بدون دسته بندی

سفر به مازندران در تابستان

سفر به مازندران ،شمال کشور یکی دیگر از تجربه های بی نظیری است که ممکنه برای تک تکتون پیش بیاد. استان شگرف ،زیبا و سرسبز مازندارن در شمال کشور و در جنوب دریای خزر است. استان مازندران پوشیده از دشت ها ،جنگل ها ،چشمه و آبشارهای متعددی است و این طبیعت زیبای آن باعث شده تا مازندران ،رتبه یک جاذبه توریستی ایران را به خود اختصاص دهد.

اقلیم و آب و هوای استان مازندران

موقعیت استان مازندران به دو ناحیه عمده جلگه های ساحلی یا همان آب و هوای معتدل خزری و کوهستانی البرز تقسیم میشود.

در کل ،استان مازندارن زمستان هایی سرد و یخبندان و تابستانهای گرم و شرجی دارد، می توان گفت بهترین فصل مسافرت به مازندران فصل بهار و پاییز و در میان آنها بهترین ماه ها ،ماه مهر ،فروردین ،اردیبهشت و خرداد ماه است.

ویلا

اجاره ویلا در سپنجا

اجاره ویلا در سپنجا گزینه ای است که بهتون پیشنهاد می کنیم ،همیشه قبلا زمانی که سفر می رفتیم فکری برای محل اقامت شبانه و جای خوابمان نمی کردیم و بارها شاید به این مشکل بر می خوردیم و استرس این موضوع را داشتیم که به مقصد برسیم.

برای جای خواب چه فکری کنیم ،وقتی به مقصد می رسیدیم توی لحظه آخر یا اقامتگاه گیرمون نمیومد یا اینکه میزبان قیمتاش سر به فلک کشیده بود.

تا اینکه یه سایت هایی مثل سپنجا به وجود اومد تا اینکه دغدغه سفر رو از شما کم کنه و بتونید از قبل ویلا یا سوئیت مورد نظرتون رو از طریق سایت سپنجا انتخاب و رزرو کنید و با خیال راحت سفر کنید.

سپنجا در اکثر مناطق مازندران ویلاها یا بومگردی یا سوئیت هایی را دارد که شما عزیزان با هر قیمتی می توانید رزرو کنید.

همه جا خانه توست با سپنجا…

جاذبه های گردشگری و توریستی استان مازندران

دریاچه سورت ساری

باداب سورت

چشمه های باداب سورت

چشمه های بی نظیر باداب سورت مازندران در روستای سورت از روستاهای ساری ،قرار دارد.

در مسیر عبور آب چشمه ها از بالای کوه به پایین آن ،حوضچه های بی نظیر و خیره کننده رنگارنگ قرار دارند.

جالب تر اینکه آب چشمه ها از لحاظ رنگ و بو و مزه در دو نوع کامل متفاوت هستند، آب یکی از چشمه ها کامل شور و دارای خواص درمانی مخصوصا برای بیماریهای عفونتی پوستی و بیماری های کور درد و روماتیسم است .

چشمه دوم دارای آبی با مزه ترش و به رنگ قرمز و نارنجی است.

تلفیق این چشمه های رنگی زیبا با طبیعت و درختان زرشک وحشی و در بالای آن جنگل زار درختان سوزنی ،هرسال گردشگران بسیاری را به تماشای خود دعوت میکند.

دریاچه الندان

دریاچه الندان کیا سر

دریاچه الندان یا آبندان پله

دریاچه الندان در روستای الندان ساری قرار دارد ،این دریاچه هیچ سرچشمه ای ندارد و آب زلال خود و طبیعت زیبای اطرافش را مدیون باران و برف های سالیانه است.

به این صورت که آب باران و آب برف های ذوب شده در اطراف دریاچه به خاطر موقعیت قرار گیری دریاچه ،به سمت آن روانه میشوند و منبع آب آن را تامین میکنند.

همچنین خاک تقریبا نفوذ ناپذیر دریاچه آبهای جاری شده را در خود نگه داشته و مانع جذب آن توسط خاک میشود.

در اطراف دریاچه الندان ،پوشیده از جنگل های درختان پهن برگ و در فصل بهار پذیرای گل های بنفشه و پیازچه وحشی و گیاهان خوش رایحه و گیاهی است و زمستان ها میهمان اردک های وحشی زیبا است.

آتشکده آمل

آتشکده آمل

آتشکده آمل آرامگاه شمس آل رسول از پزشکان و دانشمندان بزرگ است که در محله پائین بازار شهرآمل قرار دارد ،این آتشکده چهار گوش دردوره ساسانیان ساخته شده است ،از ویژگی های معماری آتشکده آمل تزئین قسمت فوقانی بدنه آن با مقرنس است.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت در روستای شاهاندشت در ۶۵ کیلومتری آمل ،بزرگترین آبشار مازندران است.

آبشار شاهاندشت از یک کوه هرمی شکل در کنار قلعه ی ملک بهمن به پائین سرازیر می شود ،شهرت آبشار شاهاندشت وطبیعت اطراف آن به لحاظ داشتن آبشار های متعدد وانبوه درختان زیبای جنگلی و امکان پیاده روی برای گردشگران ،تفریح وعکاسی ،آب تنی وشنا بدور از محیط شهری وآلودگی را فراهم می کند.

قلعه ملک بهمن

قلعه ی ملک بهمن

قلعه ی ملک بهمن در کنار آبشار مرتفع وزیبای شاهاندشت ،با قدمت ۳۰۰۰ ساله است ،قلعه ی ملک بهمن یا همان قلعه ی ملک قلاع یکی از بزرگ ترین قلعه های کوهستانی البرز ،ساخته شده با مصالح سنگ و ساروج است.

دریاچه چورت

دریاچه چورت و یا دریاچه میانشه در ۱۰ کیلومتری روستای چورت شهر ساری است. این دریاچه بیضی شکل ،در شکاف دره ای باشیب زیاد قرار گرفته است ،ودور تا دور دریاچه را پوشش جنگلی چشم گیری فرا گرفته است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با 12 تا از بهترین هتل های نروژ 

آبشار اوبن ساری

آبشاراوبن

اوبن در زبان بومی به معنای زیر آب است ،آبشار اوبن از بکر ترین وشگفت ترین آبشار های ایران در جنگل دودانگه ساری است.

شهر محمود اباد

قرار گیری آبشار اوبن در دل پناهگاه حیات وحش دودانگه با درختان زیبا و سر به فلک کشیده جنگل های شمال و مسیر های جنگلی آن ،بسان تابلویی زیبا پذیرای گردشگران است.

جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی رامسر

جنگل دالخانی رامسر ،جنگلی شبه کوهستانی در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق رامسر قرار دارد. جنگل داخانی با داشتن پوشش درختان جنگلی در هم تنیده با آب وهوای خنک و دلپذیر ،حیوانات زیبا و رود خانه جاری در مسیر آن ،مجموعه ای رویایی برای گردشگران و طبیعت گردان است که به سبب زیبایی وصف ناپذیرش به دالان بهشت شهرت یافته است.

ییلاغ گرسماسر رامسر

ییلاق گرسماسر

روستا و منطقه ییلاقی گرسماسر در ۴۰ کیلومتری شهر رامسر هستند ،از ویژگی های این ییلاق زیبا دشت های سرسبز و پر از گل ،چشمه های زلال و کوه های بلند پوشیده از درختان شاه بلوط ،شمشاد ،اقاقیا و راش است.

دریاچه سد لار

دریاچه سد لار در بخش لاریجان شهرستان آمل است ،دریاچه سد لار به دلیل قرار گرفتن در منطقه دشت لار و نزدیکی به کوه دماوند ،دشتی تماشایی و پوشیده از چمنزار است  که یکی از مکان های گردشگری برای تفرج و ماهیگیری و اسکی بر روی آب منطقه است.

فیلبند آمل

روستای فیلبند

روستای فیلبند در شهرستان بابل ،از مرتفع ترین روستاهای ییلاقی حوزه مرکزی مازندران و به بام شرقی مازندران معروف است.

ارتفاع زیاد روستا از سطح زمین ،سبب شده تا بتوان در روزهای ابری از بالا ابرها را که مانند دریایی گسترده شده اند تماشا کرد.

در مسافرت به این روستای سرسبز و بکر ،تماشای طبیعت زیبای صبحگاهی آن را از دست ندهید.

جنگل های دوهزار تنکابن

جنگل های دوهزار تنکابن

جنگل دوهزار

جنگل های دوهزار در ضلع شمالی ارتفاعات البرز در تنکابن مازندران می باشد ،که مجموعه بی نظیر از قله ها ،چمنزار ،جنگل ،رودخانه و دشت های زیباست ،اگر علاقه مند به تماشای طبیعتی سرسبز و بکر و پیاده روی یا کوهنوردی می باشید .

گذر از این جنگل های انبوه و مه آلود و شنیدن صدای آواز پرندگان و جویبارها را فراموش نکنید ،به علاوه پارک چشم نواز چالدره در این مسیر با امکانات رفاهی در اختیار شما می باشد.

جنگل های دوهزار تنکابن

 دشت دریاسر

دشت دریاسر در تنکابن مازنداران به بهشت اردیبهشت مشهور است. دشت دریاسر قابی زیبا از کنار هم قرار گیری طبیعت سبز مازندران و پوشش برفی کوه یخی الموت است.

در مسیر رسیدن به دشت دریاسر از جاده های شگفت انگیز و پر پیچ وخم و احاطه شده با درختان سرسبز ،گذر می کنید. پس از عبور از این جاده های تماشایی دوهزار به دشت پوشیده از گل و جنگل های انبوه وقله های پوشیده از برف دریاسر میرسیم.

دشت دریاسر با چشمه های آب های زلال فراوان جاری شده و رودخانه ای خروشان و پر آب در دل خود ،مجموعه ای خاص و تماشایی برای تفریح ،پیاده روی و کوهنوردی می باشد.

دریاچه و سد آویدر نوشهر

دریاچه و سد آویدر

دریاچه و سد آویدر در ۳۰ کیلومتری شهر نوشهر ،تفرج گاهی چشم نواز و بکر ،پوشیده از درخت ،چمن زار و منظر جنگلی است.

این دریاچه زیبا با جزیره ی سبز کوچکی در وسط آن ،محدوده ای دیدنی و تفریحی است که امکانات ماهیگیری ،اسب سواری ،دوچرخه سواری به همراه هتل و بوفه و سرویس بهداشتی برای گردشگران فراهم می آورد.

آبشار آب پری نور

آبشار آب پری

آبشار پری یا آبشار پری رویان ،به دلیل رانش سنگ های کوه مسیر آبشار ،شباهت چندانی به آبشار ندارد اما آب و هوای مطبوع و خنک آن به اضافه پوشش سبز و درختان جنگلی و درختان کاج به همراه سرازیر شدن آب آبشار در میان سنگ ها ،منظره ای جالب و دوست داشتنی برای افراد بومی و گردشگران است.

دریاچه الیمالات نور

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات در ۸ کیلومتری شهر نور مازندران قرار دارد ،دریاچه الیمالات مانند نگینی در میان جنگل میدرخشد برای رسیدن به این دریاچه رویائی از مسیر طبیعت سرسبز جنگلی و چشم نواز جنگل کشپل گذر کرده و در دل جنگلی زیبا و انبوه که دریاچه را در آغوش کشیده است می رسیم.

با سفر به دریاچه الیمالات علاوه بر تماشای  مناظر دلنشین و ستودنی می توانیم از تفریحاتی مانند ماهیگیری ،قایقرانی و پیاده روی در ساحل دریاچه و جنگل ،بهرمند شویم.

دریاچه شور مست سواد کوه،

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست سواد کوه در نزدیکی شهر پل سفید است. دریاچه شورمست تنها دریاچه طبیعی سواد کوه است که در گودالی عظیم قرار دارد و اطراف آن را جنگلی چشم نواز از درختان کهنسال و بلند قامت و کوه های صخره ای احاطه است.

دریاچه دیدنی شورمست با داشتن طبیعتی دلنشین و امکاناتی مانند ماهیگیری ،قایقرانی ،اسکی بر روی آب همواره میهمان گردشگران و طبیعت گردان است.

آبشار پلنگ دره شیرگاه

آبشار پلنگ دره

آبشار بکر وجذاب پلنگ دره در شیرگاه مازندران قرار دارد که به دلیل رودخانه ی زلال و تمیز و کم عمق با آبشار ۸ متری که به حوضچه سنگی زیر آن میریزد

و چشمه های متعدد به همراه طبیعت سرسبز و جنگلی پذیرای گردشگران ایرانی و خارجی زیادی می باشد.

پل ورمک سواد کوه

پل ورسک

پل ورسک در ۲۷ کیلومتری پل سفید شهر سواد کوه قرار دارد. پل عظیم ورسک که با عظمت خود باعث وجد و شگفتی هر بیننده ای میشود ،از بزرگترین پل های راه آهن سراسری ایران است.

پل ورسک دو کوه صعب العبور عباس آباد را به هم متصل میکند ،چرچیل نخست وزیر وقت انگلیس به پل ورسک لقب پل پیروزی داده است .

این پل بدون کارگیری مصالح فلزی ساخته شده و نام آن در کتاب رکورد گینس به خاطر ارتفاع بالاتر از ۶۱ مترش ،ثبت شده است.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با تاریخچه کله پاچه لذیذترین غذای ایرانی

نمک آبرود

شهرک ساحلی نمک آبرود

شهرک ساحلی نمک آبرود شهرکی گردشگری و ویلایی در ۱۲ کیلومتری چالوس قرار دارد ،پارک های جنگلی بنفشه و شمشاد نمک آبرود ،مکانی اقامتگاهی- تفرجگاهی است.

شهرک نمک آبرود دارای دو تله کابین است که علاوه بر امکان تماشای منظره جنگلی زیبای این منطقه ،می توانید با استفاده از تله کابین ،برفراز چشم انداز دیدنی دریای خزر و درختان دامنه کوه و پل معلق نمک آبرود گذر کنید .

همچنین در این شهرک زیبای گردشگری و ساحل آن لحظات هیجان انگیزی در قسمت های سورتمه سواری ،کارتینگ ،پینت بال ،دوچرخه سواری ،جت اسکی ،قایق سواری و اسب سواری را تجربه کنید.

جواهر ده رامسر

جواهر ده رامسر

جواهر ده

جواهر ده از روستاهای  رامسر مازندران و در ۲۷ کیلومتری آن قرار دارد که از بی نظیر ترین مناطق گردشگری ایران می‌باشد. طبیعت رویائی و مسحور کننده این روستا شامل کوه های پوشیده از سبزه زار و جنگل زار و آبشارهای زیبا و دریاچه ی مصنوعی زیبای قو است که شامل آلاچیق و امکانات تفریحی به همراه هوایی خنک و مطبوع است. روستای جواهر ده همیشه یکی از اصلی ترین مقاصد سفر به مازندران است.

مطالب بیشتر: جواهرده رامسر کجاست؟

عباس آباد

عباس آباد از شهر های مازندران ،به خاطر طبیعت دلنشین و بکر یکی از پر طرفدار ترین جاذبه های مازندران است. در این مجموعه زیبا می توان به جنگل مازیچال از زیباترین جنگل های ییلاقی ،پوشیده از درختان متنوعی مانند بلوط ،افرا ،کاج سوزنی ،تمشک ،توت ،گلابی ،فندق وازگیل است نام برد ،

و پارک ملی حفاظت شده ی خشکه داران که زیستگاهی است برای حیواناتی چون شغال ،گرگ ،خوک ،گربه وحشی و پرندگانی همچون حواصیل ،قره ،غاز ،مرغابی و اگوت بزرگ و کوچک و دریاچه زیبای عباس آباد و جاده جنگلی وتماشایی کلار دشت ،سفر کرده و از آب و هوای خوش و طبیعت بکر آن خاطراتی به یاد ماندنی با خود همراه کنید.

هفت آبشار سواد کوه

هفت آبشار سواد کوه

هفت آبشار سواد کوه مازندران ،مجموعه ای زیبا و چشم نواز از هفت آبشار کوچک و بزرگ ،جنگل زار پوشیده از درخت های انجیلی ،ممرز ،کهلو و… و رودخانه است که امکان پیاده روی ،طبیعت گردی و آب تنی و تنفس نسیمی خنک و دلنشین را به همراه دارد.

روستای آلاشت

روستای آلاشت در سواد کوه مازندران قرار دارد ،زمانی که به این منطقه حفاظت شده وارد میشوید با طبیعتی بهشتی روبه رو میشوید ،درخت های شاه توت ،گردو ،فندق و گیلاس و… ،چمنزارها ،آسمان مه گرفته خانه های روستایی از جنس خشتی و کوچه های باریک و پیچ در پیچ خیال انگیز روستا ،برای همیشه بسان تابلوی نقاشی زیبا در خاطرتان نقش می بندد.

آبشار و غار چرات آلاشت

آبشار و غار چرات

روستای چرات سواد کوه ،منطقه ییلاقی و کوهستانی است ،از زیبایی این روستا ،آبشار با ارتفاع کم ،چشمه های فراوان ،غارهای باستانی همچون غار لی پشت که سقف طاق مانند آن دارای آثار زیبای طبیعی شبیه سنگ مرمر است و حمامی با بیش از ۲۰۰ سال قدمت است.

صنایع دستی و سوغاتی های مازندران

مازندران از دیگر استان های ایران می باشد که دارای صنایع دستی و شیرینی های سنتی و خوشمزه فراوانی است.

در سفر به مازندران خرید سوغاتی های این استان گزینه مناسبی برای هدیه دادن به دوستان و آشنایان می باشد.

download

شیرینی مازندران

نان مازندرانی

شیرینی های مازندران

شیرینی های سنتی و خوشمزه مازندران عبارتند از :

پشت زیک ،آغوزنون ،آب دندون ،کماج ،رشته به رشته ،برنجک ،قماق.

حصیربافی

گلیم بافی

جاجیم

صنایع دستی مازندران

مردم هنرمند مازندران دارای خلاقیت بالایی می باشند و به دلیل این استعداد و توانایی بی نظیرشان هنرهای بسیاری از جمله :

سرامیک سازی ،حصیر بافی ،جاجیم بافی ،گلیم بافی ،سفالگری را دارند.

زبان مردم مازندران

زبان مازندرانی شامل زبان های زازاکی ،گورانی ،تالشی ،گیلکی ،مازندرانی ،هرزندی ،تاکی می باشد.

زبان مازندرانی جزء شاخه شمال غربی زبان های ایرانی می باشد.

زبان مازندرانی از جنوب با گویشوران تاتی و از غرب با گویشوران گیلکی و از جنوب شرق و شرق با گویشوران ترکمنی همجوار است.

باقالی قاتوق

نرگسی

باقالی قاتوق

مرغ

غذاهای مازندران

سفر کردن تنها به دیدن بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری ختم نمی شود ،در شهرهای مختلف می توانید با سفر کردن با خوشمزه های مختلفی آشنا شوید که شما را با فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه آشنا می کند.

در ایران هر منطقه و شهر با غذاهای مخصوص خودش رنگ و بوی خاصی دارد و به مسافران تجربه ای تازه می دهد.

همان طور که گفتیم مازندران یکی از معروف ترین مناطق گردشگری داخلی می باشد ،و هر ساله در اکثر فصل ها گردشگران زیادی را جذب می کند.

سپنجا غذاهای خوشمزه این استان را به شما معرفی می کند.

در مازندران بادمجان جزو پرمصرف ترین است.

و سیر و انار جایگاه ویژه خود را دارند برای طعم دادن به غذاها.

از جمله غذاهای مازندران: ترش سماق ،توی دل مازندرانی ،ته چین ،نرگسی اسفناج ،مالابیج ،نازخاتون ،باقلا وابیج ،دوپتی ،قلیه ،کدو بره مازندران ،بورانی بادمجان کبابی ،آغوز مسما ،بیج بیج ،کئی پلا ،کئی انار ،اکبر جوجه ،مسمای گوجه بادمجان ،اسپناساک ،خورشت ناردون ،خورشت سیر انار ،خورشت آلو ،اردک شکم پر ،بادمجان شکم پر ،آش کدو و …

غذاهای مازندران از نظر متنوع بودن بسیار زیاد است.

اگر تجربه سفر به مازندران و چشیدن غذاهای خوشمزه این استان زیبا را دارید ،آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منتظر دیدگاه های شما هستیم..

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا