دیدنی های اردبیل

هر آنچه لازم است درباره سفر به شهر اردبیل بدانید!

سفر به شهر اردبیل بهشت بوم گردی ایران، یکی از سفرهایی است که تا مدت‌ها بعد از سفر هنوز خاطرات آن در ذهن شما تداعی می‌شود. اردبیل شهری با قدمت ۴ هزار تا ۶ هزار ساله است که با داشتن جاذبه‌های تاریخی بسیار و چشمه های جوشان، بهشت ایران محسوب می‌شود. شهری که از همه جهت دسترسی به جاذبه‌های گردشگری از جمله کوه، جنگل، دریا و دشت را با هم دارد. در هر چهار فصل جاذبه‌های مخصوص به خود را دارد. با تیم سپنجا همراه باشید تا در سفر به شهر اردبیل از این شهر ممتاز و بهشتی بیشتر بدانید.

برای اجاره سوئیت در اردبیل کلیک کنید.

هفت چشمه

تاریخچه اردبیل

اردبیل مرکز استان اردبیل و یکی از کلان شهرهای ایران به حساب می آید. اردبیل یکی از شهرهای تاریخی و باستانی ایران است. این شهر در قبل و بعد از اسلام، مرکز آذربایجان بوده است. شهرت و اهمیّت اردبیل تنها از آن جهت نیست که چند تن از پادشاهان ایران آن شهر را قرارگاه خود ساختند، بلکه از آن لحاظ است که سر حلقه فرقه صفویه، شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از این جا برخاست و در همین‌جا به خاک سپرده شد.

خانه تاریخی رضازاده

اردبیل برگرفته از واژه “اردویل” یعنی شهر مقدس است. این واژه از ( ارد+ویل ) تشکیل شده که ارد نام روز بیست و پنجم از هر ماه و همچنین نام یکی از فرشتگان زرتشتی می‌باشد که به معنی مقدس، قانونی و متشرع است. ویل، ریشه بسیار کهن آریایی دارد و به معنی شهر است.

اردبیل با گذر زمان و دوره‌های مختلف تاریخی، نام‌های بسیاری از جمله دارالملک، دارالارشاد، دارالعرفان، شهر مقدس (آرتاویل) و دارالامان ملقب گرفته است. از آثار تاریخی اردبیل می‌توان به دهکده آتشگاه، شهرهیر، شهریور و مسجد جامع اردبیل اشاره کرد که در قدیم آتشکده بوده است.

خانه یوسف صادقی

اقلیم و آب و هوای اردبیل

اردبیل ۱۰ شهرستان، ۲۵ بخش، ۲۴ شهر و ۶۶ دهستان دارد. که شهرستان‌های آن شامل خلخال، بیله‌سوار، اردبیل، سرعین، کوثر، پارس‌آباد، گرمی، مشگین‌شهر، نمین، نیر است.

اردبیل در منطقه‌ای سردسیر و در شمال غربی فلات ایران  قرار گرفته و دارای آب و هوای خاصی است. این شهر ارتفاع زیادی داشته و از سردترین شهرهای ایران بحساب می‌آید. اقلیم استان اردبیل به چهار عامل، عرض جغرافیایی، ارتفاع، توده‌های هوای مهاجر و منابع آبی بستگی دارد. متوسط دمای اردبیل در گرم‌ترین زمان سال یعنی از ۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریور، ۲۰٫۸ درجه سانتی‌گراد، و در سردترین زمان سال یعنی از ۱۱ دی تا ۱۲ بهمن، منفی ۱٫۷ درجه سانتی‌گراد و متوسط دمای سالانه ۹٫۵ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به شهر اردبیل

از آنجایی که اردبیل شهری دیدنی با جاذبه های گردشگری بسیار است، اغلب ترجیح می دهند بهترین زمان و فصل را برای سفر به شهر اردبیل انتخاب کنند.

هر کسی که تا به حال به اردبیل سفر نکرده، دوست دارد که از گردنه حیران عبور کند و این زیبایی را از نزدیک ببیند و در جاده‌های آن بدون هیچ برف و بارانی از زیبایی آن منطقه لذت ببرد. بهترین زمان سفر به شهر اردبیل وجود ندارد، چرا که همه فصول اردبیلی زیبایی های خاص خود را دارد. اما اگر با برف و سرما میانه خوبی ندارید، سفر به شهر اردبیل را در شش ماهه نخست سال توصیه میکنیم.

این مطلب را هم بخوانید
روستای خورگو بندرعباس را بهتر بشناسید!

تابستان در اردبیل بدون استفاده از کولر، هوایی دلپذیر و خنک دارد. پس در سفر تابستانی حتما اردبیل را در برنامه خود قرار دهید، چون برخلاف شهرهای دیگر که آب و هوای بسیار گرمی دارند، اردبیل هوای بسیار خنکی دارد.

سفر به شهر اردبیل

جاذبه های گردشگری سفر به شهر اردبیل

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان تمامی ندارد. اردبیل سرزمین سرسبز شمال غرب ایران و یکی از شهرهایی است که در نیمه اول سال جاذبه‌های گردشگری بسیاری برای بازدید دارد. در سفر به شهر اردبیل حتما از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید. از جمله مناطق دیدنی در این دیار همیشه سبز می توان به ۸ مورد زیر اشاره کرد:

۱- بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

در سفر به شهر اردبیل و بعد از ورود، ماندگارترین و تاریخی ترین جایی که می‌توان بازدید کرد، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در میدان عالی قاپو است. این بقعه تنها اثر ثبت شده اردبیلی‌ها در میراث جهانی یونسکو است و مقبره بسیاری از کشته شدگان جنگ چالدران نیز در آن حضور دارد.

شیخ صفی الدین

این مجموعه تاریخی، جشنواره‌ای از کاشی کاری مقرنس و معرق، خط خطاطان بزرگ دوره صفوی، گچ بری کتیبه های زیبا، نقره کاری، منبت های ارزنده و تذهیب و طلا کاری است.

جایی که عاشقان هنر و معماری ایران را به راستی عاشق و شیفته این هنر هیجان انگیز می‌کند.

بقعه شیخ صفی الدین

۲- پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر یکی از بزرگترین پل‌های معلق در خاورمیانه است. این پل در ۸۰ متری رودخانه خیاوچایی و بر روی پارک جنگلی مشکین شهر احداث شده است، ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول دارد.

پل مشگین شهر

۳- رودخانه قزل اوزن خلخال

رودخانه قزل اوزن یکی از معروف ترین و پرآب ترین رودخانه‌های شهر خلخال است که در غرب این شهر قرار گرفته است.

1 5

این رودخانه پر آب از ارتفاعات کردستان سرچشمه می گیرد که پس از گذر از مسیر های پر پیچ و خم کردستان و آذربایجان شرقی به شهر خلخال می رسد و پس از گذر از آن به سد منجیل می ریزد.

در سفر به شهر اردبیل دیدن این رودخانه خروشان را در برنامه خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: گردنه حیران

2 3

۴- موزه چینی خانه اردبیل

این موزه دارای چهار قرن قدمت است. موزه چینی در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار داشته و به‌راحتی می‌توانید از هر دو جاذبه دیدنی شهر اردبیل بازدید کنید.

83644230 5ec8 4f65 af63 935e3a591549

موزه چینی خانه از چهار شاه نشین و طاق نما تشکیل شده و برای ساخت آن از نقوش زیبای اسلیمی و مقرنس های رنگی استفاده شده است.

آنچه که زیبایی و جذابیت این موزه را دو چندان کرده استحکام بالای آن در برابر زلزله بعد از چهار قرن است.

ardabil chini khane banne1

۵- دشت مغان

دشت مغان برای سفرهای خانوادگی و تعطیلات آخر هفته بهترین انتخاب است. این دشت در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر قرار دارد و معروف به منطقه همیشه بهار است. این منطقه بقدری هوای معتدل و بارندگی متناسبی دارد که بهترین منطقه برای مراتع قشلاقی شناخته شده است. دشت مغان بهترین مکان برای کشاورزی و دامپروی نیز بحساب می‌آید.

دشت مغان

۶- جنگل مشه

این جنگل در ۲۵ کیلومتری شهرستان اردبیل قرار داشته و بهترین انتخاب برای سفرهای تابستانه و زمستانه است.

جنگل مشه

در این جنگل یک استخر آب گرم با خواص درمانی به نام “مشه سویی” قرار دارد. در زمستان می‌توان از پیست اسکی موجود در جنگل بهره برد چرا که در سراسر آن پوشیده از برف است. با وجود این همه زیبایی می توان گفت که جنگل مشه افراد بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
کلبه هور کیش از دیدنی های زیبای جزیره (+تصاویر)

جنگل مشه1

۷- مجتمع آب درمانی سبلان در سرعین

از آنجا که اکثر آدم‌ها و بخصوص ایرانی‌ها بیماری‌های استخوان و رماتیسم در آنها مشهود است، رفتن به این مجموعه حتما توصیه می‌شود.

این مجموعه با دارا بودن دو طبقه مجزا برای خانم‌ها و آقایان آماده خدمت رسانی است. آب این مجتمع برای درمان رماتیسم، دردهای عضلانی، بیماری‌های پوستی و اسپاسم و… بسیار مناسب و مفید است.

در سفر به شهر اردبیل حتما بازدید از این مجموعه درمانی را در برنامه‌های خود قرار دهید.

مطالعه بیشتر: شهر چشمه های بهشتی آبگرم

۸- دریاچه شورابیل

این دریاچه قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه دارد. شور بودن این دریاچه، باعث شده که آن را شورابیل بنامند.

شورابیل

در اطراف دریاچه امکانات تفریحی و فرهنگی و گردشگری بسیاری وجو دارد که باعث لذت بردن گردشگران از این منطقه می‌شود.

جنگل فندقلو

از دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر بهشتی می‌توان به دریاچه نئور، پیست اسکی آلوراس، فندقلو و پیست اسکی روی چمن، پل معلق پیرتقی، تنگه قشلاق، دریاچه سبلان، غار یخگان و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

پیست اسکی

گویش رسمی مردم اردبیل

زبان مرم اردبیل بسیار تحت تاثیر دوره‌های مختلف تاریخ قرار گرفته و پس از گذشت دهه‌های بسیاری، این شهر زبان واحدی را به خود گرفته است.

مردم شهراردبیل به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و گویش آن‌ها در مدارس و مراکز فارسی است.

بیشتر آن‌ها مسلمان و پیرو شیعه‌اند و عده‌ کمی نیز ارمنی در این شهر زندگی می‌کنند.

غذاهای معروف اردبیل

ایران دارای غذاهای بومی بسیار از مناطق مختلف کشور خود است.

اش دوغ

یکی از شهرهای ایران که دارای غذاهای لذیذ بسیاری است می توان به اردبیل اشاره کرد.

هفت چشمه

غذاهای محبوب این شهر عبارتند از:

  • آش دوغ
  • پیچاق قیمه
  • چیغیرتمای مرغ
  • باستیرما پلو
  • دمی ‌یارما
  • حلوای سیاه
  • ترشی قورمهو کباب اردبیل

ghaza 1

سوغاتی های معروف اردبیل

از مهم‌ترین سوغاتی اردبیل می‌توان به آب ‌نبات، تخمه آفتابگردان، حلوای سیاه، سرشیر، شیرینی‌های محلی، صنایع دستی چوبی وحصیری، آبگینه، شکلات روسته، عسل طبیعی سبلان، عصاره گل‌های سبلان اشاره کرد.

اجاره منزل مبله در سفر به شهر اردبیل

اگر شما هم اهل گشت و گذار و سفر هستید کافی است فقط برنامه سفر به شهر اردبیل را بچینید. گام بعدی بسیار راحت است. تنها کافی است سری به سامانه رزرو سپنجا بزنید و محل اقامت خود را انتخاب کنید.

حال که فصل سفر رسیده، لازم است به این بهشت زیبا با جاذبه های گردشگری و تاریخی سفر کنید.

سپنجا در این سفر همراه شماست. اقامتگاه‌های بومگردی و سوئیت‌های اجار‌ای متعددی در شهر اردبیل پذیرای گردشگران عزیز هستند. برای اجاره فقط کافی است وارد سایت شده و منزل مبله مورد نظر خود را مطابق با بودجه و سلیقه خودتان انتخاب و رزرو کنید.

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم تا دید کلی از سفر به شهر اردبیل را برای شما ترسیم کنیم. اگر قصد سفر به شهر اردبیل را دارید ابتدا باید به فکر اقامت خود در این شهر باشید. توجه داشته باشید که اجاره سوئیت در اردبیل از هتل با صرفه تر است و شما می‌توانید در سایت سپنجا تمامی اقامتگاه های اردبیل را مشاهده کنید.

با سپنجا بی دغدغه سفر کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا