بدون دسته بندی

قبر واقعی کوروش کجاست؟

قبر واقعی کوروش کجاست؟

کوروش که به کوروش کبیر و یا کوروش بزرگ نیز شناخته می‌شود در گذشته اولین پادشاه هخامنشی به شمار می‌رفته که حول و حوش ۳۰ سال بر مجموعه‌ای بزرگ از بخش آسیا حکومت می‌کرده و از لحاظ مهربانی و خوب بودن زبانزد خاص و عام بوده است. این مرد بزرگ سالیان زیادی است که نام و یاد ماندگاری از خود به جا گذاشته است. قبر واقعی کوروش هم‌اکنون در استان فارس و در مجموعه گردشگری پارسارگاد قرار گرفته است.

کوروش در طول زندگی خود موفیقت‌های بی‌شماری کسب کرد و برای آبادانی کشور خود کوشید. آرامگاه کوروش امروزه به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند به شمار می‌رود و افرادی که به تاریخ و باستان شناسی علاقه دارند از اقصی نقاط دنیا می‌آیند تا این اثر خارق‌العاده را از نزدیک مشاهده کنند. در این مقاله سپنجا قصد دارد تا شما را با کوروش و قبر واقعی آن آشنا کند؛ پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در شیراز روی لینک کلیک کنید.

کوروش که بود؟

نام کوروش نامی پر آوازه است. کوروش همان فرد دوست‌داشتنی، شاه شاهان ایران، ابر مرد تاریخ و و شجاع‌ترین شاه کشور پهناور ایران بود که با شعار کردار، گفتار و پندار نیک امپراتوری عظیم و باشکوهی را به پا کرد. ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یعنی حدود ۲۵۰۰ سال پیش پسر شاه پارس‌ها که مادرش از دختر شاه مادها بود به مبارزه علیه ظالمان پرداخت و با گسترش خوبی و نیکی و نجات مردم بی‌گناه، ایران را به مکانی زیبا تبدیل کرده بود.

این مرد شجاع با مردانگی و قدرتش توانست مرزها و بخش‌هایی از ایران را پس بگیرد و حتی مرزهای ایران را تا دور دست‌ها بکشاند و این امپراتوری بود که تا قبل از آن دیده نشده بود و همانندی نداشت. کوروش در ۴۰ سالگی حکومت را به دست گرفت و حدود ۳۰ سال بر منطقه‌ای پهناور از آسیا که ایران نام داشت پادشاهی کرد. این فرد تمام صفات خوب و کاملی را در خود داشت. کوروش نسبت به معابد احترام می‌گذاشت و حتی برای توسعه و تعمیر خیلی از معابد و پرستشگاه‌ها اقدام‌های بسیاری کرد.

کوروش مرد خردمند و بافضیلتی بود که طبق گفته فردی به نام هرودوت که گفته بود:«کوروش دلیرترین و پر هوادارترین مرد جوان در پارس بود. او فریب زندگیز پر زرق و برق را نخورد و بر ارزش زندگی شرافتمندانه واقف بود». متوجه می‌شویم که چقدر این مرد برای ایران ارزشمند بوده است. و چقدر حیف است که اکنون در میان ما نیست. امروزه می‌توانید به قبر واقعی کوروش سر بزنید.

 

کوروش که بود

کوروش کبیر طبق روایتی که هرودوت گفته بود که پدربزرگ کوروش خواب می‌بیند که از دخترش ماندانا (مادر کوروش) آبی جاری شده و کل آسیا و حتی تخت پادشاهی آن را فرا گرفته و بر اساس گفته معبران مردی بزرگ از ماندانا پرورش می‌یابد که بر سلطنت و کل آسیا حکم فرمایی می‌کند و کل این مناطق را به دست می‌گیرد به همین دلیل دستور داد تا فرزند ماندانا دخترش را بکشند.

 زمانی که ماندانا کوروش را به دنیا آورد آن را در جنگل رها کردند و در نهایت به دست چوپانی افتاد که این چوپان با همسرش از کوروش نگهداری کردند و زمانی که به سن نوجوانی رسید متوجه شد که پدر و مادر او چه کسانی بودند به همین جهت به سمت آن‌ها بازگشت. پدر بزرگ کوروش که آستیاگ نام داشت کوروش را نزد خود خواند و از کاری که کرده بود پشیمان بود.

 آستیاگ رو به کوروش کرد و گفت:«فرزند عزیزم! به دلیل خوابی که دیده بودم، درباره تو بداندیشی کردم، اما خوابم به گونه‌ای دیگر تعبیر شد و به برکت بخت بلندت از سرنوشتی که برایت در نظر گرفته شده بود رهایی یافتی. اکنون به پارس راهی خواهی شد و در آنجا پدر و مادرت را باز خواهی شناخت».

پس از مدتی کوروش با شاهزاده هخامنشی به نام کاساندان ازدواج کرد و صاحب ۵ فرزند شد که دوتای آن‌ها پسر و سه تای دیگر هم دختر بودند. پسرها بردیا و کمبوجیه دوم نام داشتند و نام دخترها هم آرتیستونه، رکسانا و آتوسا بود. با مرگ کوروش پسرش کمبوجیه دوم به جای او آمد و بر تخت شاهنشاهی نشت و برادرش بردیا را کشت.

مقبره کوروش کجاست؟

یکی از استان‌هایی که زیبایی‌های بی‌شماری را در خود جای داده همان استان فارس است که هر ساله افراد زیادی برای گردش و بازدید راهی سفر می‌شوند. شیراز به شهر گل و بلبل معروف است و شاید شنیده باشید که می‌گویند خوشا شیراز و وضع بی‌مثالش؛ چون آنقدر سرسبز و زیباست که از تماشای آن مات و مبهوت می‌مانید. قبر واقعی کوروش هم در این منطقه قرار گرفته است.

این مطلب را هم بخوانید
محمد بهمن بیگی ایران

ناگفته نماند که این مقبره در خود شهر شیراز نیست بلکه در اطراف آن واقع شده است. برای دیدن این آرامگاه جذاب باید از شیراز حدود ۱۳۰ کیلومتری را فاصله بگیرید و به سمت مرودشت اصفهان بروید. وقتی به سعادت شهر رسیدید باید ۲۰ کیلومتری را نیز طی کنید تا به یک روستایی به نام مادر سلیمان برسید. البته در این روستا هم می‌توانید مدتی را توقف کنید از زیبایی‌های موجود نهایت لذت را ببرید.

خیلی از گردشگرانی که با هدف سفر به شیراز می‌آیند بازدید از قبر واقعی کوروش را نباید از دست بدهند و از آن غافل شوند. قبر کوروش در شهر مرودشت شیراز و در یک مجموعه بزرگ و گردشگری به نام پارسارگاد قرار دارد. معماری و بنای این مقبره بسیار جذاب و منحصر به فرد بوده و شبیه به زیگورات چغازنبیل است. تا قبل از ساخت آرامگاه کوروش چنین بنایی در ایران و حتی در کشور خارجه وجود نداشته و شاید بعد از ساخت آن، خیلی‌ها از آن الهام گرفته و شبیه به آن احداث کرده‌اند.

مقبره کوروش کجاست

 در استان بوشهر و در شهرستان دشتستان آثار دوره هخامنشی وجود دارد که یکی از آن‌ها گور دختر است. گور دختر بنایی بسیار شبیه به بنای قبر کوروش دارد. علاوه بر آن در ساخت آرامگاه فردوسی شاعر نامدار ایران نیز از بنای زیبای آرامگاه کوروش الهام گرفته‌اند. قبر کوروش در یک دشت پهناور و وسیعی به نام مرغاب قرار گرفته که در گذشته بناهای زیادی در اطراف آن ساخته شده بود که امروزه از بین رفته‌اند و چیزی از آن‌ها باقی نمانده است.

مطالعه بیشتر: مکان های تاریخی ایران

پاسارگاد کجاست؟

شهرستان پاسارگاد در استان فارس واقع شده و همه سازه‌هایی که از دوران هخامنشیان باستان بر جای مانده‌اند در این مجموعه میراث جهانی قرار گرفته‌اند. ساختمان‌هایی مثل باغ پادشاهی، قبر واقعی کوروش، پل، کاخ اختصاصی، پاسارگاد، کاخ دروازه، کاخ بارعام، آرامگاه کمبوجیه، دو کوشک، کاروانسرای مظفری، تنگه بلاغی، ساختار دفاعی تل تخت، محوطه مقدس و آب‌نماها و… در مجموعه پاسارگاد وجود دارند و علاوه بر آرامگاه کوروش از این آثار هم می‌توانید دیدن کنید.

این مجموعه بزرگ در سال ۱۳۸۳ به عنوان پنجمین مجموعه جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. رابطه زیادی بین نام پاسارگاد و پارس وجود دارد و پاسارگاد به معنای نیکان روزگار است. این مجموعه گردشگری که هر ساله عده زیادی را از اقصی نقاط دنیا به سمت خود می‌کشاند در یک دشتی سرسبز و قدیمی قرار گرفته و در فاصله یک کیلومتری از کاخ‌های باشکوه هخامنشی و در جنوب غربی آن‌ها، آرامگاه کوروش را خواهید دید.

پاسارگاد کجاست؟

اقامت در اطراف پارسارگاد

اگر مسافر هستید و به قصد تماشا و بازدید از آثار تاریخی موجود در پاسارگاد می‌روید باید بدانید که اصلا نگران اقامتگاه و مکان استراحت نباشید، چون هتل‌های بی‌شماری در حوالی مجموعه پاسارگاد آماده خدمت‌رسانی به گردشگران و مسافران هستند. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به خانه کلانف، خانه بامداد، اقامتگاه بومگردی اجاق سید کریم، اقامتگاه بومگردی کوشک، کلبه آقامیر و… اشاره کرد.

معماری آرامگاه کوروش

همانطور که قبلا هم ذکر شد قبر واقعی کوروش در مرودشت شیراز و در مجموعه تاریخی پاسارگاد قرار گرفته و در زمان هخامنشیان از جمله مکان‌های مقدس محسوب می‌شده است. به گفته خیلی از افراد و طبق اطلاعاتی که در برخی کتاب‌های کهن باستان آمده این قبر به دستور خود کوروش قبل از مرگش ساخته شده بود و قدمت آن را به زمان قبل از میلاد مسیح و دوران پارینه سنگی نسبت داده‌اند؛ یعنی حدود ۵۴۰ سال پیش.

آرامگاه کوروش به دو بخش تقسیم شده که همان اتاقک بالا و پله‌ها است و جنس کل آن از سنگ آهک و سنگ مرمر ساخته شده که حتی خود این سنگ‌ها هم به دستور کوروش از کوه سیوند استخراج شده‌اند. این سنگ‌ها با بست‌هایی که از جنس آهن و سرب است به یک‌دیگر متصل شده‌اند؛ یعنی باید گفت که به صورت دقیق و تکنیکی آن را بنا کرده‌اند.

شش پله روی هم قرار داده شده طوری که پله زیری از پله رویی بزرگ‌تر است و هر چه به سمت بالا می‌رود پله‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. ارتفاع هر کدام از این پله‌ها با هم متفاوت هستند. پله اول بیشترین ارتفاع را به خود اختصاص داده و حدود یک متر و نیم فاصله دارد و پله‌های بعد به ترتیب یک متر و سپس ۶۰ سانتی‌متری هستند. سکوی ششم این مقبره ۶ متر در ۷ متر است و کل مساحت آرامگاه به ۱۶۰ متر می‌رسد و از لحاظ ارتفاع هم حول و حوش ۱۱ متری می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
قلعه رودخان گیلان

اتاقک بالای قبر واقعی کوروش دو متر ارتفاع دارد و ضخامت دیواره‌ها نیز به یک متر و نیم می‌رسد. مقبره چه در داخل آن و چه در اطراف و نمای بیرونی‌اش هیچ‌گونه طرح و نقش و نگاری نخواهید دید به جز طرح گلی که بر روی در ورودی آن در بخش بالایی کشیده شدهاست. این طرح زیبا به دلیل گذر زمان و تخریب، تنها اثر بسیار کمرنگی از آن بر جای مانده که اگر آن را کامل کنید شبیه به یک خورشید می‌شود. علت نمای خورشید به این دلیل است که بارها کوروش کبیر را به خورشید تشبیه کرده‌اند.

معماری آرامگاه کوروش

جاذبه‌های گردشگری در اطراف مقبره کوروش

مقبره کوروش چون در مجموعه بزرگ و تاریخی پاسارگاد قرار گرفته می‌توانید علاوه بر تماشای این اثر از آثار دیگری که از دوران هخامنشی بر جای مانده هم دیدن کنید و لذت ببرید. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

تنگ بلاغی پاسارگاد

تنگ بلاغی یکی از مکان‌های دیدنی در استان فارس است که در اطراف آرامگاه کوروش و در جنوب پاسارگاد قرار دارد و طول آن به ۱۸ کیلومتر می‌رسد. طبیعت سرسبز و ناب، آب و هوای مطبوع و رودخانه خروشان باعث جذابیت هر چه بیشتر آن شده و همین‌ها گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. رودی به نام سیوند هم از این طبیعت عبور می‌کند که طراوت و شادابی را به منطقه هدیه کرده و در برخی از محوطه‌های اطراف این تنگه آثار تاریخی زیادی کشف شده‌اند.

تنگ بلاغی پاسارگاد

باغ پاسارگاد

به گفته کارشناسان و طبق تحقیقاتی که انجام شده گفته شده که معماری این باغ از معماری ایرانی ریشه و نشعت گرفته چون در طراحی آن از جوی‌های آب در اکثر نقاط باغ به کار رفته شده است و علاوه بر آن با دیوارهایی باغ را محصور کرده‌اند که تمام این‌ها نشان دهنده معماری خاص و بی‌نظیری است که در آن زمان استفاده شده است. با طبیعت بکر و چشم‌نواز این باغ دوست دارید که ساعت‌ها به تماشای آن بنشینید.

مقبره کمبوجیه

به مقبره کمبوجیه زندان سلیمان هم می‌گویند. این مقبره به پسر کوروش، کمبوجیه مربوط می‌شود که تقریبا شباهت‌هایی به آرامگاه کوروش دارد. باستان شناسان بر این باورند که این بنای زیبا و تاریخی در زمان کوروش آتشکده‌ای بیش نبوده است. این اثر تاریخی از بلوک‌های سنگی که روی یک‌دیگر قرار گرفته‌اند ساخته شده و امروزه تنها یک دیوار از آن باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: معروف ترین بناهای تاریخی ایران که شما را شگفت زده خواهند کرد

محوطه مقدس پاسارگاد

محوطه مقدس در پشت تپه ماهورهای سنگی و در قسمت شمال غربی مقبره کوروش قرار گرفته است. این منطقه دو سکوی مستطیلی شکل به رنگ سفید دارد که در دوران هخامنشیان از آن‌ها برای آتشدان استفاده می‌شده است. از این محوطه‌ی مقدس در پاسارگاد بیشتر در مراسمات مختلف با آیین‌های خاص بهره می‌برند.

محوطه مقدس پاسارگاد

مسیر دسترسی به آرامگاه واقعی کوروش

در هر جای دنیا که باشید می‌توانید از این اثر تاریخی و جذاب که آرامگاه فرد بزرگی به نام کوروش است دیدن کنید و تنها کافیست تا مقصد خود را شهر شیراز انتخاب کنید. وقتی به شهر زیبای شیراز رسیدید و از جاذبه‌ها و شگفتی‌های آن بازدید کردید و حسابی خوش‌گذراندید باید به سمت جاده شیراز به اصفهان حرکت کنید.

وقتی در جاده قرار گرفتید و به سمت اصفهان راهی شدید در مسیر خود به شهر سعادت آباد می‌رسید که با گذر از آن و همچنین انتخاب جاده فرعی شما را به روستای مادر سلیمان می‌رساند که البته جاده فرعی حدود ۲۰ کیلومتر راه باید رانندگی کنید تا به این روستا برسید. این روستا به پاسارگاد بسیار نزدیک بوده و تنها با طی کردن ۴ کیلومتر به مجموعه جذاب پاسارگاد خواهید رسید. از جاده شیراز به اصفهان تا پاسارگاد ۱۳۲ کیلومتر را را باید طی کنید.

در آخر

در این مقاله از سپنجا با قبر واقعی کوروش آشنا شدید و دانستید که دقیقا در کجا قرار گرفته است. کوروش یکی از مردان برجسته و پرطرفدار در زمان هخامنشیان بوده است که نام او نه تنها در ایران بلکه در جهان پیچید و پر آوازه شد. افرادی که به تاریخ و جهانگردی علاقه دارند راهی این سفر می‌شوند. علاوه بر بازدید از آرامگاه کوروش کبیر می‌توانید از تمام آثار تاریخی مربوط به هخامنشی که در مجموعه پاسارگاد قرار دارند دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا