دیدنی های گلستان

کاروانسرای رباط سفید، بنای قدیمی باقی مانده از صفویان

از مکان های تاریخی و خاص استان گلستان که به سرعلی آباد شهرت دارد، کاروانسرای رباط سفید است. این بنای تاریخی آنچنان هم از شهر گرگان فاصله ندارد. برای رسیدن به این بنا باید تنها ۴۹ کیلومتر مسافت را طی کنید. امروز اگر تا انتهای مقاله سپنجا و سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراه ما باشید با این مکان تاریخی بیشتر آشنا خواهید شد.

گردشگرانی که برای بازدید از کاروانسرای رباط سفید از گرگان عبور می کنند می توانند پس از آن سفری هم به منطقه گردشگری توسکستان داشته باشند، زیرا از جهت شرق با روستای چهار باغ و شهرستان شاهرود تنها ۵۵ کیلومتر فاصله دارد.

سپنجا برای اقامت شما در سفر به استان گلستان اقامتگاه های مجهزی را به شما پیشنهاد می کند؛ بنابراین می توانید در سفر به استان زیبای گلستان و بازدید از جاهای دیدنی گرگان ابتدا محل اقامت خود را مشخص کنید و سپس به گشت و گذار در این شهر بپردازید.

معرفی کاروانسرای رباط سفید

همان‌طور که گفتیم این کاروانسرا در نزدیکی شهر گرگان و مسیر جنگل توسکستان واقع شده است. این مسیر باستانی که قبل از روستای چهارباغ قرار دارد. به عنوان مهمترین و اصلی ترین شاهراه آن زمان به جاده خراسان به شاهرود بوده است.

قدیمی ترین کاروانسرای باقی مانده از دوران صفویان دارای بنایی با اندازه طول ۲۳ متر و عرص ۲۰ متری می باشد. در محیط داخلی کاروانسرای رباط سفید اغلب بناها به شکل قرینه ساخته شده اند. نکته جالب توجه اینجا است که تنها عرض ورودی دروازه کاروانسرا ۹۰.۲ متر می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
جاهای دیدنی زیارت را چقدر می شناسید؟ معرفی کامل + تصویر

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین جاها‌ی گرگان

معماری و جذابیت های قدیمی ترین کاروانسرای شمال ایران

از ویژگی های مهم و جذاب این کاروانسرا می توان به چشمه آبی که در همه فصول سال در حال جوشش است و حتی در گرمترین روز های سال هم دارای آبی سرد و خوش گوار است. معماران زمان ساخت کاروانسرای رباط سفید، برای فضاهای اصلی داخلی سه اتاق بزرگ در مقابل درب ورودی در نظر گرفته اند.

برای ورود افراد هم در قسمت ورودی یک ایوان سرپوشیده مشابه ایوان انوشیروان آهوان ساخته اند. در دالان بخش ورودی کاروانسرا چهار اتاق بزرگ که تقریباً دو برابر اتاق های قسمت انتهایی کاروانسرا می باشد همراه با طاقچه و بخاری دیوار ساخته شده است.

این مکان پناهگاهی مناسب برای افرادی بوده است که در فصل زمستان به این مناطق سفر می کردند.

لوکیشن کاروانسرای رباط سفید

کاروانسرای رباط سفید در گرگان

مناسب ترین مکان اقامت در گرگان کجاست؟

اقامت در گرگان با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا بسیار کار ساده ای است. شما با برقراری ارتباط با سایت سپنجا مکان اقامت مورد نظر خود را تعیین می کنید و اقدام به رزرو سوئیت در گرگان می کنید و در اسرع وقت به آن جا می رسید.

سعی کنید اقامتگاه خود را قبل از اینکه سفر را آغاز نمایید انتخاب کنید. در این حالت دیگر مشکلات و چالش های اقامتی در سفرگریبان گیر شما نخواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله از سپنجا تلاش کردیم تا به معرفی کاروانسرای رباط سفید در گرگان بپردازیم. اگر شما هم به گیلان سفر کرده و از این جاذبه دیدنی‌اش بازدید کرده‌اید، لطفا تجربیات سفر خود را در بخش نظرات مطرح کنید. شاید اطلاعات جدیدتری را به ما و کاربران اضافه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به بندر ترکمن

منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

مطالب بیشتر درباره شهر گرگان را در لینک‌های زیر مطالعه کنید:

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا