جاهای دیدنی ایران

فهرست جاهای دیدنی رفسنجان

هر کدام از شهرهای ایران دارای جاذبه‌های خاصی برای گردشگران است. یکی از شهرهای تاریخی ایران که همه ساله گردشگران زیادی را به خود می‌بیند، رفسنجان است. شهر رفسنجان در استان کرمان واقع شده است. این شهر به واسطه شخصیت معروف آیت الله رفسنجانی در بین مردم شناخته شده است. جاهای دیدنی رفسنجان به گونه‌ای است که افراد و گردشگران متناسب با سلیقه خود می‌توانند به دیدن آثار تاریخی این شهر بروند.

در این بخش از سایت سپنجا قصد داریم تا ضمن معرفی شهر رفسنجان به مکان‌های دیدنی این شهر اشاره داشته باشیم، لذا در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی کلی با شهر رفسنجان

رفسنجان به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران محسوب می‌شود که در جنوب شرقی نقشه قرار گرفته است. این شهر یکی از شهرهای دارای جاذبه‌های گردشگری است که در استان کرمان واقع شده است. از نظر ارتباطی می‌توان گفت که رفسنجان بر سر راه دو شهر کرمان و یزد قرار دارد. از نام‌های قدیم این شهر می‌توان به رفسنگان اشاره کرد. رفسنگان از دو بخش رفسنگ و کان تشکیل شده است. رفسنگ به معنای مس و کان به معنای معدن است.

این شهر تاریخی دارای مکان‌های دیدنی زیادی است که همه ساله گردشگران زیادی برای مشاهده آثار تاریخی و دیدنی به این شهر سفر می‌کنند. جاهای دیدنی رفسنجان به ویژه پسته معروف آن باعث شده است تا بسیاری از خانواده‌ها برای سفرهای خانوادگی این شهر جذاب را انتخاب کنند. با توجه به این که شهر رفسنجان به مانند سایر شهرهای استان کرمان دارای آب و هوای گرم و کویری است، بهترین زمان برای سفر به این شهر در فصل بهار است. رفسنجان دارای تابستان‌های نسبتا گرم و زمستان‌های سرد است.

برای اجاره سوئیت در کرمان روی لینک کنید.

آشنایی با جاهای دیدنی رفسنجان

شهر رفسنجان به مانند سایر شهرهای ایران در زمان گذشته دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. با مطالعه تاریخچه این شهر می‌توان حکایت‌های بسیاری را از این شهر مطالعه کرد. کسانی که به آثار کهن علاقه‌مند هستند و می‌خواهند مکان‌های تاریخی ایران را بشناسند می‌توانند به شهر رفسنجان سفر کنند. در این بخش قصد داریم تا به جاهای دیدنی رفسنجان اشاره داشته باشیم:

خانه تاریخی حاج علی آقا

خانه تاریخی حاج علی آقا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین خانه‌های خشتی جهان است که با داشتن قدمت ۱۳۰ ساله به عنوان یک مکان تاریخی در رفسنجان به شمار می‌رود. این مجموعه حدود ۷ هزار متر مربع مساحت دارد که معماری آن به صورت کاملا ایرانی ساخته شده است. عناصر به کار رفته در این خانه تاریخی از آجرکاری زیبا و بخش‌های حوضخانه است که باعث افزایش جذابیت این مکان شده است.

خانه تاریخی حاج علی آقا در دوره قاجاریه ساخته شده است و در دوران معاطر توسط زعیم الله رفسنجانی مرمت شده است. چهار بخش مختلف در این مکان به چشم می‌خورد که شامل حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی است. این خانه دارای ۸۶ اتاق مختلف بوده که آثار تاریخی را می‌توان در آن مشاهده کرد.

معرفی لیدر محلی کرمان + جاذبه‌‌های گردشگری

خانه تاریخی حاج علی آقا

بادگیر معین

با توجه به این که بادگیر در شهرهای کویری به عنوان یک ضرورت شناخته می‌شود، بادگیر معین یکی از مکان‌های جذاب شهر رفسنجان است. این بادگیر به دلیل طراحی خاصی که دارد در لیست جاهای دیدنی رفسنجان قرار گرفته است. بادگیر معین در بافت تاریخی و روستایی شهر رفسنجان دیده می‌شود. وجود سازه‌های به کار رفته در این بادگیر باعث زیبایی آن شده است. ارتفاع بادگیر معین چیزی حدود ۱۶ متر است و از مصالحی مانند خشت خام، آجر، چوب و کاهگل ساخته شده است.

طرز کار این بادگیر بدین گونه است که از ورزش‌های باد تند برای کشاندن هوا مناسب به درون ساختمان استفاده می‌شود. وظیفه این بادگیر در شهرستان‌های خشک و بیابانی به قدری است که می‌توان با استفاده از وسایل مرتبط، از باد به عنوان یک نیروی محرکه مناسب استفاده کرد. نکته جالب توجه اینجاست که همه روزه می‌توان بادگیر معین را مشاهده کرد. بازدید از این مکان برای عموم مردم ایران رایگان است.

این مطلب را هم بخوانید
با 10 مورد از زیباترین جاذبه های ایران آشنا شوید

بادگیر معین

تنگه راگه

تنگه راگه یکی دیگر از مقاصد طبیعت گردی شهر رفسنجان است که با داشتن ویژگی‌های متعدد توانسته است گردشگران زیادی را به خود جذب نماید. این تنگه در حدود ۲۰ کیلومتر طول داشته و عمق آن به ۸۰ متر می‌رسد. بر دیواره‌های مختلف این تنگه، سنگ و ساختار زیبایی به چشم می‌خورد که به مانند سنگ‌های تراش خورده دوران باستان است. تنگه راگه حاصل فرسایش رودخانه گیودری است که قدمت آن بنا به مدارک تاریخی به ۲۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. طبیعت زیبای این تنگه به همراه حیات وحش بی‌نظیری که دارد باعث شده است تا تنگه راگه در لیست جاهای دیدنی رفسنجان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: بزرگترین غارهای ایران که باید ببینید!

عمارت باقری رفسنجان

عمارت باقری رفسنجان از خانه‌های قدیمی موجود در این شهر است که به دوره قاجار بر‌می‌گردد. مساحت این عمارت چیزی حدود ۲۰ هزار متر مربع است که در دو طبقه به شکل ویلایی ساخته شده است. این عمارت دارای سه ایوان است که معماری آن سنتی بوده و از آجرنماهای زیبا تشکیل شده است. سقف این عمارت از نگاره‌های بسیار دلنشین تشکیل شده است.

با مشاهده عمارت باقری رفسنجان می‌توان دریافت که معماری دوره قاجار به مانند معماری دوره معاصر بر روی نقش و نگار دیواره‌ها متمرکز بوده است. در زمان قاجار نیز این عمارت توسط چیره دستی معماران ایرانی ساخته شده است. جالب است بدانید که این عمارت در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و در حال حاضر به عنوان یک مکان دیدنی در شهر رفسنجان شناخته می‌شود.

عمارت باقری رفسنجان

کاروانسرای کبوترخان

این بنای قدیمی یکی از جاهای دیدنی رفسنجان است که متعلق به دوران صفویه بوده و به شکل معماری ایرانی ساخته شده است. برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به سنگ نبشته‌ای که در این کاروانسرا به چشم می‌خورد، این آثار تاریخی متعلق به دوران زندیه است. با توجه به حدس و گمان‌هایی که در مورد کاروانسرای کبوترخان وجود دارد، این کاروانسرا دارای چهار برج است. سازه آجری به کار رفته در این مکان با نگارهای زیبا باعث ایجاد یک جلوه خاص در کبوترخان شده است. گنجعلی خان در دوران شاه عباسی، چندین کاروانسرای مختلف را در مسیر یزد به کاروان احداث کرد که کاروانسرای کبوترخان یکی از آنهاست.

کاروانسرای کبوترخان

حصار قدیم رفسنجان

این حصار حدود ۲۰۰ سال پیش به دستور امیر مفخم بختیاری که در آن زمان حاکم کرمان بوده است در اطراف شهر رفسنجان ساخته شد. حصار قدیم رفسنجان دارای چند برج مستحکم است که در آن زمان برای موارد نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. دروازه‌های این حصار در بخش‌های جنوبی، شمالی و غربی آن واقع شده است.

این حصار دارای مساحت ۵ هزار متر است که دیواره‌های آن حدود ۶ متر ارتفاع دارد. با توجه به ارزش تاریخی این مکان می‌توان گفت که حصار قدیم در جاهای دیدنی رفسنجان قرار گرفته است. این مکان در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۶۲۴۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

مطالعه بیشتر: ۰ تا ۱۰۰ شهر جذاب کرمان 🌄 | تمام آنچه می‌خواهید بدانید +عکس،اقامتگاه

درخت بنه کهنسال اودرج

این درخت در فاصله ۳۵ کیلومتری رفسنجان واقع شده است که با نام درخت پسته کهنسال نیز شناخته می‌شود. میوه این درخت بنه نام دارد که در شهرهای مختلف ایران به پسته کوهی معروف است. از بنه می‌توان برای تهیه انواع خوراکی محلی به مانند کشک بنه استفاده کرد. درخت بنه کهنسال بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد. این درخت با توجه به داشتن اهمیت تاریخی در تاریخ ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۷، به عنوان یک اثر طبیعی با شماره ۵۷۷ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

درخت بنه کهنسال

آب انبار مرادی

این آب انبار به عنوان یک مکان دیدنی در رفسنجان است که در خیابان شهید بهشتی واقع شده است. قدمت آب انبار مرادی به بیش از ۱۲۰ سال می‌رسد. این مکان به همت بی بی سلطان مرادی احداث شد که دارای بخش‌های مختلف نظیر، سردر، راه پله، پاشیر، تهویه و غیره است. برای رسیدن به آب انبار مرادی باید از ۵۲ پله عبور کنید. نکته جالب توجه این است که راه پله کاملا تاریک بوده و تنها یک نورگیر سقفی بر روی آن تعبیه شده است.

به دلیل معماری خاص آب انبار مرادی، این مکان در لیست جاهای دیدنی رفسنجان قرار گرفته است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۳۹۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مطلب را هم بخوانید
عباس‌آباد، شهری غنی از جاذبه های طبیعی اینجاست!

آب انبار مرادی

برج خلیل آباد

اگر به دنبال آثار تاریخی شهر رفسنجان هستید، می‌توانید نگاهی به برج خلیل آباد بیندازید. این برج در محله خلیل آباد واقع در خیابان ۱۵ خرداد قرار دارد. آثار تاریخی درج شده بر روی این برج نشان می‌دهد که این مکان در زمان قاجاریه احداث شده است. در ساخت و تزئین این بنا گل و خشت خام به کار برده شده است. طبق اسناد موجود و باور مورخان، این مکان برای دیدبانی و نگهبانی در زمان قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفت. برج خلیل آباد در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷، با شماره ثبت ۲۳۱۲۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج خلیل آباد

کاروانسرای قطب آباد

این کاروانسرا که با نام کاروانسرای وهاب زاده و شاه عباسی معروف است در لیست جاهای دیدنی رفسنجان قرار گرفته است. باستان شناسان قدمت این مکان را چیزی حدود ۴۰۰ سال تخمین زده‌اند. کاروانسرای قطب آباد در زمان گذشته تحت مالکیت وهاب زاده قرار داشته است و به همین دلیل به نام کاروانسرای وهاب زاده معروف است. زیربنای این مکان چیزی حدود ۳ هزار مترمربع است که در زمان دوره صفویه ساخته شده است. این کاروانسرا دارای ۱۲ اتاق و ۴ ایوان مختلف است که به حیاط مرکزی راه دارد.

با نگاه به معماری این کاروانسرا می‌توان گفت که برای ساخت این بنا از مصالح خشت خام و آجر استفاده شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۲۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

یخدان عباس آباد حاجی

از دیگر آثار تاریخی شهر رفسنجان، یخدان عباس آباد حاجی است که با داشتن قدمت بالا به دوره قاجار باز می‌گردد. بنای این دیوار بلند به حدود ۱۲ متر می‌رسد که به دلیل داشتن چاله یخ، دایره‌ای شکل است. در ساخت یخدان از خشت خام و گل استفاده شده است تا در فصل زمستان بتواند میزان یخ جمع شده را به خوبی در خود نگه ‌دارد. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۳۹۵۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حمام آقا سید مهدی یا موزه مردم شناسی

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های رفسنجان، حمام آقا سید مهدی یا موزه مردم شناسی است که در سال ۱۳۸۴ پس از تعمیرات و نوسازی، به عنوان یک مکان تاریخی برای مردم تبدیل شده است. این موزه در خیابان شهید بهشتی، مجاور مسجد امام خمینی قرار دارد. حمام آقا سید مهدی به دلیل داشتن قدمت زیاد در لیست جاهای دیدنی رفسنجان قرار گرفته است. این حمام از ۴ بخش سربینه، گرمخانه، خزینه و چال حوض تشکیل شده است.

در فضای سربینه، افراد لباس خود را درآورده و با یکدیگر احوالپرسی می‌کردند. در کنار سربینه، فضای اصلی حمام به نام گرمخانه وجود داشته که بسیار گرم و خشک بوده است. خزینه حمام آقا سید مهدی با هوای گرم و مرطوب همراه بوده است. در موزه مردم شناسی رفسنجان انواع مجسمه و وسایل عتیقه به چشم می‌خورد. وسایل قدیمی که مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است باعث شده تا مردم بتوانند از این موزه دیدن کرده و لذت ببرند.

در حال حاضر بخش مهمی از حمام به عنوان موزه در نظر گرفته شده است که در آن آثار تاریخی زیادی وجود دارد. اگر اهل بازدید از آثار تاریخی شهر رفسنجان هستید و می‌خواهید وسایل عتیقه قدیمی را مشاهده کنید، بهتر است به موزه مردم شناسی رفسنجان سر بزنید.

حمام آقا سید مهدی

جمع بندی

رفسنجان به عنوان یک شهر در مرکز ایران و در بخش شمال غرب استان کرمان است که به دلیل داشتن آثار تاریخی و مذهبی فراوان مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. شهر رفسنجان به دلیل موقعیت مکانی مناسبی که دارد از اهمیت بالایی در میان شهرهای ایران برخوردار است. این شهر در مسیر ترانزیتی چابهار تهران قرار گرفته است. در این مقاله از سپنجا به جاهای دیدنی رفسنجان اشاره شده است تا در صورت تمایل بتوانید از آثار تاریخی این شهر دیدن کنید.

رفسنجان بزرگ‌ترین صادر کننده پسته در جهان است و به همین دلیل بزرگ‌ترین جنگل مصنوعی در این شهر واقع شده است. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید اطلاعات خود را در زمینه آثار تاریخی و تفریحی شهر رفسنجان افزایش دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا