دیدنی های یزد

فهرستی از بهترین سوغات یزد

هر شهری حداقل یک ویژگی خاص دارد که آن‌را از سایر شهرها متمایز می‌کند؛ شهر یزد از آن دسته‌ شهرهایی است که ویژگی‌های خاص بسیاری دارد؛ در این شهر می‌توانید هنرهای مختلف را ببینید.  غذاها، شیرینی‌ها، صنایع دستی، سوغات یزد ، همه خاص و منحصر به فرد هستند. اگر تا به حال به این شهر سفر نکرده‌اید و اطلاعات خاصی راجع‌به آن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم با سپنجا همراه باشید و جذابیت‌های بی‌نظیر آن‌را بشناسید.

برای اجاره سوئیت در یزد روی لینک کنید.

معرفی ۱۹ سوغات یزد

خوراکی‌ها همواره جزو جذاب‌ترین سوغاتی‌ها هستند؛ خوراکی‌های یزدی نیز جزو پرطرفدارترین سوغاتی‌هایی هستند که مسافران یزدی آنها را برای عزیزانشان تهیه می‌کنند. اگر قصد دارید به یزد سفر کنید شیرینی‌های متنوع و بی‌نظیر آن‌را فراموش نکنید.

۱- باقلوای خوشمزه، سوغات یزد

باقلوا جزو یکی از لذیذترین و مشهورترین شیرینی‌های یزدی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این شیرینیِ خوشمزه در کشورهای زیادی مانند روسیه، ترکیه، قبرس، قفقاز، یونان،  کشورهای آسیای میانه و برخی دیگر از کشورهای عربی تهیه می‌شود؛ اما باقلوای یزدی با هیچ کدام از آنها قابل قیاس نیست. این شیرینی علاوه بر یزد در شهرهای قزوین و تبریز نیز تهیه می‌شود.

مواد اصلی باقلوای یزدی شکر، آرد، بیکینگ پودر، هل، شیر، گلاب، خاک قند و روغن است و برای تزیین آن از پودر بادام و پودر پسته استفاده می‌شود. این شیرینی در حالت کلی طعم‌های مختلفی دارد؛ از جمله این طعم‌ها عبارت‌اند از باقلوای پسته‌ای، بادامی و نارگیلی که در سه شکل لوله‌ای، مربعی و لوزی آماده می‌شوند. این شیرینی بسیار لذیذ و انرژی‌زا است که می‌تواند برای افرادی که به دنبال خوراکی مغزی می‌گردند بسیار مناسب باشد. این شیرینی در لیست بهترین سوغاتی‌های یزد است که به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود.

باقلوا یزدی

۲- کیک یزدی

یکی از بهترین سوغاتی‌های اصیل یزدی که به عنوان اصلی‌ترین سوغات یزد نیز شناخته می‌شود کیک یزدی است که طعمی خوش و لذیذ دارد. شهرت این شیرینی بسیار زیاد است و در شهرهای مختلف تهیه می‌شود اما اگر دوست دارید طعم اصیل یزدی آن‌را احساس کنید باید به یزد سفر کنید. مواد تشکیل دهنده‌ی این کیک فو‌ق‌العاده عبارت است از تخم مرغ، آرد سفید، کره یا روغن جامد، شکر، جوش شیرین، بیکینگ پودر، شیر یا ماست، هل و نمک میوه. دستور اصلیِ پخت این شیرینیِ خوش‌طعم همین مواد است اما برخی علاقه دارند از خلال یا کشمش هم در پخت آن استفاده کنند.

بافت این کیک بسیار نرم و لطیف است و یک انتخاب بی‌نظیر برای سوغات به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید: فهرستی از بهترین مکان های تاریخی یزد

۳- حلوا ارده‌ی اردکان

یکی دیگر از خوراکی‌های بسیار خوشمزه که از گذشته در سفره‌های ما ایرانی‌ها قرار داشت، حلوا ارده اردکان است که بیشتر در صبحانه‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد. این صبحانه‌ی بی‌نظیر به دلیل طبیعی بودن و استفاده نکردن از هرگونه افزودنی شیمیایی بسیار محبوب و شناخته شده است. مواد اصلیِ آن، شکر، پودر سفید‌ه‌ی تخم مرغ، ارده، شیرین کننده‌های مجازیِ خوراکی، اسید سیتریک، گلوکز مایع، کنجد بی پوستِ بو داده و آسیاب شده‌ی روغن‌گیری نشده و آب چوبک است.

۴- شیرینیِ حاج بادومی سوغات یزد

اگر دوست دارید یک شیرینیِ نقلی و انرژی‌زا را انتخاب کنید که در میان وعده‌هایتان از آن استفاده کنید، شیرینی حاج بادومی یکی از فوق‌العاده‌ترینِ آنها است. حاج بادومی به دلیل استقبال بسیاری که دارد در شیرینی‌ فروشی‌های کل کشور پخته شده و در دسترس قرار می‌گیرد اما به نظر می‌رسد که طعم فوق‌العاده‌ی آن در یزد بیشتر احساس می‌شود.

مواد اولیه‌ی این میان وعده‌ی پُر کالری عبارت است از: زرده‌ی تخم مرغ، بادام، پودر قند، گلاب، هل و جوش شیرین. وجود بادام در شیرینیِ حاج بادومی آن‌را مقوی و پر کالری می‌کند، اگر احساس می‌کنید بدن‌تان در روز به کالریِ مشخصی نیاز دارد بهتر است با یک برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از آن‌را در میان‌وعده‌هایتان قرار دهید.

حاج بادومی

۵- شیرینیِ لوز

شیرینیِ لوز یکی از شیرینی‌هایی است که علاوه بر طعم فوق‌العاده‌اش، دارای ظاهری جذاب در چیدمان است. انواع شیرینی‌های لوز با آن چیدمان خاص یزدی‌شان، می‌توانند احترام میزبان را به مهمان‌ نشان دهند که با چه ذوق وسلیقه‌ای برای آنها چیده شده‌اند. این شیرینیِ لذیذ که جذابیت بسیاری در بین یزدی‌ها دارد در سه طعم نارگیلی، بادامی یا بیدمشکی و پسته‌ای تهیه می‌شود که از بهترین سوغات یزد به شمار می‌رود.

سفیده‌ی تخم مرغ و شکر مواد پایه‌ی این شیرینی بی‌نظیر هستند و با اضافه کردن پودر پسته، نارگیل، بادام و عرق بید مشک تبدیل می‌شوند به شیرینی‌های لوز خوش‌مزه که در مقابل آنها به هیچ وجه نمی‌توانید خودتان را کنترل کنید.

این مطلب را هم بخوانید
شهر یزد امپراطوری خشتی ایران

۶- نان برنجی

وقتی صحبت از نان برنجی به میان می‌آید همه به یاد بسته‌های نان برنجیِ کرمانشاه می‌افتند اما این شیرینی در یزد هم تهیه می‌شود. یزدی‌ها نان برنجیِ مخصوص خودشان را از ترکیبات آرد سفید، آرد برنج، شکر، روغن، تخم مرغ، پودر هل و گلاب تهیه می‌کنند که طعم بی‌نظیری دارد.

۷- سوهان آردی و خانی

سوهان سوغات اصیل شهر قم است اما نوع خاصی از آن نیز در یزد تهیه می‌شود که به آن سوهان آردی یا خانی می‌گویند. مواد اولیه‌ی این خوراکیِ خوش عطر و طعم آرد گندم، روغن حیوانی، جوانه‌ی گندم، پودر هل، روغن مایع، شکر، عرق هل و جوهر لیمو است. سوهان آردی یزد به دلیل داشتن جوانه‌ی گندم یک خوراکی مقوی حساب می‌شود که می‌تواند یک میان وعده‌ی عالی برای ورزشکاران باشد؛ نکته‌ای که بهتر است به آن توجه شود این است که استفاده از سوهان آردی و هر خوراکی دیگری باید به صورت برنامه‌ریزی شده باشد؛ چرا که زیاده‌روی در هر چیزی می‌تواند مشکل‌ساز شود.

مطالعه کنید: معرفی بازارهای سنتی یزد

۸- نُقل یزدی

نقل هم مانند بسیاری از خوراکی‌های دیگر در هر شهری با طعمی متفاوت تهیه می‌شود. این خوراکی معمولا در کنار چای سرو می‌شود و می‌تواند جایگزین قند باشد. برای تهیه‌ی این خوراکی در گذشته از روش‌های سنتی استفاده می‌شد که زحمت فراوانی هم داشتند؛ اما این روزها به کمک دستگاه‌های مخصوص می‌توان نقل‌های بسیار خوشمزه‌ای را تهیه کرد که سختیِ زیادی ندارند و به عنوان یک خوراکی عالی در دسترس قرار می‌گیرند.

طعم‌های متنوع نقل‌ها عبارت‌اند از زعفرانی، وانیلی، گشنیز، آلبالویی، گل محمدی و بیدمشک.‌ این نقل‌ها در کنار مغزیجاتی که در دلشان دارند طعم و عطر بی‌نظیری را به همراه دارند. تهیه‌ی این خوراکی به عنوان سوغات یزد برای عزیزان‌تان بدون شک آنها را بسیار خوشحال خواهد کرد.

نقل یزدی

۹- پشمک یزدی

پشمک نیز یکی دیگر از خوراکی‌های یزدی است‌ که بدون شک آن‌را امتحان کرده‌اید اما پشمک‌های یزدی با طعم متفاوتشان چیز دیگری‌ هستند و می‌تواند خاطره‌ی پشمکی‌تان را بشدت به یاد ماندنی‌ کنند. طعم‌های مختلف پشمک‌های یزدی عبادت‌اند از زعفرانی، قهوه، وانیلی و میوه‌ای.

شیرینیِ پنجره‌ای یا خاتون پنجره

شیرینی‌ پنجره‌ای که به آن خاتون پنجره یا نان نوقا نیز گفته می‌شود یکی دیگر از سوغاتی‌های یزد است که ظاهری بسیار جذاب دارد. این شیرینی که بیشتر توسط خانم‌های یزدی برای پذیرایی از مهمان‌ها تهیه می‌شود، مواد اولیه‌ی بسیار ساده‌ای دارد. برای تهیه‌ی این شیرینی‌ علاوه بر داشتن مواد اولیه‌ی مرغوب باید غالب‌های آن‌را از بازار تهیه کرد.

آرد سفید، گلاب، آرد برنج، تخم مرغ، آب، زعفران، پودر قند و روغن از مواد اولیه‌ی این شیرینیِ اصیل یزدی است.

۱۰- قطاب یزدی

طعم تکرار نشدنیِ قطاب یزدی یکی از طعم‌هایی است که تا ابد در ذهنتان باقی خواهند ماند. این شیرینیِ خوشمزه‌ی یزدی جزو شیرینی‌های اصیل ایرانی است که‌ طرفداران بسیاری دارد. اگر بخواهید این شیرینیِ خوشمزه را در خانه درست کنید کافی است بیکینگ پودر، زرده‌ی تخم مرغ، شیر یا ماست، روغن مایع و آرد به اندازه‌ی کافی را در اختیار داشته باشید.

برای آماده کردن قطاب ابتدا زرده‌ی تخم مرغ را بزنید تا از حالت لختگی رها شود. سپس باید شیر یا ماست هم دما با محیط را با بیکینگ پودر و روغن مایع مخلوط کنید. پس از آن آرد را آرام آرام به خمایع اضافه کنید تا یک خمیر نرم و لطیف بدست آورید. حالا زمان آن است که خمیر را دو ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. بادام پرک، پودر پسته، پودر قند و هل ساییده شده موادی هستند که در میانه‌ی قطاب قرار می‌گیرند.

پس از اینکه خمیر به مدت ۲ ساعت استراحت کرد خمیر را با وردنه پخش کنید و مواد میانی را در آن قرار دهید. پس از آن شیرینی‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و روی دستمال کاغذی قرار دهید. پس از سرخ کردن آنها را در پودر قند بغلتانید و نوش جان کنید.

قطاب از سوغات یزد

۱۱- صنایع دستی یزد

صنایع دستی یزد نیز از دیگر سوغات یزد هستند که هنر یزدی‌ها را به همه می‌شناسانند.‌ انتخاب یک شیرینیِ یزدیِ بی‌نظیر به همراه یکی از صنایع دستی این شهر، می‌تواند فرد مورد نظرتان را به شدت غافلگیر کند.

مطالعه کنید: معرفی ۱۰ مورد از بهترین جاهای یزد

۱۲- ترمه

ترمه دوزی جزو قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است که دارای قدمتی بیش از ۴۰۰ سال است. درواقع این هنر دست به دوره‌ی ززتشتیان برمی‌گردد. آن‌ها برای دوخت نوعی شلوار که در مراسم عروسی و جشن‌ها می‌پوشیدند ازز این پارچه استفاده می‌کردند. بافت این پارچه در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، اما کم‌کم به صورت نیمه صنعتی و در نهایت با استفاده از دستگا‌هایی خاص به تولید می‌رسد. پارچه‌‌ای که برای ترمه مورد استفاده قرار می‌گیرد کیفیت بالایی دارد و به علت طرح‌های فوق‌العاده‌ایی که بر آن حک شده است قیمت بالایی دارد.

طرح‌های شاخ گوزنی، شاه عباسی و بته جقه از رایج‌ترین و مهم‌ترین طرح‌های به کار رفته در ترمه‌ها هستند. محصولات ترمه به چند دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند. شال راه‌راه، شال بندی، شال چارقدی، شال رضایی، شال یزدی، شال اتابکی، شال محرمات و شال کشمیری از مهم‌ترین انواع آن هستند. پارچه‌ی ابریشم از تار ابریشم و پود پشم، ابریشم، کرک الوان و نخ به وجود می‌آید. این پارچه هم‌اکنون در انواع متنوعی از محصولات مانند کفش، لباس، کیف، رومیزی، سجاده و غیره در دسترس است. محصولات ترمه‌ی یزد در بازار خان یزد به فروش می‌رسند، در سفر به یزد حتما از آن دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
غذای محلی یزد را تحت هیچ شرایطی نباید از دست داد!

۱۳- چادر شب

دست‌بافت‌های رنگارنگ در یزد که در شهرهای یزد، اردکان و زارچ موجود هستند را چادر شب می‌گویند که یکی از بهترین سوغات یزد است. این پارچه‌ی چهارخانه‌ی رنگارانگ از جنس ابریشم یا پنبه به صورت نازک و ضخیم بافته می‌شود. چادر شب‌هایی که در یزد بافته می‌شوند عموما ابعاد ۹۰ در ۹۰ سانتی‌متر دارند. چادر شب‌هایی که به صورت نازک بافته شده‌اند به عنوان چادر شب برای رختخوابب پیچیدن مورد استفاده قرار می‌گیرند و از انواع ضخیم آن به عنوان چادرشب‌های صحرایی استفاده می‌شود. چادرشب‌های صحرایی بیشتر برای حمل کردن محصولات باغی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و طرح‌های آن مانند طرح‌های چادرشب‌های نازک نیست.‌

چادر شب

۱۴- زیلو

زیلو یا زیرانداز از صنایع قدیمی یزد به شمار می‌رود و قدمت آن به قبل از اسلام برمی‌گردد.‌ شهر میبد مرکز تولید این محصول در یزد است و قدیمی‌ترین زیلوی را می‌توان در مسجد جامع همین شهر مشاهده کرد. زیلو از جنس نخ پنبه است و دارای طرح‌ها مختلفی مانند رکنه دوزی، بند رومی، زلفک، هشت پر کوچک و بزرگ و کلید است.‌ این محصول به علت جنس نازکی دارد در فصل‌های گرم سال استفاده می‌شود و محبوبیت بسیاری دارد.

رنگ‌های سفید، آبی، نارنجی، سبز و قرمز مخصوص زیلو‌ها هستند که هر کدام از آن‌ها در مناطق خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال زیلوهای سفید و آبی مخصوص امام‌زاده‌ها و مساجد هستند که به آن‌ها تفال می‌گویند. نکته‌ای که جذابیت زیلوها را بیشتر کرده است، استفاده از رنگ‌های طبیعی مانند لاجورد، روناس و پوست گردو در آن‌ها است که اصالت آن‌ها را تایید می‌کند.

۱۵- سفال یزد

ظرف و ظروف‌های سفالی هم نمونه‌ی مرغوب دیگری از صنایع دستی شهر یزد به شمار می‌روند. فراوانی خاک و جنس خوب آن باعث شده است که این شهر وسایل سفالی را به عنولن صنایع دستی‌اش انتخاب کند و در آن بسیار موفق شود. تهیه‌ی محصولات سفالی در سفر به یزد برای دوستان‌تان یک سوغاتی جذاب محسوب می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم از آن غافل نشوید.

۱۶- محصولات مسی

علاوه بر شهر کرمان که محصولات مسیِ درجه یکس را ارائه می‌کند، شهر یزد نیز دارای محصولات مسیِ فوق‌العاده‌ای است.‌هر زمانی گه به یزد مسافرت کنید می‌توانید فعالیت استاد‌کاران قدیمیِ را در حال شکل دادن ظروف مسی مشاهده کنید و اصالت محصولات مسی در این شهر را مشاهده کنید.

۱۷- دارایی بافی

قدمت هنر دارایی بافی در شهر یزد به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد. جنس پارچه‌ایی که در دارایی بافی از آن استفاده می‌شود ابریشم است و رنگ‌‌های آن رنگ‌هایی طبیعی هستند. پارچه‌های دارایی بافی در گذشته بیشتر توسط ثروتمندان خریداری می‌شده‌اند به همین دلیل نام آن‌را دارایی بافی گذاشته‌اند. این پارچه در گذشته بیشتر به عنوان آستری لحاف، رو لحافی و بقچه مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما این روزها می‌توان از این پارچه به عنوان روتختی استفاده کرد.

دارایی بافی

۱۸- شمد یزدی

شمد  یکی از اصلی‌ترین صنایع دستی و سوغات یزد به شمار می‌رود. این محصول بیشتر مناسب محیط‌های گرم و مناطق کویری است زیرا بسیار خنک است و استفاده از آن به عنوان روانداز در مناطق گرم بسیار دلنشین است.

مطالعه کنید: لیست مراکز خرید یزد

۱۹- شعربافی

یکی دیگر از هنرهای اصیل یزدی شعربافی است که متاسفانه این روزها توجه خاصی به آن نمی‌شود. موی حیوانات که به آن شعر گفته می‌شود به عنوان نخ در هنر شعربافی استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش بافت محصولات شعر بافی از سختی زیادی برخوردار است به همین دلیل رو به فراموشی است و کسی خیلی به تولید آن علاقه‌ای نشان نمی‌دهد.۱۰

کلام آخر: سوغاتی‌های بی‌نظیر یزدی

سفر به شهر یزد می‌تواند جذابیت بسیار زیادی برای‌تان داشته باشد، در سفر به یزد می‌توانید علاوه بر تجربه‌ی خوردن غذاهای مختلفِ فوق‌العاده، طعم شیرینی‌های متنوعی را تجربه کنید که اصالت و کیفیت آن‌ها مورد تایید همه است. می‌توانید هنرهای با قدمت را در این شهر مشاهده کنید و لذت ببرید. سفر به این شهر هم شما را خوشحال می‌کند و هم باعث خوشحالی دوستان‌تان می‌شود؛ زیرا سوغات یزدی که شما برای‌شان تهیه می‌کنید بسیار دوست‌داشتنی و اصیل هستند. در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم تا ۱۹ سوغات یزد را معرفی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم به این شهر سفر کنید و از زیبایی‌های منحصر به فردی که دارد لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا