جاهای دیدنی ایران

آشنایی با زیباترین جنگل های ایران

در این مقاله از سپنجا قرار است، زیباترین جنگل های ایران را بشناسید. اگرچه ایران به عنوان کشوری گرم، خشک و کویری شناخته می‌شود، اما اینطور نیست که جنگل‌های سرسبز با درختان بلند در آن پیدا نشود. جالب است بدانید، سه میلیون و چهارصد هزار هکتار جنگل در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه البرز و شهرهای ساحلی دریای خزر وجود دارد و وسعت جنگل‌های سایر نقاط کشور به سه میلیون هکتار می‌رسد.

جنگل‌ها به دلیل هوای خنک و زیبایی و جذابیتشان برای آن دسته از افراد که از روزمرگی شهر و آلودگی و هیاهوی آن رنج می‌برند، مامن مناسبی هستند تا آرامش خود را دوباره پیدا کنند. لازم به ذکر است که جنگل‌های ایران فقط در نواحی شمالی ایران نیستند. در اینجا جنگل‎هایی را به شما معرفی می‌کنیم که حتی از وجود برخی از آنها خبر ندارید.

فهرست زیباترین جنگل های ایران

فصل بهار که نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، هر خانواده‌ای یک مقصد را برای سپری کردن روزهای تعطیل خود انتخاب می‌کند. بدون شک زیباترین جنگل های ایران در تعطیلات نوروز، برای نیمی از مردم، مقصد سفر قرار می‌گیرند، زیرا خنکای محیط جنگل و مناظر بکر آنها مخصوصاً در فصل بهار و رویش گل‌ها، لذت فراوانی به همراه دارد. تعداد جنگل‌های کشورمان کم نیست و قطعاً پیدا کردن مورد دلخواه از بین آنها کارچندان راحتی نیست برای همین ما در این مقاله بهترین‌ها را برای شما گلچین کرده‌ایم. اینها شامل:

جنگل سرسبز گیسوم

یکی از دیدنی‌ترین جنگل‌های شمال ایران، جنگل گیسوم است. جنگل‌های گیسوم که بیش از ۸۰ هکتار وسعت دارند به دلیل سرسبزی درختانی که به ساحل می‌رسند زیبا هستند. در گیسوم ۷۶ گونه گیاهی شناسایی شده است که ۲۱ گونه آن چوبی و گونه‌های باقی مانده علفی هستند. در جنگل گیسوم به غیر از راه رفتن بین درختان و تنفس در هوای تازه، همه امکانات برای یک ناهار مفرح مهیا است. همچنین می‌توانید در آلاچیق‌ها بنشینید یا شنا کنید و در ساحل گیسوم دراز بکشید و سوغاتی‌های ایرانی بخرید.

زیباترین جنگل های ایران

در این جنگل از زیباترین جنگل های ایران نگران اقامت و غذا خوردن هم نباشید، اینجا پر از رستوران‌ها و ویلاهای ساحلی است. در سفر به گیسوم نباید آبشار ویسادار را از دست داد. این منطقه تا قلعه رودخان و اسالم ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این جنگل در ۱۷ کیلومتری تالش قرار دارد. برای دسترسی به آن، از آستارا به رشت بروید، بعد از رسیدن به پره سر، ۵ کیلومتر جلوتر بروید. ورودی جنگل در سمت راست جاده است.

جنگل دالخانی

جنگل دالخانی معروف به دالان بهشت ​​در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی رامسر در شمال ایران قرار دارد. این جنگل علاوه بر بکر بودن، مه بسیار زیبایی نیز دارد. این جنگل یکی از نزدیک‌ترین فاصله‌ها به دریا را دارد. به طوری که پس از طی ۱۰ کیلومتر، ساحل پیش روی شما قرار می‌گیرد. دالخانی از ابتدای جاده میرزا کوچک خان شروع می شود و مسیر جنگل تا حومه زیبای جانت رودبار، گرساماسر و گلین ادامه می‌یابد. رستوران‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد که می‌توانید از غذاهای سنتی شهرهای شمالی ایران لذت ببرید.

جنگل دالخانی که یکی از زیباترین جنگل های ایران است در مسیر رامسر به تنکابن قرار دارد. برای دسترسی به آن می‌توانید یا از جاده میرزا کوچک خان به دالخانی عبور کنید یا پس از طی حدود ۷ کیلومتر در مسیر آسفالت رامسر به تنکابن به سه راه جنت رودبار برسید. ۲۳ کیلومتر بعد، جنگل‌های دالخانی پیش روی شما هستند.

برای اجاره سوئیت در رامسر روی لینک کلیک کنید.

جنگل‌های ارسباران

جنگل‌های ارسباران در شمال شرقی آذربایجان شرقی و در فاصله ۲۲۱ کیلومتری تبریز واقع شده است. ارسباران به دلیل داشتن کوه‌های زیاد به قره‌داغ نیز معروف است. یونسکو این جنگل‌ها را زیست کره نامیده است. ارسباران فرصت‌های گردشگری زیادی دارد. همچنین خوش آب و هواترین هوا را در فصل بهار و تابستان را دارد. در تابستان دمای هوا در این منطقه به ۱۵ درجه می‌رسد و در گرم‌ترین روزهای سال از ۲۳ درجه فراتر نمی‌رود.

ارسباران که یک پارک ملی محسوب می‌شود دارای تنوع بسیار زیادی از حیوانات است. ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دوزیستان، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی در این منطقه زندگی می‌کنند. ارسباران یکی از زیباترین جنگل های ایران است و پوشش گیاهی بسیار غنی هم دارد. تقریباً ۱۵ درصد از گونه‌های علفی ایران در این منطقه است که ۴۶ درصد آن دارویی، ۲۰ درصد زینتی و ۱۷ درصد خوراکی است. بیشتر درختان این منطقه بلوط، کیکم، زرشک، انار وحشی، سیب وحشی، گلابی، تمشک وحشی و… است. ارسباران با اهر، کلیبر و ورزقان مرز مشترک دارد. اگر به اکوتوریسم ایران علاقه دارید و می‌خواهید به کوهنوردی بروید، در مسیر ارسباران، قلعه بابک را از دست ندهید.

جنگل ارسباران

جنگل‌ حرا، قشم

جزیره قشم به سرزمین عجایب هفتگانه معروف است و جنگل‌ حرا یکی از این عجایب است. جنگل حرا در این جزیره به طلای سبز معروف است و زیستگاه درختانی است که ریشه در آب دارند. جنگل‌های حرا با ۲۲۰۰۰ کیلومتر وسعت در سواحل خلیج فارس و خلیج عمان قرار دارند. درختان این جنگل در طول سال سبز بوده و طول آنها به ۳ تا ۶ متر می‌رسد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین رفتینگ های ایران کجاست ؟ ( معرفی بهترین آب های خروشان ایران)

حرا که نوعی گیاه از تیره شاه پسند است، به طرز عجیبی روی درخت مادر می‌روید و نهال تولید می‌کند. سپس از درخت جدا می‌شود و در مرداب می‌افتد. استثنایی بودن این جنگل‌ها با قدمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله خود به این دلیل است که در آب شور زندگی می‌کنند.

جنگل‌ حرای قشم که یکی از زیباترین جنگل های ایران است، محیط مناسبی را برای زندگی پرندگان و حیوانات مختلف در اطراف خود ایجاد کرده است. به همین دلیل اغلب گونه‌های مختلف پرندگان در اطراف آن دیده می‌شود. پرندگانی که برخی در همان مناطق زندگی می‌کنند و برخی برای گذراندن فصل مهاجرت وارد سرزمین می‌شوند.

جنگل حرا قشم

جنگل ناهارخوران

ناهارخوران نام روستایی در استان گلستان است. ناهارخوران امروزه به پارک جنگلی تبدیل شده و در ۸ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد. آب و هوای این منطقه مطبوع و بسیار معتدل است. این جنگل با گسترش شهر گرگان از طریق خیابانی به شهر متصل شد که امروز یکی از خیابان‌های اصلی شهر هم هست. ناهارخوران در پاییز بسیار زیبا و دیدنی است. قدمت این جنگل به دوره ژوراسیک یعنی حدود ۴۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد.

جنگل ابر

خیلی ها فکر می‌کنند استان سمنان یک منطقه کویری است. اما این تصور کاملاً اشتباه است. زیرا پس از عبور از منطقه خشک آن، جنگلی خیره کننده به نام ابر در مقابل چشمان شما ظاهر می‌شود که به معنای واقعی یکی از زیباترین جنگل های ایران است. این جنگل که توسط ابرها احاطه شده است در ۴۵ کیلومتری شمال شهرستان شاهرود قرار دارد. جنگل ابر بخشی از جنگل‌های مختلط هیرکانی خزر است. بد نیست بدانید که جنگل‌های هیرکانی دومین اثر طبیعی ایران پس از کویر شهداد است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این جنگل ۴۰ میلیون سال قدمت دارد.

جنگل ابر سمنان

جنگل راش سوادکوه

سفر به جنگل‌های بکر سوادکوه تجربه بسیار هیجان انگیزی برای دوستداران طبیعت خواهد بود. برای رسیدن به آنجا باید از میان درختان مرتفع و جنگل‌های انبوه عبور کنید. برای دوستداران زیبایی، جنگل راش یکی از بهترین مقاصد گردشگری است. درختان جنگل راش آنقدر بلند هستند که انگار به معنای واقعی کلمه در آسمان هستند و، وقتی در مه غلت می‌زنند، حالتی مرموز ایجاد می‌کنند. سکوت این جنگل در مه آنقدر عمیق است که شکستن آن تقریبا غیرممکن است.

قدم زدن در جنگل راش که یکی از زیباترین جنگل های ایران است و نفس کشیدن در هوای بی‌نهایت لطیف آن، انسان را از تمام نگرانی‌ها جدا می‌کند. منظره‌اش همیشه زیبا است، اما در پاییز به معنای واقعی کلمه خیره کننده است. درخت راش در همه جا تقریباً کمیاب است، اما در جنگل‌های راش و کوه‌های مرتفع به‌خصوص در استان‌های گیلان و مازندران فراوان است. در مکانی بیش از دو هزار متر می‌توانید انواع درختان را پیدا کنید. درخت راش پوشیده از شاخ و برگ فراوان است.

بهترین زمان برای سفر به این جنگل از اواخر اسفند تا اوایل آذرماه است. ریزش برگ‌ها زیبایی خاصی به این جنگل داده است. در زمستان دسترسی به این جنگل کمی سخت است و به تجهیزات خاصی نیاز خواهید داشت.

پارک جنگلی النگدره

یکی از زیباترین پارک‌های جنگلی شمال ایران با پوشش گیاهی خاص در شهرستان گرگان قرار دارد. این جنگل وسیع با رودخانه‌های فراوان و چشمه‌های دیدنی ، النگدره نام دارد و به عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری استان گلستان شناخته می‌شود. پارک النگدره که یکی از زیباترین جنگل های ایران است به عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری در کشور انتخاب شده است و طی سالیان گذشته برای جذب گردشگر حفظ شده است. از پارک النگدره جاده‌ای آسفالت شده می‌گذرد که می‌توانید در آن قدم بزنید و از محیط بی‌نظیر آن لذت ببرید.

این جنگل ۱۸۵ هکتار وسعت دارد و در ۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان و در مسیر جاده نهار خوران قرار دارد. آب و هوای این منطقه حداقل ۱۰ درجه خنک‌تر از مناطق شهری و پرجمعیت است. النگدره در دامنه جنگل‌های شمال که پوشیده از انواع درختان است قرار دارد. دارای رودخانه و چندین چشمه زیبا است، ناگفته نماند که در تمام فصول سال پذیرای گردشگران زیادی است.

در فصل بهار و تابستان هوای خنک و مطبوع جنگل، در فصل پاییز رنگ‌آمیزی زیبای درختان و در زمستان پوشش دیدنی برف پذیرای طبیعت‌گردان به این مکان است. این منطقه در فصل بهار و تابستان مملو از بازدیدکنندگان شهری و روستایی است که در روزهای گرم و آفتابی برای خنک شدن به اینجا پناه آورده‌اند. چشمه‌های آب النگدره در نوع خود بی‌نظیر هستند.

جنگل النگدره

جنگل الیمستان

الیمستان نام یکی دیگر از زیباترین جنگل های ایران است. همانطور که از نامش پیداست این جنگل محل جوانه زنی گیاهی به نام «الیما» است که گفته می‌شود نام جنگل هم از آن گرفته شده است. طبیعت زیبای این جنگل در فصل تابستان مقصد مناسبی برای گردشگران خارجی و همچنین افراد بومی است. اگر اهل کوهنوردی هستید، قله برفی الیمستان و مناظر فوق العاده تماشایی آن انتخاب خوبی برای شما خواهد بود اما توصیه می‌شود کوهنوردی را برای فصل تابستان و بهار که هوا دوست داشتنی است در نظر بگیرید. این قله حدود ۲۵۱۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توانید در این جنگل انجام دهید دوچرخه سواری است. الیمستان مقصد محبوب دوچرخه سواران است. فقط به یاد داشته باشید، دوچرخه کرایه‌ای در آنجا نیست و باید دوچرخه خود را با خود بیاورید. یکی از نقاط جالب در مسیر رسیدن به قله الیمستان، ردپای رستم است. بر اساس داستان‌های محلی، این دو سوراخ عظیم روی زمین زمانی ایجاد شد که رستم، قهرمان افسانه‌ای اساطیر ایرانی، بر زمین زانو زد و از آب دریا نوشید. به احتمال زیاد سوراخ‌ها حاصل برخورد دو شهاب سنگ به زمین باشند. در مورد الیمستان یکی از زیباترین جنگل های ایران بیشتر بخوانید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به بندر انزلی

فراموش نکنید که دوربین خود را با خود بیاورید! این یک نقطه زیبا و عالی است و شما از گرفتن عکس خسته نخواهید شد. اگر می‌خواهید در الیمستان کمپ بزنید، وسایل لازم مانند چراغ قوه، جعبه کمک‌های اولیه، لباس مناسب و جی پی اس را به همراه داشته باشید. می‌توانید از راهنمایان تور محلی که اهل روستا هستند کمک بگیرید.

زیباترین جنگل های ایران

جنگل نای‌انگیز، خرم‌آباد

جنگل نای‌انگیز را می‌توان یکی دیگر از، زیباترین و بکرترین جنگل‌های ایران دانست. این جنگل در روستایی به همین نام از توابع خرم‌آباد قرار دارد و در دل خود، درختان بلوط زیاد، آبشار و چشم‌اندازهای فوق‌العاده شگفت انگیزی جای داده است. نای‌انگیز از جنگل‌های شناخته شده و پربازدید کشور است و گردشگران زیادی در سفرشان به لرستان، آن را می‌بینند. شما هم اگر دوست دارید یکی از زیباترین جنگل های ایران را ببینید، فرصت دیدن این جنگل را در سفرهای خود به استان لرستان از دست ندهید.

چشم انداز درختان بلوط این جنگل واقعاً ستودنی و شگفت انگیز است. بهترین فصل بازدید از جنگل نای‌انگیز، فصل بهار است چون بیشترین میزان بارش سال را دریافت می‌کند و آب آبشار، و رودهایش بسیار زیاد می‌شود. همچنین از لحاظ طبیعت فوق‌العاده غنی و سرسبز می‌شود.

باغ و مجموعه عباس آباد

باغ عباس آباد و مجموعه عباس آباد را که بسیاری از افراد آن را به جنگل های عباس آباد می شناسند، از باغ های بزرگ دوران صفوی است که در بهشهر واقع شده است. در این مجموعه تفریحی، شما شاهد مناظر زیبای زیادی خواهید بود. این مجموعه در دامنه رشته کوه های البرز و استان مازندران قرار دارد و متشکل از آثار تاریخی و طبیعی متنوعی است. دریاچه عباس آباد که جزو این مجموعه است، با درختان زیادی در دور تا دور خود حصاری زیبا را تشکیل داده است، که آواز پرندگان و فضای دلنشینی در این قسمت از باغ میتواند آرامشی وصف ناشدنی را به شما هدیه دهد.

در بین زیباترین جنگل های ایران، مجموعه عباس آباد آمده است، چرا که این باغ فضایی بی نظیر دارد و دست کمی از جنگل های طبیعی ندارد. به علاوه گردش در یک مکان طبیعی، شما میتوانید از فضای تاریخی آن نیز لذت ببرید و تجربیات متفاوتی را در مجموعه عباس آباد تجربه کنید.

وسعت باغ عباس آباد چیزی در حدود ۵۰۰ هکتار است و در سال عای ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. این باغ به عنوان یکی از بزرگ ترین باغ های ایرانی طرفداران زیادی دارد و به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

از آنجایی که مسیر رسیدن به این باغ، جاده هراز است، شما میتوانید با یک تیر چند نشان بزنید و از مناظر شگفت انگیز هراز مازندران دیدن کنید.

جنگل های ماسال

جنگل های ماسال یا ییلاقات ماسال؟ ییلاقات ماسال از سرسبزترین مناطق شمالی کشور هستند که در این بخش میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنید. ماسال از شهرهای شمالی کشور است که در غرب رشت واقع شده است. ییلاقات ماسال در ارتفاعات قرار دارند و از آب و هوایی پاک و بی نظیر بهره برده اند. اگر میخواهید طبیعتی بکر و متفاوت را به تماشا بنشینید و تجربه قدم زدن روی ابرها را داشته باشید، راهی استان گیلان و شهر ماسال شوید تا هرآنچه که در مورد شگفتی های این منطقه شنیده اید را به چشم ببینید.

در واقع ماسال به ییلاقات خلاصه نمیشود، بلکه سرزمینی گسترده است که آبشارها، جنگل ها و ییلاقات بی نظیر زیادی را شامل میشود و در مجموع شما میتوانید از زیباترین جنگل های ایران را در ماسال، یعنی بهشت ایران ببینید.

سخن آخر…

همانطور که مشاهده کردید، جنگل‌های ایران بسیار متنوع هستند و هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. این تنوع در کنار زیبایی، آرامش و هوای پاک، جنگل‌های ایران را به یکی از مقاصد اصلی گردشگران و طبیعت گردان تبدیل کرده است. در این مقاله به معرفی زیباترین جنگل های ایران پرداختیم که برخی را در بهار و تابستان و برخی دیگر را در تمام فصول می‌توان دید.

طبیعت خاص و متفاوت جنگل ها قابل مقایسه با هیچ ننوع دیگری از طبیعت نیستند. تجربه جنگل نوردی و به تماشا نشستن فضاهای متفاوت، میتواند شما  را شگفت زده کند. توصیه میکنیم از زیباترین جنگل ها در فصل های مناسب دیدن کنید تا بدانید جاذبه های طبیعی بی نهایت ارزشمند هستند. و توصیه میکنیم که پیش از رفتن به مناطق طبیعی و جنگل ها، حتما امکانات لازم را فراهم بیاورید تا از آسیب زدن به طبیعت جلوگیری شود.

اگر شما نیز تجربه جنگل نوردی در هر کدام از جنگل های ایران را داشته اید، میتوانید تجربیات خود را در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

درباره “آشنایی با زیباترین جنگل های ایران” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا