جاهای دیدنی ایران

معرفی بهترین شهرهای ایران برای زندگی

بهترین شهرهای ایران برای زندگی از نظر هر فردی متفاوت است. شهرها از نظر هزینه‌ها، امکانات، آب و هوا، موقعیت خوب شغلی و… رده بندی می‌شوند. هر فرد معیارهای خاص خود را نسبت به یک زندگی خوب و عالی دارد؛ بنابراین بهترین شهر برای زندگی شهری است که خواسته‌ها و نیازهای فرد را تامین کند و دقیقا همان چیزی باشد که او می‌خواهد.

شاید برای برخی از افراد آلودگی صوتی زیاد مهم نبوده و در مقابل آن، شغل و درآمد در اولویت باشد. به همین دلیل زندگی در شهرهای شلوغ را ترجیح می‌دهند. برخی از افراد هم به دنبال یک زندگی بی دغدغه و به دور از شلوغی‌های شهر هستند؛ به همین جهت ترجیح می‌دهند در روستاها، مناطق کم جمعیت و خلوت به زندگی خود ادامه دهند. در این مقاله از سپنجا قصد داریم تا شما را با بهترین شهرهای ایران جهت زندگی آشنا کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با بهترین شهرهای ایران برای زندگی

بهترین شهر ایران از دید یونسکو| تبریز

از نظر یونسکو بهترین و اولین شهر ایران برای زندگی «تبریز» است که از جمله شهرهای توسعه یافته به حساب می‌آید. شهر باستانی و قدیمی تبریز که در استان آذربایجان شرقی واقع شده، از لحاظ فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، ارتباطی، نظامی در بهترین شرایط است و قدمت آن به ۴ هزار سال می‌رسد.

بخاطر اینکه خیلی از صنایع و شرکت‌ها برای اولین بار در این شهر ساخته و بنا شده بود به همین دلیل به اولین‌ها معروف شده است. مثل اولین داروخانه، اولین شهرداری، اولین مخابرات، اولین شرکت کبریت سازی صنعتی و… که تمام این‌ها برای اولین بار در ایران، آن هم در این شهر ساخته شدند.

تبریز بخاطر وجود آب و هوای مناسب و پاکیزگی شهرش مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفته است. در سازمان ملل نیز به دلیل داشتن فرودگاه بین المللی، ساختمان‌های جدید و مدرن امروزی، راه آهن، مسجدهای بسیار زیبا و باشکوه، آثار قدیمی و تاریخی و همچنین جاذبه‌های فراوانی که دارد به عنوان بهترین شهر برای زندگی در نظر گرفته شده است. مردم تبریز با زبان و گویش‌های متفاوتی صحبت می‌کنند؛ اما اکثر آنها زبانشان آذری یا ترکی آذربایجان است.

تبریز

تبریز از آب و هوایی کوهستانی برخوردار بوده به همین جهت است که زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌ها بسیار خنک و معتدلی دارد و با این اوصاف می‌توان فهمید که اگر برای مسافرت بخواهید به این شهر سفر کنید بهتر است در فصل تابستان باشد. جاذبه‌های تاریخی تبریز به خاطر قدیمی بودن و قدمت ۴ هزار ساله‌اش بسیار زیاد است.

از جاذبه‌ها و زیبایی‌های این شهر می‌توان به مسجد جامع، کلیسای مریم مقدس، پارک باغلار باغی، خانه مشروطه، مسجد کبود، ارگ علیشاه، پارک ائل گلی، دره لیقوان، عینالی داغ، قلعه بابک، کندوان،  و… اشاره کرد. علاوه بر این‌ها مراکز خرید فوق‌العاده‌ای دارد، مثل بازار بزرگ سنتی تبریز که انواع کالاهای را می‌توانید از این بازار تهیه کنید.

سوئیت‌ها و هتل‌های لوکس در تبریز مکانی امن و راحت را برای گردشگران به وجود خواهد آورد؛ برخی از این هتل‌ها شامل هتل آزادی، هتل بین المللی، هتل شهریار، هتل کسری، هتل پتروشیمی و هتل صخره‌ای لاله کندوان خواهد بود. غذاهای محلی این شهر بسیار خوشمزه و خوش‌طعم است بنابراین حتما غذاهای آن را امتحان کنید. قالی و گلیم صنایع دستی مهم و شاهکار مردم تبریز است که این فرش‌ها از بهترین فرش‌های جهان محسوب می‌شوند.

بهترین شهر ایران از نظر کسب و کار |تهران

یکی از بهترین شهرهای ایران برای زندگی، «تهران» است که دومین شهری خواهد بود که برای زندگی مناسب و مورد پسند خیلی‌هاست. تهران، پایتخت ایران، هم‌اکنون یکی از اشتغال‌زاترین، پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر و همچنین مرکز صنعتی، سیاسی و اقتصادی کشور شناخته شده است و درخاورمیانه سومین شهر پرجمعیت است. موقعیت‌های شغلی بسیار و امکانات عالی باعث شده تا تهران از لحاظ کسب و کار بهترین شهر ایران باشد. پس از تهران اشتغال‌زاترین شهرهای ایران به ترتیب اراک و یزد خواهند بود.

تهران به دو بخش کوهپایه‌ای البرز و دشتی تقسیم می‌شود و اکثر مردم این شهر مسلمان با مذهب شیعه هستند و مذاهب دیگری مثل یهودی، سنی، زرتشتی، بهائی و مسیحی نیز وجود دارد. تهران با ۱۳ میلیون جمعیت، بیست و هفتمین شهر بزرگ دنیا است و در زمان‌های خیلی دور با مستقر شدن طاهریان در این منطقه نام آن را طاهران گذاشتند و بعد از سال‌ها به طهران تبدیل شد.

یکی از جاذبه‌های دیدنی تهران، مجموعه کاخ و موزه سعد آباد است. این کاخ مربوط به دوران قاجار و پهلوی بوده که در میان باغی بزرگ و سرسبز قرار گرفته است. باغ فردوس نزدیک به تجریش قرار گرفته و قدمت آن نیز به زمان قاجار برمی‌گردد. کاخ گلستان، موزه ایران باستان، دربند، خانه موزه مقدم، دریاچه چیتگر، بام تهران، پارک‌های باربیکیودار تهران، برج میلاد، باغ موزه نگارستان، مدرسه دارالفنون، خانه دکتر مصدق، موزه فرش، موزه موسیقی، موزه آبگینه، باغ پرندگان از دیگر جاذبه‌های تهران به شمار می‌روند.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به همدان | آنچه که نیاز است برای سفر به همدان بدانید!

بهترین شهرهای ایران برای زندگی

بهترین شهر از لحاظ آب و هوایی

کشور ما آب و هوایی چهار فصل دارد و برخی مناطق آن مثل یزد و کرمان کویری و خشک، مرطوب و شرجی مثل شمال و برخی دیگر هم کوهستانی خواهد بود. انتخاب شهر از لحاظ شرایط آب و هوایی بسیار دشوار است؛ زیرا هر شهر در فصل‌های متنوع سال جذابیت‌ها و زیبایی‌های خاص خودش را دارد. از نظر شرایط آب و هوایی در ایران، «همدان» یکی از بهترین شهرهای ایران برای زندگی به شمار می‌رود.

همدان در یک منطقه کوهستانی واقع شده به همین دلیل مردم این شهر زمستان سردی را تجربه می‌کنند. همدان به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران محسوب می‌شود و آن را پایتخت تاریخ و تمدن ایران می‌خوانند. همدان در دوران‌های حکومت ساسانیان، هخامنشیان، آل بویه و اشکانیان، پایتخت کشور بوده و بعد از همدان شهرهایی مثل قزوین و رشت آب و هوای بسیار مطلوبی دارند.

در شهر همدان، آثار قدیمی و تاریخی از گذشتگان به جای مانده است و امروزه گردشگران زیادی برای دیدن این آثار تاریخی به این شهر قدم می‌گذارند. آرامگاه باباطاهر، گنبد علویان مربوط به دوره سلجوقیان، شیر سنگی، آرامگاه ابو علی سینا، برج قربان، غار علیصدر، تپه هگمتانه، روستای ورکانه، آرامگاه استر و مردخای و… از جاذبه‌های دیدنی شهر همدان به شمار می‌روند.

بهترین شهرهای ایران برای زندگی

بهترین شهر ایران از نظر هزینه

بهترین شهرهای ایران برای زندگی شهرهایی هستند که هزینه‌های زندگی کم و قیمت‌ها نسبت به بقیه شهرها پایین‌تر باشند؛ هزینه‌هایی مثل پوشاک، خوراک، امکانات، حمل و نقل، مسکن و… که مهم‌ترین آن‌ها همان خورد و خوراک و مسکن خواهد بود. در برخی شهرها کرایه‌ خانه‌ها خیلی بالاست و هر کسی توانایی زندگی در آن شهرها را نخواهد داشت و یا آنقدر خورد و خوراک گران است که بعضی از افراد نمی‌توانند به راحتی هر چیزی را که می‌خواهند خریداری کنند. بنابراین برای زندگی راحت‌تر شهرهایی را برای زندگی انتخاب کنید که ارزان‌تر هستند.

از لحاظ مسکن ارزان‌ترین استان‌های ایران «یزد» و همچنین «کهگیلویه و بویراحمد» هستند. تقریبا حدود ۶۰ درصد از درآمد افرادی که در شهرهای گران زندگی می‌کنند، صرف هزینه مسکن خواهد شد و در مقابل در شهرهای ارزان این مقدار هزینه حدود ۲۰ درصد خواهد بود. با این تفاسیر برای خرید، رهن و یا اجاره خانه، دو شهر یزد و کهکیلویه بسیار مناسب هستند.

اگر کلی بخواهیم در نظر بگیریم، «قم» ارزان‌ترین شهر در ایران خواهد بود که کمترین نرخ تورم را نسبت به جاهای دیگر داشته است. جمعیت قم نسبت به سال‌های گذشته رشد چشم‌گیری داشته و این موضوع بیشتر بخاطر وجود حرم حضرت معصومه، نزدیک بودن به پایتخت کشور، موقعیت بین راهی، حوزه‌های علمیه در این شهر است.

بعد از قم، اراک یا همان استان مرکزی و مازندران جزء ارزان‌ترین شهرهای ایران هستند. قم از مذهبی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید و پس از آن شهرهای زاهدان، اردبیل و کرمان هستند. در مقابل شهرهای غیر مذهبی نیز شامل تهران، سنندج، شیراز و رشت خواهند بود. می‌دانیم که قم یک شهر مذهبی است؛ اما به جز این بعد معنوی جاذبه‌ها و چشم‌اندازهای زیبایی مثل دریاچه نمک را نیز دارد.

مطالعه مطالب مرتبط:

آشنایی با بهترین سوغات و صنایع دستی شهرهای ایران

بهترین شهر ایران برای زندگی از لحاظ منابع

«گچساران» یکی از شهرهای صنعتی در بخش جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد کشور ما قرار دارد که از لحاظ منابع بسیار غنی است و حدود ۲۰ درصد از منابع نفتی کشور را به خود اختصاص داده است. دومین میدان بزرگ نفت و گاز ایران مربوط به گچساران خواهد بود که به همین علت به سرزمین «آب و آتش» شناخته می‌شود و همچنین بخاطر مرتفع بودن این میدان نفتی به بام نفتی معروف است.

با زیباسازی ظاهر روستا، فراهم کردن تمام امکاناتی مثل اینترنت پر سرعت، گاز، برق، آب و همچنین ایجاد طرح‌های کشاورزی باعث افزایش جمعیت روستاهای اطراف گچساران شده است. از جاذبه‌های دیدنی گچساران می‌توان به پل ساسانی خیرآباد، روستای مارین، قلعه باباکلان، گنبد لیشتر، چهار طاقی خیرآباد، دژ سلیمان و… اشاره کرد. زبان و گویش مردم این شهر علاوه بر زبان فارسی، ترکی قشقایی و لری است.

آب و هوای گچساران معتدل و خشک است و بهترین زمان سفر به این شهر فصل بهار و تابستان خواهد بود که طبیعت بکر آن در این زمان نظیر ندارد. دشتک دیل که یکی از جنگل‌های دل‌انگیز و پر شده از بلوط است، فضای تفریحی خوبی را برای گردشگران به وجود آورده و در کنار این باغ‌ها آبشارهایی مثل آبشار رودبال وجود دارد که آرامش عجیبی را به مسافران هدیه می‌کند.

بهترین شهر از لحاظ امکانات چه شهری است؟

برای اینکه زندگی راحت و بدون دردسری داشته باشید بهتر است در شهری زندگی کنید که امکاناتی عالی در اختیارتان باشد؛ مثلا وجود مراکز درمانی و بیمارستان‌های عالی، دانشگاه‌های سطح بالا، مرکزهای تجاری و شرکت‌های بزرگ، حمل و نقل آسان توسط خودرو، اتوبوس، مترو و حتی هواپیما و… از جمله امکاناتی هستند که در اختیار شما قرار گرفته و به ترقی و پیشرفت شما نیز کمک خواهند کرد.

با این تفاسیر متوجه خواهید شد که بهترین شهر ایران از نظر امکانات «تهران» است. به دلیل وجود شرکت‌های بزرگ و وسیع، فعالیت زیاد کارخانه‌ها و همچنین تولیدات داخلی بسیار در این شهر، باعث کاهش بیکاری و افزایش درآمد مردم نسبت به دیگر شهرهای ایران شده است. متاسفانه با فعالیت همین کارخانه‌ها، رفت و آمدهای زیاد و شلوغی در سطح شهر همه و همه دست به دست هم داده که امروزه تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب شود.

مطالعه بیشتر:

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین هتل های خرمشهر

۱۰ عامل موثر درانتخاب مقصد سفر به شهرهای ایران

زیباترین شهرهای ایران

شاید هرکسی تعبیری متفاوت از زیبایی یک شهر داشته باشد. با جاذبه‌های دیدنی و آثار تاریخی ارزشمندی که هر شهر به خود اختصاص داده و زیبایی‌های منحصر به فرد آن‌ها نمی‌توان زیباترین شهر را نام برد؛ اما طبق نظرسنجی‌های بین المللی زیباترین شهرها، اصفهان، شیراز و پاسارگاد معرفی شده‌اند و پس از آن‌ها در رده‌های پایین‌تر کاشان، قشم، تهران و اهواز و حتی رامسر (عروس شهرهای ایران) به عنوان زیباترین شهرها شناخته شده‌اند.

زیباترین شهرهای ایران

شهرهای مدرنیته و مرتفع ایران

فریدون شهر، داران، صفاشهر، کوهرنگ، سمیرم از مرتفع‌ترین قسمت‌های کشورمان به حساب می‌آیند. از دیگر مناطق مرتفع در ایران می‌توان کرمان، یاسوج، اراک، شهرکرد و همدان را نام برد. مدرن‌ترین شهرهای ایران نیز تبریز، اصفهان و تهران در نظر گرفته شده و این شهرها بیشتر به علت رسیدگی و بازسازی‌ بخش‌های قدیمی نسبت به بقیه شهرها مدرنیته محسوب شده و چشم‌انداز خیلی خوبی دارند.

مطالعه بیشتر:

با زیباترین شهرهای ایران آشنا شوید

پربازدیدترین و شادترین شهرهای ایران

زنجان، بوشهر و گرگان از شهرهای شاد ایران هستند؛ اما طبق آمار به دست آمده میزان شادکامی مردم قم را بالاترین درجه و سمنان را پایین‌ترین درجه از شادی و شادکامی معرفی کرده‌اند. پربازدیدترین شهرها تهران و مشهد خواهند بود که تهران به علت پایتخت کشور و مشهد نیز بخاطر وجود صحن آقا امام رضا گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

گردشگری مشهد
گردشگری مشهد

رتبه بندی بهترین شهرهای ایران برای زندگی

عده‌ای دیگر بهترین شهرهای ایران برای زندگی را اینگونه رده بندی کرده‌اند که به ترتیب تبریز، تهران، اصفهان، مشهد، قم و ارومیه هستند. شهر باستانی اصفهان رتبه سوم را به خود اختصاص داده که به پایتخت فرهنگی ایران معروف است. مشهد به دلیل کم بودن آمار جرم و جنایت از شهرهای امن ایران به شمار می‌رود. شهر ارومیه در استان آذربایجان غربی که رتبه ششم از بهترین شهرهای ایران را دارد، بسیاری از جاذبه‌ها و شگفتی‌های خارق‌العاده‌ی کشور را سهم خود کرده است،

بزرگ‌ترین شهرهای ایران

تهران با وسعت ۷۳۰ کیلومتر مربع، مشهد ۳۵۱ کیلومتر مربع با ۳.۲ میلیون نفر جمعیت و اصفهان ۲۲۰ کیلومتر مربع با جمعیت ۲.۱ میلیون نفر از بزرگ‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌روند که پس از آن‌ها تبریز و اهواز از بزرگ‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شوند. از نظر تعداد نفرات و جمعیت، شهر تهران رکورددار و در حال حاضر گران‌ترین شهر نیز کلان شهر تهران خواهد بود.

در پایان

در مجله سپنجا باهم به بررسی بهترین شهرهای ایران برای زندگی پرداختیم و متوجه شدیم هر شهری زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد و با توجه به ویژگی‌های خوب و بدی که هر کدام دارند نمی‌توان به طور صد در صد گفت چه شهری برای زندگی خوب است و این دقیقا به خواسته‌های افراد برمی‌گردد که دوست دارند در چه محیطی زندگی کنند و یا با چه مکانی سازگاری بیشتری خواهند داشت. امیدواریم با توضیحاتی که دادیم بتوانید شهر دلخواه خود را برای زندگی انتخاب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا