جاهای دیدنی خرم آباد

آشنایی با لباس محلی زنان لرستان

لباس سنتی مردم لرستان به ویژه زنان آن رنگ و بوی طبیعت دارد. لباس محلی زنان لرستان به عنوان یک پوشش اصیل ایرانی به شمار می‌رود. این لباس‌ها با سربندهای زیبا و پارچه‌هایی با رنگ‌ها و طرح‌های شاد چشم هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کنند. ما در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با لباس زنان لرستان به عنوان یکی از زیباترین لباس ‌های سنتی ایران آشنا کنیم. ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

برای اجاره سوئیت در خرم آباد روی لینک کلیک کنید.

معرفی لباس محلی زنان لرستان

اولین نیاز بشر لباس و پوشاک بود. او برای پاسخ به این نیاز خود از طبیعت الهام می‌گرفت. اگر به لباس‌های اقوام سنتی در سراسر دنیا دقت کنید، متوجه خواهید شد که این لباس‌ها برگرفته از محیط اطراف خود هستند. در نتیجه هر لباسی متناسب با اقلیم خود انتخاب می‌شود.

به عنوان مثال مردم جنوب ایران به دلیل گرمی هوا از لباس‌های گشاد و روشن استفاده می‌کنند. این در حالی است که مردم مناطق زاگرس برای درامان ماندن از سرمای زیاد، لباس‌های پشمی و نمدی می‌پوشند تا دمای بدن آنها با سرما تنظیم شود. لباس محلی زنان لرستان نیز از رنگ‌های شاد و متنوع تشکیل شده است. همچنین در این لباس‌ها هنر صنایع دستی نیز به چشم می‌خورد.

از طرفی دیگر موقعیت اجتماعی و اقتصادی و شرایط سنی نیز در پوشاک زنان لر تاثیرگذار است. به عنوان مثال لباس سنتی زنان جوان لر از رنگ‌ها و طرح‌های شاد و پر از نقش و نگار تشکیل شده است. این در حالی است که زنان مسن‌تر در لباس‌های خود از رنگ‌های تیره با طرح‌های ساده استفاده می‌کنند. لباس زنان لر از قسمت‌های مختلف مانند سرپوش، تن پوش، بالاپوش و پاپوش تشکیل شده است.

این لباس‌ها در نهایت سادگی و زیبایی، نشان‌دهنده پوشش اصیل زنان لر هستند. امروزه این لباس‌ها تنها در مناطق روستایی و عشایری لرستان یافت می‌شوند. نوع دوخت این لباس‌ها منحصر به فرد است و به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی این استان به شمار می‌روند.

معرفی لباس محلی زنان لرستان

سرپوش‌های زنان لر

سرپوش‌های زنان لر شامل موارد زیر است:

  • سورن: به سرپوش‌های زنان لر سرون گفته می‌شود که به کمک آن می‌توانند سر خود را بپوشانند. این سرپوش زیبا به دلیل تزئین با طلا، نقره و مهره‌های نفیس از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. البته امروزه به دلیل گران بودن این سنگ‌های تزیینی، زیورآلات بدلی جایگزین مهره‌های گران‌قیمت در لباس محلی زنان لرستان شده است.

اگر شما هم علاقه به دیدن لباس‌های اصیل زنان لر دارید، می‌توانید برخی از این لباس‌ها را در موزه مردم شناسی خرم‌آباد ببینید. هنگام پوشیدن سرون زن‌ها موهای خود را بر روی شانه‌های خود می‌ریزند. البته برخی از زنان موهای خود را زیر سرون پنهان می‌کنند.

این سرپوش زیبا در مراسم‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال زنان در مراسمات عروسی خود از سرون‌های رنگی استفاده می‌کنند. سرون‌های سیاه نیز برای مراسم سوگواری کاربرد دارد. بلندی این سرپوش گاهی تا پشت زانوی زنان نیز می‌رسد. بستن سرون در زنان جوان تازه عروس لری، نشانه‌ای از زنانگی آنها است.

  • تره: از دیگر سرپوش‌های جذاب زنان لر، تره و یا همان ساوه است. زنان لری برای روزهای معمولی این روسری یا چارقد را به تنهایی استفاده می‌کنند. اما اگر بخواهند برای روزهای جشن این روسری را به سر ببندند با گلونی آن را تزیین می‌کنند تا نمایی زیبا به خود بگیرد.
  • کت: به چارقد بزرگ با حاشیه‌های رنگی و ریشه‌دار کت گفته می‌شود. جنس این پارچه از حریر و ابریشم است که با سکه‌های زیبا تزیین شده است.
  • عرقچین: برخی از زنان، همراه با لباس محلی زنان لرستان از عرقچین استفاده می‌کنند. این سرپوش یک کلاه بوده و از جنس مخمل و تکه پارچه دوخته شده است. برخی از زنان برای جلوگیری از سر خوردن سورن از این کلاه استفاده می‌کنند. البته هر بانویی با توجه به سلیقه خود، این عرقچین را می‌بندد.
این مطلب را هم بخوانید
دریاچه گهر ، راهنمای سفر برای عاشقان طبیعت گردی!

سربند زنان لری

اگر شما هم تجربه پوشیدن سرون را داشته باشید، متوجه خواهید شد که هنگام سر کردن سرون این سرپوش از سر لیز می‌خورد؛ بنابراین زنان لر برای جلوگیری از لیز خوردن سورن از سربند‌هایی مانند عرقچین، کت، تره و گلونی استفاده می‌کنند. گلونی به عنوان یکی از سربندهای قدیمی در لباس‌ های سنتی زنان لر به شمار می‌رود که قدمت آن به ۳۰۰۰ سال می‌رسد. همین موضوع نشان‌دهنده اصالت لباس سنتی زنان لرستان است.

زنان محلی لرستان معمولا این سربند را در مراسم‌های شادی خود می‌پوشند. همچنین مردان لر این سرپوش زیبا را به هنگام جنگ بر دور کلاه لری خود یعنی شو کلاو می‌بندند. جنس این سربند از ابریشم است که به دلیل نقش و نگارهای سنتی، زیبایی را برای لباس محلی زنان لرستان به ارمغان می‌آورد. انتخاب رنگ این سربند بستگی به سن و سال دارد.

به عنوان مثال معمولا زنان مسن لری از پارچه‌های تیره با طرح‌های ساده استفاده می‌کنند. این در حالی است که زنان جوان لری رنگ‌های شاد را برای این سربند انتخاب می‌کنند. اگر قصد سفر به لرستان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که برای یادگاری این سربند زیبا را برای نزدیکان خود به سوغاتی ببرید. در تقویم ایران روز ۲۶ اردیبهشت به نام این روسری لری یعنی سورن نام‌گذاری شده است.

سربند زنان لری

مطالب بیشتر: راهنمای سفر به لرستان

تن پوش زنان لر

تن پوش اصلی زنان لرستان به کراس یا جومه معروف است. زیبایی در عین سادگی جزو یکی از ویژگی‌های این پیراهن به شمار می‌رود. قد این پیراهن بسیار بلند است و با چاک‌های کنار لباس، راحتی در حرکت را برای زنان به ارمغان می‌آورد. همچنین این پیراهن آستین‌های گشادی دارد. این ویژگی باعث شده است تا برای تکان دادن دست‌ها مشکلی وجود نداشته باشد.

در قسمت زیر بغل این لباس یک مرغکی لوزی شکل، معروف به سیچه به چشم می‌خورد. هنگام دوخت این پیراهن، بر روی دامن آن برش‌هایی می‌زنند و کمک می‌کند تا این لباس محلی زنان لرستان ایستایی خوبی داشته باشد. متناسب با هر مراسمی پارچه کراس متفاوت خواهد بود. شال، زرین، ساتن، مخمل کرپ و… از جمله پارچه‌هایی است که برای دوخت این لباس سنتی مناسب است.

سرپوش زنان لر

بالاپوش زنان لرستان

لباسی که بر روی کراس قرار می‌گیرد به بالاپوش معروف است. از جمله بالاپوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بال کل: بال کل در لغت به معنی لباسی آستین کوتاه است و در برخی از مناطق به سرداری معروف است. قد این بالاپوش لری تا سر زانوها است. بال کل معمولا از جنس مخمل است و قسمت آستین آن با کرمک‌دوزی زیبا شده است.
  • کلنجه: یکی دیگر از بالاپوش‌های سنتی لرستان، کلنجه است که از پارچه مخمل دوخته می‌شود. رنگ این پیراهن روشن بوده و با سکه‌های قیمتی تزیین شده است. قسمت سر آستین این لباس با یراق‌های زیبا دوخته می‌شود.
  • جلیقه یا جلیزقه: جلیقه یک پیراهن نیم تنه است که آستین ندارد. جلوی این لباس معمولا به صورت باز است و با سکه و یراق دوزی آن را تزیین می‌کنند.
  • یال و کت: هر دو این پوشش‌ها برای بالاتنه لباس محلی زنان لرستان استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است، این پوشش به صورت کوتاه دوخته می‌شود. معمولا پارچه استفاده شده برای یال و کت، پارچه مخمل است. رنگ این بالاپوش به سن افراد بستگی دارد. به عنوان مثال زنان جوان از رنگ قرمز و زنان مسن از رنگ مشکی یا سورمه‌ای استفاده می‌کنند.
  • کوقلنجا: یکی دیگر از بالاپوش‌های سنتی لباس لری، کوقلنجا است که بر روی کراس پوشیده می‌شود. پارچه زری یا مخملی از جمله مواردی است که برای دوخت این پارچه استفاده می‌شود.
  • چارشو: برخی زنان لرستان برای حجاب کامل‌تر از یک چادر شب سفید و گل‌دار به نام چارشو استفاده می‌کنند. همچنین برخی از نوعروسان بر روی لباس عروس خود از این چادر زیبا استفاده می‌کنند.
این مطلب را هم بخوانید
دره خزینه لرستان | گرند کانیون ایران + تصاویر

شلوار زنان لرستان

شلوار زنان لرستان در زبان محلی به شاوال معروف است. برای دوخت این شلوارها از پارچه‌های رنگی به صورت دو تکه استفاده می‌شود. به این صورت که پارچه ساده را برای زانو تا دمپا و برای قسمت بالاتر آن از پارچه‌های گلدار استفاده می‌کنند. تمامی قسمت‌های شلوار زنان لری با سوزن‌دوزی تزیین شده است. شاوال‌های مخملی برای مراسمات و جشن‌ها استفاده می‌شوند.

مطالب بیشتر: با بهترین جاهای لرستان آشنا شوید

پاپوش زنان لر

زنان و مردان لر از گیوه به عنوان کفش استفاده می‌کنند. پاپوش زنان و مردان لر به آژیه یا آجیده معروف است که توسط زنان بافته می‌شود. برخلاف لباس محلی زنان لرستان از نظر نوع دوخت هیچ تفاوتی بین گیوه‌های زنانه و مردانه وجود ندارد. اما ممکن است گیوه‌های زنانه طرح‌های بیشتری بر روی آن کار شده باشد. جنس گیوه‌های لری از پشم بوده و زیر کفش با چرم آج‌دار دوخته می‌شود.

آژیه به دلیل زیبایی منحصر به فرد خود به عنوان یکی از مشهورترین سوغاتی‌های لرستان به حساب می‌آید.

پاپوش زنان لر

سخن نهایی

در این مقاله از سپنجا در رابطه با لباس سنتی زنان لرستان صحبت کردیم. پیراهن‌های رنگارنگ به همراه روسری‌های ابریشمی که به دور سر پیچیده می‌شود، زیبایی شهر را دوچندان کرده است. پوشاک سنتی زنان لرستان نشان‌دهنده غیرت و فرهنگ ایرانی است که در عین سادگی از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. اگر شما هم تجربه‌ای از خرید این لباس‌ها دارید، می‌توانید زیر همین پست نظر خودتان را با به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا