دیگر معماری های ایرانی وجود ندارد. مسجد رنگونی های آبادان شما را به هند می برد. این مسجد به سبک هندی طراحی شده و یکی از جاذبه هایی است که حتما باید در برنامه سفرتان قرار دهید.

نام دیگر این مسجد، رنگونی ها است و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری در جنوب کشور است. اگر سری به آن طرفا زدید، از هرکسی که سراغ این مسجد را بگیرید، آن را به شما نشان خواهند داد.

داخل مسجد رنگونی ها
داخل مسجد رنگونی های آبادان

معمولا وقتی حرف از شهر آبادان به میان می آید، ذهن ها به سمت نفت و پالایشگاه ها می افتد. می گویند همه چیز در این شهر به نحوی به نفت گره خورده است. حتی همین مسجدی هم که درباره آن صحبت می کنیم، به این موضوع ربط دارد. آن چیزی که سبب منحصر بفرد شدن این دیدنی شده است، طراحی هندی و متفاوت است. در ادامه با مسجد رنگونی های آبادان بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخچه ساخت مسجد رنگونی های آبادان

تاریخچه ساخته شدن مسجد رنگونی ها بی ربط به طلای سیاه ایران نیست. در گذشته ها انگلیسی ها از منابع نفتی که در شهر های جنوبی ایران مانند سلیمان و آبادان وجود داشت، مطلع شدند. همین موضوع سبب شد تا بخواهند از این منایع برای خودشان استخراج کنند.

این مطلب را هم بخوانید
روستای خورگو بندرعباس + چشمه آبگرم خورگو 🌋 (آدرس و عکس)

آنها برای انجام این کار تصمیم گرفتند، پالایشگاهی را در آبادان تاسیس کنند. برای برقرار کردن پالایشگاه تعدادی از کارگران و مهندسان برمه ای را استخدام کردند. مهندسان برمه ای کنار رود اروند برای احداث این پالایشگاه انتخاب کردند؛ چرا که بتوانند از رود برای اسکله استفاده کنند.

هنگامی که پالایشگاه احداث شد، افراد بسیاری از کشور های هند و پاکستان، برای کارهای تجاری به ایران آمدند. اولین افرادی که از کشورهای خارجی به آبادان آمدند، همان کارگزان برمه ای بودند که اتفاقا مسلمان هم بودند. این کارگران در مجاورت پالایشگاه نیاز به مسجدی داشتند، تا بی وقفه به اقامه نماز بپردازند.

مسجد رنگونی ها در شهر آبادان
حیاط مسجد رنگونی های آبادان

کارگران با پول خودشان مسجد رنگونی های آبادان را ساختند تا عبادت و نماز خواندن در آن حلال باشد. شرکت نفت هم وظیفه تعمیر و نگه داری این مسجد را به عهده گرفته بود.

مسجد ابتدا برای استفاده کارگرها تاسیس شد، اما در ادامه در دل مردم آبادان هم جا شد و حتی برای بسیاری از اعیاد و مناسبت ها مانند عید غدیر و فطر از آن استفاده می کردند.

هنگامی که انقلاب اسلامی روی کار آمد، به دلیل قرار گرفتن این مسجد در نقاط مرزی ایران با عراق، در جنگ هشت ساله دچار خسارت های بسیار زیادی شد و تقریبا ویران شد.

اما سازمان میراث فرهنگی به سرعت به داد آن رسید و آن را بازسازی کرد.

در حال حاضر این اثر به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های جنوب کشور و آثار ملی ایران شناخته می شود و خالی از لطف است اگر در سفر به آبادان از آن بازدید نکنیم.

وحدت شیعه و سنی در مسجد رنگونی ها

یکی از بارزترین پیام هایی که این مسجد برای همگان دارد، وحدت و دوستی بین شیعه و سنی است. کارگران برمه ای سنی بودند و برای نماز خواندن در مسجد نیازی به مهر نداشتند.

اما آنها برای مسلمانان آبادانی جایگاه هایی در گوشه و کنار مسجد برای مهر و تسبیح قرار داده اند.

در آن زمان کارگزان سنی و مردم شیعه در کنار هم نماز می خواندند؛ از این رو مسجد رنگونی های به یکی از نمادهای وحدت شیعه و سنی تبدیل شده است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به استان زنجان

 

مسجد رنگونی ها در آبادان
مسجد رنگونی های آبادان

مسجد رنگونی ها کجاست

مهم ترین مسئله ای که باید از آن مطلع شوید، آدرس مسجد رنگونی ها در آبادان است. در قدم اول باید به استان خوزستان و شهر آبادان آن بروید.

سپس در آبادان به خیابان امام شهر بروید. در خیابان امام، اروند کنار را انتخاب کنید و مسجد دقیقا رو به روی انبار دارویی پالایشگاه نفت قرار دارد. برای بازدید از این جاذبه پیشنهاد می کنیم، فصول سرد سال را انتخاب کنید.


بیشتر بخوانید: شهرستان  آبادان

بیشتر بخوانید: تالاب شادگان


در آبادان کجا بمانیم؟

اگر با جنوب و دیدنی های فوق العاده اش آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که جاذبه های زیادی در این بخش از کشور انتظارتان را می کشند. در واقع مسجد رنگونی های آبادان تنها یکی از دیدنی هایی است که در سفر به شهر آبادان باید از آن دیدن کنید.

برای ساختن یک سفر تمام و کمال به شهر آبادان، حداقل باید چند روزی را در این شهر ماندگار شوید. در چنین شرایطی است که ممکن است مسئله محل اقامت در ابن شهر، کمی نگرانتان کند.

اگر حتی کوچکترین نگرانی از این بابت دارید، همه را دور بریزید؛ چرا که سامانه سپنجا این امکان را برای شما به وجود آورده است تا در کوتاهترن زمان، محل اقامت ایده آلتان را پیدا کنید.

تنها کافی است اقدام به اجاره سوئیت در آبادان کنید. اقامتگاه های متنوعی در این شهر برای شما تدارک دیده شده است؛ از این رو دستتان برای انتخاب باز است. در نظر داشته باشید پشتیبانی سپنجا همواره همرهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما در ارتباط باشید. پیشاپیش سفری فوق العاده به شهر آبادان برایتان آرزومندیم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا