دیدنی های شاهرود

آرامگاه بایزید بسطامی، سلطان العارفین

آرامگاه بایزید بسطامی، سلطان العارفین

آرامگاه بایزید بسطامی از قدیمی ترین مجموعه های تاریخی باقیمانده از دوره ایلخانیان است. در واقع این آثار مربوط به قرن های سوم تا پنجم می باشد که بعد از آن قسمت های بیشتری از این آرامگاه ساخته شد. سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا با ارائه این مقاله قصد دارد از مکان های تاریخی کشور اطلاعات بیشتری داشته باشید.

با توجه به قدمت دوران بایزید بسطامی شاید اطلاعات زیاد مشخصی از آن دوران درباره این عارف بزرگ در دسترس نباشد.

بایزید بسطامی در سال ۱۳۱ هجری در دامغان امروز و کومش قدیم چشم به جهان گشوده است. طبق برخی از اسناد و روایات گفته می شود اجداد بایزید پیروی زرتشت بوده اند و پدر او از بزرگ ترین مردان شهر بسطام بوده است. سال ۲۶۱ هجری بایزید بسطامی دار فانی را وداع گفت و او را در خانقاهی که خودش تعیین کرده بود دفن کردند.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره مجموعه تاریخی بایزید بسطامی و آرامگاه او بدست آورید، تا انتهای این مطلب همراه سپنجا باشید:

نگاهی بر معماری آرامگاه بایزید بسطامی

مجموعه تاریخی بایزید بسطامی، از نظر معماری و نمای بنا تزئینات خاصی ندارد. تنها سقف آن از یک پنجره آهنی ساخته شده است. سنگ قبر این عارف بزرگ از جنس مرمر می باشد که مریدان او جملات و کلمات معروف مناجات حضرت علی (ع) را حک نموده اند. شهر بسطام که در استان سمنان واقع شده است در نزدیکی شهر شاهرود به فاصله ۶ کیلومتری آزادشهر قرار دارد.

این مجموعه تاریخی تشکیل شده از مسجد جامع، مدرسه شاهرخیه که در مجاورت یکدیگر قرار گرفته است. کمی از آرامگاه که عبور کنید برجی را می بینید که مزار امام زاده محمد یکی از فرزندان امام صادق (ع) می باشد. در روایات آمده که امام صادق (ع) فرزند خویش را همراه بایزید به شهر بسطام فرستادند.

این مطلب را هم بخوانید
دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش،الماس درخشان سمنان!

بیشتر بخوانید : چشمه نگارمن ،یکی از دیدنی ترین چشمه های شاهرود

بیشتر بخوانید : راهنمای سفر به شاهرود سفر به قلب جنگل و کویر

آرامگاه بایزید بسطامی در استان سمنان

مشخصات آرامگاه بایزید بسطامی

فضای داخلی مجموعه تاریخی بایزید بسطامی از قسمت جنوبی به مدرسه شاهرخیه و از قسمت شرقی به مزار علاء الدین محمد محدود می شود. قسمت جنوبی آرامگاه در سال ۶۱۲ هجری احداث شده است. جبهه غربی آرامگاه به دو بخش پیش طاق و دالان ورودی تقسیم می شود. تاریخ ساخت جبهه غربی آرامگاه سال ۷۱۳ هجری بوده است.

در زمان الجایتو روی حاشیه های گچبری ورودی نام الجایتو و تاریخ تأسیس آن حک شده است. ساخت ایوان غربی آرامگاه در قرن هشتم صورت گرفت. در بخش جنوب شرقی آرامگاه مسجد کوچکی وجود دارد که در قرن دوم هجری ساخته شده است.

بیشتر بخوانید : چشمه هفت رنگ مجن

آرامگاه بایزید بسطامی و مسجدی با قدمت فراوان

در مجموعه تاریخی بایزید بسطامی یک مسجد بسیار قدیمی وجود دارد که دارای دو شبستان بزرگ و کوچک می باشد. یکی از شبستان ها بزرگ‌تر که مردان تعلق دارد و دیگری شبستان کوچک‌تری است که برای زنان ساخته شده است. فضای هشتی و شبستان زنانه مربوط به قرن هشتم هجری می شود که به دوره ایلخانیان تعلق دارد.

بر یکی از دیوار های مسجد نقاشی های وجود دارد که در تاریخ ۵۱۴ رخ داده است. طراح این مسجد گنبدی شکل فریزر معمار مشهور آن زمان می باشد که طبق اصول فتحعلی شاه در سال ۱۲۵۵ این مکان را ساخته است. تنها سقف مسجد حالتی مسطح و تیرپوش دارد.

این مطلب را هم بخوانید
شهر بسطام سمنان را پیش از سفر تمام و کمال بشناسید!

در صورتی که تزئیات و ظرافت کاری هایی در فضای داخلی مسجد بکار رفته است که قابل مقایسه با مسجد نطنز اصفهان می باشد.

بیشتر بخوانید : معرفی جنگل ابر ؛ در شاهرود به تماشای جنگلی از ابر بنشینید!

آرامگاه بایزید بسطامی از دیدنی های استان سمنان

جمع‌بندی:  اقامت در شاهرود و سمنان با سپنجا

هر گاه سفری به استان سمنان دارید می توانید به آرامگاه بایزید بسطامی بروید و با تاریخ این منطقه آشنا شوید. این مجموعه تاریخی بایزید بسطامی دارای چند جاذبه تاریخی دیگر است که باعث شده گردشگران در سفر به سمنان و شهر شاهرود حتماً از این مکان تاریخی بازدید کنند.

اقامت در اقامتگاه بومگردی در شاهرود

شما هم اگر تصمیم سفر به استان سمنان گرفته اید. سپنجا بهترین اقامتگاه های خود را در سمنان به شما ارائه می کند. می توانید به سایت رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا و محل اقامت خود را انتخاب نمایید.

یکی از بهترین انتخاب ها در این سفر، اجاره سوئیت در شاهرود است! محل اقامتتان را پیش از سفر رزرو کنید و خیال خود و اعضای خانواده تان را از این بابت راحت کنید. در ضمن در قسمت نظرات این امکان برای شما فراهم شده است که سوالات و تجربیات سفر خود را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید : محبوب ترین جاهای دیدنی شاهرود که باید بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا