جاهای دیدنی ایران

با زیباترین شهرهای ایران آشنا شوید

اکثر کردشگران خارجی و داخلی ایران این سوال را دارند: بهترین و زیباترین شهرهای ایران برای بازدید کدامند؟ بدون شک باید گفت که همه شهرهای ایران می‌توانند برای گردشگران جذاب باشند اما در این مقاله از سپنجا قصد داریم هیجان انگیزترین شهرهای ایران را از نگاه گردشگرانی که قبلاً به آنها سفر کرده‌اند، به شما معرفی کنیم.

فهرست زیباترین شهرهای ایران

ایران یکی از با فرهنگ‌ترین و متمدن‌ترین کشورهای جهان است. قرنهاست که از منظر تاریخی مورد توجه بوده است. به علاوه همه می‌دانند که ایران از قدیم الایام یک قدرت بزرگ در جهان بوده و امروزه کشوری در حال توسعه است. در سال‌های اخیر مسافران زیادی به ایران سفر کرده و اکثریت آن‌ها معتقدند ایران کشوری فوق‌العاده زیباست و از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این کشور شگفت‌زده شده‌اند. با ما همراه باشید تا شهرهای زیبا و توریستی ایران را بشناسید.

هر کدام از شهرهای ایران زیبایی خاص خود را دارند و به سختی می‌توان گفت کدام شهر زیباتر است! برای همین در این مقاله از سپنجا تعدادی از زیباترین شهرهای کشور عزیزمان ایران را به شما معرفی می‌کنیم که هر کدام به عنوان بهترین، معروف‌ترین، پرآب‌ترین، سرسبزترین و… شناخته می‌شوند. اینها به ترتیب شامل:

شهر اصفهان

اصفهان با نام مستعار «نصف جهان»، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین شهرهای گردشگری ایران است. این شهر بزرگ سالانه بازدیدکنندگان خارجی زیادی را به سمت کشورمان می‌کشاند و آنها را با دیدنی‌های کم‌نظیرش شگفت زده می‌کند! این ششمین استان بزرگ کشور و یکی از زیباترین نقاط گردشگری کشور است. این شهر در ۴۲۰ کیلومتری پایتخت قرار دارد و با ۱.۶ میلیون نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: معرفی غذاهای سنتی اصفهان

بناهای تاریخی زیادی در این کشور وجود دارد که بازدید از آنها برای مردم جالب است. از جذاب‌ترین نقاط اصفهان می‌توان به کاخ‌های دوران صفویه، پل‌ها و کلیساهای بی‌نظیری که از قرن‌ها پیش بر جای مانده است اشاره کرد. همچنین شیخ لطف‌الله، سی و سه پل، میدان نقش جهان، بازار اصفهان و آتشکده اصفهان که همه از این نظر شهرت دارند.

برای اجاره سوئیت در اصفهان روی لینک کلیک کنید.

زیباترین شهرهای ایران

شهر شیراز

شیراز که شهر عشق و ادب و باغ‌های ایرانی است، یکی دیگر از زیباترین شهرهای ایران است. شیراز در استان فارس است و با فرهنگ و هنر و شعر گره خورده است. این شهر محل تولد بسیاری از شاعران، فیلسوفان است. امروز آرامگاه آنها هنوز آنجاست. از مهم‌ترین نقاط شهر می‌توان به آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی، مسجد نصیرالملک، مسجد وکیل، شاه چراغ، باغ عفیف‌آباد، باغ جهان‌نما، مسجد قوام نارنجستان و… اشاره کرد. با توجه به وجود جاذبه‌های دیدنی در شیراز، این شهر به یکی از پربازدیدترین شهرهای کشور تبدیل شده است.

پاسارگاد و پرسپولیس

مانوئل باندیرا، شاعر برزیلی، از آن به عنوان یک مدینه فاضله یاد می‌کند، و اگرچه پاسارگاد با روزهای گذشته خود فاصله زیادی دارد، اما تا زمانی که از زادگاه امپراتوری باستانی آن بازدید نکرده باشید، ایران را ندیده‌اید. در ردپای پادشاهان بزرگ امپراتوری ایران قدم بزنید و از مقبره‌های عظیم و نقش برجسته‌های حک شده در تخت جمشید در صخره شگفت زده شوید. راهنمای محلی در این مکان‌ها ضروری است، زیرا آنها شما را در تاریخ خرابه‌ها راهنمایی می‌کنند و بینش ارزشمندی را با احساس غرور و اشتیاق عمیق ارائه می‌دهند.

پاسارگاد

شهر یزد

یزد بدون‌شک یکی دیگر از از زیباترین شهرهای ایران است. مردم مهربان، فرهنگ کهن و غذاهای لذیذ از جمله خصوصیات این شهر تاریخی است. این شهر که بیشتر به خاطر بادگیرانش معروف است، در بیابان شکوفا شد و بهترین مکان برای تجربه همزیستی زرتشتی باستان و اسلام امروزی است. این یک شهر متفاوت برای بازدید است. اگرچه گرم و خشک است، اما مردم آن اصیل و مهربان هستند و شما را شگفت‌انگیز می‌کنند.

اگر علاقه‌مند به شناخت مردم و فرهنگ اصیل ایرانی هستید، باید یزد را برای بازدید انتخاب کنید زیرا می‌توانید بناهای تاریخی مختلف، صنایع دستی متنوع و مردم کویر دوست را ببینید. این شهر در فاصله ۲۷۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد و دارای آب و هوای گرم و خشک است و به خاطر معماری‌های زیبا و بسیارش شناخته شده است. از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی آن می‌توان به باغ دولت آباد، مسجد جامع، خانه لاریس، زندان اسکندر و مجموعه امیر چخماخ اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: فهرستی از بهترین مکان های تاریخی یزد

شهر کاشان

کاشان که به خاطر خانه‌های تاریخی قرن هجدهم خود مانند خانه عامری یا بروجردی‌ها شناخته می‌شود، یکی از زیباترین شهرهای ایران است. حمام سلطان امیر احمد، مسجد آقا بزرگ و کاروانسرای خان امیرالدوله این شهر بسیار فتوژنیک هستند. به عنوان یک توقف عالی بین تهران و اصفهان، ممکن است بخواهید سفر خود را به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که شب را در کاشان بمانید. اگر چنین تصمیمی گرفتید در یکی از خانه‌های تاریخی زیبای آن  اقامت کنید که امروز به بوتیک هتل‌های مجلل تبدیل شده‌اند.

شهر تهران

ترافیک، مه، دود یا سردرگمی در اتوبان‌های تهران شما را ناامید نکند زیرا تهران سزاوار وقت شماست. ایرانیان از سراسر کشور برای لذت بردن از شب‌های تهران به اینجا راه پیدا می‌کنند. در این شهر بزرگ کاخ‌ها و موزه‌های زیادی برای برآورده کردن نیازهای تاریخی شما وجود دارد. وقتی به اندازه کافی از هرج و مرج شهری خسته شدید، برای فرار سریع به دل یک طبیعت دلپذیر، به محله‌های دربند در شمال یا توچال بروید.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به شمال در زمستان

مطمئنا تهران به عنوان پایتخت و معروف‌ترین شهر ایران گزینه خوبی برای گشت و گذار است. علاوه بر این، شهرها و مناطقی که در نزدیکی تهران قرار دارند می‌توانند برای بازدید جالب باشند و از جمله آنها می‌توان به پیست‌های اسکی، کوه‌های البرز، شهر ری و رودخان‌های نزدیک به شهر اشاره کرد.

این شهر که یکی از زیباترین شهرهای ایران است حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت دارد و ۴۰ درصد اقتصاد ایران توسط آن تامین می‌شود. تهران بزرگ امکانات خوبی برای بازدید کنندگان خارجی و داخلی خود دارد. موزه‌ها و پارک‌های مختلفی مانند پارک جمشیدیه، پارک لاله، پارک ملت و … در این شهر وجود دارد که از جاذبه‌های مورد علاقه برای بازدید هستند. از مهم‌ترین جاهای دینی شهر می‌توان به برج میلاد، برج آزادی، باغ وحش تهران، کاخ گلستان، کاخ سعد آباد و بازار تاریخی شهر اشاره کرد.

شهر تهران

جزیره قشم

یکی از بزرگ‌ترین جزایر خلیج فارس، قشم یک منطقه آزاد تجاری است و گردشگران خارجی برای ورود به خاک آن نیازی به ویزا ندارد. همچنین برخی از حماسی‌ترین شگفتی‌های طبیعی مانند دره ستاره‌ها، غار نمکدان و جنگل حرا( محل محبوب پرندگان مهاجر) را در خود جای داده است. این جزیره همچنین به دلیل داشتن شهرهایی جذاب مانند لافت و میراث فرهنگی مانند هنر لنج سازی، فرهنگ منحصر به فرد محلی و سبک لباس پوشیدن ساکنانش نیز قابل توجه است.

قشم بخشی از شهرستان هرمزگان و یکی از زیباترین شهرهای ایران است. بزرگ‌ترین جزیره ایران و تنگه هرمز است. قدمت این جزیره به دوره ساسانیان می‌رسد و در جنوب بندرعباس قرار دارد. مردم این جزیره فارسی را با لهجه بندری صحبت می‌کنند. ساحل وسیع پر از شن و سنگ است. ساحل، جنگل‌ها و غارها و همچنین مراکز خریدی در اطراف شهر وجود دارد که شما را خوشحال می‌کند.

زیباترین شهرهای ایران

شهر اهواز

اهواز به دلیل عبور و مرور فراوان از رودخانه کارون که از میان آن می‌گذرد، لقب شهر پل‌ها را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که در زمان جنگ ایران و عراق نزدیک خط مقدم قرار داشت، در آن زمان آسیب‌های زیادی دید، اما امروز یکی از زیباترین شهرهای کشور است. شهرهای نزدیک به آن مثل خرمشهر، شوش، شوشتر و دزفول نیز به دلیل طبیعت خیره کننده ارزش توقف دارند. از آنجایی که متاسفانه اهواز اغلب گرفتار شرایط آب و هوایی سخت است، بهترین زمان برای سفر معمولاً آغاز فصل بهار است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اهواز | ۰ تا ۱۰۰ نکات مهم قبل از سفر باید بدانید!

شهر ساری

ساری از جمله شهرهایی است که گردشگران خارجی کمتر آن را می شناسند، اما در واقع یکی از زیباترین شهرهای ایران است. این شهر مهم‌ترین شهر مازندران است. بین رشته کوه‌های البرز و دریای مازندران واقع شده است. از نظر طبیعت، این یک منبع غنی است و تنوع زندگی گیاهان در آنجا شگفت انگیز است و از این رو مکانی عالی برای بازدید مردم است. یکی از مکان‌های مهم آنجا ساحل دریای مازندران است. همچنین جنگل‌های طبیعی و میدان ساعت. توصیه می‌شود از باغ‌های پرتقال و بازارهای محلی آن دیدن کنید زیرا بسیار هیجان انگیز است.

شهر ساری

شهر تبریز

تبریز مشهورترین شهر آذربایجان شرقی است که به شهر مهر و محبت شهرت دارد. این یکی از اهداف اصلی گردشگران است و هر ساله افراد زیادی برای بازدید به آن سر می‌زنند. از مهم‌ترین نقاط شهر می‌توان به مسجد آبی، موزه قرآن و کتابت، آبشار آسیاب خرابه، بازار بزرگ، خانه سفال، ارگ تبریز، کلیسای انگلیکان اشاره کرد. تبریز زادگاه بسیاری از شاعران ایرانی است که از جمله آنها می‌توان به صائب تبریزی و شمس اشاره کرد.

کندوان

یکی دیگر از زیباترین شهرهای ایران ، کندوان است. در واقع کندوان روستایی در آذربایجان شرقی است و شهر چندان بزرگی نیست. این روستا بیشتر به دلیل منحصر به فرد بودن معماری و جذاب بودنش در لیست شهرهای زیبای ایران قرار گرفته است. مهم‌ترین ویژگی این شهر کوچک، سبک خانه‌های آن است. آنها مانند کندوهای عسل هستند. این خانه‌ها بسیار قدیمی هستند و برخی از آنها بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارند اما هنوز مردم در آنجا زندگی می‌کنند. در این روستا می‌توانید ترکیبی از زندگی مدرن و قدیمی را در کنار هم بیابید که تجربه بسیار خوبی است.

کرمان

کرمان بزرگ‌ترین استان ایران به حساب می‌آید  و در نواحی کویری کشور قرار دارد. از آنجایی که این شهر به کویر نزدیک است، تمام تفریحات کویری در آنجا مهیا است. هسته اصلی این استان از آجر و گل است که بسیار کمیاب است. از جذاب‌ترین جاذبه‌های آن می‌توان به ارگ ​​بم، حمام گنجعلی خان، معبد شاه نعمت الله ولی و باغ شازده ماهان اشاره کرد. بهترین زمان برای سفر به کرمان بستگی به شرایط مورد نظر شما دارد اما اغلب در بهار و زمستان خوب است.

شهر کرمان

قم

بی‌شک قم یکی دیگر از زیباترین شهرهای ایران است.  این شهر محل اصلی شیعیان است. آرامگاه حضرت معصومه(س) در آنجا قرار دارد. تقریباً در هر زمان از سال می‌توانید از این شهر دیدن کنید و از دیدن جاذبه‌های بی‌نظیرش  لذت ببرید. علاوه بر مزیت‌های مذهبی، می‌توانید از مکان‌های طبیعی قم مانند دریاچه نمک، رودخانه قم و غیره لذت ببرید.

مشهد

این شهر بزرگ مذهبی ایران و به طور کلی مهم‌ترین پایگاه مذهبی کشور است و علت آن هم وجود حرم پاک امام هشتم شیعیان است. در سال افرادی از مناطق مختلف جهان برای بازدید و زیارت این حرم، به شهر مشهد می‌آیند. مشهد شهر بزرگی است و علاوه بر بارگاه امام هشتم شیعیان، جاهای دیدنی زیادی در اطراف خود دارد. به طور کلی، این شهر به ۱۲ منطقه تقسیم شده است و هر یک به تنهایی شگفت انگیز هستند. از زیبایی‌های شهر می‌توان به معبد نادرشاه، بازار اصلی شهر، حمام مهدی قلی بیک و موزه مردم شناسی مشهد اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمایی کامل و جامع برای سفر به قشم

زنجان

زنجان مرکز استان زنجان و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمال غرب ایران است. این شهر یکی از زیباترین شهرهای ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی مانند گنبد سلطانیه و کوه رنگارنگ است. چاقو و کفش، فرش، ملیله کاری، مسگری و قلم زنی از مهم‌ترین صنایع دستی این شهر هستند.

کیش مروارید خلیج فارس

جزیره کوچک و البته بسیار زیبای کیش مانند مرواریدی در خلیج فارس می‌درخشد و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. جزیره کیش با وسعت ۹۰ کیلومتر مربع، مدرن‌ترین جزیره ایرانی در خلیج فارس است و علاقه‌مندان به تفریحات هیجان انگیز و متفاوت معمولا جزیره کیش را برای خلق تجربه‌ای به یاد ماندنی برای خود انتخاب می‌کنند.

رامسر، عروس شهر های ایران

در لیست زیباترین شهرهای ایران محال ممکن است که شهرهای شمالی کشور، وجود نداشته باشند. از آنجایی که حجم زیادی از گردشگران داخلی و خارجی به سمت شهرهای شمالی سفر میکنند، قطعا نام تمامی این شهرها برای شما آشنا هستند. اما کمی میخواهیم در مورد رامسر با شما صحبت کنیم تا ارزش های آن را بیشتر قدر بدانیم. رامسر را که در قدیم به آن سخت سر میگفتند از شهرهای استان مازندران است که در غرب مازندران واقع شده است. هر گونه جاذبه طبیعی که به ذهن شما خطور میکند در شهر رامسر وجود دارد و شما با سفر به رامسر شاهد زیبایی های بسیاری خواهید بود.

اگر میخواهید در سفرهای تان به مناطق شمالی بیشتر از جنگل و دریا دیدن کنید، رامسر مناسب ترین انتخاب است، چرا که نزدیکی زیادی به دریا و جنگل دارد. آب و هوای رامسر در زمستان معتدل است اما در تابستان گرم و مرطوب است اما بنابر تجربه و شرایط آب و هوایی سفر به رامسر در همه فصل ها، امکان پذیر است.

سوادکوه، شهرسرسبز و زیبای مازندران

سوادکوه از شهرهای شرقی استان مازندران است؛ مازندران از جمله استان های پر گردشگر ایران است که هر کدام از شهرهای آن بخشی از این سهم را به خود اختصاص داده اند. از جاده چالوس میتوانید به شهر سوادکوه برسید اما پیشنهاد میکنیم یک بار هم که شده جاده فیروزکوه را امتحان کنید تا زیبایی های متفاوتی را از جاده های شمالی ببینید.

شهر سواد به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات در فصل زمستان برای سفر مناسب نیست اما در سه فصل دیگر سال میتوانید سوادکوه را به قصد دیدن جاذبه های آن، مقصد سفرتان قرار دهید.

از زیبایی های سوادکوه و جاذبه های آن میتوان به پل ورسک، محله قدیمی آلاشت، دریاچه شورمست، کلیسای سرخ آباد، آبشار ورسک، منطقه جنگلی اوریم و… اشاره کرد.

فومن، شهری با مناطق طبیعی چشم‌نواز

گیلان از استان های شمالی کشور است که جاذبه های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. هر کدام جاذبه های طبیعی شهرهای استان گیلان خاص و منحصر به فرد هستند اما رشت در بین تمامی شهرهای استان گیلان توانسته است به محبوبیت بیشتری دست پیدا کند، غافل از اینکه شهری مثل فومن را اگر هر گردشگری به خوبی بشناسد، قطعا به دفعات زیادی به آنجا سفر میکند و لحظات خاطره انگیزی را تجربه میکند.

البته که فومن در بین شهرهای توریستی استان گیلان رتبه سوم را دارند، اما توصیه ما این است که در کنار سفر به شهرهای رشت و لاهیجان که رتبه یک و دو را دارند، از فومن و زیبایی های چشم نواز آن نیز دیدن کنید.

فومن نزدیکی و فاصله بسیار کمی تا دریا دارد و علاوه بر بازدید از مناطق طبیعی و گردشگری میتوانید با ۴۰ دقیقه رانندگی خود را به سواحل دریای خزر برسانید و از دیدن مناظر دریای خزر لذت ببرید.

از جمله جاهای دیدنی فومن میتوان به ماسوله، قلعه رودخان، آبشار لارچشمه، ییلاق زودل و… اشاره کرد. که در کنار همه ی اینها مناظر طبیعی و جنگل ها شما را با شگفتی های زیادی روبرو می کنند.

خرم‌آباد

خرم آباد یکی از شهرهای باستانی ایران و مرکز استان لرستان است. این منطقه دارای برخی از قدیمی‌ترین اکتشافات در جهان است. این شهر پس از ویرانی‌ها و هجوم‌ها شکوفا شده است و امروز چیزهای زیادی برای ارائه دارد. مردم این شهر سخت کوش هستند و به میراث خود افتخار می‌کنند. سفر به غرب ایران برای آشنایی با خاستگاه لرها بدون بازدید از این شهر کامل نمی‌شود. این شهر که یکی از زیباترین شهرهای ایران است، اماکن تاریخی شگفت انگیزی مانند قلعه فلک الافلاک و مناره‌های آجری را در داخل و خارج خود جای داده است و ده‌ها جاذبه ‌گردشگری دیگر آن، سالانه تعداد زیادی گردشگر ایرانی و غیر ایرانی را به سمت آن می‌کشانند.

شهر خرم آباد

سخن آخر…

همانطور که مشاهده کردید، ایران پر از شهرهای زیباست. شهرهایی که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و به دلیل طبیعت و جاذبه‌های منحصربه فرد، توجه گردشگران ایرانی و غیر ایرانی زیادی را به خود جلب کرده‌اند. اگر شما هم به دنبال شهرهای زیبای ایران برای تجربه یک سفر متفاوت هستید، از فهرست بالا کمک بگیرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 14 میانگین: 3.9]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا