دیدنی های شاهرود

شهر بسطام سمنان را پیش از سفر تمام و کمال بشناسید!

در این مقاله قصد داریم شهر بسطام را به شما معرفی کنیم و به دیدنی‌های شهر بسطام بپردازیم، در گوشه گوشه این شهر تاریخی جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که نظر هر گردشگری را خود جلب می‌کند. اگر می خواهید درباره سوغات بسطام و جاذبه‌های دیدنی این شهر اطلاعات مفیدی را بدست آورید، سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا را همراهی کنید.

دلایل سفر و بازدید گردشگران از دیدنی‌های شهر بسطام

شهر بسطام یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های استان سمنان به شمار می‌رود، این شهر تاریخی با توجه به شرایط جوی استان سمنان، آب و هوای بسیار خوب و مطبوعی دارد. شاید اسم جنگل ابر را شنیده باشید، این منطقه طبیعی هر ساله میزان گردشگران بسیاری از سراسر جهان می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های شهر بسطام که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند، آثار زیبای تاریخی این شهر است.

بسطام را بیشتر بشناسید

بسطام شهری با ۴۴۰۵۲ نفر جمعیت در بخش شمال شرقی شهرستان شاهرود و استان سمنان واقع شده‌است. از شهر‌های نزدیک به بسطام می‌توان به میامی و دشت کویر در قسمت شرقی و گرگان در قسمت شمالی آن اشاره کرد. اغلب مردم این شهر از ساکنان استان خراسان جنوبی و شهر کاشمر می‌باشند.

اهالی بسطام همگی به زبان سمنانی سخن می‌گویند؛ که ریشه آن زبان دری یا طبری بر می‌گردد. دو صنعت کشاورزی و باغداری نقش مهمی در اقتصاد این شهر دارند. محصولات مهمی مانند زرد آلو و انگور از بسطام به شهرهای دیگر صادر می‌شود.

البته جاذبه‌های گردشگری این شهر در اقتصاد و درآمد زایی این شهر بی تاثیر نیستند. یکی از بهترین جاذبه‌های شهر بسطام که جنگل ابر می‌باشد.

اقامت در سوئیت مبله در سمنان

نمایی از جاهای دیدنی شهر بسطام

شکم گردی و خرید سوغات بسطام

سوغات و صنایع دستی بسیار با ارزشی در این شهر تولید می‌شود، در سفر به استان سمنان و شهرستان بسطام از خرید سوغات این شهر فراموش نکنید، برگه زردآلو، انگور، زردآلو از بهترین محصولات بسطام می‌باشند.

چشمه نگارمن

یکی از دلایلی که باعث می‌شود گردشگران به استان سمنان سفر کنند، سوغات بسطام می‌باشد. محصولات خوراکی که در این شهر تولید می‌شود، طرفدار زیادی در بین اهالی سمنان و مسافران این شهر دارد.

با رفتن به بازار بسطام می‌توانید از صنایع دستی نظیر جاجیم، گلیم و نمد دیدن کنید.

این مطلب را هم بخوانید
دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش،الماس درخشان سمنان!

چشیدن طعم غذاهای محلی بسطام، قطعاً تجربه خوش طعمی از سفر به این شهر را برای شما به همراه خواهد داشت.

تاک پلو، آبگوشت خربزه، مانی پلو، خورشت هویج و پسته، ته چین شهمیرزادی، ته چین کشمش و لپه و ته چین گرمساری از بهترین غذاهای محلی بسطام هستند.

برای خوردن هر کدام از غذا‌های محلی بسطام می‌توانید به بهترین رستوران‌های سنتی این شهر بروید.

اقامت در بومگردی سنتی در سمنان

 دیدنی‌های شهر بسطام، مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی

دیدنی‌های شهر بسطام شامل مجموعه بایزید بسطامی، برج کاشانه یا منار بسطام، مسجد جامع بسطام، آرامگاه آل کرت، مدرسه شاهرخی، تکیه دولت، امامزاده سراوین، قدیمی‌ترین حمام بسطام (حمام قطری) و دالان و ایوان الجایتو می‌شود. شما در بازدید از مجموعه تاریخی بسطام می‌توانید، بیشتر جاذبه‌های این شهر را ببینید. مجموعه بایزید بسطامی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی بسطام می‌باشد. مناره بسطام، مسجد جامع شیخ بسطامی، امامزاده محمد، صومعه بایزینمایی از جاذبه های تاریخی شهر بسطام از بالاد و گنبد غازان خان همگی در این مجموعه تاریخی وجود دارند.

گشت و گذار در طبیعت بکر و سرسبز بسطام

دیدنی‌های شهر بسطام تنها در مکان‌های تاریخی این شهر خلاصه نمی‌شوند. بلکه وجود جنگل ابر و جنگل اولنگ جلوه ای متفاوت از این شهر را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. اگر بخواهید به یکی از مشهور‌ترین و تماشایی‌ترین جنگل‌های ایران سفر کنید، بدون شک باید جنگل ابر بسطام را انتخاب نمایید. این جنگل به واسطه قرار گرفتن در ارتفاعات و فضای مملوء از ابر به نام جنگل ابر شهرت یافته‌است.

نمی‌شود به استان سمنان و شهر بسطام سفر کنید ولی به جنگل اونگ سر نزنید. برای رفتن به جنگل اولنگ باید به سمت شهر رامیان در نزدیک شاهرود بروید. در این جنگل می‌توانید پوشش‌های گیاهی متنوعی را ببینید. گیاهانی مانند درمنه، چوبک، وسالویا، کلاه میرحسن و … خاص‌ترین گیاهان در این جنگل هستند.

اقامت در خانه سنتی در سمنان

طبیعت شهر بسطام

بهترین زمان سفر به شهر بسطام

شاید با خود بگویید که بسطام به واسطه قرار گرفتن در نزدیکی شهر‌های کویری، شرایط آب و هوایی خوبی برای سفر ندارد. اما طبیعت کوهستانی و جنگل‌های اطراف این شهر، آب و هوای بسیار معتدل و مطلوبی را برای گردشگران مهیا کرده‌است. اگر می‌خواهید به بسطام سفر کنید، باید سفر خود را به فصل بهار یا اواخر تابستان موکول کنید.

البته فصل پاییز هم برای سفر به بسطام مناسب می‌باشد. تنها فصلی که سفر به بسطام در آن توصیه نمی‌شود، فصل زمستان است. وجود آب و هوای کوهستانی و سرمای مناطق کویری آن هم در زمستان، بدترین شرایط را برای سفر گردشگران به بسطام به همراه دارد.

تاریخچه بسطام، شهری با قدمت ۸۰۰۰ هزار ساله

با وجود تحقیقات فراوان، تاریخ مشخصی درباره شهر بسطام در دوره قبل از اسلام نوشته نشده‌است. اما از وجود آثار تاریخی و بسیار قدیمی مانند جاذبه دیدنی تپه سنگ چخماق می‌توان فهمید که قدمت این شهر به ۸۰۰۰ سال قبل بر می‌گردد. فرهنگ روستانشینی از گذشته تا به الان در این شهر وجود داشته‌است. بر اساس مستنداتی که درباره بسطام نوشته شده، در این شهر آتشکده ای وجود داشته و مردمی که قبل از زرتشت، پیرو دین سمتی یا سمینه بودند برای عبادت به آن جا می‌رفتند. به گفته برخی از مورخان بسطام از زمان ساسانیان و پادشاهی خسرو پرویز شکل گرفته‌است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی جنگل ابر ؛ در شاهرود به تماشای جنگلی از ابر بنشینید!

اقامت در اتاق سنتی درسمنان

نمایی از دیدنی های تاریخی شهر بسطام

آیا تنها دیدنی های تاریخی در استان سمنان وجود دارد؟

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بودید، ممکن است با خودتان فکر کنید تنها دیدنی های تاریخی در شهر بسطام و استان سمنان انتظارتان را می کشد! اگر چنین فکر می کنید باید بگوییم دیدنی های طبیعی فوق العاده ای در این استان وجود دارد که هر گردشگری آنهارا نمی شناسد. به عنوان مثال در دو مطلب زیر دو مورد از جذاب ترین این دیدنی های طبیعی را معرفی کرده ایم. پیشنهاد می کینم پیش از سفرتان این دو مطلب را بخوانید:

در بسطام کجا بمانیم؟

وجود هتل، اقامتگاه‌های محلی، سوئیت‌ها، مسافرخانه و … اسکان و اقامت در شهر بسطام را برای گردشگران آسان کرده‌است. البته اگر می‌خواهید، برای اقامت به شهر‌های نزدیک بسطام بروید می‌توانید در سایت رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا و صفحه اجاره سوئیت در شاهرود اقامتگاه‌های این منطقه را شناسایی کنید. اقامتگاه های شهر شاهرود در سامانه سپنجا از تنوع بالایی برخوردار هستند؛ به همین سبب دستتان برای انتخاب باز است و با یک تیر چند نشان می زنید! هم از جاذبه های گردشگری شهر شاهرود و هم از دیدنی های بسطام نهایت بهره را می برید.

سخن آخر …

همراه با سپنجا گشت و گذار در بسطام داشتیم و از جاذبه‌ها و دیدنی‌های این شهر لذت بردیم. حالا نوبت شما است که در بخش نظرات سایت سپنجا درباره تجربه سفر به شهر بسطام و بازدید از جنگل‌های بکر و دست نخورده آن برای ما و سایر کاربران سپنجا بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا