جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به اراک | آنچه لازم است برای سفر به اراک بدانید، اینجاست!

استان اراک از لحاظ مختلف اعم از آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری به قدری غنی است که هر ساله، تعداد زیادی مسافر و گردشگر را به خود جذب می کند. آب و هوای بکر شهر اراک نیز یکی دیگر از دلایل جلب توجه مسافران و گردشگران به این شهر می باشد. به همین دلیل ما در ادامه به طور جامع به راهنمای سفر به اراک پرداختیم. بنابراین اگر قصد سفر به شهر زیبای اراک را دارید در ادامه راهنمای سفر با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید.

فهرست مطالب مخفی کردن

موقعیت جغرافیایی اراک

استان مرکزی بین رشته کوه های البرز و زاگرس و در مجاورت کویر مرکزی واقع شده است. اراک از سمت جنوب به شهر خمین، از سمت شمال به تفرش و فراهان، از سمت غرب به خنداب و از سمت شرق به شهر قم راه پیدا می کند.

آب و هوای اراک

آب-و-هوای-اراک

در این قسمت از راهنمای سفر به اراک قصد داریم درباره آب و هوای اراک بگوییم. مرکز استان مرکزی در یک ناحیه‌ای کوهستانی واقع شده است و به همین دلیل است که زمستان های اراک، سرد و تابستان های نسبتا گرمی دارد. میزان بارش باران در اراک، نسبتا خوب است.

بهترین زمان سفر به اراک

همانطور که در بخش قبلی راهنمای سفر به اراک بیان کردیم، اراک در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته به همین دلیل، مستان های بسیار سردی دارد که زمان مناسبی برای سفر نیست. بهترین زمان سفر به این شهر از اواسط بهار تا اواخر تابستان است.

چگونه به اراک سفر کنیم؟

چگونه-به-اراک-سفر-کنیم؟

یکی از مهم ترین مسائل برای مسافرت به پاسخ این سوال مربوط می شود. اینکه چه راه هایی از شهر مبدأ به شهر مقصد وجود دارد. راهنمای سفر به اراک، راه های سفر به اراک را به سه دسته سفر با قطار، سفر با اتوبوس و سفر با ماشین شخصی، تقسیم بندی نموده است که افراد مختلف با توجه به بودجه و دیگر نکات حائز اهمیت از یکی از آن ها برای سفر به این شهر استفاده می کنند.

جاذبه های گردشگری اراک

در این قسمت از راهنمای سفر به اراک قصد داریم، جاذبه های گردشگری این شهر را معرفی کنیم که عبارتند از:

تالاب میقان؛ جاذبه طبیعی اراک

تالاب میقان با گستره‌ ی 25 هزار هکتاری خود، یکی از بهترین پدیده های طبیعی اطراف شهر اراک به شمار می رود. راهنمای سفر به استان مرکزی به مسافران و گردشگران علاقه مند به جاذبه های طبیعی پیشنهاد می کند که در سفر خود به این شهر حتما از این پدیده زیبا، دیدن کنند. در این تلاب، گونه های متنوع و نادر از گیاهان، پرندگان و پستانداران به چشم می خورد. نکته قابل توجه درباره این تالاب این است که در سال‌هایی که بارش باران در این منطقه، زیاد است، تالاب پر از آب می شود، اما در سال هایی که بارش بابار کم است به شکل کویر در می آید.

ارگ حکومتی؛ اثر تاریخی اراک

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی مرکز استان مرکزی که راهنمای سفر به اراک به تمامی علاقه مندان به آثار تاریخی پیشنهاد می کند که از آن بازدید کنند، ارگ حکومتی واقع در این شهر می باشد. قدمت این بنا به زمان پادشاهی فتحعلی شاه باز می گردد که با هدف استفاده برای اقامت شاه تاسیس شد.

جالب است بدایند که ارگ حکومتی با نام برج شیشه نیز معروف است و دلیل این شهرت هم کاشی کاری هایی است که در طوق های آن به شکل لوزی به کار رفته که در زمان هایی که نور خورشید می تابد، درخشش چشمگیر داخل بنا، توجه همگارن را به خود جلب می کند.

ارگ حکومتی در سال 1361 ویران شد و اکنون تنها بخشی از آن باقی مانده است که به خانه سپهدار، معروف است. امروزه به عنوان یادبودی از ارگ، نمادی از آن را در ابعاد کوچک ساخته‌اند و در یکی از میدان های شهر که سردار نام دارد، نصب کرده اند.

حمام چهار فصل؛ مکان دیدنی اراک

از دیگر مکان های دیدنی استان مرکزی که راهنمای سفر به اراک به مسافران علاقه مند به آثار تاریخی پیشنهاد می کند تا از آن بازدید نمایند، حمام چهار فصل این شهر می باشد. قدمت حمام چهار فصل به دوران احمد شاه قاجاریه بر می گردد. حمام چهار فصل با وسعتی به اندازه 1600 متر مربع، توانسته عنوان بزرگترین حمام ایران را به خود بگیرد و در گذشته برای تامین آب این حمام از قنات استفاده می شده است.

محمد ابراهیم خواساری، سازنده این بناست که به منظور گرم نگهداشتن آب داخل این حمام، ارتفاع آن را به اندازه 3.5 متر از خیابان های اطرافش، پایین تر ساخته است.

خانه حسن پور

یکی دیگر از بناهای تاریخی واقع در شهر اراک با نام خانه حسن پور معروف است. اگر علاقه مند به خانه های قدیمی هستید، راهنمای سفر به اراک پیشنهاد می کند که در سفر خود به این شهر حتما از این خانه، بازدید نمایید.

خانه حسن پور از زمان تاسیس تاکنون چندین بار، تغییر کاربری داده است؛ به این صورت که در ابتدا شرکت فرش حاج علی مشیری بود و پس از چندین سال به مدرسه و در نهایت به محل سکونت جواد حسن پور، تبدیل گشت. لازم به ذکر است که میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1374، خانه را خریداری نمود و بازسازی اش کرد. امروزه از آن به عنوان موزه ای برای نگهداری صنایع دستی، کاربرد دارد.

کلیسای مسروپ مقدس؛ بهترین جاذبه شهر اراک

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر اراک با نام کلیسای مسروپ مقدس، معروف است. درون این کلیسا، مدرسه، سالن اجتماعات، کلیسا و خانه کشیش وجود دارد. در محوطه کلیسا نیز، یادبودی از شهدای ارامنه جنگ تحمیلی موجود است.

منطقه هفتاد قله

یکی دیگر از آثار تاریخی استان مرکزی که تنها 25 کیلومتر از اراک، فاصله دارد، منطقه هفتاد قله می باشد. راهنمای سفر به اراک پیشنهاد می کند که حتما هنگام سفر به اراک به این منطقه محافظت شده مراجعه نموده و از زیبایی های طبیعی آن نهایت لذت را ببرید. از جمله ویژگی های منطقه هفتاد قله می توان به حکاکی 62 کتیبه در آن اشاره نمود.

مدرسه سپهدار؛ نخستین مدرسه شهر اراک

اگر دوست دارید که طرح و نمای مدرسه هاس قدیمی را ببینید، راهنمای سفر به اراک به شما پیشنهاد می کند که حتما هنگام سفر خود به این شهر از این مدرسه، بازدید کنید. مدرسه سپهدار که زمان ساخت آن به دوران قاجاریه مربوط می شود، اولین مدرسه ای است که در شهر اراک، احداث شد. سبک مدرسه سپهدار از سبک مدارس صفویان گرفته شده است.

کاشی کاری های این مدرسه زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده و توجه همگان را به خود جلب نموده است. لازم به ذکر است که مدرسه سپهدار در سال 1333 به دستور آیت الله حائزی یزدی به حوزه علمیه، تغییر کاربری دارد.

غذاهای محلی اراک

غذاهای-محلی-اراک

اگر می خواهید غذاهای محلی اراک را بشناسید در این قسمت از راهنمای سفر به اراک با ما همراه باشید.

آبگوشت به گردو

اگر در سفر خود به استان مرکزی به دنبال غذایی مقوی هستید، راهنمای سفر به شهر اراک به شما پیشنهاد می کند که حتما آبگوشت به لیمو را در سفر خود، نوش جان کنید. مواد مورد نیاز برای تهیه آبگوشت به گردو شامل پیاز، به، گوشت آبگوشتی، لوبیا سفید، مغز گردوی خرد شده، نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه است.

از جمله خواص این آبگوشت می توان به این موارد اشاره نمود که سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و هم‌چنین به تقوییت سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند.

حلیم اراکی

یکی دیگر از انواع غذاهای محلی اراک که پخت آن در بیشتر شهرهای کشور، رایج است، حلیم می باشد. اگر از دوست داران حلیم هستید راهنمای سفر به اراک به شما توصیه می کند که حتما در سفر خود به این شهر، طعم حلیم اراکی را بچشید. البته لازم به ذکر است که پخت این حلیم بیشتر در ماه مبارک رمضان، رواج دارد.

از جمله مواد لازم برای تهیه حلیم اراکی می توان به بلغور گندم، آب قلم یا آب، نمک، روغن کنجد یا روغن زیتون، دارچین و ماهیچه و یا گوشت گردن پخته شده اشاره نمود.

آش برگه

یکی دیگر از غذاهای محلی اراک، آش برگه نام دارد که پخت آن در استان های همدان و لرستان نیز رایج می باشد. مواد مورد نیاز برای تهیه آش برگه شامل لوبیا چیتی پخته شده، رشته اش، نخود پخته شده، عدس پخته شده، برگه زدآلو ترش، سبزی آش، شیره، سیر سرخ شده، سرکه قرمز، پیاز، چغندر، نمک، فلفل، نعنا و زردچوبه می باشد.

آش چغندر

یکی دیگر از انواع آش اراکی که راهنمای سفر به اراک به تمامی مسافران و گردشگران دوست دار اش توصیه می کند طعم آن را بچشند، آش چغندر نام دارد. اهالی اراک معتقدند که این آش دارای خواص ضد سرما خوردگی است و به همین دلیل طبخ آن در فصل زمستان بیشتر از دیگر فصول، رواج دارد. نخود، برنج، چغندر پاک شده و خرد شده، کشک، پیاز داغ؛ زردچوبه، نکم، فلفل و نعنا داغ، مواد مورد نیاز برای تهیه این نوع آش می باشد.

آبگوشت کشک

اگر به غذاهای به اصطلاح آبکی و یا نانی علاقه دارید، راهنمای سفر به اراک به شما پیشنهاد می کند که در سفر خود به استان مرکزی، طعم این آبگوشت را در یکی از بهترین رستوران های این شهر بچشید. مواد لازم برای تهیه این آبگوشت شامل گوشت گوسفندی، نخود، پیاز، سیب زمینی، کشک ساییده، آب، نعنا داغ، زردچوبه، نمک و فلفل می باشد.

رستوران های اراک

این بخش از راهنمای سفر به اراک به معرفی رستوران های معروف این شهر، اختصاص دارد، بنابراین اگر در جستجوی رستوران های شهر اراک هستید، این قسمت را از دست ندهید. رستوران های اراک عبارت است از:

رستوران گلباران

یکی از بهترین رستوران های شهر اراک با منویی متنوع، رستوران گلباران نام دارد. فضای داخل این رستوران بسیار شیک بوده و چشم انداز بسیار زیبایی دارد، همین ویژگی ها باعث جلب توجه بسیاری از افراد شده است.

آدرس رستوران گلباران: اراک، هتل امیرکبیر

رستوران کوهستان

اگر به غذاهای فرنگی، علاقه مند هستید در این بخش از راهنمای سفر به اراک باید بگوییم که رستوران کوهستان، شامل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی است و می توانید در سفر خود به استان مرکزی، طعم هر غذایی را که دوست دارید را بچشید. غذاهای این رستوران، کیفیت بسیار خوبی دارد و همین امر، محبوبیت آن را دو چندان کرده است. فضای داخلی رستوران بسیار عالی و چشم اندازی زیبا دارد.

آدرس رستوران کوهستان: اراک، ضلع غربی هتل امیرکبیر

رستوران کارن

رستوران کارن، پاتوق پاستا دوستان و پیتزا دوستان است، زیرا پاستاها و پیتزاهای آن به طعم خوب، معروف هستند. از ویژگی های مهم این رستوران این است که علاوه بر اینکه کیفیت غذاهای آن بسیار خوب است، قیمت بسیار مناسبی هم دارند.

آدرس رستوران کارن: اراک، هتل امیرکبیر

ایزی دیزی

ایزی دیزی همانطور که از نامش پیداست با دیزی های خوشمزه اش، شهرت پیدا کرده است، بنابراین اگر از دوست داران دیزی هستید، راهنمای سفر به اراک، پیشنهاد می کند که به ایزی دیزی بروید و علاوه بر طعم بی نظیر غذاهای آن از فضای رستوران هم که به صورت سنتی چیده شده است، لذت ببرید. لازم به ذکر است که غذای ایزی دیزی، تنها به دیزی محدود نمی شود و دیگری غذاهای سنتی اعم از میرزا قاسمی نیز در این رستوران طبخ می شود.

آدرس ایزی دیزی: اراک خیابان شریعتی، ابتدای کوچه شریعت

کافه رستوران پیانو

کافه رستوران پیانو همانطور که از نامش پیداست از دو قسمت کافه و رستوران تشکیل شده است، بنابراین اگر با افرادی هستید که برخی میل به غذا و برخی میل به نوشیدنی های گرم و یا سرد دارند، راهنمای سفر به اراک، توصیه می کند که به این کافه رستوران مراجعه نمایید. از جمله غذاهای رستوران پیانو می توان به فست فودهایی اعم از مرغ سوخاری، پیتزا و استیک اشاره نمود.

آدرس کافه رستوران پیانو: اراک، خیابان شریعتی

سفره خانه سلطانی، رستوران سنتی با فضایی دلنشین

سفره خانه سنتی سلطانی برای آن دسته از افرادی که دوست دارند، غذای خود را در فضای باز میل کنند، گزینه بسیار مناسبی می باشد. منوی این سفره خانه، شامل انواع غذای ایرانی است که عطر و طعم بی نظیری دارند.

آدرس سفره خانه سلطانی: اراک، شهر صنعتی، منطقه ۱، کنار استخر سرپوشیده ماشین‌سازی

سوغاتی ها و صنایع دستی اراک

سوغاتی-ها-و-صنایع-دستی-اراک

معرفی سوغاتی ها و صنایع دستی اراک یکی دیگر از بهترین بخش های راهنمای سفر به اراک می باشد که در ادامه  به آن خواهیم پرداخت.

سوغاتی های اراک عبارت است از:

انار

راهنمای سفر به اراک، خرید انار را به عنوان یکی از خوشمزه ترین سوغاتی ها معرفی می کند که اگر در فصل مناسب به این شهر سفر کنید، می توانید بهترین انارهای کشور را از این استان و به ویژه شهرهای اراک و ساوه، خریداری نمایید.

گردو

یکی دیگر از بهترین سوغاتی های شهر اراک، گردو است. در واقع گردو از اصلی ترین محصولات کشاورزی استان مرکزی به شمار می رود که می توانید با خرید این محصول برای دوستان و آشنایان خود به آن ها بگویید که در سفر خود به یادشان بوده اید.

نان فطیر

راهنمای سفر به اراک، نان فطیر را به عنوان یکی دیگر از سوغاتی های خوشمزه این استان معرفی می کند. اهالی شهر اراک از گذشته تاکنون از نان فطیر در عید نوروز استفاده می کنند. نان فطیر در واقع یک نوع شیرمال به حساب می آید که اهالی این استان این نوع شیرمال را به روش سنتی می پزند.

انگور و کشمش

در این بخش از راهنمای سفر به اراک بگذارید ابتدا آمار جالبی به شما بدهیم؛ تاکستان های اطراف اراک به قدری زیادی است که به عنوان تامین کننده نیاز انگور بیش از 20 درصد مناطق کشور شناخته می شود. شیره انگور، شربت انگور، سرکه انگور، مویز و سرکه شی از جمله محصولاتی هستند که ماده اصلی شان، انگوری می باشد و در این استان به وفور تهیه می شود.

جوزغند

یکی از خاص ترین انواع شیرینی در سراسر کشور، جوزغند نام دارد. برای تهیه این شیرینی از نوعی میوه مشابه هلو به نام آلگ استفاده می شود. نکته قابل توجه در باره این نوع از شیرینی، قیمت آن است که به دلیل پخت سخت آن، نسبتا بالاست. طرز تهیه این نوع شیرینی به این صورت است که میوه آلگ را پوست کنده و در آفتاب قرار می دهند تا خشک شود.

سپس هسته آن را جدا می کنند و مجدد بدون هسته نیز آن را در معرض نور آفتاب قرار می دهند و در نهایت داخل میوه را پر از موادی اعم از مغز بادام، شکر، هل، مغز هسته‌ی زردآلو و خاک قند می کنند. در این بخش از راهنمای سفر به اراک باید بگوییم که شیرینی جوزغند در فهرست آثار معنوی ایران، ثبت شده است.

صنایع دستی اراک عبارت است از:

فرش بافی

یکی از صنایع دستی استان مرکزی که راهنمای سفر به اراک به عنوان یکی از سوغاتی های پرآوازه این شهر معرفی می کند، فرش بافی نام دارد. فرش های دستباف اراک در سطح جهانی، معروف هستند و در سه دسته مختلف محال، مشک ‌آباد و ساروق، قرار گرفته اند. انواع فرش های استان مرکزی، نوع بافت خاصی داشته و تمامی استانداردهای جهانی برای بافت ان ها رعایت شده است که از دلایل شهرت آن ها در سطح جهان به شمار می رود.

گیوه

راهنمای سفر به اراک به عنوان یکی دیگر از صنایع دستی این شهر و استان، گیوه را معرفی می کند. گیوه در برخی دیگر از شهرهای ایران نیز به عنوان صنایع دستی آن شهر، شهرت دارد. از جمله ویژگی های این نوع پاپوش می توان به این مورد اشاره نمود که نخ و بافت استفاده شده در آن، پارچه ای است و همین امر موجب شده تا پا در آن، عرق نکند. جالب است بدانید که قدمت این صنعت در اراک به دوران قاجاریه باز می گردد.

بازارها و مراکز خرید اراک

یکی از بهترین تفریحات در سفر، پاساژگردی و بازارگردی می باشد. به همین دلیل در این بخش از راهنمای سفر به اراک، قصد داریم برخی از بهترین بازارها و مراکز خرید این شهر ار معرفی کنیم.

بازار اراک؛ مجموعه ای تاریخی

بازار اراک و یا بازار سرپوشیده به عنوان یکی از بهترین بازارهای این شهر شناخته می شود. بازار اراک شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب ‌انبارها، گذرها و کاروان‌ سراها نیز است و همین امر آن را تبدیل به یکی از مکان های دیدنی این شهر کرده است. از جمله اجناس این بازار می توان به زیورآلات، پوشاک، لوازم برقی، خوراکی، کیف، کفش، طلا و جواهر، صنایع دستی و … اشاره نمود.

آدرس بازار اراک: اراک، خیابان امام

مجتمع تجاری آسمان

اگر شیک و لوکس بودن مراکز خرید برایتان اهمیت دارد، راهنمای سفر به اراک به شما پیشنهاد می کند که در سفر خود برای خرید به این مجتمع تجاری، مراجعه نمایید. مرکز خرید آسمان از آن دسته از مراکز خریدی است که در فروشگاه های آن تقریبا همه چیز پیدا می شود. به بیان دیگر فروشگاه های مختلف مرکز خرید آسمان شامل پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع عطر، کیف و کفش، لوازم‌خانگی و … می باشد.

آدرس مجتمع تجاری آسمان: اراک، بلوار قدس

مرکز خرید پاسارگاد

راهنمای سفر به اراک به بانوانی که قصد خرید در شهر اراک دارند، پیشنهاد می کند که در سفر خود حتما سری به این مرکز خرید بزنند؛ زیرا مجتمع تجاری پاسارگاد به تنوع پوشاک زنانه معروف است.

آدرس مرکز خرید پاسارگاد: اراک، سه راه ارامنه

مجتمع تجاری گلستان

مجتمع تجاری گلستان به عنوان یکی از بزرگترین و معروف ترین مراکز خرید شهر اراک، شناخته می شود. این مجتمع شامل 148 واحد در 4 طبقه تجاری می باشد. شما می توانید هر آنچه که نیاز دارید را در این مرکز خرید پیدا کنید.

آدرس مجتمع تجاری گلستان: اراک، بلوار کشاورز

اقامت در اراک

پس از معرفی همه‌جانبه مرکز استان مرکزی، وقت آن است که درباره نحوه رزرو مکانی مناسب برای اقامت خود در شهر اراک، اطلاعاتی کسب نمایید. در واقع یکی از نکات مهم در سفر، رزرو اقامتگاه مناسب در شهر مقصد است.

حال که با تمامی جاذبه‌های طبیعی شهر اراک آشنا شدید، برای رزرو سوئیت، ویلا و یا اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در شهر زیبای اراک، می‌توانید روی کمک سپنجا حساب کنید و در کمترین زمان ممکن، محل اقامت مناسبی برای خود پیدا نمایید.
کافی است وارد سایت سپنجا شوید و اجاره سوئیت در اراک را در نوار جست و جو وارد کنید تا تمامی اقامتگاه های اراک همراه با عکس به شما نمایش داده شود.

سخن پایانی

این هم از راهنمای سفر به اراک!

در این مطلب سعی کردیم هر آنچه لازم است درباره شهر اراک برای سفر به آن بدانید را بیان کنیم. اکنون اگر قصد سفر به مرکز استان مرکزی را دارید، می‌توانید با اطلاعات کاملی که کسب نمودید، سفر خوشی را تجربه نمایید.

از اینکه وقت ارزشمندتان را برای مطالعه این مطلب، صرف نمودید، بی‌نهایت متشکریم. شما می‌توانید سوالات و یا تجربیات خود از سفر به اراک را در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان مجله گردشگری سپنجا به اشتراک بگذارید.

درباره “راهنمای سفر به اراک | آنچه لازم است برای سفر به اراک بدانید، اینجاست!” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا