جاهای دیدنی ایران

معرفی ده آبشار زیبای ایران

ایران مهد زیبایی‌ها و شگفتی‌های خارق‌العاده‌ای است که با تنوع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی به شهرت زیادی رسیده که یکی از شگفتی‌های ایران آبشارهای آن است. در مجله سپنجا قرار است به طور خلاصه ده آبشار زیبای ایران را به شما معرفی کنیم. در ادامه به بررسی ده تا از معروف‌ترین آبشارهای ایران خواهیم پرداخت. 

آشنایی با ده آبشار زیبای ایران 

اگر از آن دسته افرادی هستید که به شهرهای مختلف سفر می‌کنید و عاشق طبیعت هستید بهتر است این ده آبشار را از نزدیک ببینید و از این صحنه‌های رویایی لذت ببرید. گردشگران و توریست‌هایی که می‌خواهند کشور خاصی را از نظر تاریخی، طبیعی، فرهنگی، تفریحی انتخاب کنند، شاید ایران یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب آن‌ها باشد؛ زیرا با طبیعت بکر، دریاهای بی‌کران، جاذبه‌های طبیعی گسترده، کوه‌های استوار، جنگل‌های سرسبز با مناطق کویری جذاب آن را یکی از بهترین و خاص‌ترین کشورهای دنیا معرفی کرده‌اند.

با سفر به ایران و گردش در آن شاهد پدیده‌های طبیعی متنوعی خواهید بود که یکی از آن‌ها آبشارهای فوق‌العاده زیبای آن خواهد بود که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. ایران از نظر آبشارهای فراوانی که دارد یکی از غنی‌ترین کشورها از نظر تعداد آبشارهاست. که طبق آمار بدست آمده حدود ۳۹۰ آبشار و حتی بیشتر در ایران شناسایی شده که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران در اکثر شهرها می‌توانید آبشارهای مختلف و جالبی را مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر: آشنایی با معروف ترین آبشارهای ایران

آبشار آتشگاه لردگان

شهرکرد یکی از شهرهای زیبای ایران است که با جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای که دارد هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. یکی از این شگفتی‌های این منطقه آبشاری به نام آتشگاه لردگان است که در ادامه قصد داریم تا این جاذبه طبیعی و خاص را به شما معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

بدون هیچ شک و تریدی می‌توان گفت که یکی از معروف‌ترین و خاص‌ترین آبشارهای ایران آبشار آتشکده لردگان است که در فاصله ۱۹۰ کیلومتری از شهرکرد قرار گرفته و حدود ۴۰ کیلومتری هم از شهر لردگان فاصله دارد. از ویژگی‌های خاص این آبشار می‌توان به لقب آن اشاره کرد که این لقب به «طولانی‌ترین آبشار ایران» معروف است.

بازدید از این آبشار در تمام فصول سال امکان پذیر است؛ اما در فصل‌های گرم سال مثل بهار و تابستان بیشتر به این منطقه می‌روند و تعداد گردشگران و مسافرانی که برای بازدید به این آبشار می‌آیند بی‌شمار است. به علت زیاد بودن آب این ناحیه اگر در فصل‎ بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت باران ببارد شاید مجبور شوید برای رسیدن به آبشار لردگان به دل آب هم بزنید چون به علت بارش زیاد سطح آب کمی بالا می‌آید.

یکی از تفریحاتی که می‌توانید در کنار این آبشار در چهار محال بختیاری تجربه کنید برگزار تیم کمپینگ است که با این تیم قطعا سفری پر از خاطره‌های خوب خواهید داشت. تیم‌های کمپینگ بسیاری از سرتاسر کشور برای دیدن این آبشار از مدت‌ها قبل کلی برنامه می‌چینند تا به شهرکرد سفر ‌کنند و روزهای به یاد ماندنی را برای خود و هم‌تیمیشان رقم بزنند. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به سفرهای دسته جمعی علاقه‌مندید این تجربه سفر به آبشار لردگان، آن هم با کمپینگ را از دست ندهید.

برای اجاره سوئیت در شهرکرد روی لینک کلیک کنید.

آبشار شلماش

یکی از ده آبشار زیبای ایران آبشار شلماش است که در استان آذربایجان غربی و در شهر زیبای سردشت قرار گرفته است. این آبشار زیبا و خاص یکی از جاذبه‌های طبیعی این استان به شمار می‌رود که از اقصی نقاط دنیا برای بازدید و تفریح به این آبشار می‌آیند. بیشتر مردم آذربایجان برای گذراندن تعطیلات آخر هفته به این آبشار می‌روند تا حال و هوایشان عوض شود و از طبیعت خارق‌العاده آن حسابی لذت ببرند.

آبشار شلماش را اگر مشاهده کنید خواهید دید که در واقع سه آبشار است یعنی به سه آبشار کوچک تقسیم شده است که اکنون به عنوان یک مجموعه گردشگری و تفریحی در آذربایجان غربی شناخته می‌شود. بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده گفته شده که طول این آبشار دیدنی به ۱۰ متر می‌رسد. 

در فصل‌ بهار این آبشار در پر آب‌ترین حالت خود قرار دارد و تا اواخر اردیبهشت ماه هوای سردی در این منطقه حاکم است. اوایل خرداد ماه تا اواسط پاییز هوای متعادل و مطلوبی را تجربه خواهید کرد بنابراین اگر می‌خواهید درگیر باران‌های متعدد نشوید و در سرمای آن نلرزید بهتر است در فاصله زمانی خرداد ماه تا مهر ماه به این مکان سفر کنید.

آبشار شلماش

بهترین زمان سفر به آذربایجان غربی و تماشای آبشار شلماش، فصل تابستان است که در این فصل به شلوغی می‌خورید؛ زیرا افراد زیادی برای تفریح و گردش به این مکان سفر می‌کنند. برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند در فصل پاییز و زمستان که در اوج خلوت بودن خود قرار دارد به این منطقه سفر کنند. در هر زمانی که به استان آذربایجان غربی سفر کنید شاهد جاذبه‌های طبیعی و زیبای آن خواهید بود که آبشار شلماش گل سر سبد زیبایی‌های این استان خواهد بود.

آبشار شوی

شهر دزفول در استان خوزستان، جنوب غربی ایران و در کنار رودخانه دز واقع شده که از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور به حساب می‌آید و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط جهان است. دزفول جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری را درون خود نهفته است که از این جاذبه‌های زیبا می‌توان به آبشار شوی اشاره کرد. این آبشار از بزرگ‌ترین آبشارها در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود که براساس بررسی‌های صورت گرفته حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و از لحاظ عرضی هم به ۴۰ متر می‌رسد.

آبشار شوی دزفول یکی از ده آبشار زیبای ایران در ارتفاعات بلند کوه‌های دزفول است که کوهستانی بودن این فضا به جذابیت هر چه بیشتر آبشار افزوده و آن را به آبشاری منحصر به فرد تبدیل کرده است. پوشش گیاهی دزفول بسیار خاص است و خوراک کسانی است  که عشق طبیعت دارند. اگر به صورت کمپینگ هم سفر کنید به شما کلی خوش می‌گذرد.

آبشار شوی

برای دسترسی به آبشار شوی باید مسیر طولانی را پیاده‌روی کنید و تقریبا حدود دو ساعت باید در دل کوه‌های آن به کوهنوردی بپردازید؛ بنابراین حتما باید تجهیزات مناسبی همراه خود داشته باشید مثل کفش و یا کتانی مخصوص پیاده‌روی و… البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که در میان راه باید از رودخانه‌ای هم عبور کنید و از آن بگذرید. 

در طول مسیر زیبایی‌های آن شما را شیفته خود می‌کند طوری که چنین مسیری باعث شده تا یکی از بهترین مسیرهای ماجراجویی باشد. طبیعت بکر و دست نخورده این آبشار به علت طولانی بودن مسیر آن است زیرا کسی نمی‌تواند به راحتی به این آبشار دسترسی داشته باشد و یا مصالحی را به آنجا ببرد.

آبشار ارتکند

اگر می‌خواهید به مکانی خوش آب و هوا با طبیعتی بکر بروید و مدتی از شلوغی شهر به دور باشید آبشار ارتکند می‌تواند مکان بسیار خوبی برای شما باشد. برای بازدید از این آبشار باید به شهر مشهد رفته و از آنجا از مسیری به نام کلات نادری گذر کنید. در انتهای این مسیر به منطقه‌ای ییلاقی ارتکند می‌رسید و آنجا می‌توانید آبشار را مشاهده کنید.

آبشار ارتکند به بهشت زیبای ایران معروف است و هر گردشگری که به این مکان می‌آید و این صحنه رویایی را می‌بیند مات و مبهوت می‌ماند و از آن به بهشت گمشده یاد می‌کنند. این منطقه از استان خراسان رضوی با وجود طبیعت بکر، کوه‌ها، آبشارها و رودخانه‌های خروشان یکی از مناطق ییلاقی بی‌نظیری در ایران است و برای علاقه‌مندان به طبیعت، ماجراجویی، کوهنوردی و… مکانی ایده‌آل است.

این آبشار دارای ارتفاعی حدود ۳۵ متر خواهد بود و از دره‌ای باریک به سمت پایین سرایز است که کوهستانی بودن این مکان باعث شده تا آبشار جلوه‌ای زیبا به خود بگیرد. هر چند در زمان زمستان سفر به این آبشار به دلیل سرمای طاقت‌فرسای آن توصیه نمی‌شود. بهترین زمان بازدید از آبشار فصل‌های تابستان و بهار خواهد بود. 

آبشار ارتکند از ده آبشار زیبای ایران

برای راهی شدن به این سفر باید با صخره‌نوردی و کوه‌نوردی آشنایی کاملی داشته باشید و تا جای ممکن با افراد حرفه‌ای و راه‌بلد این راه را طی کنید تا راه را گم نکنید و دچار مشکل نشوید. تجهیزات کاملی مثل کتانی مناسب کوهنوردی، عینک و کلاه مخصوص،آب معدنی، غذای آماده، خوراکی، زیرانداز، لباس اضافی و… را قبل از سفر آماده کنید و با آمادگی کامل راه را آغاز کنید. 

در فصل بهار این آبشار در اوج زیبایی‌های خود خواهد بود پس این صحنه زیبا و خارق‌العاده را از دست ندهید. اگر بخواهید به صورت تیمی و گروهی در اطراف این آبشار اتراق کنید چادر مسافرتی هم باید به همراه داشته باشید و در کنار دوستان و یا خانواده خود لحظات خوشی را سپری کنید. برای یک بار هم که شده اگر مسیرتان به مشهد خورد از این آبشار زیبا دیدن کنید.

آبشار لاتون

آبشار لاتون یکی از ده آبشار زیبای ایران محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر توجه گردشگران زیادی به این آبشار متمرکز شده است. این آبشار در شمال ایران قرار گرفته که به طور دقیق‌تر در استان گیلان و در نزدیکی شهرستان آستارا است و از مرتفع‌ترین و بلندترین آبشارهای شمال ایران محسوب می‌شود. 

ارتفاع این آبشار طبق اندازه‌گیری‌هایی که شده به ۱۵۰ متر می‌رسد که آب این آبشار از قله اسپیناس نشات گرفته و در نهایت به رودخانه لوندویل می‌ریزد. اگر قصد دارید که به شمال ایران سفر کرده و از این جاذبه طبیعی استان گیلان بازدید کنید این نکته را در نظر داشته باشید که برای رسیدن به آبشار لاتون باید چند ساعتی را به پیاده‌روی و کوهنوردی بپردازید و از دل کوه و کمر و جنگل‌های سرسبز آن عبور کرده تا به آبشار برسید. 

با این اوصاف باید بدانید که قرار است به چه مکانی بروید و سختی‌های راه را تحمل کنید. اگر بیماری خاصی دارید و یا کودک و سالمندی همراهتان است سعی کنید آن‌ها را همراه خود نبرید؛ چون برای این مسیر طولانی باید از توانایی بالایی برخوردار باشید. اطراف آبشار فضای سرسبز و چشم‌نوازی را مشاهده خواهید کرد و علت این همه سرسبزی وجود آب فراوان در این ناحیه است که با آب این آبشار آبیاری هم می‌شوند.

امکانات رفاهی خوبی هم در این منطقه برای گردشگران و مسافران فراهم آمده مثل پارکینگ، سرویس بهداشتی، ویلاها و سوئیت‌ها برای استراحت در شب‌ها و یا حتی اجاره و کرایه خانه که در این مکان به همه این موارد دسترسی دارید. تمام این امکانات در نظر گرفته شده تا مسافرانی که می‌خواهند از آبشار و شگفتی‌های این مکان دیدن کنند و مدت زمان طولانی را در در این منطقه بمانند در آسایش و آرامش باشند.

آبشار لاتون

آبشار گنج نامه

شهر همدان یکی از شهرهای تاریخی ایران زمین است که در گذشته‌های دور پایتخت ایران محسوب می‌شده بنابراین با سفر به این شهر زیبا می‎توانید از جاذبه ‎های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنید. یکی از این جاذبه‌ها آبشار گنج‌نامه خواهد بود که هر ساله توریست‌های بسیاری از کل دنیا به این مکان می‌آیند. 

مجموعه توریستی گنج نامه از امکانات ویژه‌ای برخوردار است. وجود آثار تاریخی و ارزشمند و همچنین طبیعت چشم‌نواز آن جایگاه خاصی در همدان دارد. از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی همدان می‌توان به آبشار گنج نامه اشاره کرد که بودن این آبشار باعث باطراوت شدن، مطبوع‌تر شدن هوا و دلپذیرتر شدن در این منطقه شده است و یکی از ده آبشار زیبای ایران به شمار می‌رود. ارتفاع این آبشار به ۱۲ متر می‌رسد و وجود صخره‌ها در اطراف آن مکان خوبی برای صخره‌نوردان و کوهنوردان است.

این آبشار، یک آبشار دائمی بوده یعنی اینگونه نیست که در برخی از فصول سال جریان داشته باشد و در فصل‌های دیگر خشک شود؛ بلکه در هر زمان که قدم به این منطقه بگذارید آبشار را پر آب و در حال جریان می‌بینید. در فصل زمستان آب این آبشار یخ می‌زند و قندیل می‎‌بندد که منظره زیبایی پدید می‌آید. در این مجموعه توریستی امکانات رفاهی خوبی هم برای گردشگران فراهم شده تا بتوانند از لحظاتی که در آنجا سپری می‌کنند، کلی لذت ببرند.

آبشار شوشتر

در شوشتر آسیاب‌های آبی بزرگی وجود دارند که از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر به حساب می‌آیند. سازه‌های آبی با معماری فوق‌العاده خاص در گذشته‌های دور توسط معماران آن دوران طراحی شده‌اند. این سازه‌های آبی که اکنون در شهر شوشتر و استان خوزستان قرار گرفته و به بزرگ‌ترین سیستم‌های آبی تاریخی شناخته می‌شوند، به زمان ساسانیان برمی‌گردد. 

این مجموعه آبشارها با طراحی خاصی که دارند گردشگران زیادی را به خود جذب کرده‌اند و علاوه بر آن به بهینگی مصرف آب نیز تاثیر زیادی دارند. اگر می‌خواهید که این آبشارها و آسیاب‌ها را از نزدیک ببینید حتما سری به شهر شوشتر بزنید و از این جاذبه تاریخی و جذاب دیدن کنید.

آبشار شوشتر 

آبشار مارگون

اگر شنیده باشید استان فارس یکی از استان‌هایی است که از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی غنی بوده و از این استان می‌توان به شهر شیراز، شهر گل و بلبل اشاره کرد. آوازه شهر شیراز تقریبا به گوشتان خورده که این شهر در اوج زیبایی قرار دارد و آثار تاریخی گرانبهایی هم از دوران هخامنشیان به جای مانده است. یکی از زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی این شهر آبشار مارگون خواهد بود که باشکوه‌ترین آبشار ایران است.

آبشار مارگون را به آبشار چشمه‌ای می‌شناسند؛ زیرا آب آن از طریق چشمه‌های مختلف تأمین می‌شود. آبشار مارگون با ارتفاع ۷۰ متر از بلندترین و مرتفع‌ترین آبشارهای دنیا به شمار می‌رود و عرض آن هم حدود ۱۰۰ متری می‌شود. زیبایی آبشار در کنار طبیعت بکر و ناب آن باعث شده تا این منطقه یکی از جذاب‌ترین مکان‌های زیبا برای گردشگران خارجی و داخلی باشد.

آبشار مارگون

آبشار آب سفید

استان لرستان از طبیعت سرسبز بالایی برخوردار است و جاذبه‌های طبیعی زیادی را در آن مشاهده می‌کنید. آبشار آب سفید هم یکی از ده آبشار زیبای ایران است که در استان لرستان و شهر الیگودرز واقع شده که آن را عروس آبشارهای ایران می‌نامند. درختان بلوط هم در اطراف این آبشار مشاهده می‌کنید که به زیبایی هر چه بیشتر آبشار افزوده است.

بیشتر بخوانید: بازدید از زیباترین آبشارهای لرستان

این مطلب را هم بخوانید
رضوانشهر، شهر انواع جاذبه ای طبیعی ایران را بشناسید.

علت نامگذاری این آبشار به آبشار آب سفید به این علت است که آب آن در حین سرازیر شدن به سمت پایین به صخره‌ها و سنگ‌های جلوی راهش برخورد کرده و حباب‌های سفید رنگ در اطرافش ایجاد می‌شوند و بخاطر همین افراد با اولین نگاه حس می‌کنند آب این آبشار سفید است. امکانات رفاهی هم در این مکان وجود دارد و طوری است که می‌تواند نیازهای گردشگران را تامین کند.

آبشار آب سفید

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال یکی از آبشارهای زیبای شمال است که در استان گلستان و در شهرستان علی آباد کتول قرار دارد. این آبشار به آبشار تمام خزه‌ای ایران معروف است و گردشگران بسیاری هم برای تماشای آن راهی سفر به شمال می‌شوند. در هر زمانی که به این آبشار بروید چه فصل‌های گرم و چه سرد سال همچنان جذاب و دیدنی خواهد بود. 

برای رسیدن به آبشار باید حدود ۲۰ دقیقه‌ای از داخل جنگل پیاده‌روی داشته باشید و پس از اینکه از جنگل گذر کردید آبشار کبودوال را خواهید دید. حوضچه‌های کوچکی هم در پایین آبشار وجود دارند که برای آبتنی بسیار مناسب هستند. آب کبودوال بسیار زلال بوده و این یکی از ویژگی‌های مهم آبشار کبودوال است.

سخن پایانی…

با اینکه آبشارهای ایران بسیاراند؛ اما سپنجا ده آبشار زیبای ایران را برشمرد و به شرح آن‌ها پرداخت که مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها بودند. هر کدام از این آبشارهایی که در مقاله مطرح شد زیبایی‌های منحصر به فرد و خاص خود را دارند. با گردش و تفریح در ایران می‌توانید از آبشارهای نهفته دیگری هم بازدید کنید و از مشاهده آن‌ها لذت ببرید.

درباره “معرفی ده آبشار زیبای ایران” بیشتر بخوانید:

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا