جاهای دیدنی کاشان

معرفی جاهای دیدنی کاشان

کاشان شهری ۷۵۰۰ ساله است، بنابراین بدون‌شک جاهای دیدنی زیادی دارد. اگر امروز هم مثل همیشه همراه سپنجا باشید، جاهای دیدنی کاشان را خواهید شناخت. جاهایی که هر یک به  نوع خود منحصر به فرد و شگفت انگیز هستند. شهر زیبا و تاریخی کاشان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های اجتماعی بشر است. این شهر با گل‌های معطر و خانه‌های تاریخی‌اش مشهور گشته است.  همچنین این شهر، شهر مناظر طبیعی و آیین‌های سنتی و کهن است.

آنچه باستان‌شناسان می‌گویند نشان می‌دهد که این شهر باستانی در واقع یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. در این میان بافت سنتی و تاریخی این شهر همچنان حفظ شده و آثار قدمت در چهره آن هنوز به چشم می‌خورد.

یکی از جاذبه‌های محبوب کاشان گلابگیری است. به همین دلیل بیشترین بازدید از شهر کاشان در فصل گلاب گیری یعنی اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد انجام می‌شود. در این زمان افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف برای شرکت در این مراسم سنتی به کاشان می‌آیند. بنابراین می‌توان حدس زد که بهترین زمان برای بازدید از جاهای دیدنی کاشان چه زمانی است. در این مقاله به طور خلاصه به معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری کاشان یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران می‌پردازیم.

برای اجاره سوئیت در کاشان روی لینک کلیک کنید.

فهرست مطالب مخفی کردن

لیست بهترین جاهای دیدنی کاشان

تنوع بالای جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان، همان دلیلی است که این شهر را به یکی از پربازدیدترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. جاهای دیدنی این شهر به ترتیب شامل:

تپه‌های سیلک

تپه‌های سیلک کاشان را گاهی زیگورات می‌نامند. زیگورات نام عبادتگاه مردم ایران باستان بوده که معمولاً از گل و خشت ساخته می‌شده است. جالب است بدانید که این اثر تاریخی و باستانی در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی کشف شد و توسط مردم کاشان، شهر نفرین شده خطاب می‌شد.

تپه‌های سیلک یا ابریشم از دو تپه مختلف نزدیک به هم به تشکیل شده است. در هر یک از این دو تپه، یک گورستان باستانی وجود دارد. گورستان‌هایی که یکی از آنها ۳۵۰۰ سال و دیگری حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد. به همین دلیل اینجا را خاستگاه تمدن شهری ایران و یکی از برترین جاهای دیدنی کاشان است.

تپه های سیلک کاشان

خانه تاریخی بروجردی‌ها

قدمت خانه بروجردی‌ها به عصر قاجار باز می‌گردد. این خانه یکی از خانه‌های قدیمی و معروف کاشان است که زیبایی منحصر به فردی دارد. صاحب این خانه شخصی به نام حسن بروجردی بوده که گویا شغل آن، تجارت اجناس از شهر بروجرد بوده و به همین دلیل این خانه به خانه بروجردی‌ها معروف شده است. بادگیرهای هلالی و متقارن روی پشت بام و آلاچیق خانه، منظره خانه بروجردی را منحصر به فرد و مجلل کرده است. معماری بنا به گونه‌ای است که دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است. ایوان و راهرو دارد و آشپزخانه و حیاط تابستانی و زمستانی آن بسیار زیباست. بادگیرهای عقب وظیفه دارند هوای خنک را در تابستان به زیرزمین ببرند. بر روی دیوارهای ساختمان نقوش رنگ روغن و آبرنگ نقش بسته که بر زیبایی بنا افزوده است.

خانه تاریخی طباطبایی‌ها

به جرات می‌توان گفت که خانه طباطبایی‌ها یکی از برترین جاهای دیدنی کاشان است. قدمت این خانه تاریخی به عصر قاجار می‌رسد و دارای چهل اتاق و چهار حیاط است. همچنین سه بادگیر و دو قنات به همراه چهار زیرزمین در خانه وجود دارد. اتاق سلطنتی در واقع زیباترین قسمت خانه با پنجره‌های مشبک و رنگی است و روتختی‌ها و آینه‌های آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این خانه بسیار زیبا است به طوری که این خانه به عروس خانه‌های تاریخی کاشان معروف است.

خانه طباطبایی ها

خانه تاریخی عباسیان

این خانه مانند دیگر خانه‌های تاریخی کاشان متعلق به دوره قاجاریه است و جلوه‌هایی از معماری اصیل ایرانی-اسلامی را می‌توان در نقوش اصیل، نقش‌های گچی و تزئینات مختلف آن مشاهده کرد. این زیبایی به قدری چشم نواز است که به گفته کارشناسان، این مجموعه کاندیدای دریافت جایزه زیباترین ساختمان مسکونی ایرانی اسلامی شده است.

بازار سنتی کاشان

این بازار یکی از دیدنی‌های جذاب کاشان است و برای کسانی که از قدم زدن در بازارهای قدیمی لذت می‌برند، می‌تواند بهترین گزینه باشد. این یکی از برترین جاهای دیدنی کاشان است و اتفاقاً طرفداران زیادی نیز دارد. جالب است بدانید این بازار آثار تاریخی زیادی را در دل خود جای داده است. بازار به اصناف مختلف تقسیم شده است. یک قسمت مسگری و کفاشی و رنگرزی و قسمت دیگر زرگری و خیاطی و… است. گلاب و شیرینی‌های این بازار سنتی از بهترین سوغاتی‌های کاشان هستند و مسافران را به خود جذب می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید
روستا ویونا ؛ یاقوتی سرخ در دل کویر

حمام سلطان امیر احمد

قدمت این حمام به دوران سلجوقیان می‌رسد و علت نامگذاری آن، همجواری با امامزاده سلطان امیر احمد است. بنای فعلی حمام چیزی است که در دوره قاجار بازسازی شده است. حمام امیر احمد دو حمام دارد که یکی کوچک و دیگری بزرگ است. گچ‌های حمام دارای ۱۷ لایه ترمیم هستند. سقف گنبدی شکل حمام به دلیل زیبایی خیره کننده یکی از زیباترین سقف‌های گنبدی شکل کشورمان است. گنبد‌های رو بام این حمام، آراسته به شیشه‌هایی ‌از عدسی‌های محدب هستند که هم نور حمام را تامین می‌کنند و هم از ورود دید به داخل حمام جلوگیری می‌کنند. این حمام یکی از برترین جاهای دیدنی کاشان است.

حمام سلطان امیر احمد

مسجد و مدرسه آقا بزرگ

این مسجد و مدرسه در دوره قاجار ساخته شده است. ساخت این بنا حدود هشت سال به طول انجامید. گنبد مسجد آقابزرگ یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای آجری ایران است. سبک مسجد شباهت زیادی به مدارس چهارباغ و صدر اصفهان دارد.

مسجد خیره کننده آقا بزرگ در مرکز شهر واقع شده است و یک شاهکار معماری متقارن است. این مسجد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد قرن هجدهم مورد ستایش قرار می‌گیرد و مکانی است که ارزش بازدید را دارد. بازدید از مسجد آقا بزرگ نیازی لباس خاص یا هزینه ورودی ندارد. به سادگی در ساختمان قدم بزنید و حیاط شگفت انگیز آن را تحسین کنید.

شهر زیرزمینی نوش آباد ( مجموعه اویی)

یکی از جاذبه‌های گردشگری اسرارآمیز کاشان شهر زیرزمینی نوش آباد است که قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد. این مجموعه دارای سه طبقه است. طبقات از راهروها، اتاق‌ها، کانال‌های مختلف و قسمت‌های دیگر تشکیل شده است و توسط چاه‌های عمودی به هم متصل می‌شوند. این شهر زیرزمینی که یکی از برترین جاهای دیدنی کاشان است، تماماً توسط انسان‌ها ساخته شده و در دوران‌های مختلف برای اهداف نظامی و دفاعی استفاده می‌شده است. مساحت شهر حدود چهار کیلومتر و عمق آن در نقاط مختلف بین ۴ تا ۱۶ متر است. این شهر زیرزمینی در واقع یک تونل بسیار طولانی است که به عنوان بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی جهان شناخته می‌شود.

باغ ایرانی فین

یکی دیگر از برترین جاذبه‌های گردشگری کاشان که عاشق آن خواهید شد، باغ فین است که در آن می‌توانید هم از طبیعت و هم از آثار تاریخی لذت ببرید. سرسبزی این باغ در کنار معماری خاص عمارت آن، نقش مهمی جذابیت این جاذبه دارد. درختان بلند در تمام طول باغ شما را همراهی می‌کنند تا فراموش کنید که در یک منطقه بیابانی هستید. سرسبزی باغ فین زیباترین تضاد آب و هوایی ایران را به نمایش می‌گذارد.

جاهای دیدنی کاشان

موزه ملی کاشان

این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌هایی است که ساختمان آن برای موزه طراحی و ساخته شده است. موزه ملی کاشان با حدود ۴۰۰ قطعه اشیا قیمتی یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی کاشان است. قدمت آثار موجود در موزه مربوط به هزاره هفتم قبل از میلاد تا امروز است. مردم کاشان در جمع آوری این آثار کمک زیادی کردند. مساحت این موزه حدود ۷۰۰ متر مربع است و به سبک ایرانی ساخته شده است. سقف آن به شکل گنبد است و در چهار طرف زیر گنبد چهار نورگیر دیده می‌شود که نشان از معماری اصیل ایرانی دارد.

قمصر

قمصر منطقه‌ای خوش‌بو و رنگارنگ در شهر کاشان است. این مکان یکی از دیدنی‌های کاشان است که به گلاب معطرش معروف است. قمصر در میانه بهار تبدیل به سرزمین صورتی گل‌های محمدی و جذاب‌ترین شهر ایران با هوای خوش بهاری می‌شود. هر ساله هزاران نفر برای شرکت در مراسم هیجان انگیز گلاب گیری بهاری به کاشان و منطقه قمصر می‌آیند تا زیباترین جشنواره ایرانی و قطعا یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری کاشان را از نزدیک تجربه کنند.

روستای ابیانه

یکی از جاهای دیدنی کاشان در هر فصل روستای ابیانه است که در بین گردشگران داخلی و خارجی طرفداران زیادی دارد. این روستا دارای آب و هوای مساعد و معتدل است و معماری خاص روستایی آن در کنار طبیعت دلپذیر، آن را به یکی از توریستی‌ترین مناطق نه تنها ایران بلکه کاشان تبدیل کرده است.

کاروانسرای مرنجاب

مرنجاب جایی است که دوستداران کویر آن را به خوبی می‌شناسند. کاروانسرای مرنجاب درست در دل کویر مرنجاب قرار دارد. این کاروانسرای زیبا در مسیر جاده ابریشم واقع شده است و با وجود قدمت زیادی که دارد، هنوز هم پذیرای مسافران خسته کویر است. این کاروانسرا در عصر صفویه بنا شده است و یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری کاشان است.

شواهد موجود نشان می‌دهند که این کاروانسرا به دستور شاه عباس ساخته شده است. البته شکل کاروانسرا شبیه به قلعه و دژ است زیرا در ازبکستان به عنوان پایگاه دفاعی استفاده می‌شده است. مورخان می‎گویند که در آن زمان همیشه ۵۰۰ سرباز در داخل قلعه زندگی می‌کردند. مصالح بنا آجر و گچ است.

کاروانسرای مرنجاب

روستای نیاسر و آبشار آن

نیاسر که یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است، در گذشته روستایی باستانی بوده و در آثار قرن ششم و هفتم این روستا ذکر شده است. کاشان از آب و هوایی گرم خشک برخوردار است اما نیاسر به طرز معجزه آسایی، کوهستانی و خنک است، برای همین در گذشته مورد توجه پادشاهان ساسانی برای استراحت بوده است. در این منطقه خوش آب و هوا، یک چشمه بسیار پرآب و خنک قرار دارد که به چشمه اسکندریه معروف است. در واقع تمام تاریخ و قدمت و حیات این روستای باستانی مدیون وجود این چشمه پربرکت است. این چشمه در چند متری زیر آتشکده قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین چشمه‌های شناخته شده ایران است. آبشار نیاسر که یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های نیاسر است در واقع از این چشمه تاریخی سرچشمه می‌گیرد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین زمان گلاب گیری کاشان

در بدنه آبشار نیاسر، استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های زیبایی را می‌بینید که بر اثر حل شدن سنگ‌های آهکی در طول سالیان متمادی به وجود آمده‌اند و جلوه چشم نوازی به این آبشار بخشیده‌اند. این آبشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی کاشان است.

زیارت امامزاده هلال بن علی در آران و بیدگل

آران و بیدگل روستایی است که در ۱۵ کیلومتری کاشان واقع شده است و با تاکسی به راحتی می‌توان به آن رسید. در حالی که این شهر ممکن است چیز زیادی برای ارائه نداشته باشد، اما زیارت امامزاده هلال بن علی قطعا ارزش دیدن دارد! ورود به این زیارتگاه رایگان است.

جاهای دیدنی کاشان

آرامگاه سهراب سپهری

نام سهراب سپهری برای همه ایرانیان معروف است. سهراب سپهری شاعر، نویسنده و هنرمند معاصر ایرانی است. آرامگاه این شاعر محبوب در روستای مشهد اردهال قرار دارد. این شاعر پرآوازه در سال ۱۳۵۹ درگذشت.

مشهد اردهال (مشهد قالی)

در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان روستایی به نام مشهد اردهال وجود دارد. آرامگاه امامزاده سلطانعلی فرزند امام محمد باقر در این منطقه قرار دارد. هر ساله در اواخر شهریور و اوایل مهرماه، مردم محلی مراسم قالی‌شویی را در این مکان برگزار می‌کنند. در حالی که مراسم اسلامی بر اساس تقویم قمری برگزار می‌شود، مراسم قالیشویی تنها آیین دینی اسلام است که بر اساس تقویم شمسی برگزار می‌شود.

غار رئیس (غار زیرزمینی نیاسر، معبد میترایی نیاسر)

یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان ، معبد میترایی نیاسر است. این معبد که توسط مردم محلی، غار رئیس خطاب می‌شود، به شکل یک غار تراشیده شده است و قدمت آن می‌تواند به دوران اشکانیان بازگردد.

خانه تاریخی مرشدی

خانه تاریخی مرشدی یکی دیگر از خانه‌های سنتی ایرانی است که در دو طبقه ساخته شده است. امروزه از آن به عنوان یک هتل سنتی استفاده می‌شود. این هتل در خیابان دروازه اصفهان واقع شده است و قدمت ساخت آن به ۲۵۰ سال پیش برمی‌گردد.

آتشکده خرمدشت

آتشکده خرمدشت در یکی از روستاهای کاشان با همین نام واقع شده است. این جاذبه در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه های شهر کاشان شناخته شده است. آتشکده هایی که در سرتاسر ایران هستند، زیبایی های خاص خود را داشته و هر کدام از تاریخ و گذشته ایران، حرف هایی شنیدنی دارند.

آتشکده خرمدشت از دوران ساسانی به یادگار مانده و سازه آن از سنگ و کچ ساخته شده است. بنای ۴ طاقی خرمدشت شباهت زیادی به بنای چهار طاقی نیاسر دارد، با این تفاوت که آتشکده خرمدشت علاوه بر نداشتن سقف از مواد و مصالح متفاوتی ساخته شده و در گذر زمان، آسیب های زیادی دیده است.

شهر زیرزمینی نوش آباد

آیا تا به حال در مورد شهرهای زیرزمینی چیزی شنیده اید؟ قطعا یک بار هم که شده نام شهر زیرزمینی به گوشتان خورده است. در کل جهان تعدادی شهر زیرزمینی وجود دارند، که یکی از حیرت انگیزترین آنها، شهر زیر زمینی نوش آباد است که در شهر نوش آباد از شهرهای کاشان، قرار دارد. پیدایش این شهر زیرزمینی به سال ۱۳۸۵ برمیگردد و زمانی که یک مرد در منزل خود در حال حفر چاه بوده است، به یکباره به این اثر تاریخی دست پیدا میکند.

اما قدمت شهرزیرزمینی نوش آباد مهم است که به ۱۵۰۰ سال پیش برمیگردد و متعلق به دوران ساسانی است.

اگر میخواهید از این شگفتی دیدن کنید به کاشان و سپس شهر نوش آباد بروید.

حمام فین کاشان

کمتر کسی پیدا میشود که حمام فین کاشان را نشناسد. این جاذبه از معروف ترین و پرطرفدارترین جاذبه های شهر کاشان است. از این مکان تاریخی در فیلم های تاریخی استفاده شده است. قطعا خیلی از شما میدانید که حمام فین شاهد تاریخی یک قتل است، بله قتل امیرکبیر. اما فقط این موضوع آن را به یک جاذبه تبدیل نکرده است.

حمام فین که به حمام صفوی شهرت دارد در کنار حمام سلطنتی در باغ فین واقع شده اند. این جاذبه در سرسبزترین منطقه از کاشان و جنوب آن قرار گرفته است و در گذشته بخشی از روستای فین بوده که سالهاست به شهر کاشان اضافه شده است و دیگر اثری از روستای فین نیست.

سخن آخر

پس از شهرت شهرهایی مانند اصفهان و شیراز در جهان، برترین جاذبه‌های گردشگری کاشان از نظر تاریخی و معماری، مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگردی ایران شناخته شدند و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود می‌کشانند. اگر قصد سفر به کاشان را دارید، از فهرست بالا که شامل زیباترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان است، استفاده کنید تا سفری لذتبخش و پر از تجربه را برای خود رقم بزنید. از اینکه ما را تا انتهای مقاله همراهی کردید، صمیمانه ممنون هستیم.

درباره “معرفی جاهای دیدنی کاشان” بیشتر بخوانید:

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا