جاهای دیدنی تهران

کاخ سعدآباد ، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ معاصر ایران

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به مکان‌های تاریخی علاقه بسیار زیادی دارید، در سفر به تهران دیدن مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ سعدآباد را از دست ندهید. این کاخ، بسیاری از پادشاهان ایران دوره قاجاری و پهلوی را به خود دیده است؛ بنابراین بازدید از این کاخ موزه ارزشمند، می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را در زمینه تاریخ معاصر ایران در اختیار شما قرار دهد.

کاخ‌های سعدآباد با درختان سرسبز خود یک مجموعه دیدنی را به وجود آورده است. اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات کاملی در رابطه با این مجموعه فرهنگی و تاریخی کسب کنید، خواندن این مقاله از سپنجا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

کاخ سعدآباد مجموعه‌ای بی‌نظیر از کاخ‌های سلطنتی

سرزمین ایران با تاریخ چند هزار ساله خود، دارای مکان‌های شگفت‌انگیز و تاریخی بسیاری است. به طوری که هر کدام از این جاذبه‌های قدیمی، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ کشورمان را در دل خودش پنهان دارد. اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه بسیاری به آثار باستانی و مکان‌های تاریخی ایران دارید، بازدید از دیدنی‌های پایتخت را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

یکی از پربازدیدترین جاذبه های تهران کاخ سعدآباد است که به عنوان محلی برای اقامت آخرین پادشاهان ایران بود. این کاخ پر رمز و راز، به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه کاخ‌ های تهران شناخته می‌شود.

کاخ باشکوه سعدآباد در ابتدا به عنوان اقامتگاه‌های ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفت. به این دلیل که این کاخ، در منطقه‌ای خوش آب و هوا در منطقه شمیرانات تهران بنا شده بود؛ بنابراین در اطراف این کاخ، باغ و درختان سر به فلک کشیده بسیاری به چشم می‌خورد.

کاخ اصلی این مجموعه عظیم، به عنوان کاخ اختصاصی سعدآباد بود. اما بعدها رضاخان تعداد این بناها را در این باغ افزایش داد؛ بنابراین کاخ‌های موجود در این مجموعه همگی متعلق به خانواده رضاشاه پهلوی است.

کاخ‌های ساخته شده در مجموعه سعدآباد به اعضای خانواده رضا شاه پهلوی تعلق دارد و آخرین ساختمان ساخته شده در مجموعه سعدآباد متعلق به لیلا پهلوی، دختر کوچک محمد رضا شاه بود. در حال حاضر کاخ سعدآباد تبدیل به کاخ موزه شده است و به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود. به طوری که هر روزه این کاخ مهمان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است تا از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی این مجموعه بی‌نظیر دیدن کنند.

کاخ سعد آباد

تاریخچه کاخ بی‌نظیر سعدآباد

پایه‌گذاری این بنای عظیم به زمان حکومت قاجار برمی‌گردد. بعد از کودتای سال ۱۲۹۹ که خاندان پهلوی به قدرت رسید، رضاخان دستور ساخت بناهایی را در این مجموعه صادر کرد. همچنین او دستور دارد تا برخی ساختمان‌های قدیمی این کاخ را دوباره بازسازی کنند. علاوه بر این در زمان به قدرت رسیدن رضاخان، بخش‌هایی از این مجموعه، خارج از باغ بودند. رضاشاه با خریداری این قسمت‌ها بخش‌هایی را به مجموعه سعدآباد اضافه کرد.

اولین ساختمان‌های این مجموعه تاریخی، ۸۰۰۰ متر مربع وسعت داشتند. در حال حاضر این مجموعه تاریخی و فرهنگی که یادگار دوره پهلوی و قاجار است، به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌ های تاریخی شهر تهران شناخته شده‌اند.

کاخ موزه سعدآباد کجاست؟

مهم‌ترین مکان دیدنی شهر تهران یعنی کاخ سعدآباد در شمالی‌ترین منطقه تهران قرار گرفته است. این منطقه در گذشته جزو یکی از بهترین ییلاقات شهر تهران شناخته می‌شد و از لحاظ منظره و دید به دره سرسبز دربند مشرف بود. البته امروزه به دلیل ساخت و سازهای عظیم شهری، دیگر این منطقه در میان باغ‌ها و خارج از شهر تهران نیست و به نوعی درون شهر تهران قرار گرفته است.

این مجموعه از قسمت شرق به مناطق شمالی نیاوران، از غرب به ولنجک و از جنوب به تجریش می‌خورد. در قسمت شمال این مجموعه جذاب تاریخی رشته کوه‌های البرز یعنی کوه توچال قرار دارد. موقعیت مکانی و آب و هوای خوب این منطقه باعث شده بود تا مجموعه کاخ سعدآباد در زمان پادشان ایرانی قاجار و پهلوی به عنوان یکی از مکان‌های استراحتگاه تابستانی پادشاهان مورد استفاده قرار بگیرد.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با بهترین جاهای تفریحی تهران

اگر ساکن تهران هستید و قصد رفتن به این کاخ موزه را دارید می‌توانید مسیرهای مختلفی را با توجه به محل زندگی خود برای رفتن این مجموعه انتخاب کنید و از دیدن زیبایی آن لذت ببرید. برای رفتن به کاخ سعدآباد کافی است تا از نزدیک‌ترین مسیر از منطقه زندگی خود به خیابان زعفرانیه و سپس خیابان طاهری بروید. مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ موزه سعدآباد دارای دو ورودی از خیابان‌های دربند و زعفرانیه است.

شما می‌توانید از طریق وسایل نقلیه عمومی نیز به این کاخ موزه بروید. برای این منظور کافی است تا خط یک مترو را سوار شوید تا به میدان تجریش برسید. سپس با تاکسی‌هایی که در ابتدای خیابان جعفری و میدان قدس ایستاده‌اند، می‌توانید به میدان دربند بروید. بعد از پیاده شدن از تاکسی، ده دقیقه پیاده‌روی نیاز است تا به ورودی‌های این مجموعه برسید.

آدرس کاخ بزرگ سعد آباد

ساعات بازدید از کاخ موزه سعدآباد

ساعت بازدید از این مجموعه در شش ماهه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۹ است. اما در شش ماهه دوم سال به دلیل تاریکی زودهنگام، زمان بازدید از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۸.۳۰ است. اما توجه به این نکته ضروری است که برای خرید بلیط حضوری باید قبل از ساعت ۱۷ بلیط خود را از باجه‌های فروش بلیط مجموعه کاخ سعدآباد تهیه کنید.

این مجموعه تاریخی و فرهنگی در روزهای ۱۴ خرداد (رحلت امام خمینی)، ۲۵ شوال (شهادت امام جعفر صادق)، ۲۸ صفر (رحلت پیامبر ص و شهادت امام حسن مجتبی ع)، ۲۱ رمضان (شهادت امام علی ع) و روزهای تاسوعا و عاشورا امکان بازدید برای علاقه‌ندان به آثار تاریخی ندارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای اطمینان از باز بودن این مجموعه، حتما قبل از رفتن به آنجا با شماره تلفن‌های این مجموعه تماس بگیرید تا از باز بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اگر قصد تهیه بلیط به صورت اینترنتی را دارید، کافی است تا به سایت این مجموعه یعنی www.sadmu.ir مراجعه کنید. البته در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان خرید بلیط اینترنتی وجود ندارد. اما در شرایط عادی می‌توانید از طریق گیشه این مجموعه، نسبت به خرید بلیط اقدام کنید.

معماری مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ موزه سعدآباد

مجموعه تاریخی سعدآباد با وسعت ۳۰۰ هکتاری خود، جزوی یکی از بزرگترین کاخ‌های دوران قاجار و پهلوی است. عمارت‌های این مجموعه بزرگ چیزی در حدود ۱۱۰ هکتار است و باغ‌ها، قنات‌ها و گلخانه‌های آن به ۱۸۰ هکتار می‌رسد. یکی از جذابیت‌های کاخ سعدآباد تلفیق معماری اصیل ایرانی با معماری اروپایی است.

در طراحی این کاخ بزرگ و باشکوه از برجسته‌ترین مهندسان داخلی و خارجی استفاده شده است. از جمله آن می‌توان به مهندس خرسندی و مهندس بوریس روسی برای طراحی کاخ سفید اشاره کرد. همچنین هنرمندانی مانند غلامرضا پهلوان، عبدالکریم شیخان، حسین کاشی، استاد لرزاده و رضا ملائکه کار تزئینات داخلی و گچ‌بری‌های این مجموعه بزرگ و بی‌نظیر را برعهده داشتند.

در قسمت ورودی کاخ سفید چهار ستون دیده می‌شود که معماری به سبک رومی دارد و نمای آن با سنگ‌های مرمر زیبایی پوشانده شده است. در مقابل این کاخ سفید، مجسمه چکمه‌های رضاخان دیده می‌شود. از دیگر آثار برجسته مجسمه‌سازان ایرانی می‌توان به مجسمه آرش کمانگیر ساخته استاد برجسته ارژنگ اشاره کرد که در مقابل کاخ سفید در محوطه این باغ دیدنی نصب شده است و زیبایی این محوطه را دوچندان کرده است.

از جمله هنرمندان و معماران برجسته ایرانی که در ساخت بنای کاخ سبز این مجموعه نقش داشتند می‌توان به میرزا جعفر کاشی اشاره کرد. ساخت این بنای باشکوه کاخ سعدآباد نزدیک به هفت سال طول کشید. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ساختمان سنگ‌های سبز به کار رفته در آن است که نمایی زیبا به این ساختمان بخشیده است.

موزه سعد آباد

کاخ شمس از دیگر شگفتی‌های این مجموعه است که با معماری آلمانی و سنتی ایرانی،  یک معماری بی‌نظیر را به نمایش گذاشته است. از دیگر کاخ‌های این مجموعه تاریخی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاخ احمد شاهی

این کاخ که در حال حاضر در حال مرمت و بازسازی است، جزو یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های مجموعه سعدآباد به شمار می‌رود. همانطور که از نام این کاخ مشخص است، این ساختمان قدیمی در زمان احمدشاه قاجار ساخته شد. اما در زمان حکومت پهلوی اول یعنی رضاخان، دوباره این بنا بازسازی شد. بعد از آن تا مدت‌ها این کاخ به عنوان مکانی برای استراحت پادشاهان پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اکنون قسمت‌هایی از این ساختمان در حال مرمت و بازسازی است؛ بنابراین امکان بازدید برای شما وجود ندارد.

کاخ شهوند

معماری به کار رفته در این کاخ باعث شده است تا کاخ شهوند به کاخ سبز نیز مشهور شود. این کاخ مربوط به ییلاقات تابستانی رضاشاه در دوره پهلوی اول بود که خارج از محدوده کاخ سعدآباد قرار داشت. رضاخان با خرید این ساختمان نیمه‌کاره و مرمت آن، جانی دوباره به این کاخ بخشید.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی کامل پاساژ سپید به همراه آدرس آن

محل زندگی و دفترکار رضاشاه در طبقه همکف این ساختمان قرار داشتو زیرزمین این کاخ مربوط به انباری وسایل شاه بود. در این کاخ زیبا و مجلل زیباترین وسایل تاریخی از جمله مبلمان غذاخوری مجلل، ظروف نفیس چینی، سرامیکی و نقره ایتالیایی، مبل کوبلن دوزی شده، قالی ۷۰ متری مشهد، پرده نقره فام با چوب پرده منبت کاری شده و … به چشم می‌خورد.

اگر شما هم قصد دیدن این کاخ بی‌نظیر را دارید، باید به قسمت شمال غربی کاخ موزه سعدآباد بروید.

کاخ شهوند

کاخ اختصاصی سعدآباد

از جمله بخش‌های غیر قابل ورود به این کاخ زیبا و مجلل، کاخ اختصاصی سعدآباد است. به این دلیل که این ساختمان اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته است. این ساختمان زیبا و منحصر به فرد در قسمت غرب موزه هنرهای زیبا بنا شده است و قبلا به عنوان موزه تاریخ طبیعی از آن استفاده می‌شد.

کاخ شمس

کاخ شمس در گذشته به عنوان محلی برای اقامت شمس پهلوی خواهر بزرگ محمدرضا شاه بود و همین موضوع باعث شد تا این ساختمان به کاخ شمس معروف شود. اکنون این ساختمان به موزه مردم شناسی و موزه پوشاک سلطنتی کاخ سعدآباد تبدیل شده است؛ بنابراین شما می‌توانید لباس‌های سلطنتی زنان شاه از جمله فرح دیبا را در آن ببینید.

کاخ ملکه مادر

کاخ ملکه مادر، به عنوان محل اقامت رضا شاه در آخرین سال‌های حکومتی او بود. این کاخ در زمان رضاخان برای مادر او یعنی تاج الملوک ساخته شد. اما اکنون این کاخ به دلیل استقرار نهاد ریاست جمهوری غیر قابل بازدید است و از آن به عنوان محلی برای پذیرایی مهمانان خارجی استفاده می‌شود.

کاخ شهرام

در صورت بازدید از کاخ موزه سعدآباد، دیدن کاخ شهرام را از دست ندهید. این بنای حیرت‌آور اکنون به موزه نظامی تبدیل شده است. ساختمان اولیه کاخ شهرام به دستور رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۱۴ برای همسرش تاج الملوک ساخته شد. سپس بعد از سی سال مجددا این ساختمان مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و به عنوان محلی برای اقامت پسر اشرف پهلوی یعنی شهرام مورد استفاده قرار گرفت.

کاخ فرحناز و علیرضا

در بخش مرکزی کاخ سعدآباد ساختمان دو فرزند محمدرضا شاه یعنی فرحناز و علیرضا قرار دارد. بعد از انقلاب این ساختمان تغییر کاربری داد و اکنون به عنوان موزه کارهای هنرمند برجسته خوشنویسی یعنی میرعماد مورد استفاده قرار گرفته است.

کاخ فرحناز و علیرضا

کاخ ملکه تومار امیر سلیمانی

پیشینه این ساختمان به دوران قاجار برمی‌گردد. بعد از روی کار آمدن حکومت پهلوی، رضاخان دستور بازسازی و مرمت این کاخ را داد. بخش بیرونی این کاخ بعدها به عنوان مکانی برای سکونت ملکه عصمت، همسر چهارم رضاشاه مورد استفاده قرار گرفت. اما بخش درونی این ساختمان متعلق به محل زندگی ملکه توران همسر سوم رضاشاه بود.

بعد از انقلاب و در حال حاضر این ساختمان تبدیل به موزه هنرهای استاد فرشچیان شده است. از جمله زیبایی‌های این کاخ می‌توان به وجود مجسمه مشاهیر و دانشمندان ایرانی در این قسمت اشاره کرد.

موزه آب

محل دفتر کار رضا پهلوی اکنون به عنوان موزه آب در معرض دید عموم قرار گرفته است. شما می‌توانید در این ساختمان انواع ابزارها و اسناد مربوط به دانشمندان حوزه آب را مشاهده کنید.

سخن نهایی

ما در این مقاله در رابطه با کاخ سعدآباد صحبت کردیم. این کاخ مجلل و باشکوه دارای ساختمان‌های متعددی است که اکنون تبدیل به موزه شده است. هر کدام از این ساختمان‌ها تاریخ پر فراز و نشیبی را در دل خود جای داده است. اگر شما قبلا از این مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد دیدن کرده‌اید، نظر خودتان را زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

درباره “کاخ سعدآباد ، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ معاصر ایران” بیشتر بخوانید:

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا