دیدنی اصفهان

خانه طباطبایی‌ها، شاهکار معماری ایرانی

استان اصفهان و شهر کاشان از نظر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری یک سر و گردن از سایر شهرهای ایران بالاتر است، خانه طباطبایی ها به عنوان زیباترین و قدیمی ترین خانه تاریخی در کاشان نقش مهمی در بازدید گردشگران از این شهر دارد. برای بازدید از همه جاذبه‌های تاریخی و مناطق طبیعی باید چند سفر چندین روزه به اصفهان داشته باشید.

در ابتدای سفر بهتر است با استفاده از سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، محل اقامت خود را تعیین کنید و بعد از آن بار سفر را ببندید. سامانه سپنجا برای گردشگرانی که این شهر زیبا را برای سفر انتخاب کرده‌اید، امکان رزرو سوئیت در اصفهان را فراهم کرده‌است.

یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان شهر کاشان و زیباترین جاذبه تاریخی آن خانه طباطبایی ها می‌باشد. این خانه ی قدیمی به قدری از نظر معماری و نمای بیرونی عمارت زیبا است که به عنوان عروس خانه‌های ایران شناخته شده‌است. در این مقاله سعی داریم، اطلاعاتی را که برای سفر به کاشان، تزئینات خانه طباطبایی ها و بازدید از این جاذبه تماشایی لازم است را به شما ارائه کنیم.

تا انتهای مقاله، سپنجا را همراهی کنید و بعد از آن با یک برنامه‌ریزی کامل و مطالعه راهنمای سفر به اصفهان، برای گشت و گذار در تاریخ این شهر آماده شوید. به نظر شما چه جاذبه‌های تاریخی دیگری در کاشان و اصفهان وجود دارند؟

مطالب بیشتر:قمصر

چرا باید از خانه طباطبایی ها بازدید کنیم؟

در سفر به کاشان، میان تمام جاذبه‌ها و اماکن تاریخی، منزل طباطبایی‌ها بسیار اهمیت دارد. چیزی که نظر همه گردشگران را برای بازدید از این خانه جلب می‌کند، معماری منحصر به فرد کاملاً ایرانی آن است. قرار گرفتن این خانه در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های کاشان باعث جذب تعداد زیادی گردشگر به این شهر شده‌است.

اقامت در منزل مبله در کاشان

علاقه بیشتر گردشگران به مکان‌های تاریخی از جمله جاذبه گردشگری خانه طباطبایی ها، باعث شده این مکان مورد توجه بسیاری از مردم قرار بگیرد.

تزئینات خانه طباطبایی هاو شناخت اطلاعات کلی آن

جاذبه تاریخی طباطبایی‌ها در محله ای که شهرت آن به نام سلطان امیر احمد، فرزند امام موسی کاظم (ع) می‌باشد، قرار گرفته‌است. مساحت این خانه ۴۷۳۰ متر مربع است که دارای بخش‌های متنوعی می‌باشد. تمامی عناصر معماری این خانه به‌طور کاملاً دقیقی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

بسیاری از افراد ثروتمند در اصفهان، مجالس عروسی فرزندان خود را در این خانه برگزارمی‌کردند.

روستای ابیانه کاشان

خانه طباطبایی ها از بهترین جاهای دیدنی کاشان

از ویژگی‌ها و زیبایی‌های این جاذبه تاریخی و گردشگری می‌توان به تزیینات معماری خانه طباطبایی ها، در نمای بیرونی و داخلی خانه، استفاده از شیشه‌های رنگارنگ و ارسی، تزیینات گچ بری، وجود معماری اصیل ایرانی و ترکیب آن با معماری اسلامی اشاره کرد. همه این عناصر و ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده، خانه طباطبایی ها به یکی از بناهای خاص و تماشایی در جهان تبدیل شود.

نگاهی تاریخچه و تزئینات خانه طباطبایی ها

مالک اصلی خانه طباطبایی ها حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی، یکی از تجار ثروتمند و بین‌المللی فرش در کاشان بوده‌است. او در سال ۱۲۵۰ در کنار بقعه امامزاده سلطان امیر احمد، خانه ی مجللی را برای اسکان خانواده خود ساخت.

این مطلب را هم بخوانید
کویرگردی با سفر به کویر مصر

اقامت در  سوئیت مبله در کاشان

او برای ساخت این خانه از معمار معروف دوره قاجار، استاد علی مریم کمک گرفت. استاد علی مریم تمام تلاش خود را برای ساخت زیباترین خانه در کاشان به کار گرفت.

با توجه به این که استاد علی مریم، سابقه ساخت بناهای بروجرودی‌ها و سرای امین الدوله داشت، موفق شد در طی ۱۰ سال به ساخت این خانه پایان دهد. باید برای ساخت این خانه تزئینات باشکوهی را در نظر می‌گرفتند، به همین علت از بهترین استادان گچبری و نقاشی خواستند تا مسئولیت نظارت بر معماری خانه طباطبایی ها و ساخت آن را بر عهده بگیرند.

برای طراحی گچ بری‌ها و نقاشی‌های روی دیوارها از شاگردان میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری استفاده کردند. ایشان یکی از اساتید برجسته نقاشی در دوره ناصرالدین شاه قاجار بودند. استاد میرزا ابوالحسن صنیع الملک غفاری به دلیل رابطه نزدیکی که با دربار ناصرالدین شاه داشت، به عنوان ناظر ساخت خانه طباطبایی ها معرفی شد.

سفر به کاشان

تزئینات خانه طباطبایی ها

با توجه به اینکه حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی، از تاجران به نام فرش در اصفهان بود، در نظر داشت از نقش و نگارهای تاریخی فرش‌های ایرانی و طرح‌های گل و مرغ اسلیمی در نمای خانه استفاده کنند. بعد از گذشت چندین سال، هیئت امنای شهر کاشان این خانه را از مالکان اصلی خریداری کردند

. بازسازی و مرمت این بنای تاریخی در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ توسط اداره میراث فرهنگی شهر کاشان و مسئولان وزارت معدن و فلزات انجام شد. شماره ثبت این خانه تاریخی در بین آثار ملی ایران، ۱۵۰۴ می‌باشد. سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان، مسئولیت نظارت و مدیریت این مکان گردشگری را بر عهده دارد.

جاهای دیدنی در معماری خانه طباطبایی ها

پس از آنکه وارد محوطه خانه می‌شوید، پنج در ورودی را مشاهده می‌کنید که تنها می‌توانید از یک ورودی وارد فضای داخلی خانه شوید. هنگامی از در ورودی و مسیر پر پیچ و تاب راهرو عبور می‌کنید، در ورودی خانه محیط هشت ضلعی را می‌بینید که به آن هشتی می‌گویند.

بعد از هشتی  می‌توانید از فضای بیرونی و حیاط خانه دیدن کنید. در این حیاط قاب زیبایی از ترکیب حوض و بافت سنگی زمین و درختان خواهید دید.

اقامت در بومگردی سنتی در کاشان

یکی از مهم‌ترین و زیباترین قسمت‌های خانه که در بخش جنوبی و بیرونی قرار گرفته‌است، قسمت شاه نشین است. از آنجایی که از این قسمت خانه برای پذیرایی مهمانان ویژه و برگزاری مراسمات بزرگ استفاده می‌کردند، آن را به بهترین شکل تزیین کرده‌اند.

گچ بری‌ها و آینه‌های کاری‌های این تالار بزرگ مثال زدنی است. در معماری قسمت شاه نشین خانه، مقرنس کاری و تزئینات نقاشی در کنار پنجرهای مشبک استفاده شده‌است. همان‌طور که در بخش تزئینات خانه طباطبایی ها اشاره کردیم، قرار گرفتن مرتب عناصر جذابیت نمای بیرونی و فضای خانه را چندین برابر کرده‌است.

نمایی از جاهای دیدنی خانه طباطبایی ها

از تزئینات خانه طباطبایی ها می‌توان به ایوان آینه با گچ بری‌های منحصر به فرد و آینه کاری‌های خاصی که دارد، اشاره کرد. در طراحی سقف ایوان آینه از هنر آینه کاری و ترکیب آن با نقش لچک و ترنج فرش کاشان استفاده شده‌است. فانوس‌هایی را که به سقف خانه آویزان کرده‌اند، زیبایی محیط داخل خانه را در شب دوچندان کرده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
کلیسای وانک اصفهان، شاهکار معماری مسیحیان

با عبور از بخش‌های مختلف خانه، به اتاق‌های بخش بیرونی که یکی از اجزای اصلی معماری خانه طباطبایی ها محسوب می‌شود، می‌رسید.

چهارمین بخش خانه طباطبایی ها، حیاط خلوت آن است که در دو طرف قسمت شاه نشین قرار دارد. دیواره‌های حیات خلوت به نقاشی‌ها و آثار تاریخی کاشان مزین شده‌است. از حیاط خلوت برای برگزاری مراسمات کوچک‌تر استفاده می‌کردند.

بعد از آن به قسمت اندرونی خانه می‌رسید که مختص اعضای خانواده بوده‌است. این قسمت دارای پنج دری معمولی است و بین دو حیاط قرار گرفته‌است. در این خانه دو سرداب در بخش اندرونی و درونی وجود دارد که باعث تغییر دمای خانه می‌شود.

اقامت در آپارتمان مبله در کاشان

بخش آخر خانه به قسمت خدمه تعلق دارد، در ساخت این قسمت از خانه از معماری ساده ای استفاده شده‌است. همه کارهای عمارت مانند تدارک جشن و طبخ غذا در این مکان انجام می‌شد.

و در نهایت در انتهای این بخش باید یگوییم اگر تصمیم سفر به کاشان را دارید، مطالب زیر را از دست ندهید؛ چرا که شناخت بهتری از این شهر به شما می دهد و در سفر و حتی بعد از آن هم کمکتان می کنند:

اقامت در کاشان و خانه طباطبایی ها

برای بازدید از شهر و جاذبه‌های گردشگری کاشان، کافیست صفحه مکان‌های ناشناخته اصفهان را بخوانید. هنگام سفر به اصفهان می‌توانید، از سایر جاهای دیدنی مانند امام زاده سلطان، حمام سلطان امیر احمد، خانه عباسیان و خانه بروجردی‌ها دیدن کنید.

اگر برای سفر به کاشان با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا در ارتباط باشید، می‌توانید بهترین نوع اقامتگاه را با مناسب‌ترین قیمت داشته باشید.

خانه طباطبایی ها در کاشان

برای این که بتوانید یک اقامتگاه خوب، همراه با امکانات رفاهی انتخاب کنید، با ورود به سایت سپنجا و یا تماس با تیم پشتیبانی، می‌توانید از راهنمایی و خدمات این سامانه بهره‌مند شوید.

اجاره سوئیت در کاشان از طریق سایت سپنجا به ساده‌ترین شکل انجام می‌گیرد. تا جایی که می‌توانید، سعی کنید قبل از شروع سفر اقامتگاه خود را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی کاشان

کلام آخر

شهر کاشان از جذاب‌ترین خانه‌ها و جاذبه‌های تاریخی برخوردار است. قطعاً هر بار که به کاشان سفر کنید، چشم‌انداز زیبایی را از این شهر و معماری خانه طباطبایی ها می‌بینید. در بخش نظرات منتظر تجربیات و پیشنهادات شما درباره سفر به استان اصفهان و شهر کاشان هستیم. همچنین می‌توانید مشکلات و سوالات خود را درباره اجاره سوئیت در اصفهان با ما در میان بگذارید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا