جاهای دیدنی تهران

آشنایی با زیبایی‌های روستای زرین دشت

یک روستای زیبا به نام روستای زرین دشت در یک منطقه خوش آب و هوا با باغات و چشمه‌های جوشان و در نزدیکی فیروزکوه قرار گرفته است. مردم تهران به علت نزدیک بودن پایتخت به روستای زرین دشت برای عوض کردن حال و هوایشان و کمی دور بودن از شلوغی و سروصدای شهر به این روستا سفر می‌کنند.

هر ساله گردشگران زیادی مخصوصا در فصل‌های بهار و تابستان برای دیدن شگفتی‌ها و جاذبه‌های دیدنی زرین دشت به این روستا می‌آیند تا از طبیعت بکر آن نهایت لذت را ببرند و البته مردم خونگرم و مهربان آن نیز پذیرای مهمانان و مسافران هستند. در این مقاله سپنجا قصد دارد تا شما را با مناظر حیرت‌انگیز و زیبای این روستا آشنا کند؛ پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

برای اجاره سوئیت در فیروزکوه روی لینک کلیک کنید.

روستای زرین دشت کجاست؟

روستای زرین دشت در فاصله ۴۰ کیلومتری از جنوب فیروزکوه قرار گرفته، از شهر دماوند ۷۴ کیلومتر و از تهران نیز ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد که جزء توابع فیروزکوه محسوب می‌شود. زرین دشت در استان تهران و در ارتفاعات بلند رشته کوه‌های البرز واقع شده و به همین جهت است که رودهای خروشان و چشمه‌های زیادی در این ناحیه به چشم می‌خورد؛ چشمه‌هایی مثل خمده، دریابک و حبله رود که هر کدام نمادی از شگفتی خداوند است.

این روستا از چهار بخش از جمله اتشان، انزها، دهگران و مزداران تشکیل یافته است. هر کدام از این بخش‌ها زیبایی‌های خاص خودشان را دارند که مزداران در مرکز روستا قرار گرفته و آنجا می‌توانید قبرهای شهدا را مشاهده کنید که با دیدن آن‌ها متوجه خواهید شد که ساکنان این بخش‌ها به آداب و سنن گذشتگان خود پایبند بوده و اعتقاداتی قوی دارند. میانگین بارش در این روستا سالانه حدود ۶۰۰ میلی‌متر خواهد بود که موجب سرسبزی هر چه بیشتر روستا شده است.  

روستای زرین دشت یک روستای فوق‌العاده زیبا در دل کوه است که ارتفاع این روستا از سطح دریا حدود ۱۶۴۰ متر خواهد بود و با قرارگیری در یک منطقه کوهستانی با آب و هوایی معتدل مکان خوبی برای یک پیک نیک و گشت‌وگذاری خانوادگی و یا دوستانه خواهد بود. البته سعی کنید در فصل‌های گرم سال مانند بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید؛ زیرا در این گرمای شدید هم، آنجا بسیار خنک خواهد بود.

مطالعه بیشتر: سفر یک روزه اطراف تهران

مسیر دسترسی به روستای زرین دشت

خیلی از افراد برای دیدن روستای زرین دشت از اقصی نقاط جهان به این نقطه از ایران سفر می‌کنند؛ اما مردم تهران به علت نزدیکی زیاد به این روستا برای گذراندن اوقات فراغت در زمان تعطیلات و یک سفر کوتاه یک روزه راهی این سفر می‌شوند. پس اگر یکی از ساکنین شهر تهران هستید و تا به حال مناظر باشکوه، طبیعت بکر و ناب، روستاهای تاریخی و جاذبه‌های آن را از نزدیک ندیدید، عازم سفر شده و با تماشای صحنه‌های رویایی از این روستا در کنار آب و هوای خوبش طعم خوش زندگی را بچشید و لذت ببرید.

برای سفر به زرین دشت آن هم اگر از سمت تهران بخواهید عازم این سفر شوید باید از شرق تهران حرکت کرده و به سمت پردیس بروید. پس از اینکه از پردیس گذر کردید به طرف رودهن و دماوند حرکت کرده و آن‌ها هم رد می‌کنید. وقتی به جابان و سربندان رسیدید به جاده فیروزکوه وارد شده و با دیدن تابلوهای کنار جاده، به جاده فرعی زرین دشت می‌روید و با ادامه مسیر به این روستای زیبا خواهید رسید.

در این روستا هیچگونه فرودگاه و یا راه‌آهنی وجود ندارد؛ بنابراین شما می‌توانید از خودروی شخصی و یا تورهای یک روزه استفاده کنید. اگر با تورهای گردشگری راهی این سفر شوید خیلی راحت و بدون دردسر به این روستا خواهید رسید و لیدر هم خیلی از جاهای دیدنی را به شما نشان خواهد داد؛ اما در صورتی که با ماشین شخصی بروید باید سوال کنید تا مسیر را گم نکنید و حتی با نصب اپلیکیشن‌های مسیریابی و راه‌بلد مسیر را به شما نشان خواهند داد.

مسیر دسترسی روستای زرین دشت

جاذبه‌های دیدنی زرین دشت

روستای زرین دشت یکی از روستاهای زیبای ایران است و با طبیعت سرسبز و چشمه‌های خروشانی که در درون روستا جاری است شما را مسحور این همه زیبایی می‌کند. شنیدن صدای شرشر آب و گوش دادن به وزیدن باد ملایمی در سرتاسر طبیعت شما را از خود بیخود می‌کند. در ادامه توضیحات جاذبه‌های این روستا را به شما معرفی می‌کنیم:

چشمه آب معدنی دریابک

چشمه آب معدنی دریابک یکی از چشمه‌ها اطراف زرین دشت خواهد بود که این چشمه هم مثل چشمه‌های دیگر از دل کوه می‌جوشد. این چشمه از روستای زرین دشت حدود ۸ کیلومتر فاصله داشته که دقیقا در روستای آتشان قرار گرفته است. اگر از این ناحیه دیدن کنید طبیعت ناب و فضای دل‌انگیز آن شما را متعجب خواهد کرد؛ زیرا آب این چشمه به تمام باغات می‌رسد و همه را آبیاری می‌کند و این راز سرسبز ماندن این منطقه است.

برای رسیدن به این چشمه باید از جاده فرعی به سمت روستای آتشان حرکت کنید که از فیروزکوه ۲۰ کیلومتری فاصله دارد. آب این چشمه باعث تحریک جریان خون می‌شود و برای کسانی که رگ‌هایشان دچار گرفتگی است، یا مدام باید حجامت کنند و یا خون سفت و غلیظی دارند بسیار مناسب است که با راه رفتن و قرار گرفتن در آب این چشمه به طور معجزه‌آسایی درمان خواهند شد.

خیلی از مردمی که از خواص درمانی این چشمه آگاه شدند به محض اینکه فهمیدند، بیمار خود را به این چشمه رسانده و آن را درمان کرده‌اند. امکان شنا کردن در این چشمه وجود دارد و هیچ نگرانی برای غرق شدن نداشته باشید؛ زیرا محیط آبتنی کاملا امن است. آب این چشمه بسیار خنک است و باید در فصول گرم سال برای آبتنی و آب درمانی به آنجا مراجعه کرد.

چشمه آب معدنب دریابک

چشمه آب معدنی خمده

چشمه خمده یکی از چشمه‌های مشهور در این منطقه است که آب زلال و پاکی از دل کوه به بیرون می‌ریزد و این آب‌ها در مکانی استخر مانند جمع می‌شوند. این چشمه آب معدنی در فاصله‌ای حدود ۱۶ کیلومتری از زرین دشت قرار دارد که خیلی از افراد در فصل‌های گرم سال مثل بهار و تابستان به این چشمه‌ها سر می‌زنند؛ زیرا در فصل زمستان بخاطر کوهستانی بودن آن هوا بسیار سرد می‌شود و طاقت ماندن در آن محیط را ندارید.

مردم ساکن این منطقه بر این باورند که چشمه آب معدنی خمده از خواص درمانی بالایی برخوردار است و برای انواع بیماری‌های پوستی و مفصلی مثل روماتیسم، بیماری‌های زردی، کلیوی و… بسیار کاربردی است و به درمان اینگونه بیماران کمک بسیاری می‌کند. با قرار گرفتن در این آب خیلی از بیماری‌های پوستی برطرف شده و گویی شفا یافته‌اند. اگر به زرین دشت رفتید حتما از این چشمه بازدید کنید و از آب گوارای آن بنوشید.

شنا در چشمه خمده هیچ ممنوعیتی نداشته و با دیوار (حصار) بزرگی که در اطراف آن کشیده‌اند، حتی بانوان هم می‌توانند با خیال راحت در آب این چشمه شنا کنند. برای دسترسی به این چشمه باید تا ده کیلومتری فیروزکوه بروید و از آنجا با مشاهده تابلو با طی کردن مسیری حدود ۵ کیلومتر آن هم از جاده‌ای خاکی به چشمه خواهید رسید.

رودخانه حبله رود

یکی دیگر از چشمه‌های آب معدنی این منطقه چشمه آب معدنی حبله رود خواهد بود. این رودخانه از دیگر جاذبه‌های زرین دشت است که هر ساله بسیاری از گردشگران به این ناحیه سفر کرده و از این شگفتی زیبا دیدن می‌کنند. حبله رود به طول ۲۴۰ کیلومتر کشیده شده که از روستاهای آتشان، مزداران، انزها و… گذر می‌کند.

آب این رودخانه از به هم پیوستن رودهای کوچیکی مثل دلی چای، نمرود، آب کبوتر دره، گور سفید و… تشکیل یافته است که در نهایت همه آن‌ها به حبله رود خواهند ریخت که در نهایت آب رودخانه حبله رود نیز به رودخانه گلو می‌ریزد. رودخانه گلو در فاصله ۴۶ کیلومتری از گرمسار قرار گرفته است یعنی فاصله زیادی را باید طی کند تا به این رودخانه بپیوندد.

رودخانه حبله رود

استخر خمبوبه

استخر خمبوبه که یک استخر آب شرب معروف در حوالی زرین دشت است خواص درمانی بالایی دارد. اگر به اهالی روستاهای نزدیک این استخر بنگرید متوجه شفاف بودن پوستشان خواهید شد؛ بنابراین برای پوست بسیار مفید بوده و علاوه بر آن برای مفاصل نیز کاربرد‌های فراوانی دارد؛ طوری که سالمندان این منطقه هیچگونه مشکلات مربوط به مفاصل را نداشته و هیچ دردی را در این ناحیه نخواهند داشت. تمام این‌ها بخاطر وجود آب این استخر است که معجزه می‌کند.

محصولات و سوغات زرین دشت

روستای زرین دشت با وجود چشمه‌های بسیار و خاک حاصلخیزی که دارد؛ باعث پرورش گل و گیاهان بسیاری شده و علاوه بر آن کشاورزی هم رونق گرفته و میوه‌هایی همچون توت، آلبالو، گیلاس و… در فصل خود می‌رویند و در باغ‌های این روستا به چشم می‌خورند. درختان گردو هم در باغ‌های زرین دشت خواهید دید که نسبت به درختان میوه دیگر کمتر هستند و البته بهترین محصول آنجا هم حساب می‌شود؛ با تهیه گردو از این منطقه می‌توانید برای عزیزانتان به عنوان سوغات ببرید.

بیشتر سوغات این روستا محصولاتی هستند که توسط مردم آن تولید می‌شوند و از طریق آن امرار معاش می‌کنند. با خرید از مردم این روستا می‌توانید محصولاتی ارزان و بدون واسطه و همچنین با کیفیت بالا را داشته باشید. با این کار یعنی خرید از اهالی روستا باعث می‌شود تا به کسب و درآمد آن‌ها هم کمکی بشود.

محصولات روستای زرین دشت

زمان مناسب برای سفر به روستای زرین دشت

برای اینکه سفری پر از آرامش داشته باشید و آنگونه که در ذهن دارید برای شما اتفاق بیفتد بهتر است قبل از رفتن از آب و هوای آنجا را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید لحظات خوبی را در سفر تجربه کنید. زرین دشت در همه فصل‎ها زیبایی‌های خاص خودش را دارد و در هر زمان که به این مکان قدم بگذارید شیفته آن خواهید شد.

بهترین زمان سفر به روستای زرین دشت فصل‌هایی مثل بهار و تابستان هستند؛ زیرا در این زمان روستا را در اوج زیبایی‌هایش ملاقات می‌کنید. آبتنی و بازدید از چشمه‌ها هم برای شما در فصل‌های گرم سال امکان پذیر خواهند بود، چون اگر در زمستان اصلا شرایط آبتنی را ندارید و چشمه‌ها هم به علت قرار گرفتن در دره‌ها و کوه‌ها مکان خیلی سردی هستند، طوری که طاقت ماندن در آنجا را نخواهید داشت.

البته خیلی از افراد هم هستند که در فصل پاییز و زمستان به این روستا سفر می‌کنند و مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به عکاسی است که از سوژه‌ها در برگ‌های پاییزی عکس می‌گیرند. برفی شدن و سفید شدن این منطقه یکی از شگفتی‌های خلقت است و با دیدن این صحنه دلربا عاشق و شیفته آن می‌شوید؛ البته حواستان باشد که لباس‌های گرم و تجهیزات مناسبی را در این زمان به همراه داشته باشید و لغزنده بودن جاده‌ها را هم در نظر بگیرید.

مردم روستای زرین دشت چگونه‌اند؟

اهالی روستای زرین دشت اعتقادات قوی و مذهبی دارند و برای مراسمات عاشورا و تاسوعا اهمیت بسیاری قائل هستند که با پوشیدن لباس‌های سیاه به سوگواری می‌نشینند و مراسم هایی مثل تعزیه‌خوانی را با شور خاصی برگزار می‌کنند. اهالی این روستا به علت وجود چشمه‌های آب معدنی که خواص درمانی زیادی دارند شاهد پوست شفاف و صاف آن‌ها خواهید بود.

با دیدن سالمندان این منطقه که تقریبا بدون چین و چروک هستند و از بیماری‌های مفصلی و پوستی در امان‌اند متوجه این موضوع خواهید شد. زرین دشت ۱۶۰ نفر شهید، ۲۰ نفر آزاده و ۲۷۰ نفر جانباز دارد و این نشان می‌دهد که برای دفاع از وطن خود با شجاعت در جبهه جنگ در مقابل دشمنان ایستادگی کرده‌اند.

مردم روستا

اقامت در زرین دشت

برخی از مسافران و گردشگران وقتی به این روستا سفر می‌کنند تمایل دارند که چند روزی را در این مکان بمانند و آنجا ساکن شوند. از بهترین امکانات اقامتی و پذیرایی در این منطقه برای گردشگران فراهم گردیده که مسافران می‌توانند از این امکانات و خدمات رفاهی استفاده کنند. اقامتگاه بومگردی متا و حاج محمد از اقامتگاه‌های با کیفیت بالا خواهد بود که هزینه‌های مناسبی هم دارند. در روستاهای اطراف مثل سیمین دشت هم می‌توانید خانه و ویلا اجاره کنید و مدتی را آنجا بمانید.

اگر بخواد به صورت کمپینگ در روستای زرین دشت بمانید و چادر نصب کنید باید همه وسایل موردنیاز از جمله کفش مناسب پیاده روی، چادر مسافرتی، عینک و کلاه آفتابی، پیک نیک، زیرانداز، کیسه خواب و… را به همراه داشته باشید. اگر به خوردن غذاهای رستوران تمایلی ندارید و می‌خواهید در طبیعت آشپزی کنید باید لوازمی که نیاز است مانند مواد اولیه، وسایل، هیزم و منقل ببرید؛ البته سعی کنید حواستان به طبیعت باشد و آسیبی به آن وارد نکنید.

در آخر

روستای زرین دشت فیروزکوه یکی از زیبایی‌های شمال یا به عبارتی بهشت ایران است که این روستا با داشتن آب و هوایی متعادل، طبیعت بکر و سرسبز، حیوانات و جانوران خاص، روستاها و بناهای تاریخی، چشمه‌هایی خروشان که از دل کوه می‌جوشند و کلی جاذبه‌های دیدنی دیگر به مکانی تفریحی و گردشگری تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین جاهای فیروزکوه

این مطلب را هم بخوانید
بازدید از پارک ملت تهران

هر ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا به این روستا می‌آیند تا با دیدن این شگفتی‌ها حال و هوایشان عوض شود و خاطره‌ای خوب در ذهنشان باقی بماند. در مجله سپنجا با روستای زرین دشت فیروزکوه آشنا شدید و دانستید که چه زمانی برای سفر بهتر است و اینکه چه تجهیزاتی را باید به همراه داشته باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا