دیدنی های مشهد

دشت ارغوان مشهد کجاست؟

مشهد یکی از کلان شهرهای ایران به شمار می‌رود که در شمال شرقی کشور قرار گرفته و مرکز استان خراسان رضوی است. علاوه بر بارگاه مقدس امام رضا (ع) جاذبه‌های دیدنی و جذاب دیگری در شهر مشهد وجود دارند که یکی از آن‌ها دشت ارغوان مشهد است. قدیمی بودن و قدمت طولانی این شهر باعث شده تا مکان‌های تاریخی بی‌شماری در این شهر برای بازدید وجود داشته باشند.

دشت ارغوان یکی از مناطق فوق‌العاده زیبا و رویایی در فصل بهار است که هر ساله گردشگران زیادی علاوه بر زیارت، سیاحتی هم می‌کنند و به تماشای این دشت زیبا می‌پردازند. این بار سپنجا می‌خواهد دشتی باصفا و منحصر به فردی را به شما معرفی کند که از رفتن به چنین جای دل‌انگیزی لذت خواهید برد؛ پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی دشت ارغوان مشهد

دره ارغوان با درختچه‌های زیبای ارغوان پر شده و تالابی هم در میان آن‌ها قرار گرفته که در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود. این مکان در زیر درختچه‌ها و در کنار تالاب برای یک پیک نیک حسابی می‌چسبد که خیلی از مردمان مشهد برای تفریح و گردشی چند ساعته و برای صرف یک ناهاردر دل طبیعت سرسبز این دشت می‌نشینند و مهمان آن می‌شوند.

دشت ارغوان مشهد فقط در یک ماه از سال ارغوانی رنگ است چون در فصل بهار درختان عشق گل می‌کنند؛ در این فصل تازگی‌ها ارغوان‌های چشم‌نواز و خوش‌رنگی بر روی دشت‌ها و طبیعت بکر این منطقه می‌نشیند و مهمان طبیعت می‌شوند. با این اوصاف تنها یک بار در سال در دشت‌های سمت طرقبه مشهد معجزه رخ می‌دهد و آن هم رویش همین گل‌های ارغوان بر روی درختان عشق است؛ آری عشق بسیار زیبا و دلنشین است.

برای اجاره سوئیت در مشهد روی لینک کلیک کنید.

دشت ارغوان مشهد کجا قرار دارد؟

دشت ارغوان در استان خراسان رضوی و در شهر بزرگ مشهد واقع شده است که برای رسیدن به این دشت زیبا و پر آوازه باید از شهر طرقبه عبور کنید. نرسیده به روستای کلاته آهن در جاده‌ای به نام طرقدر دره‌ای سرسبز در میان کوه‌های مرتفع قرار گرفته که نسبت به خود شهر مشهد خنک‌تر و کمی سردتر است.

درخت ارغوان

درختچه‌های ارغوان شکوفه‌های بنفشی دارند که وقتی برگ‌های قلبی شکل آن به طور کامل رشد کرد شکوفه‌ها شروع به رویش می‌کنند. و به علت قلبی بودن برگ‌ها به آن درخت عشق هم می‌گویند. درخت‌های عشق ارتفاع‌های متفاوتی دارند که از ۳ متر تا ۱۰ متر متغیر است. این درخت‌های عجیب و غریب شاخه‌های نامنظمی دارند که شکلی مدور داشته و خزان دار هستند.

رشد این درختان در دشت ارغوان مشهد بسیار کند بوده و برای رشد به آفتاب نیازمندند ولی در برابر سرمای زیاد هم خیلی مقاوم هستند. گل‌های ارغوان روی تنه درخت هم رشد می‌کنند و میوه‌هایی کپسولی شکل می‌دهند. ارغوان‌های زیبا در مقابل گرد و غبار و آلودگی هوا هم مقاوم بوده به همین دلیل است که آن را بارها در سطوح مختلف شهر خواهید دید.

درخت ارغوان

درخت‌های ارغوان تنها در این قسمت از ایران رشد نمی‌کنند بلکه در استان‌های کرمان، همدان، لرستان، خراسان، گیلان، ایلام، فارس، سمنان و مازندارن هم این نمونه از درخت را خواهید دید. درختچه‌های ارغوانی در جاهایی که آب فراوانی وجود ندارد هم خیلی خوب رشد کرده و گل می‌کنند. تنه این درختچه به رنگ قهوه‌ای و کمی قرمز رنگ است که با شاخه‌های ارغوانی فرفری پیچ خورده‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

گل‌های درختان عشق به رنگ صورتی روشن و برخی هم صورتی تیره هستند که اگر دلتان خواست می‌توانید این گل‌ها را بخورید و مزه ترش آن را بچشید. گل‌های این درختچه هر چند خوردنی هستند؛ اما برای برخی افراد شاید حساسیت‌زا باشند؛ بنابراین خوردن این گل‌ها زیاد توصیه نمی‌شود. رشد درختچه‌ها طوری است که شاید طول آن‌ها به ۱۲ متر هم برسد. با تماشای این صحنه شگفت‌انگیز گویی تصویری از طبیعت را در نقاشی می‌بینید.

مطالب بیشتر: لیستی از بهترین جاهای دیدنی مشهد

بهترین فصل بازدید از دشت اغوان

بهترین زمان بازدید از دشت ارغوان مشهد زمانی است که درختان عشق شروع به گل‌دهی می‌کنند و همه جا را به رنگ بنفش تبدیل می‌کنند و شما می‌توانید این دشت را در اوج زیبایی‌هایش ببینید و از نزدیک این دشت پر گل را لمس کنید. آغاز گل‌دهی این درختان تا باز شدن کامل گل‌ها حول و حوش یک هفته طول می‌کشد.

این مطلب را هم بخوانید
لیست سوئیت های نزدیک حرم در مشهد

بهترین فصل سفر به این منطقه فصل بهار است که درخت‌های عشق شروع به باردهی می‌کنند و با ورود به این دره رویایی حیرت‌زده خواهید شد. تاریخ دقیق رویش گل‌های بنفش رنگ این درخت به طور دقیق مشخص نیست و به گرمی هوا بستگی دارد. این گل‌ها در ماه‌های فروردین و یا اردیبهشت شروع به گل‌دهی می‌کنند که باز هم شاید به علت شرایط متفاوت آب و هوایی، گرم شدن زود هنگام هوا و برخی تغییرات دیگر در زمان خاصی رشد نکنند.

فصل بازدید از دشت ارغوان مشهد

تفریحات در دشت‌ ارغوان مشهد

دره ارغوان یکی از نقاط تفریحی و گردشگری مشهد است و قدم زدن در دشت‌های سرسبز و دیدن طبیعت زیبای این مکان جزء تفریحات به حساب می‌آید. برای یک پیک نیک و گردش چند ساعته حرف ندارد. بساط را در زیر درختان عشق و در کنار رودخانه خروشان پهن کرده و به اسراحت بپردازید و از زیبایی‌های موجود هم لذت ببرید.

اگر اهل کوهنوردی و سنگنوردی هستید این منطقه می‌تواند گزینه مناسبی برای این تفریح مهیج باشد. هر چند ارتفاعات کوه‌ها زیاد نبوده، اما تماشای مناظر باشکوه دشت از فراز قله‌های آن بسیار زیبا و دیدنی است. علاوه بر مسافرانی که به این خطه از سرزمین ایران سفر می‌کنند، خود مردمان مشهد هم برای سفرهای کوتاه یک روزه خود به این منطقه آمده و به خوش‌گذرانی می‌پردازند.

مطالب بیشتر: آشنایی با بهترین مکان های عکاسی مشهد

مسیر رسیدن به دشت ارغوان

اگر از مرکز شهر مشهد به سمت دشت ارغوان حرکت کنید حدود یک ساعت باید رانندگی کنید تا به این منطقه تفریحی برسید و از طبرقه هم حدود ۷ کیلومتری راه می‌شود که معادل ۲۰ دقیقه خواهد بود. وقتی که از مشهد به طبرقه رسیدید یک دوراهی می‌بینید که این دوراهی در دومین میدان طبرقه قرار دارد. در این قسمت با تابلوهای راهنما مسیر دشت ارغوان مشهد برای شما مشخص شده که با ادامه مسیر به مقصد خواهید رسید.

در هر نقطه‌ای از دنیا که باشید می‌توانید خود را از طریق هواپیما، قطار و یا ماشین شخصی به مشهد رسانده و از مشهد با اتوبوس‌های پایانه وکیل آباد به شهر طرقبه حرکت کنید. این اتوبوس‌ها بین شهر مشهد و طرقبه تردد می‌کنند. این اتوبوس‌ها با رسیدن به طرقبه شما را تنها در یک ترمینال خاصی پیاده نمی‌کنند بلکه ایستگاه‌های مختلفی در سرتاسر شهر برای توقف آن‌ها وجود دارد.

وقتی که به دشت ارغوان مشهد رسیدید باید در مکانی خودروی خود را پارک کرده و سپس مقدار باقی مانده راه را پیاده طی کنید. برای پیاده‌روی در این قسمت حتما از کفش مناسب پیاده‌روی استفاده کنید. با کمی پیاده‌روی به دره‌ای زیبا و سرسبز خواهید رسید که اگر در فصل بهار به این مکان رویایی سفر کنید از دیدن ارغوان‌های بی‌نظیر درختان عشق سیر نخواهید شد.

مسیر رسیدن به دشت ارغوان

با رسیدن به دشت ارغوان باید حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه‌ای به پیاده‌روی بپردازید تا به یک رودخانه با آبی زلال و پاک برسید. در اطراف این رودخانه خروشان درختان چنار قرار گرفته‌اند که زیبایی رودخانه را چند برابر کرده‌اند. در این مسیر باید مسیر جریان آب رودخانه را هدف قرار دهید و با حرکت در جهت خلاف جریان آب به راه خود ادامه داده تا به دره ارغوان برسید.

در این مسیر باید شیب کمی که به سمت بالا دارد را طی کنید و برای اینکه آب رودخانه بسیار خنک است و با رفتن درون آب اذیت نشوید بهتر است کنار رودخانه حرکت کنید. دقایقی هم در کنار این رودخانه بنشینید و نفسی تاز کنید؛ مطمئنن باشید آنقدر محو شگفتی‌های این منطقه می‌شوید که متوجه گذر زمان نخواهید شد.

اقامت در دشت ارغوان مشهد

برای اقامت در دشت ارغوان مشهد باید این موضوع را بدانید که امکانات رفاهی آنچنانی در این منطقه وجود ندارد و خانه و ویلایی برای اجاره و اقامت چند روزه در آن نمی‌بینید. افردی که به صورت کمپینگ و گروهی به این مکان سفر کرده‌اند می‌توانند با نصب چادر در این منطقه اقامت گزینند؛ اما باید تجهیزات کاملی را به همراه خود داشته باشند.

برخی افراد به دنبال اقامتی راحت‌تر هستند و نمی‌خواهند شب تا صبح را در چادر بمانند. اگر بخواهید ویلا، سوئیت و یا هتلی را رزرو کنید و آنجا استراحت کنید باید به سراغ هتل‌های نزدیک به دشت ارغوان بروید. از جمله هتل‌هایی که می‌توانید به آن‌ها رجوع کنید می‌توان به هتل آبان، هتل پارک حیات، هتل پارس، هتل بام طرقبه اشاره کرد.

اقامت در دشت ارغوان

جاهای دیدنی اطراف دشت ارغوان

سنگ نگاره شتر سنگ، بند تاریخی گلستان در دوران حکومت تیموریان، بازار بعثت در شهر طرقبه، قله زو برای کوهنوردی، غار مغان و… از جاهای دیدنی و جذاب اطراف دره ارغوان محسوب می‌شوند. روستاهایی مثل روستای جاغرق، دهبار، کلاته آهن و… از جمله روستاهای اطراف این دشت به شمار می‌روند.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین فست فودهای مشهد را کجا امتحان کنیم؟

 گردشگران می‌توانند پس از بازدید از دشت ارغوان مشهد به این روستاها هم سر بزنند و ساعاتی را هم در این روستاها بمانند و حال و هوایی عوض کنند. شهر طرقبه از کلمه «ترغبذ» گرفته شده که به زبان پارسی کهن بزرگ معنی می‌شود و قدمت آن به دوران حکومت اشکانیان برمی‌گردد. از دیگر نام‌های تاریخی این شهر می‌توان به برعوز، بردع، برعو و دعور اشاره کرد.

مطالب اضافه: جاذبه‌های گردشگری مناطق ییلاقی طرقبه مشهد (مخصوص گردشگران طبیعت گرد)

مردم شهر طرقبه چگونه‌اند؟

مردم شهر طرقبه مردمانی مهمان‌نواز و خونگرم‌اند که هر ساله پذیرای گردشگران و مهمانان از اقصی نقاط دنیا هستند. اهالی این منطقه از راه‌های مختلفی کسب درآمد می‌کنند و بیشتر آن‌ها به کار کشاورزی روی آورده‌اند. اکثر مردمی که در طرقبه زندگی می‌کنند، فارسی زبان هستند و لهجه خاص خراسانی هم دارند، مذهبشان شیعه بوده و مسلمان هستند.

پس از شهر بزرگ مشهد شهرهایی مثل طرقبه و شاندیز از مهم‌ترین شهرهای استان خراسان رضوی محسوب می‌شوند و چون جاهای دیدنی زیادی هم در آن‌ها وجود دارد جزء مقاصد گردشگری به شمار می‌روند. غذاهای محلی مثل آش دانک و کباب‌های لذیذی در رستوران‌های شهر طرقبه سرو می‌شود.

یکی از غذاهای خوشمزه و معروف طرقبه شیشلیگ است. رفتن به رستوران‌های طرقبه و چشیدن کباب‌های شیشلیگ آن برای شما تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. برای اقامت در این شهر هتل‌ها و سوئیت‌های مجللی وجود دارد که امکانات رفاهی خوبی در اختیار گردشگران و مسافران تدارک دیده شده است.

سوغات و صنایع دستی دشت ارغوان مشهد

خیلی از افرادی که به شهر مشهد می‌آیند، بیشتر از بازار رضا خرید می‌کنند و سوغات خود را از آنجا تهیه می‌کنند و از سوغاتی‌های بومی دره ارغوان غافل هستند. صنایع دستی معروف و جذاب شهر طرقبه، ارغوان بافی است. مردم این منطقه، هنگامی که فصل گل‌دهی به پایان می‌رسد با شاخه‌های پر پیچ و خم و منعطف درختچه‌های ارغوان، سبدهایی رنگارنگ در طرح‌های مختلف می‌بافند که این یک هنر فوق‌العاده از اهالی طرقبه است.

ارغوان‌بافی یکی از زیباترین صنایع دستی شهر مشهد محسوب می‌شود که خیلی از مسافران و گردشگران به عنوان سوغات برای عزیزانشان می‌برند. از دیگر صنایع دستی و سوغات این منطقه می‌توان به کفش و کیف از پوست چرم، زیرانداز، تزئینات منزل، گلیم و حصیر، خاتم‌کاری و قلم‌زنی و… اشاره کرد. آلوچه‌ها و خشکبار این شهر بسیار معروف است.

برای بافتن ارغوان ابتدا شاخه‌ها را جمع‌آوری کرده و سپس درون آب خیس می‌کنند و چند روزی می‌گذارند تا در آب بمانند و نرم شوند. وقتی که شاخه‌ها به طور کامل نرم و انعطاف‌پذیر شدند، شروع می‌کنند به بافتن سبد و حصیرهای زیبا و با این کار به درآمدی هم می‌رسند. این صنایع دستی زیبا را می‌توانید از مغازه‌ها و بازار این شهر تهیه کنید.

سوغات و صنایع دستی

بیشتر بخوانید:  ۲۲ مورد از مکان‌های ناشناخته مشهد که تا بحال ندیده‌اید!

نکات مهم برای بازدید از دشت ارغوان مشهد

برای رفتن به دشت ارغوان مشهد باید نکاتی را مدنظر قرار دهید که در ادامه چند نکته مهم را یادآور خواهیم شد:

  • آنتن‌دهی بسیار پایین است و دسترسی به اینترنت در دره ارغوان وجود ندارد.
  • به دلیل مسیر دشوار پیاده‌روی برای افراد کهنسال و همچنین کودکان مسیر مناسبی نیست و تنها افراد با توانایی بالا و کوهنوردان می‌توانند از پستی و بلندی‌‌ها، کوه‌های مرتفع عبور کنند و در برخی موارد باید از درون آب هم رد شوند.
  • از کفش و کتونی‌های مناسب پیاده‌روی استفاده کنید؛ زیرا این منطقه کوهستانی بوده و مسیر پیاده‌روی هم دارد.
  • وسایل موردنیاز مثل آب، خوراکی، عینک و کلاه و… را در کوله‌پشتی بگذارید.
  • برای اینکه به شلوغی نخورید در فصل اردیبهشت ماه به این دره سفر نکنید.
  • به دلیل سرد بودن و کوهستانی بودن این دشت لباس‌های گرم و اضافی همراه خودببرید.
  • مدارک شناسایی یکی از ضروریات سفر است که نباید فراموش کنید.
  • در صورت برپا کردن کمپ، با خاموش کردن آتش در حفظ آن کوشا باشید.

در آخر

در مقاله سپنجا در مورد دشت ارغوان مشهد و گل‌های ارغوانی رنگ آن دانستید و از زیبایی‌ها و شگفتی‌های بی حد و مرز آن آگاه شدید. اگر در فصل بهار و زمان گل‌دهی به این دره خارق‌العاده سفر کنید از دیدن شگفتی‌های آن حیرت‌زده خواهید شد. اگر گذرتان به مشهد خورد حتما از این دره دیدن کنید تا از این خلقت زیبای خداوند به وجد بیایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا