دیدنی های یزد

لیست مراکز خرید یزد

قصد داریم با نوشتن مقاله‌ای نسبتاً جامع، مراکز خرید یزد را معرفی کنیم. اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید، حتماً این لیست به دردتان می‌خورد. بنابراین بد نیست کمی از وقت خود را صرف خواندن آن کنید. یزد شهری قدیمی و تاریخی و اولین شهر خشتی جهان است که در مسیر جاده ابریشم بوده است. به همین دلیل وجود بازارها و مراکز خرید همچنان در این شهر ضروری و حیاتی تلقی می‌شود.

بازار نقش مهم و استراتژیکی در بافت تاریخی یزد ایفا کرده است. بازارهای قدیمی یزد با سبک معماری اصیل اسلامی-ایرانی ساخته شده‌اند و تعدادشان هم کم نیست. این بازارها شامل چندین شعبه، تیمچه‌ها، سرای‌ها، مساجد، مدارس، حسینیه‌ها، میادین، ​​کاروانسراها، آب انبارها و کارگاه‌هایی هستند که هنوز هم برای مردم ایران مهم و ارزشمند شمرده می‌شوند.

بازارهای این شهر خشتی علاوه بر جنبه تجاری، از جاذبه‌های جذاب و پرطرفدار شهر هستند. گردشگری یزد که به تازگی در حال شکوفایی است مدیون محبوبیت بسیاری از جاذبه‌ها از جمله موزه‌ها، مساجد، معابد، باغ‌های تاریخی و از همه مهم‌تر بازارهای قدیمی و مراکز خرید مدرن است. ادامه این مطلب از سپنجا را بخوانید تا از بهترین مراکز خرید یزد که هزاران نفر را در سال‌های گذشته تا امروز به خود جذب کرده‌اند مطلع شوید.

معرفی بهترین مراکز خرید یزد

بازار حاجی قنبر

از  بازار حاجی قنبر می‌توان به عنوان قدیمی‌ترین بازار یزد نام برد، چون قدمت آن به قرن نهم هجری باز می‌گردد. این بازار در واقع بخشی از مجموعه‌ فرهنگی –تاریخی امیر چخماق که یکی از جاهای دیدنی شهر است، محسوب می‌شود. بازار حاجی قنبر را یکی از حاکمان شهر به نام حاجی قنبر به منظور رونق اقتصادی تاسیس کرد و نتیجه هم گرفت، چون همین بازار رفته رفته باعث ایجاد مغازه‌های مختلف و رونق بسیاری از مغازه‌های دیگر از جمله شیرینی پزی معروف حاج خلیفه علی رهبر شد.

بازار حاجی قنبر

بازار خان

بازار خان را می‌توان یکی دیگر از قدیمی‌ترین بازارهای شهر یزد دانست چون قدمت آن به دوران حکومت ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. این بازار با ۲۷۴ متر طول و ۴ – ۶ متر ارتفاع طولانی‌ترین، وسیع‌ترین و مشهورترین بازار سنتی یزد است. همچین یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین مکان‌های خشتی و جذاب‌ترین مراکز خرید یزد به شمار می‌رود.

محمدتقی خان بافقی کسی بود که دستور ساخت حسینیه، آب انبار و حمام کنار بازار را صادر کرد. میدان خان که از مغازه‌های زیادی در اطراف خود برخوردار است، از راه‌های مختلف به بازار ملا اسماعیل و بازار قیصریه وصل می‌شود و مجموعه خان شامل چندین شعبه، مغازه و چندین تیمچه است. اگرچه هر کدام از این بازارها نام خاصی دارند، اما امروزه همه آنها به بازار خان معروف هستند.

بازار تبریزیان

این بازار سنتی با طول ۵۹، عرض ۵.۳ و ارتفاع حدود شش متر در انتهای بازار پنجه علی که مربوط به دوران قاجار است، واقع شده است. هر دهانه این بازار تقریباً چهار متر عرض دارد و مساحت آن ۶/۱۹ متر مربع است. این بازار از خشت، گل، آجر و گچ ساخته شده است و سقف قوسی آن چشم ناظر را به چشم اندازی زیبا هدایت می‌کند.

بازار دروازه مهریز

یکی دیگر از مراکز خرید یزد بازار دروازه مهریز است که در دوران قاجار و زمان امپراتوری مغول به طول ۳۸ و عرض ۳.۵ متر ساخته شده است. این بازار دارای ۶ مغازه است که از جنوب به بازار خان و از شمال به کوچه دارالشفاء یا دروازه تاریخی متصل است. بازار دروازه مهریز در سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۵۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار دروازه مهریز

بازار زرگری

بازار زرگری(طلافروشی) یزد به طول ۹۴ متر، عرض ۳ متر و ارتفاع ۶ متر متعلق به قرن دوازدهم و سیزدهم هجری است. این بازار از نظر سبک معماری مشابه بازار تبریز است و دارای سقفی بلند با طاقنما و چراغ‌هایی است که نور را به بازار منعکس می‌کنند. بازار زرگری یزد دارای ۵۳ مغازه با طلاهای معروف و خاص ۲۰ عیار یزدی است که با زرق و برق خاص خود چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کنند. این بازار همچنین در سال ۲۰۰۳ در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت ۸۵۲۷ به ثبت رسیده است.

این مطلب را هم بخوانید
چرا باید مسجد امیر چخماق را از نزدیک ببنیم؟ (+اطلاعات گردشگری)

بازار قیصریه

بازار قیصریه از دیگر مراکز خرید یزد شمرده می‌شود. قدمت این بازار به اواخر قرن دوازدهم هجری برمی‌گردد و به عنوان یکی از پنج بازار معروف ایران در کنار بازارهای تاریخی شیراز، اصفهان، کرمان و قزوین شناخته می‌شود. در گذشته، عنوان قیصریه به مکان‌هایی داده می‌شد که دارای ویژگی‌های معماری خاص بودند، به عنوان مثال مانند یک خط بازار، یک راهرو یا یک سرای، بیشتر در چنین بازارهایی کالاهای گرانبها و منسوجات عالی می‌فروشند.

بازار قیصریه بین میدان خان و مدرسه خان واقع شده است. این زیباترین بازار سنتی شهر است چون سبک معماری آن بسیار زیبا‌تر از بازارهای دیگر است. مغازه‌های بازار قیصریه معمولاً پارچه‌های محلی یزد را می‌فروشند. این بازار در سال ۲۰۰۲ با شماره ثبت ۷۷۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار پنجه علی

بازار پنجه علی به بازار مسگری در یزد معروف است و حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد. این بازار متعلق به قرن نهم هجری است و هنوز بافت سنتی قدیمی خود را حفظ کرده است. بازار مسگری در خیابان قیام واقع شده است، جایی که انواع محصولات مس و فلز مانند صنایع تزئینی، ظروف آشپزخانه و ابزار کشاورزی در حال تولید و فروش است. این بازار که از محبوب‌ترین مراکز خرید یزد به شمار می‌آید به دلیل ویژگی‌های منحصربه فردی که داشت در سال ۲۰۰۲ با شماره ۷۷۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار پنجه علی یزد

بازار کاشیگری یزد

بازار کاشی‌گری یزد مربوط به دوران زندیه است و در میدان خان یزد واقع شده است. این بازار شامل تعدادی مغازه و کارگاه کوچک است که برخی از ابزارهای ساده کشاورزی و ابزارهای لازم را برای روستاییان تولید می‌کنند. بازار کاشیگری یزد در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۰۲ با شماره ثبت ۷۷۹۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرکز خرید آریا، همه چیز یک جا جمع است

مرکز خرید آریا همان چیزیست که شما از یک بازار مدرن و مجلل انتظار دارید. این بازار بزرگ در واقع یک مجتمع پنج طبقه با زیربنایی حدود هشت هزار متر مربع است. ۱۱۳ واحد تجاری در این مجتمع وجود دارد که از پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه گرفته تا لوازم خانگی، اسباب بازی، لوازم آرایشی بهداشتی و غیره را به دست مشتری می‌رسانند. یک طبقه از این مجتمع که از بهترین مراکز خرید یزد شمرده می‌شود به پارکینگ و یک طبقه هم به رستوران اختصاص داده شده است.

آدرس مجتمع خرید آریا : یزد، صفائیه، بلوار شهید قندی

ساعت ارائه خدمات : از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۴ و از ۱۷:۳۰ الی ۲۲:۳۰

مجتمع تجاری صدف از پاساژهای بزرگ یزد

مجتمع تجاری صدف با حدود ۵۰۰۰ متر مربع از بزرگ‌ترین بازارهای مدرن شهر یزد شمرده می‌شود. این یک مجتمع پنج طبقه است که در سال ۸۷ در منطقه خوش آب و هوای صفائیه تاسیس و در سال ۹۲ به مدیریت آقای علی یزدیان افتتاح گردید. صدف از ۱۰۰ واحد تجاری، پارکینگ، و یک رستوران تشکیل شده است. شما می‌توانید با یکی دو ساعت گشت و گذار در این مجتمع انواع لباس مردانه و زنانه، کفش، پوشاک بچگانه، صنایع چرمی، جواهرات، شال و روسری، فرش، اسباب بازی، عطر، عینک، لوازم آشپزخانه، مواد غذایی، وسایل الکترونیکی و اقلام متنوع دیگر را برای خود پیدا کنید.

آدرس مرکز خری صدف : یزد، صفائیه، خیابان تیمسار فلاحی، بعد از هتل صفاییه

ساعت ارائه خدمات: از ساعت ۹ تا ۱۳ و از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۳

مراکز خرید یزد

مرکز خرید شقایق

مرکز خرید شقایق از دیگر مراکز خرید یزد است. این مجتمع چهار طبقه در سال ۱۳۸۵ افتتاح شد و سه طبقه از آن مختص عرضه انواع  پوشاک مردانه و زنانه، کیف و کفش، لوازم آرایشی بهداشتی و … است. از آن جهت که این بازار در مقابل ساختمان دادگستری شهر یزد واقع شده است، بیشتر واحدهای اداری آن در اختیار وکلا قرار داده شده‌ است.

آدرس مرکز خرید شقایق : یزد، خیابان فرخی، روبروی دادگستری

مرکز خرید الماس

اگر به دنبال یک جای واقعاً خوب و درست و حسابی برای خرید کردن هستید، جایی بهتر از مرکز خرید الماس پیدا نخواهید کرد. از پوشاک زنانه و مردانه گرفته تا کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، عروسک و اسباب بازی، بدلیجات، لباس زیر زنانه، مانتو، طلا و جواهرات یا هر نوع جنس دیگر را در مرکز خرید الماس پیدا خواهید کرد. بعد از خرید و گشت وگذار اگر احساس خستگی کردید، به کافی شاپ مجتمع مراجعه کنید تا هم گلویی تازه کنید و هم انرژی از دست رفته خود را به واسطه فضای آرام و دنج کافی‌شاپ، باز گردانید. این واقعاً از بهترین مراکز خرید یزد است و حتماً رضایت شما را به دست خواهد آورد!

این مطلب را هم بخوانید
باغ دولت آباد یزد

امکانات مرکز خرید الماس: پارکینگ، کافی شاپ، سرویس بهداشتی و نمازخانه.

ساعت کار: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب.

پاساژ کویتی‌ها

پاساژ کویتی‌ها از محبوب‌ترین پاساژهای یزد به ویژه برای خانم‌ها است. زیرا بانوان می‌توانند جواهرات مورد پسند خود را در این بازار به راحتی پیدا کنند. این پاساژ از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مراکز خرید طلا در شهر یزد است و انواع و اقسام طلا و جواهرات را در طرح‌ها و قیمت‌های گوناگون به دست مشتری می‌رساند. البته ناگفته نماند، در همین پاساژ دوطبقه، تعدادی مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی نیز وجود دارد که اجناس باکیفیتی در اختیار مشتری‌های خود قرار می‌دهند.

ساعت کار: هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب

آدرس : یزد، خیابان فرخی، میدان شهید بهشتی، پاساژ کویتی ها یزد

روز بازدید : همه روزه به جز جمعه‌ها، تعطیلات رسمی و بعدازظهر پنجشنبه‌ها

پاساژ کویتی ها

مجتمع تجاری علاالدین

یکی از مهم‌ترین مراکز خرید یزد ، مجتمع تجاری علاءالدین است. آیا تاکنون راهتان به پاساژ علائدین تهران افتاده است؟ این مجتمع هم درست مانند پاساژ علائدین تهران که در حوزه خرید، فروش و تعمیرات موبایل فعالیت می‌کند. مرکز خرید و فروش انواع گوشی و تبلت، لوازم جانبی اصل و نرم افزار شهر یزد است و شما می‌توانید گوشی موبایل، تبلت یا لوازم جانبی موبایل را از همین مجتمع با قیمت‌های مناسب خریداری کنید.

آدرس : یزد، صفائیه، خیابان تیمسار فلاحی، جنب بانک مسکن، پاساژ علاءالدین یزد

هایپر استار خلیج فارس

هایپر استار خلیج‌فارس یزد، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین‌ مراکز خرید شهر یزد شناخته می‌شود. این فروشگاه بزرگ با تمام آنچه یک بانو برای خانه خود نیاز دارد غنی شده است. بانوان می‌توانند از اقلام خوراکی مانند گوشت، مرغ، میوه، سبزیجات، برنج، روغن و… گرفته تا وسایل ریز و درشت آشپزخانه را از هایپر استار خلیج فارس تهیه کنند.

 

از ویژگی‌های آن می‌توان به تازگی مواد، کیفیت بالای محصولات و برخورد مناسب کادر فروشگاه اشاره داشت. گرچه این تنها بخش کوچکی از ده‌ها ویژگی مثبت چنین فروشگاه بزرگ و پیشرفته‌ای است که همیشه بهترین را ارائه داده است. نظم حاکم در چیدمان محصولات نیز از عوامل اصلی محبوبیت و تمایز هایپر استار خلیج فارس در بین دیگر مراکز خرید یزد است، چون مراجعین می‌توانند به راحت‌ترین شکل ممکن کالای مورد نظر خود را پیدا کنند.

مراکز خرید یزد

بازار بزرگ امیر یزد

مجتمع تجاری امیر، یک مجتمع سه طبقه با معماری داخلی فوق‌العاده شیک در خیابان کاشانی یزد است. این مجتمع بزرگ در زمینه فروش انوع تلفن‌همراه، تبلت، لپ‌تاپ و سایر لوازم جانبی در این زمینه فعالیت می‌کند. ضمناً بازار بزرگ امیر یزد، از یک رستوران شیک و مجلل نیز برخوردار است که مشتری‌ها بعد از گشت و گذار در مغازه‌ها می‌توانند برای صرف غذا به آن مراجعه کنند.

مطالب بیشتر:تجربه اقامتی به یاد ماندنی در بهترین هتل های یزد

مراکز خرید ترمه یزد

اگر دوست دارید سوغاتی‌های پرطرفدار و ویژه‌ برای دوستان یا خانواده خود بخرید، به مراکز خرید ترمه یزد سر بزنید. ترمه‌های یزد که بسیار هم طرفدار دارند، به داشتن کیفیت بالا و طرح‌ها و رنگ‌های متنوع شهرت دارند. برای دسترسی به زیباترین ترمه‌های یزد به مراکزی چون ترمه حسینی، ترمه هاشمی و ترمه رضایی مراجعه کنید.

سخن آخر…

خرید کردن، همیشه لذت بخش‌‌ترین بخش سفر برای خانم‌ها و البته آقایان بوده و هست. شهری چون یزد هم که از منابع این لذت است. این شهر زیبا، مراکز خریدی دارد که بدون شک هر خانم و آقایی، با هر نوع سلیقه‌ای را به خود جذب می‌کنند. مراکز خرید یزد از دو بافت مجزا تشکیل شده‌اند، بنابراین چه خرید از بازارهای قدیمی و سنتی را مدنظر داشته باشید و چه پاساژهای بزرگ و مجتمع‌های مدرن، یزد این امکان را برای شما فراهم کرده است تا از جای مورد نظر خود خرید کنید. برای اقامت در یزد نیز کافیست اجاره سوئیت در یزد را از طریق سایت سپنجا انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 4 میانگین: 2.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا