جاهای دیدنی کاشان

روستا ویونا ؛ یاقوتی سرخ در دل کویر

روستا ویونا یا روستای ابیانه یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین روستاهای ایران است که در ایرانگردی بسیار پرطرفدار است و روح سرخ نطنز نامیده می‌شود. این روستا بین تمام روستاهای تاریخی ایران سالانه گردشگران بیشتری از سراسر جهان دارد.

در گذشته که بسیاری از روستائیان خانه‌های خود را ترک کرده و به شهرها مهاجرت کردند، فکر نمی‌کردند روزی برسد که زادگاه‌شان به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شود. روستای ویونا یا ابیانه یکی از این مقاصد است. واحه‌ای در کویر استان اصفهان و نزدیک شهر نطنز که مانند یاقوتی سرخ در کویر می‌درخشد. برای آشنایی با دهکده سرخ ایران در سپنجا با ما همراه باشید.

برای اجاره سوئیت در کاشان روی لینک کلیک کنید.

چیزهایی که قرار است درباره روستای ویونا بدانید

  • چرا روستای ویونا؟
  • روستای ویونا یا ابیانه کجاست؟
  • چگونه به ابیانه برویم؟
  • محل اقامت در ابیانه
  • در ابیانه کجا غذا بخوریم؟
  • بهترین زمان برای بازدید از روستای ابیانه
  • تاریخچه روستای ابیانه
  • معماری بومی و خانه‌های سرخ در روستای ابیانه
  • جاذبه‌های گردشگری روستا ویونا
  • سوغات ابیانه
  • خوش گذرانی در روستای ویونا یا ابیانه

چرا روستای ابیانه؟

این روستا یکی از روستاهای منحصر به فرد و دیدنی ایران است که بافت تاریخی دارد. اهالی این روستا پوشش سنتی خود را حفظ کرده و هنوز هم آنها را می‌پوشند. به علاوه معماری روستا بی‌نظیر است و امکانات مورد نیاز گردشگران در آن فراوان است.

روستای ابیانه کجاست؟

در وسط جاده کاشان-نطنز مسیری انحرافی وجود دارد که به سمت ابیانه می‌رود. این جاده‌ای پر پیچ و خم است که چهره جذاب آن در بهار و پاییز شما را خیره می‌کند. در انتهای این جاده رنگ قرمز روستای ابیانه نمایان می‌شود و منظره زیبایی را در مقابل شما ایجاد می‌کند. شهری در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز، واقع در دامنه کوه کرکس. ارتفاع این روستا از سطح دریا به ۲۲۲۲ متر می‌رسد و به عنوان یکی از مرتفع‌ترین مناطق مسکونی ایران شناخته می‌شود.

روستای ابیانه کجاست

با رانندگی از کاشان به نطنز، پس از طی مسافتی کوتاه و گذر از چند روستا، روستا ویونا یکی از زیباترین روستاهای ایران در انتظار شماست تا به شما خوش آمد بگوید. این روستا در سراشیبی کوه کرکس واقع شده است. وجه تمایز این روستا از انواع آن، رنگ چشم نواز آن است. دلیل نمای قرمز رنگ‌ خانه‌های ویونا این است که نمای تمامی آنها با نوعی خاک صورتی رنگ که از معدن مجاور روستا تامین می‌شود ساخته شده‌اند.

چگونه به ویونا برویم؟

همانطور که قبلا ذکر شد ابیانه بین اصفهان و کاشان قرار دارد. اگر می‌خواهید از کاشان به ابیانه بروید، می‌توانید از جاده کاشان – نطنز استفاده کنید. پس از طی مسیر ۸۸ کیلومتری به ابیانه می‌رسید. از طرفی اگر می‌خواهید از اصفهان به ابیانه بروید باید یک مسیر ۱۸۳ کیلومتری را طی کنید. به طور کلی ابیانه تا بزرگراه اصلی حدود ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. وارد جاده فرعی که می‌شوید از روستاهای هنجن، یارند، کمجان، برزه و توره عبور می‌کنید.همچنین جاده منتهی به روستای ابیانه نسبتاً کوهستانی و پر پیچ و خم است و در برخی نقاط اطراف آن را درختان سر به فلک کشیده احاطه کرده است.

متاسفانه از اصفهان یا کاشان به ابیانه وسیله نقلیه عمومی وجود ندارد. بنابراین شما برای دسترسی به روستا ویونا دو گزینه دارید. ابتدا می‌توانید با یک ماشین با راننده به روستای ابیانه بروید. راه دوم این است که از اصفهان یا کاشان سوار اتوبوس شوید و سپس خود را به نطنز برسانید. برای رسیدن به ابیانه باید یک جاده ۴۰ کیلومتری را با تاکسی طی کنید. هزینه تاکسی بر اساس فصل متفاوت است.

همچنین از آنجایی که ابیانه در مسیر گردشگری ایران قرار دارد، گردشگران زیادی در مسیر اصفهان به کاشان یا بالعکس، چند ساعتی در آنجا توقف می‌کنند. قبل از ورود به ابیانه باید از یک عوارضی عبور کنید که برای دسترسی به روستا باید برای هر نفر حدود ۴ یا ۵ هزار تومان به عنوان ورودی پرداخت کنید.

چگونه به وینا برویم

محل اقامت در ابیانه

همانطور که گفته شد گردشگران زیادی در مسیر بین کاشان و اصفهان برای ساعاتی از روستای ابیانه دیدن می‌کنند. اما اگر به گردشگری روستایی علاقه دارید می‌توانید شب را در روستا ویونا سپری کنید. بر این اساس هتل‌های این منطقه شامل هتل ابیانه و هتل ویونا است. این هتل‌ها هر دو ۳ ستاره هستند. علاوه بر این، قیمت رزرو اتاق در این هتل‌ها از شبی ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.  همچنین می‌توانید از گذراندن شب در خانه‌های روستایی لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین زمان گلاب گیری کاشان

در ابیانه کجا غذا بخوریم؟

شما می‌توانید در طول اقامت خود در ابیانه در رستوران‌های مختلف آنجا از غذاهای لذیذ لذت ببرید. از جمله رستوران هتل ابیانه، رستوران هتل ویونا، رستوران ویونج، رستوران دومیلون.

غذای ابیانه

فرهنگ کویرنشینان بر غذای ابیانه تأثیر گذاشته است. غذاهای سالم، طبیعی، ساده و بسیار لذیذ با نام‌ها و ترکیبات جذب کننده. «گیپا» نام معروف‌ترین غذای ابیانه است که ماده اصلی آن گوشت گوسفندی است. غذای معروف دیگر روستای ابیانه «کاروانی» نام دارد که از کشک ساییده شده، نعناع و پیاز سرخ شده تشکیل شده است. جوبن، آردینه، حلیم، آش سیرابی، دلمه، قلیه، آش کشک، حلوای دوشاب، کاچی، اوماچ، اشکنه و… از دیگر غذاهای محبوب ابیانه هستند.

غذاهای محلی روستا ویونا

بهترین زمان برای بازدید از روستا ویونا

روستای ابیانه آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای دارد. گرم‌ترین ماه سال تیرماه و سردترین ماه ابیانه دی ماه است. به محض رسیدن بهار، دما به شدت افزایش می‌یابد. بارندگی در ابیانه مختص زمستان و اغلب به صورت برف است. اگرچه روستای ابیانه در تمام ماه‌ها برای سفر مناسب است، اما بهترین زمان برای سفر به ابیانه اوایل بهار و پاییز است.

تاریخچه روستای ابیانه

هیچ مدرکی برای تعیین زمان تشکیل ابیانه وجود ندارد. اما طبق برخی شواهد قدمت این روستا ۱۵۰۰ سال تخمین زده می‌شود و ابیانه یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های حاشیه دشت کویر ایران به شمار می‌رود. آثاری از دوره ساسانی، سلجوقی، صفوی و قاجار در ابیانه وجود دارد که نشان از قدمت این روستا دارد. آثار تاریخی و فرهنگی و ارزش معنوی آنها ابیانه را در فهرست آثار ملی ایران قرار داده است.

معماری بومی و خانه‌های سرخ در روستای ابیانه

اولین چیزی که با ورود به ابیانه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خانه‌های قرمز رنگ روستا است. سازه‌هایی از خشت قرمز با طاق‌های سفید و پنجره‌های چوبی که ظاهر سنتی خود را حفظ کرده‌اند. روستا ویونا به دلیل رنگ قرمز این خاک و ظاهر مایل به قرمز تمام روستا به روستای سرخ ایران معروف است. معماری روستای ابیانه با قرار گرفتن در دامنه کوه، نوعی سازه پلکانی است. جالب اینجاست که از دور می‌توان دهکده‌ای چند طبقه را دید. از برخی زوایا می‌توانید تا چهار طبقه را ببینید. این خانه‌‌ها از نظر ساختار به دوره‌های مختلف تاریخی تعلق دارند:

خانه‌های سلجوقی

این خانه‌ها حیاط ندارند اما ایوان‌هایی به ارتفاع ۵ متر دارند. حیاط مسقفی به نام «صفه» در خانه‌های سلجوقیان وجود دارد و اتاق‌ها در اطراف صفه در دو طبقه قرار دارند.

معماری روستا ویونا

خانه‌های صفوی

در خانه‌های صفوی ۴ صفه وجود دارد که تقارن در این خانه‌ها مشهود است و تزئینات داخلی کاملاً با دوره قبل متفاوت است.

یک نکته جالب در مورد خانه‌های ابیانه این است که روی درب بیشتر خانه‌های آن یک جفت شی آهنی به چشم می‌خورد. سمت راست (چکشی شکل) برای کوبیدن مردان و سمت چپ (حلقه‌ای شکل) برای در زدن زنان است. در نتیجه صاحب خانه می‌داند که پشت در زن است یا مرد!

جاذبه‌های گردشگری روستا ویونا

از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به قلعه‌های متعدد، زیارتگاه ها، مساجد، آتشکده‌ها، گورستان‌های قدیمی، جاذبه‌های طبیعی و … اشاره کرد. در اینجا به معرفی مهم ترین جاذبه‌های گردشگری روستای ابیانه می‌پردازیم.

مردم محلی

شاید باورتان نشود اما مردم محلی ابیانه از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آن محسوب می‌شوند. در روستای ابیانه با فرهنگی غنی روبرو خواهید شد که به خوبی حفظ شده است. نفوذ فرهنگی را در هر کوچه‌ای می‌توان دید که با شهرهای دیگر ایران متفاوت است. مردم روستای ابیانه پس از گذشت سال‌ها همچنان به آداب و رسوم و پوشش سنتی خود پایبند بوده و رنگ و لعاب منحصر به فردی به ابیانه بخشیده‌اند. در کوچه‌های این روستا زنانی را می‌بینید که روسری‌های سفید با گل‌های رنگارنگ بر سر دارند و به زبان محلی صحبت می‌کنند و مردانی با شلوارهای گشاد سنتی و کت‌های خاص. جالب اینجاست که می‌توانید این لباس‌های سنتی را اجاره کنید و عکس‌های زیبایی بگیرید.

یکی از نکات بسیار مهمی که در ابیانه یا روستا ویونا باید به آن توجه کنید نحوه برخورد شما با مردم محلی است. عکس گرفتن از این افراد جالب است اما باید بدانید که برخی این کار را نقض حریم خصوصی خود می‌دانند. بنابراین قبل از گرفتن عکس حتما اجازه بگیرید.

مردم محلی ابیانه

مسجد جامع ابیانه

مسجد جامع ابیانه یا مسجد میاده که قدمت آن به قرن یازدهم بازمی‌گردد، معروف‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد ابیانه است. این مسجد دارای دو شبستان است. شبستان قدیمی دارای کف چوبی و محراب چوبی قدیمی بود. این محراب با نقوش گل و گیاه و کتیبه‌هایی به خط کوفی تزئین شده است. در ورودی مسجد، نقوش گل و نقش‌های زیبا را می‌بینید. جالب اینجاست که این در یک بار دزدیده شده و به جای اصلی خود بازگردانده شده است.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی جاهای دیدنی کاشان

شبستان جدید مسجد تالاری بزرگ با ستون‌های کنده کاری شده است. سقف این تالار از چوب گردو است که با نقوش هندسی منظم قاب بندی شده است. کتیبه‌هایی از آیات قرآن را بر روی این سقف مشاهده می‌کنید.

آتشکده هارپاک

یکی دیگر از از آثار باستانی روستا ویونا، آتشکده زرتشتیان هارپارک است که در وسط شهر قرار دارد. ساختار آتشکده هارپاک چهار طاقی است. دارای ساختاری مستطیل شکل و گنبدی است که چهار ورودی طاقدار را می‌پوشاند. کف برای انجام مراسم مذهبی شامل سرسرایی با سه قسمت گنبدی و چند قسمت دیگر است.

قبرستان قدیمی روستای ابیانه

یکی دیگر از دیدنی‌های مهیج ابیانه قبرستان باستانی است که قبل از رسیدن به روستا می‌توانید از آن دیدن کنید. در بالای قبرهای حکاکی شده مشخصات متوفی در این گورستان می توانید سنگ‌های مثلثی شکل را مشاهده کنید.

قبرستان قدیمی ابیانه

قلعه ابیانه

ابیانه دارای سه قلعه است که مردم در گذشته برای محافظت از جان و مال خود در برابر شورشیان محلی از آنها استفاده می‌کردند. یکی از این قلعه‌ها، قلعه پال هامونا (تخت هامان) در جنوب غربی ابیانه است که قدمت آن به حدود ۲۰۰ سال پیش می‌رسد. یکی دیگر از قلعه هارده در شمال است که ضخامت دیوارهای آن تا یک متر و ارتفاع آن حدود ۴ تا ۵ متر است. و آخرین آن قلعه پاله نام دارد. از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستا ویونا می‌توان به آسیاب‌های باستانی، چشمه‌ها، خانقاه، آب انبارهای قدیمی، حمام‌های سنتی و کاروانسراها اشاره کرد.

سوغات ابیانه

لوازم دست ساز مانند گردنبند و دستبند و آویزهای تزئینی دیواری از مهم‌ترین سوغات ابیانه هستند. در کنار آنها در روستای ابیانه می‌توان گیوه، قالیچه و سایر صنایع دستی را یافت. همچنین لواشک، لبنیات، گردو، بادام، سیب و آلو از سوغات خوراکی محبوب ابیانه هستند.

در روستای ابیانه خوش بگذرانید

زیبایی‌های روستای ابیانه سوژه‌های نابی برای عکاسی به وجود آورده است. شایان ذکر است که منظره خانه‌های قرمز رنگ در دامنه کوه از تپه‌های اطراف دیدنی است. هنگام گشت و گذار در روستا، سوژه‌های خوبی در انتظار شما هستند. فقط یادتان باشد اگر می‌خواهید از مردم ابیانه عکس بگیرید، اجازه بگیرید و زیاد اصرار نکنید. اگر علاقه مند به عکاسی با لباس محلی هستید، می‌توانید آنها را اجاره کنید، بپوشید، در روستا بگردید و عکس‌های زیبایی بگیرید.

ضمناً طبیعت اطراف ابیانه زیباست. در نزدیکی این روستا می‌توانید به کوهنوردی بروید. همچنین می‌توانید در ابیانه دوچرخه کرایه کنید و به گشت و گذار در اطراف روستا بپردازید. مسیر دوچرخه‌سواری خاکی شما را به یک تور دوچرخه‌سواری خاطره‌انگیز در امتداد یک نهر زیبا می‌برد.

اگر هم دلتان خواست از روستاهای اطراف روستا ویونا دیدن کنید، می‌توانید روی تورها و گشت و گذارهایی که توسط مردم محلی برگزار می‌شود حساب کنید. آنها روستاهای اطراف را به شما نشان می‌دهند و دید بهتری از منطقه به شما می‌دهند.

توجه: تفریحاتی مانند دوچرخه سواری و گشت و گذار در فصول شلوغ در ابیانه امکان پذیر است.

طبیعت روستا ویونا

تسهیلات برای گردشگران در روستای ابیانه

ابیانه از نظر امکانات برای گردشگران مقصد مناسبی است. بر این اساس امکانات زیر در این روستا وجود دارد: سرویس بهداشتی، هتل، مسجد، نانوایی سنتی، بانک و خودپرداز، اجاره لباس سنتی، رستوران و قهوه خانه، مرکز بهداشت و…

سخن آخر…

ایران سرزمین شگفتی‌ها و تفاوت‌هاست. در نقاط مختلف ایران می‌توانید زیبایی‌های نفس گیر را پیدا کنید. روستاهای زیادی در سراسر ایران وجود دارد که می‌توانید ردپایی از تاریخ را رد آنها را پیدا کنید. یکی از این روستاها همانطور که دیدید، روستای ابیانه یا روستا ویونا است. در هر فصلی می‌توانید به ابیانه سفر کنید. واقعا پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد ایرانگردی دارید، حداقل یک روز از ابیانه دیدن کنید. وقتی در ابیانه هستید احساس می‌کنید که در گذشته با افراد باستانی زندگی می‌کنید. به همین دلیل است که همه گردشگران از بودن در ابیانه لذت می‌برند. قدم زدن در خیابان‌های ابیانه قدم زدن در تاریخ است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا