دیدنی های چابهار

چرا نباید چشمه گل فشان را از دست بدهید؟

چرا نباید چشمه گل فشان را از دست بدهید؟

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به بازدید از دیدنی های خاص و متفاوت علاقه دارید، چشمه گل فشان چابهار می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شما باشد. از زیباترین و حیرت انگیز ترین استان های ایران، می توان به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد.

افراد بسیاری زیادی هستند که حتی از وجود چنین جاذبه ها و دیدنی هایی در این استان خبر ندارند. در مقابل افرادی نیز هستند که به محض پایان سفرشان در استان سیستان و بلوچستان، دلتنگ این منطقه و مردم خوش برخورد و خونگرم آن می شوند.

از معروف ترین و اعجاب انگیز ترین جاذبه های این استان می توان به چشمه گل فشان اشاره کرد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

دیدن این جاذبه شما را به وجد آورد و در زیبایی خود غرق خواهد کرد. با سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا همراه باشید تا با سفر به این منطقه، آن را بیشتر بشناسیم.

همه چیز درباره چشمه گل فشان چابهار

چشمه گل فشان چابهار
چشمه گل فشان چابهار

پیش از آنکه به طور خاص اشاره به این جاذبه بکنیم، باید بدانید که گل فشان ها جزو پدیده های نادری هستند که تنها در چند جای دنیا مشاهده می شوند. یکی از آن ها استان سیستان و بلوچستان در کشورمان است که چندین گل فشان را در خود جای داده است. جالب است بدانید، گل فشان تنها در ۲۴ منطقه ساحلی دنیا وجود دارد که یکی از آن ها سیستان و بلوچستان است.

 

به عنوان مثال می توان به گل فشان سایدوژ در اندونزی، زینگ در چین و … اشاره کرد. جالب است بدانید تنها گردشگران به این منطقه و دیدنی های آن جذب نمی شوند؛ بلکه گل فشان ها ها خواص درمانی بسیار زیادی دارند که گروه گردشگران پزشکی را نیز به خود جذب می کنند.

 

از معروف ترین گل فشان ها، چشمه گل فشان تنگ است که در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب چابهار، ۲۰ کیلومتری روستای کهیر و در جلگه ساحلی دریای عمان قرار گرفته است. چشمه گل فشان تنگ، علاوه بر آنکه معروف است، دارای محبوبیت نیز در بین گردشگران جزو شاخص ترین گل فشان ها نیز می باشد.

چشمه گل فشان، تشکیل شده از سه تپه کوچک گلی است که مانند کوه های کوچک آتشفشانی اند؛ با این تفاوت که از گل ساخته شده اند. در بین این سه تپه کوچک، تنها یکی از آنها فعال است و رو تای دیگر تا چندین سال قبل فعال بوده اند و اکنون دیگر فعالیت ندارند که در اصطلاح به آن ها می گویند که به خواب فرو رفته اند. شباهت این تپه ها به کوه های آتشفشانی بی دلیل نیست؛ اول آنکه در بالای آن ها دهانه هایی وجود دارد که تداعی قله های آتشفشانی است.

این مطلب را هم بخوانید
مراسم گلابگیری در ایران
چشمه گل فشان چابهار را از نزدیک
چشمه آتشفشانی چابهار

همچنین در آن تپه ای که فعال است دقیقا مانند قله کوه های آتشفشانی هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه گل های خاکستری به بیرون ریخته می شوند و در دامنه این تپه ها جاری می شود. همین جاری شدن در دامنه تپه ها است که باعث ایجاد خود آن ها شده است و با هر بار بیرون ریختن به ارتفاع تپه ها افزوده می شود.

بازدید از این منطقه، می تواند تجربه ای خاص و تکرار نشدنی را برایتان رقم بزند. گل فشان ها جاذبه هایی نادر و اعجاب انگیز هستند که در کمتر جایی می توانید آن ها را پیدا کنید. از اعجاز های این سفر می توان به این موضوع اشاره کرد که گاهی اوقات، هنگام خروج گل ها از دهانه تپه ها صدایی مانند شلیک گلوله می شنوید و کمی لرزش در زیر پایتان احساس خواهید کرد.

ارتفاع چشمه گل فشان، چیزی در حدود ۱۰۰ متر است که ممکن است بالا رفتن از آن و دیدن این جاذبه حیرت انگیز برای برخی از افراد راحت نباشد. باید بدانید که این تجربه و آن چیزی که در بالای تپه مشاهده می کنید، ارزش تحمل کمی سختی برای بالا رفتن را دارد و یکی از زیباترین تجربه های عمرتان را رقم خواهد زد.

اعجاب این پدیده و زیبایی آن را نمی توان در کلمات گنجاند، از این رو حتما باید خودتان از این منطقه بازدید کنید. فعالیت تپه ها در طول سالیان زیاد، سبب شده است که سطح تمام این منطقه از گل پوشیده شود. در واقع به دشت کهیر دشت گلی هم می گویند.

در مورد علت ایجاد این پدیده نظر های مختلفی وجود دارد. آن چه در بین عقاید مشترک است آن است که فشار سبب ایجاد چنین پدیده ای شده است. مردم محلی این منطقه هم معتقدند که جزر و مد دریا سبب به وجود آمدن چنین جاذبه ی نادری شده است.

 

گل چشمه گل فشان سیستان چابهار
چشمه گل فشان

شاید برایتان سوال باشد که بهترین زمان سفر به این منطقه و نهایت استفاده بردن از دیدنی های آن چه زمانی است؟ بسیاری از افراد بر این باورند که فعالیت چشمه گل فشان تنگ در فضول بارانی سال بیشتر است. از این رو برای بازدید از این منطقه پیشنهاد می شود در فصول سرد سال یا اوایل اردیبهشت به آنجا سفر کنید.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به چابهار | اطلاعات مفید برای سفر به چابهار

خواص درمانی گل فشان

همان طور که گفتیم، از مزیت های این جاذبه آن است که علاوه بر زیبایی داری خاصیت درمانی نیز می باشد که در کمتر جایی می توانید چنین چیزی را پیدا کنید. جالب است بدانید گلی که از هر یک از گل فشان ها خارج می شود، خاصیت درمانی خود را دارا می باشد. به عنوان مثال از این گل ها می توان برای ذرمان و گرفتگی ها عضلانی و موضعی استفاده کرد.

همچنین از آن ها برا درمان بیماری های درد های مفصلی و ستون فقرات، بیماری های عصبی، تنگی عروق و انقباضات عضلانی و بیماری هایی که مختص بانوان است بسیار سودمند است. در این سفر با یک تیر چند نشان می زنید؛ هم از جاذبه های حیرت انگیز آن استفاده می کنید، هم از خواص درمانی این منطقه می توانید بهره مند شوید و هم می توانید در سفر به این منطقه از شهر های اطراف هم بازدید کنید و سفر پر بار تری را برای خود و اعضای خانواده تان بسازید. به همین دلیل است که می گوییم چشمه گل فشان از بهترین انتخاب ها برای مقصد گردشگری است.

در چابهار کجا بمانیم؟

بدون چشمه گل فشان تنها دیدنی ای نیست که در شهر زیبای چابهار انتظارتان می کشد. این شهر جاذبه های فوق العاده ای دارد؛ به همین دلیل است که به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است.

اما اگر خواهان سفر به این شهر هستید، در چابهار کجا بمانیم؟ این سوالی است که مطمئنا پیش ار سفر به ذهنتان می رسد. مانند بسیاری از افراد کارهای اقامتی تان را به دقیقه ۹۰ واگذار نکنید و پیش از سفرتان اقدام به رزرو سوئیت در چابهار کنید! بدین منظور می توانید از سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا کمک بگیرید و با پشتیبانی سپنجا در ارتباط باشید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا