دیدنی های ارومیه

جاهای دیدنی سردشت ؛ از عظمت طبیعت تا بازارهای ارزان این شهر!

جاهای دیدنی سردشت ؛ از عظمت طبیعت تا بازارهای ارزان این شهر!

جاهای دیدنی سردشت ؛ از عظمت طبیعت تا بازارهای ارزان این شهر!

سردشت یکی از شهرهای کردنشین ایران است که در آذربایجان غربی واقع شده است. در این مقاله می خواهیم پس از معرفی کوتاهی از این شهر، جاهای دیدنی سردشت را بررسی کنیم و بدانیم که چرا اصلا باید به این شهر سفر کنیم؟

در ابتدا باید بگوییم وقتی از دیدنی های سردشت حرف می زنیم، باید بدانید که با گنجینه ای از طبیعت بکر رو به رو هستید. اگر تنها تعدادی از عکس های این جاذبه ها را ببینید، دیگر نیازی به توضیحات ما نخواهید داشت و سفر به سردشت را در اولویت هایتان قرار می دهید.

بیش از این شما را منتظر نمی گذاریم، با سامانه رزرو و اجاره ویلا، سوئیت، اقامتگاه بومگردی و … سپنجا همراه باشید تا با هم سردشت سفر کنیم:

موقعیت مکانی سردشت چگونه است؟

اولین نکته ای که باید پیش از سفرتان بدانید، این است که سردشت اصلا کجاست؟ همان طور که گفتیم این شهر در آذربایجان غربی واقع شده است و از غرب به مرزهای عراق، از شمال به پیرانشهر، از شرق به مهاباد و از جنوب به کردستان محدود می شود. سردشت در ۹۳ کیلومتری پیرانشهر واقع شده است و جاذبه های فراوانی را دل خودش جای داده است که در ادامه با انها آشنا می شویم.

جاذبه های گردشگری سردشت
جاذبه های گردشگری سردشت

بهترین زمان سفر به سردشت

دومین مسئله برای شروع سفرتان آن است که چه زمانی برای بازدید از سردشت و دیدنی هایش انتخاب کنیم؟ سردشت دارای آب و هوای معتدل و مطلوبی است که در تمامی فصل ها ارزش دیدن دارد؛ اما در این بین بهار و تابستان آن چیز دیگری است! در فصل تابستان این شهر رنگارنگ است و صحنه هایی تکرار نشدنی می سازد. در هر صورت فراموش نکنید که با خود لباس گرم به همراه داشته باشید، تا سرمای هوا شما را غافلگیر نکند!ً

اقامت در خانه سنتی در سردشت

جاهای دیدنی سردشت

سردشت غرق در دیدنی ها و معنای واقعی زیبایی خلقت خداوند است. این شهر یکی از بهترین انتخاب های برای سفرهای تابستانی است. تنها دلیلی که سبب محبوبیت این شهر در بین گردشگران جاذبه های طبیعی آن است که در ادامه می بینید:

جاده های فراموش نشدنی سردشت

شما برای لذت بردن از سفر به سردشت نیازی ندارید تا به طور کامل به مقصد برسید. مسیر رسیدن به این شهر هم سرشار از لذت است؛ در واقع یکی از جاهای دیدنی سردشت را می توان جاده های آن در نظر گرفت. در فصل های بهار و تابستان با اعجاز طبیعت در این جاده ها مواجه می شوید.

این مطلب را هم بخوانید
4 مورد از مکان های گردشگری نشتیفان

به هر جایی که نگاه کنید، آبشارهایی کوچک و بزرگ می بینید که در لابه لای کوه ها و درختان سرازیر شده اند و منظره فوق العاده ای را خلق کرده اند. اگر برایتان مقدور است در کنار یکی از آبشارها توقف کنید و از آب زلال و پاک آن بهره مند شوید.

جاده های سردشت
جاده های سردشت

آبشار شلماش، مهم ترین دیدنی شهر

در سفر به سردشت  هر چیزی را می توان نادیده گرفت، اما از آبشار شلماش آن نمی توان گذشت! خوب است بدانید این آبشار مهم ترین جاذبه در بین جاهای دیدنی سردشت است. وقتی از آبشار شلماش صحبت می کنیم، منظورمان یک آبشار نیست، بلکه تشکیل شده از سه آبشار است که جزو بلندترین های منطقه هستند.

این آبشارها در فاصله ۲۰۰ متری از هم قرار گرفته اند و در نزدیکی روستایی به نام شلماش واقع شده اند. در زمستان ها که برف ها آب می شوند، آبشار شلماش با جوش و خروشش خودنمایی می کند! پیشنهاد میکنیم تحت هیچ شرایطی این جاذبه طبیعی را از دست ندهید.

همچنین در نزدیکی این منطقه جنگل های بلوط زیادی وجود دارد که می توانند شما را به خوبی در لا به لای درختان خود سرگرم کنند.

اقامت در بومگردی روستایی در سردشت

آبشار شلماش از جاهای دیدنی سردشت
آبشار شلماش از جاهای دیدنی سردشت

کانی گراوان، یعنی چشمه سخت

دومین جایی که در بین جاهای دیدنی سردشت حتما باید از آن بازدید کنید، کانی گراوان است. نام این جاذبه از دو بخش تشکیل شده است که گراوان آن به معنی چشمه و کانی آن به معنای آب سنگین و سخت است. این چشمه دارای آب و مواد معدنی بسیار زیادی می باشد.

اگر یک بطری آب را از این چشمه پر کنید، در آن در کمترین حالت یک گرم املاح وجود دارد. این چشمه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است که به فکر درمان دردهای پوستی خودشان می باشند.

اگر مقاله ما در زمینه چشمه های آب معدنی را خوانده باشید، حتما می دانید که این چشمه ها چقدر خاصیت درمانی دارند. این املاح به مرور زمین روی تخته سنگی ته نشین شده اند و اثر بسیار جالبی را خلق کرده اند که دیدن آن می ارزد.

شهرستان ارومیه

کانی گراوان سردشت
کانی گراوان سردشت

این چشمه در نزدیکی رود هرمزآباد واقع شده است و اطراف آن طبیعت فوق العاده ای دارد. در بازدید از این جاذبه نه تنها از کانی گراوان و خاصیت درمانی اش استفاده می کنید، بلکه استفاده از سرسبزی اطرافش هم عایدتان می شود.

پل قلعه تاسیان، اولین جاذبه تاریخی

جاهای دیدنی سردشت تنها به جاذبه های طبیعی محدود نمی شود، بلکه اگر از علاقه مندان به دیدنی های تاریخی و باستانی هستید، این شهر باز هم چیزی برای به نمایش گذاشتن دارد. اولین جاذبه تاریخی سردشت پل قلعه تاسیان است. اگر به دیدن این پل می روید، نباید توقع یک بنای سرحال و سالم را داشته باشید.

زمان بسیار زیادی از عمر این پل می گذرد و مربوط به دوران سامانیان و پیش از اسلام می باشد. برای دیدن این جاذبه باید به شمال شهر سردشت و روستایی به نام قهلاتاسیان بروید. جالب است بدانید پایه های این پل مستقیما بر روی صخره قرار دارد و صحنه زیبایی را ساخته است.

این مطلب را هم بخوانید
باغ فردوس

حمام تاریخی سردشت یا حمام بیستون

دومین دیدنی شهر سردشت حمام تاریخی بیستون شهر است. این حمام ها محل استفاده افراد عمومی بوده اند و متعلق به زمان قاجار و زمانی که مردم از حمام های عمومی استفاده می کرده اند، است. این حمام شبیه به حمام های تاریخی دیگر شهرها است و جاذبه ای متفاوت و خاص انتظار شما را نمی کشد.

تنها یادآور گذشته است و خوب است بدانید در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این حمام درست در وسط شهر قرار دارد و به راحتی می توانید بخشی از روزتان را به بازدید از آن اختصاص دهید.

اقامت در اقامتگاه بومگردی در سردشت

حمام بیستون سردشت
حمام بیستون سردشت

بازارهای سردشت، مکان مورد علاقه خانم ها

معمولا وقتی حرف از بازارهای کردستان می شود، ذهن ها تنها به سمت بازارهای بانه می رود. خوب است بدانید در سفر به سردشت نباید از بازارهای آن غافل شوید! این خبری خوش برای خانم ها است؛ چرا که اجناسی با قیمتی پایین چشم انتظار آنها است.

با توجه به آنکه سردشت در مرز عراق واقع شده است، تعرفه های گمرک برای بسیاری از محصولات تعریف نمی شود و شما می توانید با قیمتی مقرون به صرفه و بسیار پایین تر اقدام به خرید کنید. علاوه بر بازارچه مرزی سردشت، مجتمع های تجاری زیادی در شهر وجود دارد که می توانند برای خرید مناسب باشند.

بازارهای سردشت
بازارهای سردشت

اقامت در سردشت

با توجه به جاهای دیدنی سردشت که تعدادشان کم نیست، حتما چندین روز در این شهر ماندگار می شوید. افراد زیادی هستند که در کنار بازدید از جاهای دیدنی سردشت، وقت زیادی را در این شهر برای خرید اختصاص می دهند. در این صورت تنها مسئله ای که باقی می ماند، محل اقامت است! در سردشت کجا بمانیم؟

خوشبختانه سامانه سپنجا تمامی دغدغه های محل اقامت را از بین برده است! سپنجا این امکان را به وجود آورده است تا نه تنها در سردشت، بلکه در تمام نقاط ایران، در کوتاهترین زمان محل اقامت ایده آلتان را پیدا کنید.

اکنون به مقصد گردشگری مان سردشت است، باز هم می توانید اقدام به رزرو سوئیت ارزان در سردشت کنید و سفری به یاد ماندنی برای خود و اعضای خانواده تان بسازید. در نظر داشته باشید در تمام این مسیر پشتیبانی سپنجا همراه شما است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما تماس بگیرید.

پیشاپیش سفری بی نظیر برایتان آرزو می کنیم! اگر تجربه ای در زمینه سفر و بازدید از جاهای دیدنی سردشت دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 9 میانگین: 3.7]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا