جاهای دیدنی خرم آباد

دریاچه گهر ، راهنمای سفر برای عاشقان طبیعت گردی!

دریاچه گهر ، راهنمای سفر برای عاشقان طبیعت گردی!

دریاچه گهر ، راهنمای سفر برای عاشقان طبیعت گردی!

دریاچه گهر یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران و لرستان است که کمتر کسی از وجود آن با خبر است. این دریاچه در بین ارتفاعات زاگرس و اشترانکوه واقع شده است و از آن با عنوان مروارید زاگرس یاد می شود.

این منطقه و دیدنی هایش هنوز برای بسیاری از طبیعت دوستان و گردشگران شناخته شده نیست؛ از این رو دست نخورده بودن خود را حفظ کرده است. جالب است بدانید کشورمان تنها ۲۸ دریاچه در دل خود جای داده است و گهر یکی از زیباترین آنها است. با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید تا با هم سفری به دریاچه گهر داشته باشیم:

مسیر دریاچه گهر

اولین نکته در ابتدای هر سفری آن است که اصلا چگونه خودمان را به مقصد برسانیم؟ دریاچه گهر در استان لرستان و  ۳۵ کیلومتری دورود قرار گرفته است.  فاصله دورود با لرستان ۸۷ کیلومتر و از تهران ۴۱۶ کیلومتر است.

برای رفتن به این دریاچه باید به شهرستان دورود بروید. در این منطقه امامزاده ی معروفی وجود دارد که نام آن پیر والی است. باید به سمت این امامزاده بروید و از آنجا خودتان را به چشمه خیوه برسانید.

از اینجا به بعد دیگر نمی توانید مسیر را با ماشین شخصی تان ادامه دهید و باید ۱۸ کیلومتر مسیر پیش رویتان را یا با پای پیاده یا قاطر طی کنید. اصلا نگران نباشید؛ چرا که این مسیر زیبایی های خودش را دارد و خسته تان نخواهد کرد. در نهایت هم دریاچه گهر با تمام زیبایی اش منتظر شما است.

مسیر دریاچه گهر
سفر به دریاچه گهر

جذابیت های دریاچه گهر چه هستند؟

در این بخش می خواهیم بدانیم اصلا چرا باید از این جاذبه دیدن کنیم؟ دریاچه گهر یکی از دریاچه آب شیرین ایران است و با توجه به مسیر رسیدن به آن، هنوز بکر باقی مانده است. این منطقه حفاظت شده است و دارای پوشش گیاهی و جانوری خاص خودش می باشد.

از مهمترین دلایلی که سبب انتخاب این دریاچه برای بازدید می شود، موقعیت مکانی آن است. همان طور که گفتیم در لا به لای کوه های زاگرس و اشترانکوه واقع شده است و همین موضوع آن را منحصر بفرد کرده است. آیا می دانستید به کوه های اشترانکوه، آلپ ایران می گویند؟

عمق دریاچه بین ۴ تا ۲۸ متر است و پیشنهاد می کنیم از شنا کردن در آب این دریاچه اکیدا خودداری کنید. آب آن زلال و شفاف است و تنها دیدن عکس های آن ما را تشویق به بازدید می کند. ساحل اطراف این دریاچه در بعضی از قسمت ها، ماسه ای و در برخی قسمت های دیگر، صخره ای است؛ از این رو ممکن است شما را یاد دریا بیندازد.

این مطلب را هم بخوانید
روستای خورگو بندرعباس را بهتر بشناسید!

اقامت درخانه سنتی در خرم آباد

جذابیت های دریاچه گهر
جذابیت های دریاچه گهر

برای رسیدن به دریاچه گهر و استفاده از جاذبه هایش، ۴۰ دقیقه تا یک ساعت باید پیاده روی کنید. بخشی از دریاچه را گهر کوچک می گویند که دارای وسعتی به اندازه ۵ هکتار است.

آبشاربیشه

اگر علاقه زیادی به شنا کردن دارید، پیشنهاد می کنیم گهر کوچک را که عمق آن تنها ۲ متر است، انتخاب کنید.

از جاذبه های دیگر این دریاچه می توان به راه رسیدن به آن اشاره کرد. در این مسیر با انواع پوشش گیاهی مانند بلوط، بید، پسته وحشی، نارون، بلوط مازو، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، اناز، گل های لاله واژگون، شقایق، زنبق و … رو به رو می شوید.

همچنین اگر خوش شانس باشید در راه برخی از گونه های خاص جانوری مانند بز، قوچ، آهو، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرنده ها را مشاهده می کنید.

تجربه این دیدنی های هرگز از یادتان نخواهد رفت. هنوز هم برای بستن کوله بار سفرتان مرددید؟ آماده شوید. امکانات تفریحی این منطقه منتظر شما است.

امکانات دریاچه گهر

در کنار دریاچه امکاناتی تفریحی وجود دارد که در صورت تمایل می توانید از آنها استفاده کنید:

ماهی گیری در آب زلال دریاچه

اگر جزو علاقه مندان به ماهیگیری هستید، دریاچه گهر پذیرای شما است. در آب این دریاچه گونه هایی از ماهی ها با عنوان قزل آلا، ماهی سیاه، ماهی زردپر و مار آبی وجود دارد. دقت داشته باشید که تا ماه خرداد، امکان ماهیگیری در دریاچه وجود ندارد و اگر به این منظور به آنجا می روید، برنامه سفرتان را برای آخر فصل تابستان بگذارید.

کوه نوردی در زاگرس

از آنجایی که این دریاچه در لابه لای کوه های زاگرس و اشترانکوه واقع شده است، امکان کوهنوردی بسیار مطلوبی برقرار است. اگر به کوهنوردی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم برای یک بار هم که شده این ورزش را همراه با پیاده روی در نزدیکی دریاچه انجام دهید. سکوت حاکم بر منطقه حال دلتان را دگرگون می کند.

اقامت در اقامتگاه سنتی در خرم آباد

کوهنوردی در نزدیکی دریاچه گهر
کوهنوردی در نزدیکی دریاچه گهر

قایق سواری در آب های دریاچه

از دیگر امکانات تفریح مجموعه می توان به قایق سواری در آب های زلال دریاچه گهر اشاره کرد. با قایق ها به دل دریاچه می روید و ماهی ها را در کف آب مشاهده می کنید. توصیه می کنیم با استفاده از خدمات قایق سواری، نهایت لذت را به خودتان هدیه بدهید.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با لباس محلی زنان لرستان

اسکی روی آب

یکی از بهترین تفریحات در این منطقه، اسکی روی آب است. از آنجایی که عمق دریاچه زیاد نیست، اسکی روی آب در دریاچه گهر می تواند تبدیل به یکی از بهترین تجربه های عمرتان شود. هشدار: تحت هیچ شرایطی به فکر شنا در آب دریاچه گهر نباشید! هیچ گونه تضمینی برای امنیت شما وجود ندارد. در گذشته هم شاهد غرق شدن یکی از هموطنان در آب این دریاچه بوده ایم.

چه زمانی به دریاچه گهر برویم؟

همان طور که تا اینجا می دانید، دریاچه در بین کوه ها قرار دارد و بهترین زمان برای سفر به آنجا آخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز است.

بارش هایی که در آنجا صورت می گیرد، معمولا به صورت برف است و نزدیکی دریاچه از آب و هوای سردی برخوردار است.

اگر می خواهید شبتان را در کنار دریاچه سپری کنید، پیشنهاد می کنیم ابزار گرمایشی حتما با خود به همراه داشته باشید.

اقامت در اتاق بومگردی در خرم آباد

دریاچه گهر در زمستان
دریاچه گهر در زمستان

دریاچه گهر در زمستان

دریاچه گهر در زمستان بسیار سرد است و شرایط رسیدن به آن برای هر کسی مقدور نیست. اگر کوهنوردی حرفه ای با تجهیزات کامل هستید، در آن صورت می توانید به فصل زمستان فکر کنید. پیشاپیش سفری هیجان انگیز برایتان آرزومندیم!

 

کجا بمانیم؟

یکی از مهمترین مسائلی که در هر سفری پیش رویمان قرار دارد، محل اقامت است. در واقع پیش از هر سفری نگرانی پیدا کردن محل اقامت دلخواه در مقصد گردشگری مان وجود دارد. بسیاری از مردم این موضوع را به دقیقه ۹۰ موکول می کنند و اصلا به خستگی راه و عدم آشنایی با آن شهر، توجهی نمی کنند. شما مانند آنها نباشید و پیش از سفرتان را خیال خودتان را از بابت محل اقامت راحت کنید. می پرسید چگونه؟

سامانه سپنجا این امکان را به وجود آورده است تا در هر نقطه از ایران، محل اقامت ایده آلتان را در کوتاهترین زمان پیدا کنید. بدین منظور برای بازدید از دریاچه گهر، می توانید از رزرو سوئیت در دورود و رزرو سوئیت در تهران استفاده کنید. پشتیبانی سپنجا در تمام این مسیر همراهتان است.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

یک نظر

  1. من موندم منظور از منطقه حفاظت شده تو این کشور چیه!؟
    لغت حفاظت: محافظت، حفظ شده، نگهداری شده و متضاد خرابی و ویرانی هست.
    اگه حفاظت شده هست پس این همه اشغال چیه میریزن اونجا، و اصلا چرا تابستون میشه این همه آدم حجوم می‌بره به اونجا، همه جور آدمی اونجا میاد، کل درختانش رو بریدن تبدیل کردن به هیزوم به طوری که دور تا دور دریاچه هر دویست متر یک درخت میبینی باید خدارو شکر کنی، جنگل هاش هم که اسمشون جنگله، همه درختا رو بریدن و کردن هیزم برای آتش، حداقل چهارتا درخت نمیکارن که جایگزین بشه و پوشش حنگلیش برگرده!
    واژه حفاظت شده اونجا فقط معنی این رو میده که چهارتا سرباز با یه افسر تفنگ به دست گذاشتن اونجا که از تور انداختن توی دریاچه برای صید ماهی جلوگیری کنن(البته خودشون زمستون که میشه و کسی نیست با تور هجوم میبرن به ماهی ها)، وگرنه حفاظت شده اینجا هیچ معنی ای دیگه ای نمیده و روز به روز این دریاچه به مرگ و خشکی نزدیکتر میشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا