دیدنی های گیلان

راهنمای سفر اسالم به خلخال بهشت جاده‌های ایران

یکی از رویایی‌ترین جاده‌های جنگلی ایران، جاده اسالم به خلخال است. زیبایی مسیر جنگلی این جاده مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. این جاده برخلاف سایر مسیرها، فقط برای رسیدن از مبدا به مقصد نیست. بلکه خود می‌تواند به عنوان یک هدف گردشگری مورد استفاده قرار بگیرد. این جاده زیبا و منحصر به فرد شباهتی به هیچ مسیر دیگر در ایران ندارد.

ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با جاذبه‌های طبیعی این جاده آشنا کنیم. پس ما را در این مسیر همراهی کنید. قطعا از این سفر هیجان‌زده خواهید شد.

برای اجاره سوئیت در گیلان روی لینک کلیک کنید.

معرفی جاده اسالم به خلخال

اسالم به عنوان بخشی از شهرستان تالش در استان سرسبز گیلان واقع شده است. این شهر به عنوان یک مبدا زیبا برای بسیاری از سفرها به حساب می‌آید. خلخال در جنوب استان اردبیل قرار گرفته است. مسیر اسالم به جاده خلخال جزو یکی از شگفت‌انگیزترین مسیرهای ایران به شمار می‌رود که با مناظر بی‌نظیر خود، هوش را از سر شما خواهد برد.

طول جاده اسالم به خلخال ۷۰ کیلومتر است. یعنی شما با ۱.۳۰ رانندگی می‌توانید به مقصد خود یعنی خلخال برسید. اگرچه این مسیر کمی طولانی به نظر می‌رسد، اما طبیعت بی‌نظیر آن باعث می‌شود تا طول مسیر را متوجه نشوید. در طول این مسیر تابلوهای راهنمایی بسیار زیادی وجود دارند که راهنمای خوبی برای پیدا کردن نقاط گردشگری به حساب می‌آیند. بخش‌‌هایی از فیلم حضرت سلیمان در این جاده رویایی گرفته شده است.

معرفی جاده اسالم به خلخال

شهرستان اسالم با حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت به یکی از مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است. از جمله محصولات سنتی این شهر می‌توان به گلیم، سفال، محصولات دامی، چوب و کاغذ اشاره کرد. جاذبه های گردشگری اسالم بسیار زیاد است. گیسوم و بخش‌های تفریحی آن جزو مهم‌ترین مناطق تفریحی این شهرستان به حساب می‌آیند.

شهرستان خلخال نیز از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است. از آنجایی که این شهر هوای خنکی در تابستان دارد؛ بنابراین بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند که از خنکی هوای جاده اسالم به خلخال در تابستان استفاده کنند. در نتیجه تابستان‌های این شهرستان معمولا شلوغ است. تفرجگاه ازنو، آب گرم گیوی و پارک اللر باغی از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری خلخال به شمار می‌روند.

زمستان‌های این منطقه به دلیل نزدیکی به اردبیل معمولا برفی است؛ بنابراین تفریحات زمستانه در این شهر بسیار رایج است.

مطالعه: آشنایی با زیباترین جنگل های ایران

مسیر دسترسی اسالم به جاده خلخال

اگر از تهران قصد سفر به این جاده رویایی را دارید، باید ۴۵۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به شهرستان زیبای خلخال برسید. یعنی در حالت عادی و بدون هیچ‌گونه توقف و یا ترافیک بعد از هشت ساعت به این منطقه خواهید رسید. اما اگر می‌خواهید که مبدا سفر شما مسیر اسالم باشد، باید از تهران به سمت قزوین، رشت و پلیس راه سراوان حرکت کنید. سپس با رسیدن به پل دوربرگردان فومن، به سمت رضوانشهر و چوکار حرکت کنید.

مسیر رویایی اسالم به جاده خلخال برای مسافران تبریزی و ارومیه‌ای، مسیر اصلی نیست. بنابراین اگر سفر خاصی ندارند، رانندگی در این جاده را پیشنهاد می‌دهیم. در غیر این صورت مسیر اسالم به خلخال باعث می‌شود تا سفر آنها طولانی‌تر شود.

آدرس جاده اسالم به خلخال: استان‌های گیلان و اردبیل

مسیر دسترسی به اسالم

آب و هوای مسیر اسالم به جاده خلخال

مسیر اسالم به جاده خلخال در تمام فصل‌ها خنک‌تر و سردتر از سایر جاده‌ها است. به عنوان مثال اگر انتظار دارید که بهار این منطقه معتدل و بارانی باشد، معمولا بسیار سرد، مه گرفته و همراه با بارش‌های بسیار زیاد است. در نتیجه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که برای سفر به این منطقه فصل تابستان را انتخاب کنند. تابستان‌های سرسبز و خنک این منطقه خستگی هفته‌ی پر از ترافیک و گرمای شدید را از تن شما بیرون خواهد کرد.

خطرناک‌ترین فصل برای سفر به این جاده اواخر پاییز به خصوص فصل زمستان است. به این دلیل که در این زمان اغلب بارش برف وجود دارد. از طرفی دیگر جاده‌های پرپیچ و خم و بدون زیرساخت‌های لازم آن باعث شده است تا امنیت این جاده‌ برای مسافرت زمستانی مناسب نباشد. بنابراین اگر می‌خواهید که از زیبایی‌های اسالم به خلخال لذت ببرید، بهتر است زمانی را انتخاب کنید که آب و هوای معتدلی داشته باشد.

بهترین زمان برای سفر به اسالم به جاده خلخال فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز است. چرا که زیبایی‌های این جاده قطعا شما را مسحور خود خواهد کرد. در این فصل‌ها می‌توانید به راحتی دشت شقایق، چشمه، درخت، کوه، حیوانات منطقه، دریا، ساحل و غیره را از نزدیک ببینید و از خوردن خوراکی‌ محلی لذت کافی ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین روستای گیلان برای زندگی

اگر قصد دارید که در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید، بهتر است قبل از سفر نسبت به جاده و بارش اطمینان حاصل کنید. سرمای بیش از اندازه این منطقه و بارش شدید برف ممکن است باعث بسته شدن این جاده شود.

دیدنی‌های اسالم به خلخال

این جاده زیبا و رویایی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. به عنوان مثال اگر از مسیر اسالم سفر خود را شروع کنید، با درختان جنگلی انبوهی مواجه خواهید شد. اگرچه این مسیر پرپیچ و خم است، اما چیزی از زیبایی جاده اسالم به خلخال کم نکرده است. بعد از یک ساعت رانندگی به دشت‌های سرسبزی می‌رسید که از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است.

به دلیل نزدیکی این جاده به دریای خزر، معمولا مه در جاده را تجربه خواهید کرد. البته این موضوع باعث شده است تا زیبایی این منطقه دوچندان شود. جاذبه های دیدنی این جاده بکر و زیبا شامل موارد زیر است.

دیدنی های اسالم به خلخال

دشت شقایق

 اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید دشت شقایق این منطقه را از نزدیک ببینید، ماه‌های اردیبهشت و خرداد این منطقه را از دست ندهید. در این ماه‌ها معمولا گل‌های شقایق زیبایی وجود دارد که هر گردشگری را عاشق خودش می‌کند. علاوه بر این وجود مه در این منطقه باعث شده است تا زیبایی این منطقه دوچندان شود.

مطالعه: معرفی لیدر محلی خلخال

دریاچه نئور

این دریاچه زیبا و دیدنی بین دو استان گیلان و اردبیل قرار گرفته است. منطقه دریاچه نئور اغلب پربارش است. دلیل این امر قرار گرفتن این دریاچه در میان کوه‌های بلند این منطقه است. در صورت سفر به جاده اسالم به خلخال بازدید از دریاچه نئور را از دست ندهید. این دریاچه از دو بخش تشکیل شده است. در فصل بهار و با آب شدن برف کوهستان‌ها، این دو قسمت جدا به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.

در فصل بهار عمق آب این دریاچه به ۱۳ متر می‌رسد. مساحت بخش کوچک این دریاچه ۴۰ هکتار و بخش بزرگ‌تر آن ۱۸۰ هکتار است. دریاچه نئور به عنوان یک منطقه حفاظت شده به شمار می‌رود؛ بنابراین اکوسیستم محیطی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آبگرم گیوی

خلخال سوئی، ایستی سو از دیگر نام‌های معروف آبگرم گیوی است. این آبگرم به عنوان یکی از مکان های دیدنی شهرستان خلخال به شمار می‌رود. برای رفتن به آبگرم گیوی کافی است تا ۵ کیلومتر از خلخال دور شوید تا به جاده گیوی به خلخال برسید. این آبگرم در بالای کوه قرار گرفته است.

جنبه درمانی آبگرم گیوی باعث شده است تا بسیاری از افراد برای درمان مشکلات پوستی و مفصلی خود مانند رماتیسم، گرفتگی، درد مفاصل و غیره راهی سفر به جاده اسالم به خلخال شوند. علاوه بر این، دریاچه گیوی به دلیل نزدیکی با رشته‌های آهکی و توده آذرین، یک درمان مناسب برای بیماری‌های اعصاب، پوستی، گوارشی و متابولیکی به شمار می‌رود.

دریاچه سرآگاه

دریاچه سراگاه و یا همان سه راه گاه در استان گیلان قرار گرفته است. این آبگیر کوچک به دلیل استقبال بسیار زیاد گردشگران به این نام معروف شده است. مردمان این روستا در این دریاچه پرورش ماهی انجام می‌دهند. در واقع این دریاچه به منبع درآمدی برای آنها تبدیل شده است.

دریاچه سر آگاه

پارک جنگلی گیسوم

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد پارک جنگلی گیسوم، نزدیکی جنگل و دریا به همدیگر است. مسیر این منطقه دیدنی گیلان از میان جنگل عبور می‌کند. در واقع در اطراف این جاده شما درختان سر به فلک کشیده‌ای را خواهید دید. از طرفی دیگر ساحل زیبای گیسوم، توجه هر گردشگری را به سمت خود جلب می‌کند. این منطقه از امکانات رفاهی بسیار خوبی برخوردار است و راحتی و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

مطالعه کنید: همه چیز در مورد اقامت در جنگل گیسوم

آبشار نوده

در مسیر جاده اسالم به خلخال یک آبشار دیدنی و معروف به نام آبشار نوده قرار دارد. این آبشار دیدنی و زیبا در روستایی به همین نام واقع شده است. این آبشار با ارتفاع ۳۰ متری خود از هیبت بسیار بالایی برخوردار است. ریزش آب این آبشار از میان صخره‌های سنگی یک زیبایی خاصی را به ارمغان آورده است.

جنگل تالش

یکی از زیباترین جنگل‌های شمال، جنگل بکر و دیدنی تالش است. این جنگل زیبا در مسیر اسالم به جاده خلخال قرار دارد و با جنگل‌هایی که تا به حال دیده‌اید، تفاوت بسیار زیادی دارد. در این جنگل زیبا و رویایی ۳۶ گونه درختی و هزار یک گونه حیوانی وجود دارد. این تنوع پوشش گیاهی باعث شده است تا این جنگل به یک مکان مناسب برای زندگی بسیاری از حیوانات تبدیل شود.

روستای ناو

یکی از پرطرفدارترین بخش‌های گردشگری این منطقه روستای دیدنی ناو است. این روستا در مسیر جاده اسالم به خلخال واقع شده است. زیبایی این منطقه به اندازه‌ای است که هر شخصی را مسحور خودش می‌کند. در این روستا دیگر خبری از آب و هوای شرجی گیلان نیست. علاوه بر این بافت بومی خانه‌های این روستا در طبیعت زیبا و دست‌نخورده آن مانند یک تابلوی نقاشی است که تا همیشه در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

این مطلب را هم بخوانید
شاندرمن ماسال کجاست؟

آبشار دریابن

در نزدیکی روستای لاکه تاشون و در مسیر منطقه اسالم به جاده خلخال این آبشار دیدنی و زیبا قرار گرفته است. این آبشار با ارتفاع ۳۰ متری خود از زیبایی خاصی برخوردار است. برای رفتن به این آبشار باید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. البته زیبایی مسیر رسیدن به این آبشار از سختی راه کم کرده است.

پیشنهاد جذاب ما به شما خرید چند ماهی تازه از حوضچه پرورش ماهی در این منطقه است. طعم بی‌نظیر ماهی‌های این منطقه تا مدت‌ها در خاطر شما خواهد ماند.

ییلاق لرزره

یکی از جذاب‌ترین و خیال‌انگیزترین بخش‌های منطقه گردشگری اسالم به خلخال منطقه ییلاقی لرزره است. سفر به این منطقه روستایی برای فصل گرم سال یک گزینه‌ی پیشنهادی مناسب است. شاید برای شما هم جای تعجب باشد که در این منطقه درختی وجود ندارد. در این منطقه با یک دشت بزرگ و سرسبز روبرو خواهید شد که گل‌های رنگارنگ زیبایی آن را دوچندان کرده است.

تفریحات منطقه خلخال به اسالم

برخی تصور می‌کنند که رانندگی در این مسیر رویایی، تنها لذت این منطقه است. اگرچه رانندگی در این منطقه به دلیل ترکیب کوه، دشت، آبشار و جنگل به یک تجربه منحصر به فرد تبدیل شده است، اما شما می‌توانید از سایر تفریحات این منطقه نهایت لذت را ببرید. از جمله این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفریحات منطقه خلخال

  • کوهنوردی: اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه به کوهنوردی دارید، مسیر مال‌رو این منطقه برای یک کوهنوردی جذاب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. البته قبل از کوهنوردی پیشنهاد می‌کنیم که مسیر درست را از ساکنان روستاهای اطراف بپرسید تا برای پیدا کردن مسیر راحت‌تر شما را راهنمایی کنند.
  • جنگل‌نوردی: یکی دیگر از تفریحات منطقه اسالم به خلخال پیاده‌روی در دل جنگل‌های این منطقه است. به عنوان مثال مسیر جنگلی روستای نهالستان پیرسون از جمله مکان‌هایی است که برای جنگل‌نوردی پیشنهاد می‌کنیم. این روستا در ۲۰ کیلومتری این جاده رویایی شمال قرار گرفته است.
  • دوچرخه سواری: یکی دیگر از تفریحات هیجان‌انگیز در مسیر اسالم به جاده خلخال، دوچرخه‌سواری در جاده مالرو این منطقه است. عبور از میان جنگل‌های دست نخورده به همراه هوایی مطبوع، خاطره‌ای به یادماندنی را برای شما به ارمغان می‌آورد.
  • عکاسی: جذابیت‌های طبیعت این منطقه باعث شده است تا این جاده رویایی برای عکاسی به یک سوژه مناسب تبدیل شود. شما می‌توانید با اتراق کردن در دامان طبیعت زیبای این منطقه، از عکاسی خود لذت کافی ببرید.
  • تماشای عشایر: ییلاق‌های خلخال به اسالم یک مکان مناسب برای زندگی عشایر مناطق گرمسیری است. با شروع فصل بهار این عشایر به سمت این منطقه کوچ می‌کنند. تماشای زندگی متفاوت این عشایر لذت بسیار زیادی دارد.
  • خرید عسل: شغل بسیاری از اهالی روستای منطقه اسالم به خلخال پرورش زنبور است. در صورت سفر به این منطقه می‌توانید از کندوهای عسل اهالی این منطقه دیدن کنید.

مطالعه کنید: طبیعت تالش و اسالم گیلان

نکات مهم برای سفر به اسالم و خلخال

اگر قصد سفر به این جاده رویایی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به این نکات توجه کنید:

  • از آنجایی که ارتفاع این جاده بسیار زیاد است، در نتیجه تابستان‌های سردی دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که همیشه لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • اگر قصد خوابیدن در این منطقه را دارید، بهتر است تجهیزات لازم و ضروری به همراه داشته باشید. همچنین بهتر است که کمپ خود را در نزدیکی روستاهای این منطقه برپا کنید.
  • موقعیت جغرافیایی این منطقه باعث شده است تا در بیشتر روزهای سال بارش باران وجود داشته باشد. در نتیجه تجهیزات لازم به همراه داشته باشید تا در صورت بارش باران غافلگیر نشوید.
  • در صورتی که قصد رانندگی در مسیر جاده خلخال به اسالم را دارید، حتما باک بنزین شما پر باشد. چرا که تا ۷۰ کیلومتری این مسیر، پمپ بنزینی نخواهید دید.
  • دره‌های عمیق و مسیر پرپیچ و خم جاده اسالم به خلخال رانندگی را کمی سخت کرده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه با آرامش کامل رانندگی کنید.
  • نسبت به سلامت فنی ماشین خود اطمینان داشته باشید. چرا که در این منطقه تا کیلومترها هیچ مکانی برای تعمیر ماشین وجود ندارد.

نکات مهم سفر به اسالم

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با جاده زیبا و دیدنی اسالم-خلخال صحبت کردیم. در این جاده ۷۰ کیلومتری، هر چیزی که به ذهن شما می‌رسد، وجود دارد. دشت، کوه، آبشار، چشمه، جنگل بکر، ساحل دریا، حیوانات گوناگون، آب و هوای بی‌نظیر، خوراکی‌های محلی و غیره از جمله مواردی است که در طی این مسیر تجربه خواهید کرد.

اگر شما هم تجربه رفتن به این بهشت زیبای شمال را دارید، می‌توانید زیر همین پست تجربه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 4 میانگین: 3.8]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا