جاهای دیدنی ایراندیدنی های مازندران

راهنمای سفر به چالوس و معرفی شهر زیبای چالوس، چه شناختی از شهر چالوس دارید؟

شهر چالوس، شهر زیبا و توریستی در شمال کشور واقع در استان مازندران می‌باشد. این شهر در فصول مختلف سال گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.. افرادی که تصمیم به سفر به این منطقه دیدنی را دارند. باید اطلاعاتی درباره چگونگی سفر، راهنمای سفر به چالوس و شناختی درباره ویژگی‌های این شهر داشته باشند.

در ادامه مطلب با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا به گردش در این شهر توریستی و بازدید از جاهای دیدنی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب مخفی کردن

حداقل اطلاعانی که باید در مورد چالوس بدانید!

اگر برای سفر به شمال کشور چالوس را انتخاب کردید. خوب است شناخت کلی از این شهر زیبا و توریستی داشته باشید. شهر چالوس از جمله شهرهای قدیمی و کهن استان مازندران به‌شمار می‌رود. این شهر به جلگه میانی کرانه دریای خزر محدود می‌شود.

جمعیت شهر بیشتر بومیان منطقه کلارستاق که طبری‌تبار هستند، تشکیل می‌دهند. زبان مردم چالوس طبری کلارستاقی می‌باشد که با نوع زبان طبری کجوری جزو گویش‌های طبری رویانی محسوب می‌شود.

صنعت کشاورزی و کشت انواع مرکبات به واسطه شرایط اقلیمی وآب وهوایی مناسب در شهر چالوس و مناطق اطراف آن رونق فراوانی دارد. هنگام سفر و گردش در شهر زیبای چالوس حتماً محصولات بومی منطقه تهیه کنید چه به منظور سوغات و چه برای مصرف شخصی، اقتصاد این شهر بر پایه شغل‌های سخت و اساسی در زمینه تولیدات متنوع کشاورزی و لبنیات می‌گذرد.

راهنمای سفر به چالوس، زیباترین و جذاب‌ترین جاده شمال کشور

جاده چالوس از زیباترین جاده‌های دنیا با چشم‌اندازهای فوق‌العاده و همچنین از مسیر پرطرفدار و پرتردد شمال کشور محسوب می‌شود. نام دیگر جاده چالوس جاده ۵۹ که احداث آن در سال ۱۳۱۲ آغاز شده‌است.

وجود سد امیرکبیر در جاده چالوس زیبایی این مناظر را دو چندان کرده و همچنین وجود چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز در این جاده، موجب جذب توریست زیادی به این منطقه شده‌است. شما می‌توانید با سفر به شمال کشور و شهر چالوس از مناظر چشم نواز و دلنشین این جاده نهایت لذت را ببرید.

جاده چالوس

جاده چالوس، جاده بسیار خطرناکی است که هنگام عبور از این جاده باید به پیچ و خم‌های این مسیر دقت زیادی کنید. در واقعاً جاده چالوس از نظر امنیت تعریف چندانی ندارد. وجود امکانات کم در این جاده موجب ساخت و ساز ناایمن پل‌ها و تونل‌هایی در این منطقه شده که در نتیجه انتقاد مهندسان اروپایی را همراه داشته‌است.

مسافرانی که برای سفر به شمال کشور از جاده چالوس عبور می‌کنند و از مناظر زیبای آن لذت می‌برند، خطرات ناشی از ریزش کوه، رانش زمین، وجود زلزله و خطر بهمن را به جان می‌خرند.

چگونه جاده چالوس را پیدا کنیم؟ (راهنمای سفر به چالوس)

اگر می‌خواهید از طریق جاده چالوس خود را به شمال کشور برسانید. می‌توانید از مسیر کرج-چالوس به شهر کرج مسیر خود را تا شهر کرج ادامه دهید.

پس از رسیدن به شهر کرج یا چالوس مبدأ سفر شما مشخص می‌شود. اگر قصد دارید شهر تهران را به عنوان مبدأ سفر انتخاب کنید. از طرف بزرگراه شهید لشگری همان جاده مخصوص، خود را به شهر کرج و ابتدای جاده چالوس برسانید.

اقامت در ویلا جنگلی در چالوس

محدوده جاده چالوس از طرف شمال به شهر چالوس واقع در استان مازندران، از جهت شرق به پایتخت و شهرستان شمیرانات، از جهت غرب به منطقه طالقان و از طرف جنوب هم به شهر کرج مشخص شده‌است. این جاده به واسطه گردنه‌های پر پیچ و خم و خطرناک با عنوان (هزار چم) شهرت داشته‌است..

بیشتر بخوانید : فاصله تهران تا رامسر از جاده چالوس | سفر به شمال

راهنمای سفر به چالوس، روستاهای زیبای جاده چالوس را بشناسید

راهنمای سفر به چالوس

توصیه می‌کنیم جاده چالوس را به عنوان مسیر عبور سفر به شمال کشور انتخاب کنید. رودخانه ای در موازات جاده در جریان است که زیبایی خاصی را به جاده بخشیده‌است.

این رودخانه خروشان کرج پس از گذشتن از دشت‌های البرز، وارد رودخانه جاجرود می‌شود. انتهای مسیر رودخانه سد کرج و روستای زیبای واریان می‌باشد. روستایی دیگر در ۱۵ کیلومتری جاده چالوس به نام نوجان قرار دارد. از جاذبه‌های دیدنی این روستای زیبا، آبشار نوجان است.

وجود روستای خوارس و روستای آتشکده از زیبایی‌های مسیر جاده چالوس هستند. آبشار خوارس از جاذبه‌های دیدنی این مسیر به‌شمار می‌رود. روستای مورود در ۳۲ کیلومتری جاده چالوس منتظر اقامت گردشگران است که می‌خواهند از جاده چالوس عبور کنند.

زیبایی این روستا در فصل تابستان برای شما جذاب تر خواهد بود. زیرا طبیعت دلنواز این روستا با قرار گرفتن در اوج ارتفاعات با وجود گل‌های سرخ و زرد بهاری زیباتر و چشم نواز تر خواهد بود. از چشم‌اندازهای زیبای منطقه می‌توان به رودخانه و آبشار چهارصد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : با بهترین جاهای دیدنی جاده چالوس آشنا شوید!

بیشتر بخوانید :آشنایی با بهترین جاهای جاده چالوس

قدیمی‌ترین روستای جاده چالوس (روستای گچسر)

روستای زیبای گچسر از جاهای دیدنی و جذاب جاده چالوس به حساب می‌آید. قدمت روستای گچسر به دوران صفویه بر می‌گردد. آیا می‌دانید چرا این روستا گچسر نام گرفته‌است؟

راهنمای سفر به چالوس پاسخ سؤال شما را می‌دهد. وجود منابع غنی گچ در روستای گچسر باعث شده کوره‌های گچ پزی زیادی در روستا احداث شود. روستای گچسر قدیمی‌ترین روستای نزدیک به جاده چالوس می‌باشد که در بخش آسارا قرار گرفته‌است.

بیشتر بخوانید : لیست روستاهای بکر جاده چالوس

راهنمای سفر به چالوس

طولانی‌ترین تونل در جاده چالوس قرار دارد (تونل کندوان)

بهتر است زمانی که به جاده چالوس سفر می‌کنید، مسیر این جاده را با آرامش و احتیاط بیشتری طی کنید. با وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد در جاده چالوس این جاده دارای تونل‌هایی می‌باشد؛ که تونل کندوان به عنوان طولانی‌ترین و معروف‌ترین تونل این جاده شناخته شده‌است.

تونل کندوان یازدهمین تونل جاده چالوس، که احداث و ساخت آن به مدت ۴ سال طول زمان برده و باعث کاهش ۱۳ متر از مسیر کرج به چالوس شده‌است. گفتنی است که جاده کرج چالوس هم رودخانه‌های زیبا و جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد. یکی از رودخانه معروف این مسیر رودخانه وارنگه می‌باشد.

راهنمای سفر به چالوس و منابع طبیعی جذاب آسارا

بخش آسارا کرج تقریباً ۸۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۰ کیلومتری جاده چالوس را دربرگرفته است. بخش آسارا کرج منطقه ای است با کامل‌ترین ظرفیت منابع زیبای طبیعی و تاریخی که فقط تعداد روستاهایی که در آن وجود دارند به ۵۶ روستا می‌رسند.

اقامت در ویلا ساحلی در چالوس

برای اینکه از جاهای دیدنی مسیر چالوس کرج شناختی داشته باشید. مواردی را در ادامه مطلب راهنمای سفر به چالوس بیان کرده‌ایم:

راهنمای سفر به چالوس

  • وجود پیست اسکی دیزین به واسطه قله‌هایی با ارتفاع بیش از ۴۰۰۰ متر ارتفاع
  • روستاهایی نظیر آزادبر، نشترود، روستای ارنگه بزرگ، خوزنکلا، تکیه سپهسالار، روستای وینه و واریان سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور به خود جذب می‌کند.
  • روستای دیدنی چشمه وله با فاصله ۷۰ کیلومتری از شمال شرق کرج
  • قلعه تاریخی صلصال
  • قلعه دزدبند
  • غاز شگفت‌انگیز یخ مراد
  • کاخ شهرستانک
  • امامزاده سپهسالار
  • آبشار حیرت‌انگیز هفت چشمه که در فاصله ۱۷ کیلومتری از جاده قرار دارد.

راهنمای سفر به چالوس و نگاهی بر فعالیت مردم این شهر

همان‌طور که می‌دانید وجود مسافران و گردشگران به اقتصاد شهرهای کوچک کمک بسیاری می‌کند. در این مطلب به انواع شغل‌ها و فعالیت‌های اقتصادی شهرستان چالوس اشاره می‌کنیم.

  • تولید محصولات کشاورزی در شهر چالوس از اهمیت ویژه برخوردار است. شرایط مساعد آب و هوایی موجب کشت انواع محصولات کشاورزی و گیاهی در این منطقه شده‌است. در سفر به چالوس حتماً از مزارع و زمین‌های کشاورزی دیدن کنید.
  • دامداری و تولید لبنیات از مشاغل مهم این شهر به‌شمار می‌رود. اگر به چالوس سفر کنید در روستاهای اطراف شاهد گله‌های حیوانات اهلی خواهید بود. تولید محصولات لبنی از حیواناتی نظیر گاو و گوسفند و بز در این منطقه رونق فراوانی دارد. دامداری و پرورش حیوانات باعث جذب گردشگران زیادی برای استفاده از محصولات روستایی و بومی منطقه شده‌است.
  • نقش دامداری در تولید انواع لباس، مردم روستاهای اطراف چالوس در کنار استفاده مفید از لبنیات روستایی و سایر محصولات، از پشم حیوانات انواع البسه را تولید می‌کنند.
  • مهم‌ترین منبع درآمد مردم منطقه چالوس شالیکاری می‌باشد. حتماً در زمان گردش در شهر توریستی چالوس به زمین‌های شالیکاری برنج که کشت و برداشت برنج در آن‌ها صورت می‌گیرد برخورد کرده‌اید.
  • تولید مرکبات و نقش مهم آن در اقتصاد چالوس رونق زیادی دارد. استفاده از میوه‌های تازه همان منطقه برای گردشگران جذاب به نظر می‌رسد. در این شهرستان تولید مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و … به واسطه زمین‌های حاصلخیز و آب و هوای مطلوب رواج دارد. زمین‌هایی که تولید مرکبات در آن‌ها صورت می‌گیرد حدود ۲۱۰۰ هکتار می‌باشد.
  • نقش قارچ و تولید آن در منطقه‌های شمالی کشور به خصوص چالوس در اقتصاد کشور نیز تأثیر زیادی دارد.
  • وجود گلخانه‌های فراوان و تولیدات گل و گیاه در شمال در جذب گردشگر بسیار مؤثر واقع شده‌است. اگر به گل و گیاه و پرورش آن علاقمند هستید هنگام سفر به چالوس از گلخانه‌های این منطقه و زیبایی‌های آن بهره‌مند شوید.

در راهنمای سفر به چالوس با وجود اقامتگاه بومگردی و ویلاهای موجود در این منطقه این امکان را برای درآمد زایی مردم منطقه از سواحل دریای خزر، جاذبه‌های تفریحی، منطقه گردشگری نمک آبرود و همچنین مسیرهای زیبایی که از جنگل می‌گذرد فراهم کرده‌است.

راهنمای سفر به چالوس و معرفی جاذبه‌های گردشگری چالوس

چالوس از زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد تفریحی برای سفر گردشگران، گذراندن اوقات فراغت و خوشگذرانی آن‌ها به‌شمار می ورد. آیا درباره جاذبه‌های گردشگری چالوس اطلاعاتی دارید؟

شناخت شما از مکان‌های تفریحی و جذاب چالوس چیست؟ با همراهی سامانه سپنجا در ادامه مطلب، اطلاعات لازم را برای یک سفر تفریحی و عالی کسب خواهید کرد. اطلاعاتی نظیر آدرس جاذبه‌های گردشگری، ساعت‌های بازدید از آن‌ها، مقدار هزینه مصرفی و همچنین معرفی نقشه مسیرهای منتهی به آن‌ها ب شما نمایش داده خواهد شد.

این مطلب را هم بخوانید
منطقه توریستی کرفون کجاست؟ جاذبه ای دیدنی در شمال کشور

مرداب هسل، یکی از جاذبه‌های گردشگری چالوس

افرادی که به چالوس سفر می‌کنید، راهنمای سفر به چالوس به شما پیشنهاد می‌دهد از روستای طلاجو بازدید کنید. مردابی با حجم بالای آب که در بعضی از نقاط این مرداب عمق آن به ۱۵ متر می‌رسد، مواجه خواهید شد.

این مرداب بین شهر مرزن آباد و چالوس و کنار روستای طلاجو قرار دارد. در گذشته مرداب هسل به عنوان زیستگاه بومی حیواناتی مثل لاک پشت، قورباغه و زالو شناخته شده‌است. ساخت جاده توسط سازمان‌های مربوطه باعث تغییر زیستگاه جانوران شده‌است. توجه داشته باشید برای بازدید از این جاذبه زیبای گردشگری می‌توانید ساعت ۷ تا ۴ عصر از این مکان استفاده کنید.

اقامت در ویلا روبه دریا

راهنمای به چالوس

بیشتر بخوانید: مرداب هسل ؛ جاذبه ای رنگارنگ در فصل های مختلف !

نمک آبرود، مشهورترین جاذبه گردشگری چالوس

نمک آبرود یکی از پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری واقع در شمال کشور است. در سفر به شهرک توریستی نمک آبرود، سفری خاطره انگیزه و پر هیجان را تجربه کنید. راهنمای سفر به چالوس یکی از دلایل شناخته شدن نمک آبرود را به عنوان تفرجگاهی دلچسب، وجود تله کابین در این منطقه می‌داند. البته امکانات تفریحی مثل کارتینگ، شهربازی، پینت بال و … در این منطقه خوش آب و هوا وجود دارد. اکنون می‌خواهیم اطلاعاتی را در رابطه با جاذبه‌های گردشگری شهرک توریستی نمک آبرود به شما ارائه کنیم.

راهنمای سفر به چالوس و مجله سپنجا این امکان برای شما فراهم کرده‌است تا پاسخگوی هر گونه سؤال درباره ساعات فعالیت در این مجموعه تفریحی، مقدار هزینه‌ها و استفاده از سایر امکانات باشد. همچنین اگر تصمیم به اقامت در این شهرک توریستی را دارید، می‌توانید از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا اطلاعات لازم را کسب کنید.

چرا از منطقه گردشگری نمک آبرود بازدید کنیم؟

هر مکان دیدنی و جذابی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که باعث می‌شود افراد زیادی را به آنجا سفر کنند. نمک آبرود هم از گذشته تا به الان محل تفریح و فراغت گردشگران متعددی بوده‌است. در ادامه مطلب راهنمای سفر به چالوس به ویژگی‌های خاص این تفرجگاه اشاره کردیم.

راهنمای سفر به چالوس

  • نمک آبرود از نظر گردشگران بسیاری مقصدی پر طرفدار شناخته شده‌است.
  • تله کابین نمک آبرود در این منطقه از امکانات پرطرفدار به‌شمار می‌رود. هر ساله مسافران زیادی برای استفاده از این جاذبه گردشگری به چالوس سفر می‌کنند.
  • وجود امکانات رفاهی و آسایشی نظیر انواع رستوران، سرویس‌های بهداشتی، مراکز خرید و پارکینگ در نمک آبرود سبب افزایش جذب توریست در این منطقه می‌شود.
  • با حضور در تفرجگاه نمک آبرود می‌توانید از امکانات تفریحی از جمله کارتینگ، شهربازی، پینت بال و … استفاده کنید.
  • تله کابین نمک آبرود، باعث ایجاد چشم‌اندازهای زیبایی از ارتفاع تا دریا شده‌است.

راهنمای سفر به چالوس، با تله کابین نمک آبرود چشم‌انداز زیبایی را احساس کنید

تله کابین نمک آبرود از بخش‌های تفریحی و مشهور شهرستان چالوس می‌باشد که در قسمت جنوب شرقی این منطقه واقع شده‌است. پیشنهاد می‌کنیم برای گذراندن سفر تفریحی و دلچسب از تله کابین نمک آبرود که صعود به قله‌های مدوبن و دوی حمام را مهیا کرده، استفاده کنید. به وسیله تله کابین نمک آبرود می‌توانید چشم‌اندازهای زیبای ارتفاعات قله مدوبن و دیوحمام را به خوبی احساس کنید و نهایت لذت را از طبیعت ببرید.

هنگامی که تله کابین نمک آبرود به ارتفاعات بالاتر صعود می‌کند. مناظر و چشم‌اندازهای جذاب جنگل و دریای خزر را به شما هدیه می‌کند. گردشگران می‌توانند برای مدت زمانی به تماشای این مناظر دلچسب بنشینند؛ و از طبیعت بکر شمال کشور استفاده کنند.

معرفی خط یک و دو تله کابین نمک آبرود با راهنمای سفر به چالوس

تله کابین نمک آبرود دارای دو خط یک و دو می‌باشد. طول خط یک این تله کابین تا قله مدوبن ۲۱۰۰ متر است و مدت زمان رسیدن به قله کمتر از ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. با توجه به ارتفاع دکل تله کابین که تا سطح زمین که بین ۴ تا ۵۰ متر می‌باشد، باعث شده میزان سرعت تله کابین ۳ متر بر ثانیه باشد. خط یک تله کابین از ۴۲ کابین ۴ نفره تشکیل شده‌است.

خط دو تله کابین نمک آبرود با وجود ۳۶ کابین با ظرفیت ۶ نفر می‌تواند پردشگران را با سرعتی حدود ۶ متر بر ثانیه به قله زیبای دیو حمام برساند. طول خط دو این تله کابین تا قله ۱۷۰۰ متر است. برای استفاده گردشگران از تله کابین زمان‌های مشخص ساعات کار تعیین شده‌است. گردشگران می‌توانند در ساعات ۹:۳۰ الی ۲۰:۰۰ از اماکن تفریحی استفاده کنند.

اسکان و اقامت در پارک جنگلی فین

پارک جنگلی فین از جمله تفرجگاه‌های زیبا و مناسبی است که جهت ارائه امکاناتی نظیر آلاچیق، مکانی برای نصب چادر کمپ، کلبه برای استراحت، رستوران و آشپزخانه و محیطی برای بازی کودکان برای گردشگران فراهم شده‌است.

ما در مقاله راهنمای سفر به چالوس پیشنهاد می‌کنیم برای اسکان و اقامت در شب پارک‌های جنگلی را انتخاب کنید زیرا از امکانات رفاهی مورد نیاز و امنیت برخوردار هستید. همچنین عبور رود چالوس و رود سردآبرود که از بین شهر می‌گذرد، زیبایی جاذبه‌های طبیعی را دوچندان کرده و باعث شده ساعات پیک نیک و فراغت شما را دلپذیرتر بگذرد.

راهنمای سفر به چالوس

راهنمای سفر به چالوس، درباره امکانات سواحل زیبای جاده چالوس چه می‌دانید؟

چهار ساحل پر بازدید شهر چالوس با چشم‌اندازهای زیبا در جذب گردشگران داخلی و خارجی تأثیر زیادی گذاشته‌اند. آیا از امکانات سواحل معروف چالوس اطلاع دارید؟ به نظر شما چه چیزی بر جذابیت این سواحل مؤثر بوده؟

سواحل شهر چالوس با ارائه امکانات رفاهی به گردشگران، همه چیز را برای گذراندن اوقات خوش در سفر را مهیا می‌سازد. برای شناخت سواحل چالوس و امکانات آن سامانه سپنجا را همراهی کنید.

ساحل توریستی رادیو دریا: ساحل رادیو دریا سالانه میزبان مسافران زیادی از سراسر کشور است. فاصله کم ساحل تا شهر تهران چالوس بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته‌است. این ساحل با امکاناتی که به شما ارائه می‌کند موجب گذراندن لحظات خوب و خاطره انگیزی در سفر می‌شود.

بیشتر بخوانید : دریاچه ولشت چالوس و هرآنچه باید در مورد این جاذبه دیدنی بدانید!

امکانات ساحل رادیو دریا عبارت اند از: آلاچیق، رستوران و کافی شاپ، میز و نیمکت، محل نصب چادر، فروشگاه‌های مواد غذایی و خوراکی، تفریح شنا برای بانوان و آقایان و ارائه خدمات قایق‌سواری در فصل تابستان. همه این امکانات به منظور داشتن سفری دلچسب و راحت می‌باشد. اقامت در این ساحل از طریق اجاره سوئیت امکان‌پذیر است.

راهنمای سفر به چالوس

تفرجگاه ساحلی نمک آبرود: ساحل نمک آبرود از پر طرفدارترین جاهای دیدنی چالوس می‌باشد و هر ساله گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند. این ساحل در شمال جاده چالوس- تنکابن قرار دارد. وجود درختان شمشاد فراوان در این ساحل آرام مناظر چشم نوازی را به گردشگران این منطقه هدیه می‌کند.

امکانات این ساحل عبارت اند از: خدمات قایق‌سواری، جت اسکی، ورزش‌های آبی، هاورکرافت، ماهیگیری، شاتل، ارائه پیست اسب سواری، امکان استفاده از پیست موتور و ماشین AVT با استفاده از این امکانات می‌توانید سفری توأم با هیجان را تجربه کنید.

ساحل نمک آبرود آماده ارائه یک اقامت راحت و بدون دردسر به گردشگران می‌باشد. در سفر به نمک آبرود این امکان را دارید برای اقامتی بی دغدغه از طریق سامانه سپنجا اقدام به رزرو یا اجاره سوئیت کنید. ساحل نمک آبرود امکاناتی نظیر ۱۴۲ آلاچیق، ۱۴ کلبه به صورت چوبی، ۵ واحد سوئیت مبله و تعداد ۱۸۰ کمپینگ و چادر جهت رفاه حال مسافران فراهم کرده‌است.

ساحل سیترا و مجموعه ساحلی البرز هم دارای مکان‌هایی برای اقامت هستند. همچنین با رفتن به این سواحل می‌توانید از امکانات رفاهی و تفریحی این مکان‌ها استفاده کنید. معمولاً بیشتر امکانات تفریحی در سواحل چالوس یکسان هستند.

راهنمای سفر به چالوس، معرفی دریاچه فراخین نوشهر

دریاچه فراخین نوشهر از بهترین مقاصد تفریحی شمال کشور می‌باشد. مهم‌ترین ویژگی این دریاچه آرامش وصف نشدنی است که به گردشگران این منطقه هدیه می‌کند.

این دریاچه نزدیک روستای ویسر واقع در نوشهر مازندران قرار دارد. وجود درختان سر به فلک کشیده این جنگل و شاخ و برگ‌های زیبای تأثیر زیادی بر چشم‌انداز شگفت‌انگیز این دریاچه گذاشته‌است. هنگام سفر به چالوس حتماً به این مکان طبیعت بکر و چشم نواز قدم گذارید.

چرا دریاچه فراخین را انتخاب می‌کنید؟

دریاچه فراخین به علت زیبایی‌های فراوانی که دارد به بهترین مقصد گردشگری در چالوس تبدیل شده‌است. در سفر به دریاچه فراخین بهتر است از مسیر دریاچه که از میان جنگل و طبیعت سرسبز آن می‌گذرد عبور کنید. جذابیت‌های مسیر جنگل برای شما حیرت‌آور خواهد بود.

همچنین می‌توانید از مناظر زیبا و هیجان انگیز این دریاچه برای عکاسی ثبت لحظه‌های زیبا استفاده کنید.

راهنمای سفر به چالوس

 

بیشتر بخوانید: ۵ تا از زیباترین شهرهای شمال ایران که برای سفر باید انتخاب کنید!

آیا شهر چالوس جاذبه‌های تاریخی هم دارد؟

ما در راهنمای سفر به چالوس درباره برخی از جاهای دیدنی چالوس اطلاعاتی را به شما ارائه کردیم. اکنون شاید این سؤال برایتان پیش آید که آیا در شهر چالوس جاذبه‌های تاریخی هم وجود دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم چالوس دارای جاذبه‌های تاریخی هم می‌باشد. این مکان‌های تاریخی عبارت اند از: کاخ چایخوران در دوره پهلوی اول، کاخ ملکه مادر به جای مانده از دوره پهلوی دوم، هتل بنیاد پهلوی و… البته این بناها از محافظت خوبی برخوردار نبوده‌اند و این امر سبب شده در آن‌ها بسته شود.

راهنمای سفر به چالوس، (تجربه ای خوشمزه با شکم گردی در چالوس)

اگر به چالوس سفر می‌کنید از غذاها و خوراکی‌های خوشمزه آن غافل نشوید. غذاهای شهر چالوس و مناطق اطراف آن برگرفته از مواد غذایی اولیه محلی و گیاهی می‌باشد. برنج، ماهی، انواع سبزیجات، لبنیات محلی و … در خوراک مردم این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

خوراکی‌های خوشمزه ای مثل انواع زیتون پرورده، سیر تازه، انواع ترشیجات مکمل غذاها و وعده‌های غذایی در این شهر هستند. در این مطلب به معرفی برخی از غذاهای خوشمزه و باکیفیت شمالی اشاره کردیم.

معرفی ۶ غذای اصلی و درجه یک شهر چالوس با راهنمای سفر به چالوس

  • کباب ترش: یکی از معروف‌ترین غذاهای مناطق شمال کشور است که طرفدار زیادی دارد. کباب یا جوجه ترش را به وسیله گوشت گوساله یا گوسفند و یا جوجه با رب انار و گردو تهیه می‌کنند.
  • خورشت فسنجان: تهیه خورشت فسنجان با گوشت مرغ یا مرغابی در شمال ایران که دستور طبخ آن به گونه ای دیگر است. از طعم بهتری برخوردار است.
  • مرغ و لوی مازندرانی: از دیگر غذاهای مازندرانی که مکمل اصلی آن برنج می‌باشد. تهیه این غذای خوشمزه با مرغ، انار ترش، آب نارنج، آلو و مغز گردو و زعفران امکان‌پذیر است.
  • بورانی بادمجان: ممکن است در سفر برای تهیه غذا از رستوران مورد نظر با چالش رو به رو شوید؛ بنابراین بهتر است از روش پخت غذای خوشمزه بورانی بادمجان کبابی را یاد بگیرید. مواد ترکیب این بورانی از بادمجان کباب شده همراه با ماست محلی و مقداری پودر سیر تشکیل شده‌است.
  • کته کباب: نوع دیگر غذای شمالی که از پرطرفدارترین غذاها محسوب می‌شود. برای تهیه این غذای شمالی به گوشت فیله طعم دار کباب شده و برنج پخته شده نیاز دارید.
  • اکبر جوجه: اکبر جوجه نوعی از روش‌های پخت جوجه است که به پرطرفدارترین و معروفترین غذای شمالی تبدیل شده‌است. مواد اولیه در برای تهیه این غذا جوجه، لیمو ترش، رب انار شیرین

سایر غذاها در چالوس شامل باقلا قاتق، میرزاقاسمی، ماهی پخته، انواع ماهی شکم پر و … می شونداکثر غذاهایی که به عنوان غذای شمالی شناخته شده‌اند ریشه اصیل مازندرانی نداشته‌اند اما به عنوان غذای شمالی مطرح می‌شوند.

شما می‌توانید با سرو انواع غذاهای شمالی و خوراکی‌های خوشمزه بومی این منطقه سفر خوشمزه تری را تجربه کنید. مردم بومی منطقه چالوس بیشتر از غذاهای محلی نظیر مالابیج، کدو بره مازندرانی، باقلا وابیج، کئی پلو، دوپتی، آغوز مسما و … در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند.

راهنمای سفر به چالوس

راهنمای سفر به چالوس و بخش جذاب سوغاتی و صنایع دستی

با سفر به منطقه چالوس با سوغات شهر و خوراکی‌های خوش طعم این شهر بیشتر آشنا خواهید شد. به نظر شما شهر چالوس از لحاظ سوغات صنایع دستی و خوراکی در چه جایگاهی قرار دارد؟ آیا می‌تواند نظر گردشگران را به سوغاتی‌های بومی منطقه جلب کند؟ با همراهی سپنجا و مطالعه مطالب راهنمای سفر به چالوس با انواع خوراکی‌ها و صنایع دستی شهر چالوس بیشتر آشنا خواهید شد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین شهرهای ایران برای زندگی

معرفی انواع سوغات و صنایع دستی شهر زیبای چالوس

  • کوکی و کلوچه: کلوچه از جمله معروفترین سوغات شهرهای شمال ایران به‌شمار می‌رود؛ که مواد اولیه جهت تهیه این میان‌وعده غذایی آرد گندم، روغن و شکر می‌باشد. کوکی از انواع دیگر کلوچه است که تفاوت‌هایی از نظر شکل و پخت با سایر کلوچه‌ها دارد. با این تفاوت که در تهیه کوکی از مغز استفاده نمی‌شود. مواد تشکیل دهنده روی کوکی، چیپس‌های شکلاتی می‌باشد.
  • بهاردانه یا برنجک: از انواع خوراکی‌های خوشمزه شمالی است که مواد اولیه آن برنج، آب، شکر، آبلیمو و روغن می‌باشد. در بعضی از مواقع برای تهیه برنجک به جای شکر از عسل استفاده می‌کنند. با سفر به چالوس حتماً شیرینی برنجک را به عنوان سوغات تهیه کنید.
  • انواع مربا: شهرهای شمال ایران دارای انواع زیادی مربا با طعم‌های مختلف هستند. مربای شقاقل از سبزیجات گیاهی که به صورت ریشه ای و شبیه هویج است تهیه می‌شود. مربای کامکوات نوع دیگر مربای منطقه شمال است که از میوه آن از درخت کامکوات به ثمر می‌رسد. شکل ظاهری و اندازه کامکوات شبیه به خرما است. مردم مازندران مرباهای متنوعی را مانند بهار نارنج، کدوسبز، زرشک و … تولید می‌کنند.

خوراکی‌های خوشمزه دیگری از جمله زیتون، میوه‌های فرآوری شده و انواع لواشک، برنج اصیل شمال، انواع ترشیجات را می‌توان به عنوان سوغات از سفر همراه خود آورد. غیر از خوراکی‌های متنوع که به عنوان سوغات منطقه چالوس معرفی شده‌اند. تولید صنایع دستی از قبیل جاجیم بافی، سفالگری و گلیم بافی در این منطقه با استقبال گردشگران رو به رو می‌شود. با حضور در بازار سوغات صنایع دستی می‌توانید محصولات دلخواه خود را تهیه کنید.

راهنمای سفر به چالوس

راهنمای سفر به چالوس و آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ این شهر

قبل از سفر به شهر مورد نظر بهتر است اطلاعاتی درباره آداب و رسوم و فرهنگ مردم آن داشته باشید. شناخت آداب و فرهنگ شهرهای مختلف به نحوه برخورد شما با اهالی آن منطقه کمک زیادی می‌کند. فرهنگ طبری و مراسم‌های مازندرانی اساس و پایه آداب و رسوم مردم شهر چالوس می‌باشد. با راهنمای سفر به چالوس قصد داریم، نکاتی درباره فرهنگ و مراسم شهر و مناطق اطراف آن به شما ارائه کنیم.

مراسم نوروز خوانی: در چالوس زمانی که نیمه اول اسفند به پایان می‌رسد مراسمی با نام نوروز خوانی آغاز می‌شود. در این مراسم نوروز خوانان به همراه ساز در خیابان‌ها این شعر را می‌خوانند: باد بهارون بیمو نوروز سلطون بیمو مژده هادین به دوستون گل به گلستون بیمو

آیین کهن جشن تیرماه سیزده شو

تیرماه سیزده شو در بین مراسمات و آیین‌ها از قدمت فراوانی برخوردار است. این آیین کهن که مختص به شمال ایران دارد، تاریخ اجرای این مراسم روز دوازده آبان که در تاریخ طبری برابر با سیزده تیر ماه می‌باشد. چرا جشن تیرماه سیزده شو در چالوس برگزار می‌شود؟

عواملی که به واسطه آن جشن تیرماه را برگزار می‌کنند عبارت است از: پیروزی کاوه در این روز بر ضحاک، گرامیداشت تعیین مرزهای ایران به واسطه پرتاب تیر آرش کمانگیر و … وجود سایر مراسم‌ها در این منطقه موجب رونق اقتصادی و برکت در این مناطق شده‌است مراسم‌هایی نظیر لال شو، شعر خوانی محلی، خوراکی‌های سیزده‌گانه را خوردن، لباس نو پوسیدن و دعا و نیایش.

مراسم نمایشی خورمیا و آیین آفتاب خواهی

در شمال کشور هنگامی باران به شکلی پیوسته و مداوم می‌بارد، آیین نمایشی آفتاب خواهی یا خورمیا را برگزار می‌کنند. مردم به واسطه این مراسم از خدا می‌خواهند بارش باران پایان یابد و شاهد درخشش خورشید باشند.

راهنمای سفر به چالوس

رقص دُروم

در بین مردم محلی شهر چالوس رقص پهلوانی و بومی دروم شهرت دارد. انجام این رقص توسط مردم چالوس، نور، نوشهر، آمل و عباس‌آباد در سایر مراسم‌ها صورت می‌گیرد.

شناخت انواع بازی و ورزش‌های سنتی با راهنمای سفر به چالوس

  • گردو بازی یا بازی غوزکا: بازی غوزکا بیشتر توسط بچه‌ها در این منطقه اجرا می‌شود. در این بازی گردوها را به شکل دوتایی باید کنار هم گذاشت، سپس با گردوی بزرگتر آن‌ها را هدف قرار دهید. در این بازی نفر اول باید با گردویش، گردویی را پرتاب کند. بقیه افراد باید سعی کنند گردوی او را بزنند. فردی که موفق شد گردو را بزنند می‌تواند همه گردوها را بردارد. در غیر این صورت برنده بازی نفر اول می‌شود.
  • بازی گَلی کاچ یا چلیک مارکا: بازیکنان برای اجرای این بازی به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند. با قرار دادن چوبی روی گودالی تلاش می‌کنند با چوب دیگر آن را پرتاب کنند. فردی بتواند چوب را با ارتفاع بیشتری پرتاب کند برنده بازی است و دیگران باید به او سواری دهند.
  • کشتی محلی: ورزش پهلوانی کشتی در بین مردم مازندران از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. انواع کشتی لوچو و کشت میس میسی بین مردم بومی منطقه رواج دارد. تفاوت این کشتی‌ها با یکدیگر بیشتر از نظر قوانین می‌باشد. شاید با تجربه بازی‌های محلی و بومی شمال، سفری هیجان انگیزی را تجربه کنید.

راهنمای سفر به چالوس و روش‌های حمل و نقل شمال کشور

تاکسی‌های بین شهری می‌توانند امکان سفر برای گردشگرانی که از تهران، کرج و شهرهای اطراف قصد رفتن به چالوس را دارند فراهم کنند. وجود دفاتر مختلف تاکسیرانی در سطح شهر دسترسی مردم را برای رفت و آمد آسان و سریع کرده‌است.

اگر علاقمند هستید با تاکسی به این شهر سفر کنید کافی است در اینترنت درباره نمایندگی این تاکسی‌ها جستجو کنید. سرویس ترمینال چالوس این امکان را برای سفر با اتوبوس از شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، قم و کرمانشاه جهت رفاه حال مسافران فراهم کرده‌است..

راهنمای سفر به چالوس و شناخت وضعیت آب و هوایی چالوس

محدوده ای که شهر چالوس در آن قرار گرفته‌است منطقه ای معتدل و مرطوب جلگه ای در کنار سواحل دریا می‌باشد. دمای هوا در قسمت جلگه ای به میزان ۱۶.۸ درجه است که با نزدیک شدن به سمت کوهستان دمای هوا کاهش پیدا می‌کند.

اندازه میزان بارش در طول سال بیشتر از ۷۰۰ میلیمتر و میانگین بارش حدود ۸۰ روز در یک سال می‌باشد. قسمت جلگه ای در روزهای گرم سال دمایی بین ۲۵ تا ۳۲ درجه سانتی گراد را دارد البته این میزان دما در شب به ۲۰ تا ۲۳ درجه کاهش می‌یابد.

راهنمای سفر به چالوس

سردترین دما در بهمن ماه به ۳.۶ درجه سانتی گراد می‌رسد و خیلی کم پیش می‌آید دمای هوا چالوس در فصل سر سال به زیر صفر درجه برسد. میانگین کلی دمای شهر چالوس در طول سال عدد ۱۶.۲ را نشان می‌دهد.

راهنمای سفر به چالوس و توصیف فصل‌ها در این ناحیه

  • فصل بهار: شهر چالوس در ماه فروردین کم‌کم از آب و هوای زمستانی در می‌آید و در اردیبهشت ظاهر بهاری و تازه ای به خود می‌گیرد. سرزمین چالوس در خرداد ماه میزبان تابش نور گرم خورشید می‌شود.
  • فصل تابستان: رطوبت زیاد و بوی نم دریا و سواحل این منطقه، باعث شده حال و هوای چالوس در فصل تابستان کاملاً شرجی باشد.
  • فصل پاییز: ارمغان فصل پاییز برای چالوس باران‌های فراوان پی در پی و آب و هوای نسبتاً سرد می‌باشد. اگر در این فصل به چالوس سفر می‌کنید شاهد باران‌های سنگین و لحظه ای خواهید بود. باید امکانات لازم را برای سفر به این منطقه در فصل سرد سال را داشته باشید.
  • فصل زمستان: شهر چالوس در فصل زمستان آب و هوایی سرد و مرطوب دارد. زمستان چالوس بارش برف کمتری را به همراه دارد اما آمارها نشان می‌دهد. بارش سنگین برف هر چند سال یکبار در این ناحیه وجود داشته‌است.

درباره علت نامگذاری چالوس چه اطلاعاتی دارید؟

تا اینجا با راهنمای سفر به چالوس به اکثر سوالات و چالش‌های شما در مورد شهر شمالی چالوس پاسخ داده شده‌است. اما شاید سؤالی درباره نامگذاری این شهر برایتان پیش آمده‌است؛ که در این مطلب به به این علت اشاره کرده‌ایم. شهر چالوس به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و بخش‌های جلگه ای، منطقه ای پست به نظر می‌آید؛ بنابراین ابتدا به این منطقه «چاله است» یا «چاله اس» گفته می‌شد. رفته رفته این اسم به چارلس و در نتیجه به چالوس تبدیل شد.

راهنمای سفر به چالوس

راهنمای سفر به چالوس و نگاهی کلی به تاریخچه شهر کهن

چه خوب است زمانی که تصمیم سفر به یک شهر دیدنی را داریم درباره تاریخچه آن شهر هم اطلاعاتی داشته باشیم. در مجله سپنجا می‌توانید تاریخچه شهر مورد نظر خود را مطالعه کنید. چالوس از قدیمی‌ترین شهرهای شمال ایران به‌شمار می‌رود، در تاریخ کهن نام این شهر به دو شکل شالوس و سالوش بوده‌است. این منطقه قسمتی از روستای رویان و روستاهای طبرستان را که میان کوه‌های البرز و دریای مازندران قرار دارد دربر می‌گیرد. این مناطق در گذشته به عنوان پادگان نظامی شهرت داشته‌است.

منطقه چالوس در گذشته شاهد جنگ‌های زیادی بوده و در پی یکی از همین جنگ‌ها گیلان در زمان قاجار فتح می‌شود و تنکابن به همسایگی مازندران در می‌آید و از طرفی دیگر منطقه کلارستاق یا همان چالوس، همچنین مناطق کجور و تنکابن به عنوان محال ثلاث شناخته شدند. محل بیعت مردم طبرستان برای اولین بار در سال ۲۵۰ ه‍.ق همراه سادات، مسجدی به نام مسجد جامع چالوس بوده‌است. زمانی که سادات علوی در چالوس حکومت می‌کرد این شهر شاهد اتفاقات زیادی بوده‌است.

بیشتر بخوانید : آبشار سواسره، بهشتی در چالوس

با حمله تیمور لنگ به چالوس، این شهر از بین رفت و تا سال‌های زیادی به یک روستای کوچک شناخته شده بود. شهر چالوس زمانی شکل واقعی شهر را به خود گرفت که در سال ۱۳۱۱ دولت به عنوان پشتیبان به بازسازی این شهر کمک زیادی کرد. حالا شهر چالوس به یکی از بهترین مقاصد گردشگری ایران به حساب می‌آید.

راهنمای سفر به چالوس، در چالوس کجا اسکان بگیریم؟

شهر چالوس به عنوان پر بازدیدترین شهر گردشگری در بین شهرهای شمالی دارای مکان‌های اقامتی زیادی می‌باشد. وجود گزینه‌های اقامتی نظیر خانه‌های محلی، سوئیت‌ها، مکان‌های نصب چادر، ویلاها، هتل‌ها، کلبه‌های محلی و … اسکان و اقامت برای چند روز در چالوس را راحت و آسان کرده‌است. اگر از مکان‌های اقامت اطمینان خاطر و اطلاعات کافی ندارید و قصد دارید در اقامتگاه و ویلایی با امکانات رفاهی و ارزان قیمت بمانید. کافی است با راهنمای سفر به چالوس اقدام به رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا کنید. (رزرو سوئیت در چالوس) تا مکان دلخواه و ایمن خود را برای اسکان برای چند روز انتخاب کنید.

راهنمای سفر به چالوس

جمع‌بندی: ایستگاه آخر راهنمای سفر به چالوس

امیدواریم در سفری که همراه سامانه سپنجا به شهر زیبای چالوس داشتید، از مکان‌های دیدنی و جذاب گردشگری چالوش نهایت لذت را برده باشید. در این مقاله اطلاعاتی در مورد چالوس و ویزگی‌های این شهر پر طرفدار به شما ارائه کردیم؛ و به بررسی فرصت‌های سفر به این منطقه و مکان‌های دیدنی آن پرداختیم.

اکنون برای سفر به چالوس و گشت و گذار در این شهر زیبا می‌توانید با اجاره سوئیت و ویلا از طریق سامانه سپنجا محل اقامت خود را انتخاب کنید. قبل از برنامه‌ریزی سفر به فکر اقامت خود باشید.

نظر شما درباره جاذبه‌های گردشگری چالوس چیست؟ آیا تجربه بازدید از شهر چالوس را دارید؟ در قسمت نظرات می‌توانید تجربیات و سوالات خود را درباره سفر به چالوس با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید. ما در سپنجا تمام تلاش خود را برای سفری عالی با کمترین هزینه و امکانات رفاهی لازم انجام می‌دهیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا