جاهای دیدنی ایران

فاصله تهران تا مرداب هسل

شمال کشور ایران جزو یکی از بهترین مناطق تفریحی و گردشگری است و در هر نقطه‌ای از آن شگفتی‌های خلقت را خواهید دید. سرسبزی و طراوت همراه با رودخانه‌ها و آبشارهای زیبا باعث شده تا گردشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا به این خطه از ایران سفر کنند. مرداب هسل یکی از جاذبه‌های شمال است که در نزدیکی چالوس قرار دارد. فاصله تهران تا مرداب هسل زیاد نیست و مردم ساکن تهران می‌توانند تعطیلات خود را در این مرداب بگذرانند.

در این مقاله از سپنجا قرار است که فاصله تهران تا مرداب هسل را بررسی کرده و شگفتی‌ها و جذابیت‌های این مرداب زیبا را به شما معرفی کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

معرفی مرداب هسل

در استان مازندران تالاب‌های بی‌شماری هست که یکی از آن‌ها هسل نام دارد. این مرداب، طبیعت خارق‌العاده‌ای دارد و برای یک تفریح و خوش‌گذرانی حسابی حرف ندارد. طبیعت مرداب هسل طوری حیرت‌انگیز است که گویی بوم نقاشی در این مرداب افتاده و رنگ‌های آن پخش شده و این رنگا رنگ بودن باعث شده تا فضایی رویایی و تماشایی را خلق کند. این مرداب زیبا و جالب در نزدیکی چالوس واقع شده و در مسیر رسیدن به آن رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری را خواهید دید که در کناره جاده وجود دارند. غذاهای سنتی و محلی مازندرانی طبخ می‌شود که طعم و مزه لذیذی هم دارند.

مرداب هسل در همان جاده‌ای قرار دارد که شما را به دریای زیبای خزر می‌رساند. اگر برای تماشای دریا عجله نکنید می‌توانید در مسیر خود از زیبایی‌های موجود لذت ببرید و از مرداب هسل که در در قلب جنگل است، دیدن کنید. با این کار شانس بزرگی برای ماجراجویی در طبیعت و جنگل‌های هیرکانی مازندران خواهید داشت.

وقتی ۱۰ کیلومتری جنوب غربی چالوس حرکت کنید و به جنگل‌ انبوه و سرسبز مشل موزی قدم بگذارید، در دل این جنگل‌ها مردابی رویایی را خواهید دید که از تماشای چنین صحنه‌‌ی دلربایی سیر نمی‌شوید. با صدای خاص طبیعت و انواع جانوران در کنار آب و هوایی خنک و مطبوع حس و حال خوبی در این منطقه به شما القاء می‌شود.

شاید برایتان سوال باشد که آب این مرداب چگونه تأمین می‌شود؟! قبل از هر چیز باید این نکته را بدانید که هیچ رودخانه‌ای در حوالی این مرداب نمی‌بینید؛ پس با این اوصاف نمی‌توان گفت که آب مرداب از طریق رودخانه‌های جاری در اطراف آن تأمین می‌شود. وجود چشمه‌های جوشان در زیر مرداب، آب مرداب را تأمین می‌کنند؛ به همین دلیل هم است که نام این مرداب را هسل گذاشته‌اند.

اگر اهل گشت و خوش گذرانی کوتاه هستید، مقاله “سفر یک روزه اطراف تهران” را بخوانید.

طبیعت گردی و پیاده روی

کلمه هسل به زبان بومی و محلی مازندرانی‌ها به معنای «آب راکد» است و به دلیل راکد بودن و جریان نداشتن آب در این منطقه به مرداب هسل معروف شده که اکنون به عنوان یکی از مناطق گردشگری و تفریحی در مازندران به حساب می‌آید. جلبک‌هایی در روی مرداب وجود دارند که در هر فصلی تغییر رنگ می‌دهند؛ مثلا در فصل بهار و تابستان رنگ سبز به خود می‌گیرند و در فصل پاییز هم به رنگ نارنجی و قرمز درمی‌آیند.

وجود جلبک‌ها جلوه‌ای زیبا و خارق‌العاده را به منطقه اعمال کرده و به زیبایی هر چه بیشتر مرداب افزوده‌اند. عمق آب مرداب هسل به ۱۵ متر می‌رسد که در فصل‌های مختلف سال آب آن متغیر است و در مواقعی که بارش‌ها زیاد است مثل فصل بهار، عمق آن تقریبا ۴۰ متری می‌شود. در اواخر تابستان عمق آب این مرداب به کمترین مقدار خود می‌رسد.

مرداب هسل کجاست؟

برای رفتن به مرداب هسل باید خود را برای یک جنگل‌نوردی حسابی آماده کنید؛ چون برای رسیدن به این مرداب صورتی رنگ و جذاب باید از دل جنگل مشعل یا همان جنگل مشل موزی عبور کنید. برای تماشای این شگفتی خداوند باید به استان مازندران رفته و از آنجا به جاده قدیم چالوس به تهران وارد شوید. فاصله چالوس تا این مرداب هفت‌رنگ حدود ۱۲ کیلومتر راه است که از لحاظ زمانی معادل با ۱۵ دقیقه رانندگی است.

با ادامه مسیر، تابلویی را مشاهده می‌کنید که جاده جنگل سینوا را به شما راهنمایی می‌کند و از طریق این جاده جنگلی می‌توانید به مرداب برسید. برای تماشای مرداب از نزدیک باید خودروی شخصی را در جنگل پارک کرده و سپس مسیر را تا حدود یک ساعت پیاده طی کنید. نگران مسیر و طولانی بودن آن نباشید زیرا آنقدر محو زیبایی‌های مسیر می‌شوید که متوجه گذر زمان نخواهید شد.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین قلعه های ایران

البته ناگفته نماند که یک جاده خاکی وجود دارد که تا مرداب هسل می‌توانید با ماشین رانندگی کنید؛ اما بیشتر اوقات به دلیل خرابی جاده و بارندگی و حتی بارش برف و لغزنده بودن جاده، نگهبانی اجازه ورود با ماشین را نمی‌دهد. جلوی نگهبانی چندین کامیون و نیسان مشاهده می‌کنید که برای افراد بومی این منطقه هستند و با دریافت هزینه‌ای شما را مرداب تا هسل می‌برند.

برای آشنایی بیشتر با مازندران، مقاله “آشنایی با بهترین مکان های مازندران” را بخوانید.

مرداب هسل کجاست

فاصله تهران تا مرداب هسل

اگر از تهران عازم سفر شده‌اید مقصدتان مرداب هسل است باید ابتدا خود را به شمال کشور رسانده و سپس به استان مازندران بروید. جاده معروف چالوس در این منطقه قرار دارد و از هر شخصی هم که سوال کنید خیلی راحت شما را راهنمایی می‌کند. وقتی وارد جاده تهران به چالوس شدید توسط تابلوهای راهنمای مسیر می‌توانید به این مرداب برسید.

تابلویی با نام جنگل سینوا در جاده وجود دارد که با ادامه این مسیر شما به جنگل‌های انبوه و سرسبز سینوا خواهید رسید. در این جنگل مرداب هسل قرار گرفته که با زیبایی خود هر بیننده‌ای را به خود مسحور می‌کند.فاصله تهران تا مرداب هسل بسیار کم بوده و تقریبا به ۱۴۶ کیلومتر می‌رسد که از لحاظ زمانی معادل با یک ساعت و نیم راه است.

برای سفر به مرداب هسل تور‌های مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط شما دارد و می‌توانید تور یک روزه، دو روزه و حتی چند روزه را رزرو کنید. این تورها در هر فصلی که شما بخواهید سفر کنید برقرار هستند و بدون اینکه راه را گم کنید به مرداب هسل می‌رسید. همراه تور به گردش رفتن می‌تواند لحظات خوب و خوشی را برایتان رقم بزند.

فاصله تهران تا مرداب هسل

بهترین زمان بازدید از مرداب هسل

قبل از سفر به هر نقطه از جهان باید آب و هوای مقصد را بسنجید. آب و هوای شمال، همانطور که اطلاع دارید در طول تابستان بسیار شرجی و مرطوب است به همین جهت خیلی از گردشگران سفر در چنین زمانی را دوست ندارند. بهترین فصل برای بازدید از مرداب هسل فصل بهار است مخصوصا فصل‌های خرداد و اردیبهشت که گل‌ها و درختان شکوفه می‌کنند و هوا شرجی نیست.

اوج زیبایی مرداب هسل و شمال کشور را می‌توانید در همین فصل مشاهده کنید و از زیبایی‌های بی‌عدیل آن بهره ببرید. البته اگر تحمل شرجی بودن هوا در فصل  تابستان را داشته باشید جلبک‌های سبز رنگ مرداب را خواهید دید که جلوه خاصی را به مرداب داده است. برخی از افراد هم هستند که سفر در پاییز را تریجیح می‌دهند. پاییز فصل عجیب و غریبی است؛ طوری که تمام مرداب را رنگارنگ خواهید دید و از این همه شگفتی متحیر خواهید ماند.

فصل پاییز با نارنجی و قرمز رنگ شدن جلبک‌های روی مرداب و همچنین برگ‌های پاییزی که روی مرداب افتاده‌اند و تا ابد به عنوان یکی از زیباترین و بهترین صحنه‌های به یاد ماندنی و خاطره‌انگیز در ذهن شما باقی می‌ماند. افرادی هم در فصل زمستان راهی این سفر می‌شوند که فصل زمستان با تمام زیبایی‌های خاص خود باز به جذابیت‌ها و زیبایی‌های فصل پاییز نمی‌رسد.

مقاله “معرفی ۷ مورد از مکان های ناشناخته مازندران که تابه حال نمی‌شناختید!” را حتما بخوانید.

بهترین زمان بازدید

جاذبه‌ها و شگفتی‌ها در اطراف هسل

حال که از فاصله تهران تا مرداب هسل را بررسی کردیم به سراغ زیبایی‌های اطراف مرداب می‌رویم. افرادی که اهل طبیعت‌گردی هستند از بودن در این منطقه با طبیعت بکر و ناب، درختان سر به فلک کشیده، صدای پرندگان، استشمام نسیم خنک و مطلوب در اطراف مرداب باشکوه و نایاب، همه و همه دست به دست هم داده‌اند و این فضای بی عدیل را به وجود آورده‌اند. در ادامه برخی از تفریحات و هیجانات را در این مرداب برمی‌شماریم:

تور مرداب هسل

مرداب هسل در استان مازندران به طور جداگانه‌ای تورگردشگری دارد و در همه فصل‌های سال برگزار خواهد شد؛ از فصل‌های گرم سال گرفته تا فصل‌های سرد. همراه تور سفر کردن، مزایای خاص خود را دارد؛ مثلا راه را گم نخواهید کرد و یا از تمام جاذبه‌ها و شگفتی‌های نهفته منطقه دیدن می‌کنید؛ چون امکان دارد با محیط آشنا نباشید و از تماشای خیلی از نقاط دیدنی غافل بمانید و اینگونه شما بدون هیچ نگرانی می‌توانید از سفر خود لذت ببرید.

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی

موسیقی زیبای پرندگان در گوش‌ها زمزمه می‌کند و با طنین دلنوازی روح آدمی را جان می‌بخشند، درختان بلند قامت در کنار مرداب اکسیژن بالایی تولید می‌کنند و می‌توانید هوای مطبوعی را استشمام کنید که تمام این موارد جزء ویژگی‌های مرداب به شمار می‌روند. کسانی که عاشق طبیعت هستند، هرگز بازدید و تفریح در جنگل‌های زیبای شمال و قدم زدن در این آب و هوا را از دست نخواهند داد.

عکاسی

اگر به مرداب هسل آمدید واقعا حیف است که دوربین عکاسی را همراه خود نبرید و از صحنه و جلوه خارق‌العاده این مرداب عکس نگیرید. تماشای مرداب در وسط جنگل‌های سرسبز و انبوه یکی از تفریحات به حساب می‌آید، حال فکر کنید از این منطقه تصاویر حرفه‌ای هم بگیرید که دیگر محشر است. هر عکسی که در مرداب هسل بگیرید مثل یک بوم نقاشی زیباست که می‌توانید آن را قاب کرده و در اتاقتان نگهداری کنید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به اراک | آنچه لازم است برای سفر به اراک بدانید، اینجاست!

کمپینک و پیک نیک

اهالی شمال مخصوصا مازندرانی‌ها برای یک تفریح کوتاه چند ساعته به این مرداب زیبا سفر می‌کنند؛ چون فاصله تهران تا مرداب هسل بسیار کم است، یعنی باید گفت که راهی نیست. افرادی هم که عاشق طبیعت هستند و یا از جاهای خیلی دور به این منطقه سفر کرده‌اند با نصب چادر شب را در این طبیعت می‌مانند و با هم گروهی‌های خود در کمپینگ خوش‌می‌گذرانند.

مقاله “جاهای دیدنی مازندران در پاییز که نباید از دست بدهید” را ازدست ندهید.

اقامت در مرداب هسل

چون فاصله تهران تا مرداب هسل زیاد نیست؛ افرادی که از شهر تهران به این مرداب زیبا سفر کرده‌اند برای شب آنجا نمی‌مانند و به محل زندگی خود بازمی‌گردند؛ هر چند در میان آن‌ها کسانی هم هستند که دوست دارند در این اطراف اقامت کرده و شب را صبح کنند. کسانی که از شهرهای دیگر به این منطقه آمده و راه دور و درازی را طی کرده‌اند می‌توانند در حوالی مرداب هسل اقامت گزینند.

با امکانات رفاهی و خدماتی که شهر زیبای چالوس برای گردشگران و مسافران تدارک دیده است؛ خیلی از افراد برای اقامت به این شهر روی می‌آورند. اجاره ویلا، سوئیت‌ و هتل‌های چلوس قیمت‌های متفاوتی دارند و بستگی به سلیقه شما و هزینه‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید دارد. با اقامت در ویلاهای این شهر می‌توانید از ساحل دریای خزر و همچنین امکاناتی که در اختیارتان قرار داده بهره ببرید.

خیلی از افرادی که عاشق طبیعت هستند و به صورت دسته جمعی و گروهی سفر می‌کنند، در اطراف مرداب و در جنگل‌های انبوه آن چادر نصب می‌کنند و شب را تا صبح به خوش‌گذرانی می‌پردازند و از کنار هم بودن لذت می‌برند. اگر می‌خواهید به صورت کمپینک سفر خود را آغاز کنید حتما لوازم ضروری و مهم مثل آب معدنی، خوراکی و… را همراه خود ببرید؛ چون آنجا هیچ‌گونه امکاناتی ندارد.

اقامت در مرداب هسل

مسیر رسیدن به مرداب هسل

برای رسیدن به مرداب هسل در هر جای دنیا که باشید ابتدا باید خود را به شمال ایران برسانید سپس به استان مازندران رفته و از آنجا به جاده چالوس وارد شوید. از خود چالوس تا مرداب هسل حدود ۱۵ کیلومتری راه می‌شود. در مسیر خود باید روستای چنس را انتخاب کنید که یک مسیر فرعی محسوب می‌شود و حدود ۵ کیلومتر هم از شهر مرزن آباد فاصله دارد.

با گذر از روستای چنس به یک دوراهی می‌رسید که یکی از آن‌ها شما را به مرداب هسل می‌رساند و دیگری به یک روستا ختم می‌شود و براساس تابلوها می‌توانید به راحتی آن را تشخیص دهید. اگر از تهران می‌خواهید به این مرداب زیبا بروید و این شاهکار خلقت را از نزدیک مشاهده کنید، باید جاده چالوس را انتخاب کنید و مطمئن باشید که در جاده قدیم چالوس رانندگی می‌کنید؛ چون آزادراه شما را به مرداب هسل نمی‌رساند.

در جاده قدیم چالوس با تابلوهای کنار می‌توانید مسیر جنگل‌های سرسبز سینوا را بیابید، سپس از رودخانه‌ای گذر کرده تا به جاده خاکی برسید. اگر جاده خاکی را ادامه دهید در نهایت به مرداب هسل می‌رسید. با استفاده از برنامه‌های مسیریابی که روی تلفن همراه نصب می‌شوند و حتی توسط نقشه راه می‌توانید به راحتی به مقصد خود برسید.

اگر اهل شکم گردی در سفر هستید، مقاله “اصیل‌ترین غذاهای محلی مازندران” را بخوانید.

مسیر رسیدن به مرداب هسل

سخن پایانی

در این مقاله از سپنجا با مرداب رویایی و جذاب هسل آشنا شدید و دانستید که فاصله تهران تا مرداب هسل آنقدرها هم که فکر می‌کنید زیاد نیست و برای یک تفریح کوتاه یک روزه حرف ندارد. طبیعت سرسبز و درختان بلند قامتی که در جنگل‌های انبوه سینوا وجود دارد و همچنین مرداب رنگارنگ در کنار نیسم خنک و باطروات روح شما را جلا می‌بخشند.

باید اعتراف کرد که مرداب هسل یکی از جذاب‌ترین و بکرترین مرداب‌های ایران است و با طبیعت منحصر به فردی که دارد برای یک تفریح جانانه و کمپ در اطراف مرداب فوق‌العاده است. می‌توانید در این منطقه به تفریح و گشت‌وگذار بپردازید و از این همه زیبایی‌های خلقت لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا