جاهای دیدنی ایران

معرفی زیباترین و بکرترین مناطق ایران

اگر قصد دارید این تابستان را به ایرانگردی بپردازید، در وحله اول باید فهرست زیباترین و بکرترین مناطق ایران را تهیه کنید تا سردرگم نشوید. مردم اغلب هر مقصدی را به دلایل مختلف مانند بازدید از مکان‌های باشکوه و طبیعت دیدنی، شناخت فرهنگ‌های خاص و… انتخاب می‌کنند. ایران نیز تمام اینها را دارد! این کشور به دلیل سابقه و موقعیت جغرافیایی خود، دارای نقاط دیدنی و شگفتی‌های طبیعی مختلف است که تقریباً برای هر کسی، بدون توجه به اینکه چه کسی هستند و چه چیزی را دوست دارند، چیزی برای ارائه دارد. علاوه بر این، مردم ایران حس مهمان نوازی بالایی دارند، به ویژه در شهرها و روستاهای آن. این ویژگی‌ها، نشان می‌دهد ایران خودمان از مقاصد کامل و منحصربه فرد گردشگری است.

زمان محدود و تنوع مکان‌های دیدنی در ایران تصمیمات شما را ظریف‌تر و استراتژیک‌تر می‌کند. بنابراین برای تصمیم گیری بهتر، باید زمینه‌های مورد علاقه خود را بشناسید و سپس برنامه ریزی را آغاز کنید. ما سعی کرده‌ایم لیستی از زیباترین و بکرترین مناطق ایران را ارائه دهیم که  تقریبا شامل مکان‌های تاریخی و طبیعی معروف است. این فهرست می‌تواند به شما در انتخاب‌ بهترین مکان‌ها و مطابقت آنها با زمینه‌های مورد علاقه خود کمک کند. با ما در ادامه این مطلب از سپنجا همراه شوید.

معرفی بکرترین مناطق ایران

ایران عزیزمان در یک منطقه چهار فصل و غنی شکل گرفته است. به این ترتیب همیشه برای ارائه هرگونه مکانی برای گشت و گذار آماده بوده و هست. در زیر می‌توانید برخی از بهترین مکان‌های تفریحی کشورمان را بشناسید. اینها شامل:

باداب سورت

باداب سورت یک چشمه طبیعی است که از دو چشمه معدنی مجزا تشکیل شده است که طی هزاران سال با جریان خود حالت زمینی پلکانی ایجاد کرده‌اند. کل منطقه به دلیل وجود مواد معدنی قرمز، نارنجی و زرد است. این منطقه یکی از زیباترین نقاط ایران است که در استان مازندران، در ۹۵ کیلومتری جنوب شهر ساری و ۷ کیلومتری غرب روستای اورست واقع شده است. این چشمه که یکی از بکرترین مناطق ایران است به عنوان دومین چشمه آب شور جهان پس از چشمه‌های پاموکاله در ترکیه ثبت شده است. یکی از بهترین زمان‌های سال برای بازدید از باداب سورت، فروردین ماه است زیرا در این فصل چشم انداز بسیار شگفت انگیزی در منطقه به وجود می‌آید.

باداب سورت

زیگورات چوغازنبیل

چوغا زنبیل یک منطقه تاریخی در استان خوزستان، نزدیک شوش است. این معبد از یک شهر باستانی به نام دور اونتاش باقی مانده است که به دوران ایلامی‌ها، ۱۲۵۰ قبل از میلاد باز می‌گردد. این معبد تقریباً ۵۲ متر ارتفاع داشت و شامل ۵ طبقه بود، اما تنها ۲ و نیمی از آنها باقی ماند. چوغازنبیل یکی از اولین اماکن تاریخی ایران بود که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. برخی از جذابیت‌های این بنای دیدنی، نوشته‌های ایلامی روی ۵۰۰۰ آجر معبد، سیستم آبرسانی جالب و رصدخانه باستانی است. برای اجاره سوئیت در اهواز روی لینک کلیک کنید.

دره ستارگان

دره ستارگان یک ویژگی زمین شناسی در جنوب شرقی جزیره قشم در نزدیکی روستای بورکا خلف است که به عنوان یکی از زیباترین و بکرترین مناطق ایران شناخته می‌شود. فرسایش، این دره را از ۲ میلیون سال پیش تشکیل داده است، اما مردم بومی بر این باورند که یک ستاره با برخورد با زمین دره را تشکیل داده است. آنها همچنین معتقدند که جن و ارواح در این دره به دلیل صداهایی که بادها در طول شب ایجاد می‌کنند زندگی می‌کنند. دره ستارگان تنها ویژگی در نوع خود است که در آسیا وجود دارد. بهترین زمان برای بازدید از جزیره قشم و دره ستارگان در زمستان و آغاز بهار است. برای اجاره سوئیت در قشم روی لینک کلیک کنید.

سیستم هیدرولیک تاریخی شوشتر

این سیستم مجموعه‌ای متصل از آسیاب‌های آب، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌ها در استان خوزستان، در شهرستان شوشتر است. این سیستم برای هدایت جریان آب هخامنشیان، ۵۰۰ قبل از میلاد و دوران ساسانیان، ۳۰۰ قبل از میلاد ساخته و توسعه داده شده است. مادام جین دیولافوی، باستان شناس فرانسوی، از این سیستم به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی قبل از انقلاب صنعتی یاد می‌کند. اگر تصمیم دارید از زیگورات چوغازنبیل دیدن کنید، فراموش نکنید که این مکان را نیز در برنامه خود قرار دهید، زیرا این نیز از بکرترین مناطق ایران است.

زیباترین و بکرترین مناطق ایران

اورامان

اورامان منطقه‌ای مرتفع در کردستان و استان کرمانشاه و نزدیک مرز ایران و عراق است. این شامل دهکده‌های مختلف با اهمیت طبیعی و تاریخی است. معماری روستاها و تطبیق آن با کوه‌ها منظره این منطقه را دیدنی می‌کند. یکی از مشهورترین روستاها اورامان تخت است که در شیب تند کوهی رو به کوه دیگر واقع شده است. خانه‌های اورامان تخت بر روی هم با فرم راه پله ساخته شده است. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه در فصل بهار است که طبیعت جادوی خود را به شما نشان می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی اقامتگاه بوم گردی مریم گلی + تصاویر

میدان نقش جهان

این میدان یک مکان مهم تاریخی است که در مرکز شهر اصفهان واقع شده است. شامل چهار بنای تاریخی مربوط به دوران صفویه، قرن ۱۶ و ۱۷ است که شامل کاخ علی قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله و دروازه قیصریه است که به سمت بازار بزرگ اصفهان باز می‌شود. مغازه‌های زیادی در این میدان و بازار بزرگ وجود دارد که صنایع دستی و سوغات اصفهان را می‌فروشند. میدان نقش جهان یکی از زیباترین و بکرترین مناطق ایران و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان است. بهترین زمان سفر به اصفهان و بازدید از نقش جهان، فصل بهار است.

ماسال

ماسال شهری با ویژگی‌های طبیعی منحصر به فرد در ارتفاعات نزدیک کوه‌های تالش در استان مازندران است. اطراف آن را کوه‌ها، جنگل‌ها، غارها و آبشارها احاطه کرده‌اند. بنابراین اگر شما عاشق طبیعت هستید و به دوست دارید یکی از بهترین جاهای ایران را برای سپری کردن چند روز در سکوت و آرامش انتخاب کنید، ماسال بهترین گزینه است. بهترین زمان برای سفر به این شهر به دلیل هوای معتدل پایان تابستان است.

مطالعه کنید: بام سبز ماسال کجاست؟

 

ماسال

مسجد نصیرالملک

نصیرالملک مسجدی منحصر به فرد در شیراز، نزدیک مسجد شاه چراغ است. در این بنا از شیشه‌های رنگی زیادی برای تزئین پنجره‌ها استفاده شده و دیوارها و سقف‌ها با کاشی‌های رنگارنگ پوشانده شده است. به دلیل استفاده از کاشی‌های رنگ صورتی برای طراحی داخلی آن، «مسجد صورتی» نیز نامیده می‌شود. مسجد نصیرالملک قطعاً یکی از زیباترین و بکرترین مناطق ایران است که در دوران قاجار، از سال ۱۸۷۶ تا ۱۸۸۸ ساخته شده است. بهترین زمان برای بازدید از شیراز و نصیر الملک، بهار و پاییز است.

مطالعه کنید: مسجد نصیرالملک شیراز، متفاوت‌ترین مسجد ایران

دشت کویر

دشت کویر یک بیابان بسیار بزرگ در مرکز فلات ایران است که بین استان‌های خراسان، سمنان، تهران، اصفهان و یزد تقسیم شده است. این بیست و ششمین بیابان بزرگ زمین با مساحت ۷۷۶۰۰ کیلومتر مربع  است. یکی از ویژگی‌های زیبای این صحرا دریاچه نمک در غرب است که دارای صفحات نمک بزرگ به شکل موزاییک است. سکوت و آسمان دیدنی شب از دیگر نقاط مثبت این منطقه است. اگر می‌خواهید یک شب در این مکان بمانید، بهترین زمان برای بازدید از این صحرا تابستان است.

کوه دماوند

چشم انداز خیره کننده قله دماوند به همراه مناظر زیبا و روستاهای اطراف آن همیشه کوهنوردان زیادی را از سراسر جهان به خود جلب کرده است. این بلندترین قله ایران و دومین آتشفشان آسیاست که به عنوان یکی از بکرترین مناطق ایران شناخته می‌شود. دماوند در طول قرن‌ها موضوع بسیاری از اشعار و افسانه‌های فارسی بوده است. به عنوان مثال، بهار- شاعر معروف ایرانی- آن را به زیبایی «دیو سفید با پای در بند» توصیف کرده است. با پیاده روی در این آتشفشان ۱.۸ میلیون ساله، از گیاهان و جانوران شگفت انگیز و چشم انداز سرزمین‌های اطراف شگفت زده خواهید شد.

زیباترین و بکرترین مناطق ایران

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که در خاک ایران بین آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد، زمانی بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه بوده است. در ۴۵ سال گذشته این دریاچه به دلیل کاهش بارندگی، کشاورزی و شیوه‌های غیرمسئولانه زیست محیطی با سرعتی هشداردهنده کوچک شده است. در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از حجم اولیه خود را در اختیار دارد. موضوعی که هزاران معترض ایرانی را بر آن داشت تا به این منطقه بروند. با وجود تمام اینها، دریاچه ارومیه اکنون یکی از بکرترین مناطق ایران برای گشت و گذار و تفریح است و عده زیادی سالانه از آن بازدید به عمل می‌آورند.

قشم

قشم یکی از محبوب‌ترین مقاصد اخیر مسافران داخلی و خارجی ایران است. این جزیره واقعاً گنجینه‌ای است که در جنوب ایران پنهان شده است و زیبایی‌های آن بی‌شمار است. از جنگل‌های دریایی حرا که در زیر آب رشد کرده‌اند گرفته تا غار نمک و گنبد، چشم‌اندازهای سورئال دره‌های ستاره‌ای، بیابان‌ها، سواحل شگفت انگیز و… در قشم وجود دارد.  علاوه بر این، جزایر کوچک دیگر در اطراف قشم مانند جزیره هنگام، فوق العاده زیبا و جذاب هستند. غذاهای محلی، مردم و موسیقی سنتی بسیار منحصر به فرد هستند و به شما اجازه می‌دهند فرهنگ گرم مردم جنوبی ایران را به طور کامل بپذیرید.

آبشار مارگون

استان فارس برای همیشه به عنوان محل تولد و آرامگاه دوست داشتنی‌ترین شاعر ایران، یعنی حافظ بزرگ شناخته خواهد شد. اما حقیقت این است که ده‌ها جاذبه دیگر در این استان وجود دارد. آبشار مارگون با حدود ۶۰ متر ارتفاع یکی از شگفتی‌های طبیعت است که در استان فارس واقع شده است.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین رستوران های شمال با خوشمزه ترین غذاها

این آبشار که در یکی از بکرترین مناطق ایران واقع شده است درست بر اساس نامش که در فارسی به معنی «مانند مار» است، آب به صورت مارپیچ از دامنه‌های آن جاری می‌شود. این منطقه همچنین محل زندگی چندین جامعه گیاهی و حیات وحش از جمله عقاب، خرس، کفتار و گراز است.

آبشار مارگون

آبشار لاتون، گیلان

شهرستان شمالی آستارا در استان گیلان، ارزش بازدید برای دیدن بلندترین آبشار ایران را دارد. لاتون در پس زمینه‌ای نفس گیر از کوه‌های جنگلی، از ارتفاع ۱۰۵ متری سقوط می‌کند. آرامش آبهای اطراف باعث می‌شود، بازدید کنندگان برای صرف یک وعده ناهار کامل در اینجا متوقف شوند. حتی کسانی که احساس ماجراجویی بیشتری می‌کنند، یک شنای با طراوت نیز انجام می‌دهند.

تهران

تهران کلانشهر شلوغی است که در مقابل کوه‌های البرز قرار گرفته است. این شهر که به عنوان پایتخت ایران و یک مقصد گردشگری محبوب شناخته می‌شود، دارای آثار تاریخی و همچنین چشم انداز‌های خیره کننده است. تعدادی از موزه‌ها و کاخ‌ها با معماری شگفت انگیز در این شهر وجود دارد که می‌توانید آنها را کاوش کنید . تهران یکی از بکرترین مناطق ایران است و اگر بخواهید مکان‌های اطراف آن را نیز کاوش کنید، سه مکان جالب برای سفرهای یک روزه توچال، دربند و لواسان فوق‌العاده هستند. آنها با زیبایی طبیعی مزین شده‌اند و شما را از شهر شلوغ تهران دور می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری تهران شامل بازار بزرگ، موزه ملی ایران، کاخ گلستان، مجتمع سعدآباد و… هستند.

مطالعه کنید: بهترین جاهای تهران برای زندگی را بشناسید!

تهران

کاشان

هنگام سفر از تهران به اصفهان، کاشان اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما این یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی ایران است. یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که این شهر هشت هزار سال پیش تاسیس شده است. خانه‌های تاریخی اینجا آن را به یکی از بهترین شهرهای توریستی ایران تبدیل کرده است. همچنین، دارای برخی از بهترین هتل‌های سنتی برای لذت بردن از مهمان نوازی ایرانی است. اگر می‌خواهید از دیدن این شهر هیجان زده شوید، در فصل گلاب گیری به آنجا سفر کنید و از هر کدام از فروشگاه‌های آن برای خود گلاب تهیه کنید! جاذبه‌های گردشگری کاشان شامل: باغ‌های فین، بازار کاشان، خانه‌های تاریخی مانند بروجردی، عباسی و طباطبایی می‌شود.

منطقه کالپوش سمنان

یکی دیگر از بکرترین مناطق ایران ، منطقه کالپوش است. کالپوش در شهرستان میامی، در استان سمنان واقع شده است. تابلویی از طبیعت سرخ و آتشین، پر از لاله‌هایی که هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. این یکی از زیباترین مکان‌های طبیعی ایران و یکی از جاذبه‌های فصلی شاهرود است. دشت لاله‌ها در ۱۴۰ کیلومتری شمال میامی واقع شده است. در فصل بهار مملو از لاله و گل آفتابگردان و مکانی فوق العاده برای دوستداران گل و طبیعت است.

روستای مازیچال مازندران

روستای زیبای مازیچال در ۵۰ کیلومتری عباس آباد و نزدیک کلاردشت واقع شده است. چشم انداز زیبای روستا از رامسر تا چالوس بسیار زیبا است، و این چیزیست که این مکان را منحصر به فرد کرده است. تعداد تپه‎ها و کوه‌ها در این منطقه به حدی است که در بارندگی، مازیچال مملو از ابرهایی می‌شود که هر لحظه به اشکال مختلفی در می‌آیند.

مازیچال بدون شک یکی از بکرترین مناطق ایران است و گفته می‌شود نام آن به دلیل رواج درختان بلوط در این منطقه انتخاب شده است. در گویش محلی مردم، مازی به معنی درخت بلوط و چال به معنی دره است.

زیباترین و بکرترین مناطق ایران

جنگل شیمبار خوزستان

جنگل شیمبار که به شیرین بهار نیز معروف است در مرز بین استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع شده است. این جنگل شگفت انگیز که در ۷۵ کیلومتری مسجدسلیمان واقع شده است بسیار محبوب و زیباست . دشتهای دیدنی شیمبار با انگورهایی که کیفیت بالا و براق دارند پوشانده شده است. این انگورهای آبدار به دلیل نداشتن مالک خصوصی برای همه قابل دسترسی هستند.

دهکده جهان نمای گلستان

جهان نما یک روستا در استان گلستان است. این منطقه در رشته کوه‌های البرز واقع شده است. چشم انداز زیبا و در عین حال کشف نشده روستا در همه فصول سال برای گردشگران باز است. این مکان طبیعی ایران در طول سال قابل دسترسی است. اگر از هوای گرم خسته شده‌اید و به دنبال مکانی خنک برای اقامت هستید، جهان نما مکان مناسبی است.

سخن آخر…

حالا که با بهترین و بکرترین مناطق ایران آشنا شده‌اید، برای یک ایرانگردی حسابی آماده‌اید؟ اگر به دنبال کشوری هستید که به آن سفر کنید، مطلقاً ایران خودمان می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. زیرا ایران علاوه بر اینکه یک کشور چهار فصل است، خانه بسیاری از مناطق طبیعی است که هنوز بکر هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا