جاهای دیدنی تهران

راهنمای سفر به لواسان

سفر به لواسان اغلب از اولین پیشنهادات همه برای گشت و گذار در اطراف تهران است. بنابراین می‌خواهیم بدانیم که لواسان دقیقاً کجاست و چرا تا این حد محبوب است؟ همانطور که می‌دانید تهران فراتر از یک شهر است، شهرهای کوچک و مناطق تفریحی بی‌شماری در اطراف این کلانشهر مشاهده می‌شود. برخی حتی به طرز شگفت انگیزی روستایی هستند و برای استراحت‌های آخر هفته و فرار از شلوغی تهران بسیار مناسب هستند. لواسان یک شهر کوچک و باشکوه در استان تهران است که بر فراز کوه‌های شرقی این کلانشهر واقع شده است. این شهر با آب و هوایی ییلاقی و مساحتی بالغ بر ۷۰ کیلومتر مربع، دارای چشم اندازهای زیبا از کوه‌ها، جاده‌های روستایی زیبا، هوای پاک و خانه‌های مجلل است.

لواسان مکان زندگی بسیاری از خانواده‌های ثروتمند است که بیشتر سبک زندگی آرام و ملایم را به زندگی تهران ترجیح داده‌اند. برخی از ایرانیان حتی لواسان را بورلی هیلز یا سوئیس تهران می‌نامند. بسیاری از خانواده‌های اصلی شهر لواسان کشاورز یا باغبان هستند و به زمین‌ها و باغات پربار خود بسیار افتخار می‌کنند. اگر در تهران زندگی می‌کنید، سفر به لواسان می‌تواند بهترین انتخاب برای گذراندن تعطیلات آخر هفته‌تان باشد. با ما در سپنجا همراه باشید تا شما را برای یک سفر همه چیز تمام به این منطقه خوش آب و هوا آماده کنیم.

سفر به لواسان

لواسان یا به اصطلاح لواسون، از شهرهای مهم شهرستان شمیرانات است. این شهر از شهرهای مرفه نشین استان تهران محسوب می‌شود و در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی آن قرار دارد. لواسان در واقع به دلیل آب و هوای عالی و عمارت‌های مجلل معروف است. در سرشماری سال ۲۰۱۱، جمعیت آن ۲۸،۵۵۸ نفر، در ۷،۶۴۵ خانواده بود. رودخانه جاجرود هم از این شهر می‌گذرد.

از آن جهت که لواسان در دامنه‌های جنوبی کوه‌های البرز قرار گرفته است، چشم اندازهای کم‌نظیری از دریاچه سد لتیان و رودخانه جاجرود ارائه می‌دهد که نظیر آنها را در هیچ کجای دیگر از ایران نمی‌توان پیدا کرد. این یک دره خوش آب و هوا است که در هر فصلی، با یک پوشش خاص و منحصربه فرد ظاهر می‌شود. به همی دلیل است که این روزها، سفر به لواسان از بهترین سفرهای داخلی کشور به حساب می‌آید. جالب است بدانید تعداد زیادی از مهم‌ترین کوه‌های ایران از جمله ورجین، باغدره، افجه، قصران، قوچک و… از جهات مختلف این شهر را احاطه کرده‌اند.

موقعیت جغرافیایی لواسان

مسیر دسترسی به لواسان

در مورد مسیرهای دسترسی به لواسون باید بگوییم، آزادراه شهید بابایی و بزرگ‌راه شهید زین‌الدین دو مسیری هستند که بیشتر پایتخت نشینان از آنها می‌گذرند تا وارد جاده لشگرک شوند. اگر شما هم در تهران زندگی می‌کنید و می‌خواهید خود را لواسان برسانید باید یکی از آنها را انتخاب کنید تا وارد جاده لشگرک شوید. جاده لشگرک به بلوار امام خمینی منتهی می‌شود و انتهای آن، مسیر ورود به شهر لواسان است. از آزادراه شهید بابایی و بزرگ‌راه شهید زین‌الدین تا لواسان، بیش از ۳۹ کیلومتر راه، را باید بپیمایید.

مسیر دسترسی به لواسان

آب و هوای لواسان

منطقه‌ای که لواسان در آن واقع شده است(شمیرانات) ، از مناطق کوهستانی استان تهران است و شش اقلیم مختلف دارد. بنابراین لواسان و دیگر بخش‌های منطقه از متوسط آب و هوایی مرطوب، نیمه مرطوب و سرد، در تمام سال برخوردارند. سفر به لواسان در فصل زمستان، برای آن دسته از افرادی که بدنشان با آب و هوای خیلی سرد، سازگاری ندارد اصلاً مناسب نیست چون این شهر در فصل زمستان، سرمای بالایی را تجربه می‌کند و پوشیده از برف است. البته این فصل، طرفداران خاص خود را دارد و عده زیادی تنها به عشق چنین هوایی و لذت بردن از برف بازی و دیگر تفریحات زمستانی به سمت آن می‌روند.

در کل لواسان به عنوان یکی از شهرهای چهار فصل ایران شناخته می‌شود و در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد اما در بهار و تابستان به جایی تبدیل می‌شود که تا چشم کار می‌کند، سرسبزی دیده می‌شود و بس. مخصوصاً در اردیبهشت ماه که، سر را به هر سمت که بچرخانی، شکوفه‌ها را می‌بینید که عطرشان تمام هوا را پر کرده است. پس اگر عاشق طبیعت و سرسبزی هستید، فصل بهار یا تابستان را برای سفر به لواسان انتخاب کنید. لواسان در این دو فصل حال و هوای رویایی و فوق‌العاده دلچسبی به مهمانان خود منتقل می‌کند. از تابستان‌هایش که دیگر نگوییم که خنکای آن کل منطقه را پوشش می‌دهد و برای کسانی که از گرمای تهران فرار کرده‌اند به بهشتی رویایی تبدیل می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

آب و هوای لواسان

جاهای دیدنی لواسان

وقتی به منطقه لواسان وارد ‌شوید، درست با طبیعتی از جنس طبیعت نواحی شمالی ایران روبرو خواهید شد. در این منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا، جاهای دیدنی متنوعی وجود دارد که منجر به رضایت سلیقه‌های مختلف شده‌اند. بنابراین فرقی نمی‌کند، به چه نوع جاذبه یا مکان تفریحی علاقه دارید، چون در اینجا هم جاذبه‌های تاریخی پیدا می‌شود و هم جاذبه‌های طبیعی که، به پرواز درآوردن روح آدمی از ویژگی‌های مهم آنهاست. در اینجا چند مورد از بهترین جاهای دیدنی لواسان آورده شده است.

مطالعه بیشتر: زمستان در تهران کجا بریم؟

سد لتیان

یکی از بهترین جاهایی که باید در سفر به لواسان ببینید، سد لتیان است. این سد در ابتدا به منظور تامین آب شرب ساکنان تهران، روی رودخانه جاجرود احداث شد اما امروز به یکی بکرترین مناطق تفریحی ایران در نزدیکی شهر تهران تبدیل شده است. جالب است بدانید، قبل از انقلاب نام سد فرحناز بود اما بعد از انقلاب به لتیان تغییر نام یافت. علت انتخاب نام لتیان برای سد فرحناز این بود که، روستایی به نام لتیان در مجاورت سد قرار داشت که با ایجاد دریاچه در پشت سد، به زیر آب فرو رفت. این حادثه منجرب شد تا سد از فرحناز به لتیان تغییر نام پیدا کند.

امروز این دریاچه‌ای که سالهاست در پشت سد لتیان جا خوش کرده است، باعث هجوم گردشگران زیادی به این منطقه شده است و علاوه بر طبیعت‌گردی، امکان کوهنوردی و ماهیگیری را نیز برای آنها فراهم کرده است. بد نیست بدانید، چند مورد از بهترین محله‌های لواسان در مجاورت همین سد قرار دارند. اینها شامل: کلاک، ناران، قاضی‌آباد، جاییج، گلندوک و … هستند.

بازدید از سد لتیان در سفر به لواسان

پارک جنگلی تلو

یکی از مهم‌ترین دلایل سفر به لواسان برای عده زیادی از گردشگران، گشت و گذار و تفریح در پارک جنگلی تلو است. این پارک به نام‌های دیگری چون پارک غزال و پارک لواسان نیز شناخته می‌شود و یکی از بهترین و بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی پایتخت است. پارک تلو در کیلومتر ۵ جاده تلو واقع شده است، بنابراین دسترسی به آن برای پایتخت نشینان خیلی راحت‌تر از جاهای دیگر است.

اگر در تهران زندگی می‌کنید و دنبال مکانی دنج برای تعطیلات اخر هفته خود هستید، جایی بهتر از پارک تلو پیدا نخواهید کرد. با حضور در این پارک، چنان آرامشی کل وجودتان را فرا خواهد گرفت که تما خستگی‌های کار و زندگی روزمره به یکباره از تنتان خارج می‌شود. در مسیر رسیدن به این پارک، از جاده‌هایی عبور می‌کنید که از دو طرف با درختان و گونه‌های گیاهی متنوع محاصره شده‌اند. جالب است بدانید در ارتفاعات پارک پرندگان وحشی مثل عقاب، شاهین و قرقی زندگی می‌کنند. سراسر این پارک پوشیده از درختان گوناگونی مثل کاج، سرو نقره‌ای، نارون، سنجد و… است که در میان آنها، آلاچیق‌های زیادی برای رفاه و تفریح گردشگران تعبیعه شده‌ است.

دشت هویج

دشت هویج یکی دیگر از بهترین مکان‌های تفریحی است که باید در سفر به لواسان ببینید. این یک دشت سرسبز است که در یک منطقه خوش آب و هوا قرار دارد اما اگر تصور می‌کنید که اینجا پر از هویج است، کاملاً در اشتباه هستید، چون در اینجا حتی یک عدد هویج هم پیدا نمی‌شود و هرچه هست مربوط به گذشته آن است. دشت هویج را باید در زمستان دید، وقتی که ابرها به قدری پایین می‌آیند که گویی دستمان به آنها می‌رسد.

برای رسیدن به دشت هویج باید ابتدا خود را از همان مسیری که در ابتدا معرفی کردیم، به لواسان برسانید. سپس روستای افجه را پشت سر بگذارید تا به دشت برسید. این دشت بخاطر مجاورت با روستای شگفت انگیز افجه، به دشت هویج افجه نیز مشهور است. این نه تنها فوق‌العاده سرسبز و خرم است بلکه به دلیل دیدنی‌های متنوعی که در پیرامون خود دارد، سالانه گردشگران ایرانی زیادی را به سمت خود می‌کشاند. به عنوان مثال: دره شمالی افجه، دشت سبوستان، حمام صفوی، قلعه ساکا و…

سفر به لواسان

آبشار ناران

یک جاذبه پیشنهادی دیگر در راهنمای سفر به لواسان برای شما، آبشار حیرت انگیز ناران است که در ۷۰۰ متری شمال محله ناران واقع شده است. ناران از مهم‌ترین محله‌های لواسان کوچک است که حدود ۱۸۹۶ متر از سطح دریا بالاتر است. آنچه این آبشار را از دیگر آبشارهای منطقه متمایز می‌سازد، دائمی بودن آن است. جالب است بدانید آبشار ناران حدود ۱۰ تا ۱۵ ارتفاع دارد و ریزش‌های دائمی آن باعث به وجود آمدن شیارهای زیبا روی صخره‌های سنگی شده است.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین جاهای عکاسی تهران که هارمونی خاص و متفاوتی دارند

در نزدیکی این آبشار، جاذبه‌های تاریخی مثل قلعه پیرزن و تپه‌های گوشواره وجود دارند که ارزش بازدید را دارند. اینها از جاذبه‌های مهم روستای کندعلیا هستند و قدمتی چن صد ساله دارند. کند علیا علاوه بر داشتن چنین جاذبه‌هایی، باغ‌های سرسبز و موقعیت کوهستانی ویژه دارد که رضایت شما به دست خواهد آورد.

غار هملون

غار هملون یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لواسان است و ما بازدید از آن را به همه توصیه می‌کنیم. اگر شما هم به ماجراجویی علاقه دارید، در سفر به لواسان سری به این غار اسرارآمیز بزنید. این غار در دره‌ای به همین نام قرار دارد و تقریباً ۶۰ متر طول دارد. ورودی غار کمی باریک است اما از آن که بگذرید، در فضایی بازتر قرار می‌گیرید که به راحتی می‌توان در آن راه رفت.

 قبل از رفتن به این غار لازم است شما را از دو نکته مهم آگاه کنیم: مورد نخست مربوط به کف غار است که اغلب مرطوب و لغزنده است، بنابراین راه رفتن در غار باید با اعتیاد زیادی انجام شود. مورد دوم نیز مربوط به مسیر دسترسی به هملون بزرگ است که شیب بالایی دارد و تقریباً چند دیقه‌ای طول می‌کشد تا آن را پشت سر بگذارید.

بیشتر بخوانید: سفر یک روزه اطراف تهران

غار هملون لواسان

غذاهای محلی لواسان

مردم لواسان نیز مانند هر جای دیگر، غذاهای مختلفی طبخ می‌کنند که ریشه در خاک همین ناحیه دارند. در ادامه به برخی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذاهای لواسان اشاره کرده‌ایم تا در سفر به لواسان از طعم بی‌نظیرشان بهره‌مند شوید. اینها شامل:

دمی بلغور جو

این غذا نه تنها یکی از مهم‌ترین غذاهای لواسان است بلکه یکی از پرخاصیت‌ترین غذاهای ایران هم است چرا که در پخت آن از سبزیجات تازه محلی که در همین ناحیه می‌رویند، استفاده می‌شود. علاوه بر سبزی محلی، حبوباتی نظیر نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، بلغور جو، و برنج نیز در ترکیبات دمی بلغور جو قرار دارند که بعد از مرحله پخت کامل، چاشنی‌هایی مثل نمک، فلفل، زردچوبه، پیاز داغ و نعناع داغ نیز افزوده می‌شوند.

کته­را

این غذا در واقع نوعی آش محلی لواسان است که در برخی نواحی دیگر ایران هم طبخ می‌شود. کته-را از مخلوط حبوبات مقوی و پرخاصیتی چون نخود، لوبیا، عدس به علاوه رشته آشی، پیاز داغ، نعناع داغ و کشک حاصل می‌شود. به جرات می‌توان گفت این یکی از لذیذترین آش‌های ایران است و ما توصیه می‌کنیم در سفر به لواسان حتماً ان را امتحان کنید.

اشکنه اسفناج

اشکنه اسفناج از دیگر غذاهای سنتی منطقه شمیرانات است که از ترکیب موادی خوشمزه و مقوی چون سیب زمینی، اسفناج، پیاز، ادویه جات، آب سماق، و همینطور تخم مرغ به دست می‌آید. این غذای لذیذ ریشه در خاک همین ناحیه دارد اما امروز در نواحی مختلف ایران پخت می‌شود.

اشکنه اسفناج از غذاهای محلی لواسان

سرگنجشکی

اگر دوست دارید یکی از لذیذترین غذاهای گوشتی را بچشید، در لواسان غذایی به نام سرگنجشکی را جستجو کنید. مواد اصلی این غذا، گوشت چرخ کرده است که در کنار مواد مختلف دیگر چون پیاز رنده شده، گوجه فرنگی، سیب زمین، نمک و فلفل به خوراکی فوق‌العاده لذیذ تبدیل می‌شود.

سخن آخر…

این مقاله از سپنجا، یک راهنمای سفر به شهر لواسان بود که از بخش‌های مختلفی مثل آشنایی با لواسان، موقعیت جغرافیایی، آب و هوا، جاهای دیدنی و همینطور غذاهای محلی این مقصد شگفت انگیز بود. با خواندن مقاله سفر به لواسان، حالا، حتماً می‌دانید که چرا باید به این منطقه سفر کنید. اینجا یکی از بکرترین مناطق تفریحی نزدیک به تهران است که برای همه شگفتی‌هایی در آستین دارد. این یک منطقه چهار فصل است که در هر فصل آماده یک پذیرایی جانانه و درست و حسابی از بازدید کنندگان خود است. برای اجاره سوئیت در لواسان روی لینک کلیک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا