تکنولوژی گردشگری

۰ تا ۱۰۰ رشته دانشگاهی گردشگری و اطلاعات لازم در مورد آن!

در رشته دانشگاهی گردشگری یا مدیریت گردشگری دانشجویان باید دروس تخصصی زیادی را پاس کنند. این دروس آن ها را برای بازار کار آماده کرده و به آن ها کمک می کند.کشور ایران با توجه به جاذبه های گردشگری زیادی که دارد افراد زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. اما برای این که بتوانید تور لیدر شوید و یا بتوانید با مسافران خارجی یا حتی ایرانی در ارتباط باشید، می توانید در رشته دانشگاهی گردشگری تحصیل کنید. اگر اطلاعات زیادی در مورد این رشته ندارید، تا انتهای مطلب با سپنجا همراه باشید.

معرفی رشته دانشگاهی گردشگری

معرفی-رشته-دانشگاهی-گردشگری

اگرچه در هنرستان می توانید رشته گردشگری را انتخاب کنید، اما رشته دانشگاهی گردشگری گسترده تر و جامع تر خواهد بود. بنابراین اگر در دوره دبیرستان و در هنرستان آن را انتخاب نکرده اید، نگران نباشید زیرا می توانید در دانشگاه این رشته را مطالعه کنید.

به طور کلی ما در ایران رشته ای به نام گردشگری نداریم؛ بلکه رشته هایی داریم که مربوط به امور گردشگری هستند. در ۴ مقطع میتوانید این رشته ها را ادامه دهید.

  • در مقطع کاردانی یا فوق دیپلم با گرایش کاردانی حرفه ای گردشگری
  • در مقطع کارشناسی یا لیسانس با گرایش مدیریت گردشگری
  • در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس با دو گرایش مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی جهانگردی و مدیریت جهانگردی گرایش برنامه ریزی توسعه جهانگردی
  • در مقطع دکتری با گرایش مدیریت گردشگری

شما حتی می توانید در رشته های دیگری که مربوط به گردشگری است نیز تحصیل کنید. رشته هایی مانند رشته‌های جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری، علوم اجتماعی و برنامه ریزی گردشگری، گردشگری مذهبی، مدیریت هتلداری و رشته کارآفرینی گردشگری.

این رشته ها مانند مدیریت گردشگری رشته دانشگاهی داشته و بازار کار هر کدام نیز مشخص و کاملا متفاوت است.

دروس رشته دانشگاهی گردشگری

در رشته دانشگاهی گردشگری یا مدیریت گردشگری دانشجویان باید دروس تخصصی زیادی را پاس کنند. این دروس آن ها را برای بازار کار آماده کرده و به آن ها کمک می کند تا در مقاطع بالاتر نیز به تحصیل بپردازند. این دروس شامل موارد زیر هستند.

  • حقوق اساسی
  • مبانی سازمانی و مدیریت
  • روش تحقیق
  • روانشناسی عمومی جهانگردی
  • اصول اقتصاد ( خرد و کلان)
  • اصول حسابداری‌ (۱ و ۲)
  • مبانی جامعه شناسی
  • ریاضیات کاربردی در مدیریت جهانگردی
  • مبانی و کاربرد کامپیوتر در جهانگردی
  • آمار کاربردی در مدیریت جهانگردی
این مطلب را هم بخوانید
بهترین جنس چمدان برای سفرهای طولانی

در کنار این دروس، درس های رشته دانشگاهی گردشگری به دو نوع اصلی و تخصصی تقسیم می شوند.

دروس اصلی:

مکالمه زبان انگلیسی تخصصی ۱ و ۲، ارتباط با مشتری، امور اجرایی غذا و نوشابه، عملیات واحدهای اقامتی، عملیات واحدهای پذیرایی، اخلاق حرفه ای در گردشگری، ارتباط میان فرهنگی، تاریخ جهان، تاریخ تمدن های باستان جهان، معماری و هنر جهان.

بیشتر بخوانید : لیست انواع غذاهای مسافرتی

بیشتر بخوانید : مسافرت جاده ای (Road Trip)خود را با استفاده از تکنولوژی در سفر، آسان کنید!

دروس تخصصی

توسعه پایدار گردشگری، مدیریت مراکز تفریحی، اوقات فراغت و گردشگری، مکالمه زبان انگلیسی تخصصی ۳، مکالمه زبان انگلیسی تخصصی ۴، مدیریت سیستم های حمل و نقل و چالش های حرفه ای در صنعت، مدیریت رویدادها، گردشگری بین الملل، روش تحقیق و پروژه، مدیریت بازاریابی گردشگری، مدیریت برگزاری مراسم همایش ها و نمایشگاه های بین المللی،گردشگری الکترونیک و تشریفات.

چه کسانی می توانند وارد رشته گردشگری شوند؟

چه-کسانی-می-توانند-وارد-رشته-گردشگری-شوند؟

خیلی از آدم ها عاشق گردش و مسافرت هستند. دوست دارند سفر بروند و با مردمان جدید آشنا شوند. اما چطور می توان این علاقه را با درس خواندن ترکیب کرد؟ بله رشته دانشگاهی گردشگری انتخاب خوبی خواهد بود.

در نظر داشته باشید این رشته در ایران بازار کار خوبی دارد اما متاسفانه تنها چند دانشگاه محدود برای درس خواندن وجود دارد. بنابراین لازم است حتما خوب درس بخوانید تا در یک دانشگاه خوب پذیرفته شوید.

علاقه شما نسبت به زبان آموزی چطور است؟ فکرش را بکنید، به عنوان کسی که گردشگری خوانده، باید زبان انگلیسی را خیلی خوب صحبت کنید. همچنین باید به فکر یادگرفتن زبان های زیادی از جمله عربی، فرانسوی، ترکی، اردو و … باشید.

پس به طور کلی اگر عاشق سفر و گردش هستید و به یادگرفتن زبان جدید هم علاقه دارید، پس می توانید در این رشته تحصیل کنید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با بهترین غذاهای خوشمزه ایرانی

بازار کار رشته دانشگاهی گردشگری

اگر در رشته گردشگری تحصیل کرده اید، با توجه به دروسی که در دانشگاه خوانده اید، می توانید کار های مختلف و شغل های متفاوتی را انجام دهید. این رشته بازار کار گسترده ای دارد و شما را به یک سری کار خاص محدود نمی کند. می توانید شغل هایی نظیر شغل های زیر را امتحان کنید.

۱: کارمندآژانس مسافرتی

۲: مدیریت هتل ها و مراکز اقامتی

۳: مدرس دانشگاهی

۴: تحقیق و پژوهش در رشته گردشگری

این مطلب را هم بخوانید
سفر ارزان در ایران

۵: تور لیدر انواع تور های مسافرتی

۶: مدیریت کنفرانس ها، رویداد ها و جشنواره ها

۷: کار کردن در مراکز دولتی مانند میراث فرهنگی و گردشگری، کار در شهرداری و استانداری ها

علاوه بر این کار ها می توانید بر روی کار های تحقیقاتی کار کرده و حتی با توجه به دانش تاریخی خود در مورد دوره های تاریخی و حتی مناطق دیدنی کشور مقالات اینترنتی و یا مجله ای منتشر کنید.

بیشتر بخوانید : معرفی ده آبشار زیبای ایران

امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور

امکان-ادامه-تحصیل-در-خارج-از-کشور

رشته دانشگاهی گردشگری جزو رشته هایی است که می توانید در خارج از ایران نیز به مطالعه آن بپردازید. در کشور های مختلف دانشگاه ها و کالج های زیادی برای علاقه مندان به رشته های مدیریت جانگردی و گردشگری وجود دارد.

می توانید در مقطع کارشناسی به خوبی درس بخوانید و سپس برای کارشناسی ارشد که وارد حیطه های تخصصی تری می شوید، پیگیر ادامه تحصیل در یک کشور دیگر و یا دریافت بورسیه تحصیلی شوید.

می توانید در کشور هایی مانند فرانسه و آلمان در صورت دانستن زبان در حد حرفه ای به صورت رایگان ادامه تحصیل دهید. کشور هایی مانند آمریکا، کانادا و سویس نیز میزبان های خوبی برای دانشجویان علاقه مند هستند.

سخن پایانی

پیش از این که بخواهید وارد این رشته شوید در نظر داشته باشید که درس های شما تنوع زیادی دارد و باید برای موفقیت سخت تلاش کنید. همچنین در طی دوران دانشجویی امکان سفر رفتن کمتر خواهد بود.

بازار کار این رشته را نیز باید کامل بسنجید و با علایق خود تطبیق دهید. آیا می توانید مدت ها در سفر باشید، آیا از نظر خانوادگی امکان ادامه تحصیل در یک شهر دیگر را دارید و هر چیز دیگری.

بهتر است قبل از وارد شدن به این رشته خوب در مورد آن تحقیق کنید. برخی از علاقه مندان با ورود به این رشته دلسرد شده اند زیرا با تصورات آن ها متفاوت بوده است. امیدوارم که خوب فکر کنید و اگر باز هم علاقه مند بودید و همه شرایط برای شما مهیا بود این رشته را انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا