جاهای دیدنی تهران

همه چیز درباره تجریش یکی از محله‌های قدیمی تهران

کلانشهر تهران از محله‌های قدیمی زیادی نظیر: نیاوران، مولوی، ناصر خسرو، فرحزاد، نازی‌آباد، تجریش، محمودیه، منیره، ونک و ده‌ها محله قدیمی دیگر برخوردار است. در این مقاله از سپنجا قصد داریم شما را با تجریش یکی از محله‌های قدیمی تهران آشنا کنیم. این محله از یک سو به دلیل همجواری با آستان مقدس امامزاده صالح(ع) و سوی دیگر به دلیل دسترسی آسان به اکثر محله‌های اعیان نشین تهران، بسیار مورد توجه قرار دارد و افراد زیادی، طی شبانه روز در آن رفت و آمد می‌کنند. در ادامه به معرفی و آنالیز این خیابان معروف در شمال پایتخت می‌پردازیم و به شما هم توصیه می‌کنیم این گزارش جذاب را از دست ندهید.

برای اجاره سوئیت در تهران روی لینک کلیک کنید.

معرفی محله تجریش

تجریش از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین محله‌های تهران است و در شمال شهر، مرکز شهرستان شمیرانات واقع شده است. محله تجریش از شلوغ‌ترین خیابان‌های تهران به حساب می‌آید و به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، بسیار خوش آب و هواست. نکته جالب توجه در مورد خیابان یا محله تجریش این است که، طجردشت نام قدیمی و اولیه آن بوده و ساکنین بومی آن در گذشته به لهجه شمیرانی یعنی زبان تاتی سخن می‌گفتند و جالب‌تر اینکه، هنوز هم برخی از اهالی قدیمی محله، این زبان را می‌شناسند.

تجریش محله‌ای است که اکثر پایتخت نشیان گذرشان برای زیارت بارگاه امامزاده صالح(ع) هم که شده به آن افتاده. پدران و مادران و حتی نسل‌های قبل‌تر از آنها هم که پایتخت‌نشین بوده‌اند، به خوبی این خیابان قدیمی و نوستالژیک را می‌شناسند و دست کم یک خاطره با آن دارند. این محله در همین چند سال اخیر، صاحب خط مترو شده و یکی از پر رفت و آمدترین نقاط تهران تبدیل شده است.

محله تجریش

تجریش که یکی از بهترین نقاط گردشگری تهران است، عمده شهرت خود را بعد از بارگاه امامزاده صالح(ع)، مدیون وجود یک بازار قدیمی به همین نام است که انواع کالاها من جمله صنایع دستی، سفال لالجین، خشکبار، زعفران، ادویه‌جات، ترشی و میوه را عرضه می‌کند. این بازار یک نمای قدیمی و بسیار خاص دارد که نقطه عطفی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی شده است. جالب است بدانید علاوه بر پایتخت نشینان، مردم از دیگر نقاط کشور برای گشت و گذار و خرید در این بازار قدیمی و سایر مراکز خرید این خیابان به محله تجریش می‌آیند.

یک نکته دیگر که لازم است در مورد تجریش بدانید این است که این محله از معدود نقاط پایتخت است که ترکیبی از جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و تفریحی را در کنار هم دارد و حدس می‌زنیم که اقدامات تازه شهرداری در باب مرمت و نوسازی بازار تجریش و بارگاه امامزاده صالح و همینطور آسان‌تر کردن مسیرهای دسترسی به آن از چندین جهت مختلف هم به همین دلیل باشد.

تاریخچه خیابان تجریش

همانطور که گفته شد، محله تجریش در شمال شهر تهران در انتهای خیابان ولی عصر تهران در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد. این یکی از شلوغ ترین مراکز تجاری شهر است. آب و هوای این محله به دلیل مجاورت با رشته کوه البرز و ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا، عمدتاً معتدل و سرد است. در گذشته قنات‌های متعددی در این محله وجود داشته و برخی از آنها امروزه نیز پر آب هستند. از جمله قنات امام زاده صالح محمدی و قنات مقصودبک کنار رود دربند. دو قنات دیگر در ضلع شرقی بازار وجود دارند.

تا دهه ۱۹۲۰ تجریش و شهرستان شمیرانات، مجموعه‌ای از روستاهای کوچک واقع در شمال تهران بودند. ارتباط این منطقه با محدوده شهری تهران به استثنای جاده قدیم شمیران که در حال حاضر به نام خیابان شریعتی شناخته می‌شود، نسبتاً قطع شده بود. تجریش خود بخشی مستقل از استان تهران بود. در دوره قاجار تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. همزمان تجریش به ییلاق شهروندان تهرانی تبدیل شد. بسیاری از تهرانی‌ها برای فرار از گرما در فصل گرم تابستان اقدام به ساخت باغ‌هایی برای اقامتگاه تابستانی خود در آن منطقه کردند. با پیشرفت تهران به عنوان پایتخت، جاده‌ها و بزرگراه‌ها ساخته شدند. ساخت جاده پهلوی(که اکنون خیابان ولیعصر نامیده می‌شود) در دهه ۱۳۳۰ و بزرگراه مدرس، پس از افشاگری که در آن زمان به بلوار شاهنشاهی معروف بود، حومه شمالی از مرکز شهر دسترسی بالایی پیدا کرد و گسترش سریع آغاز شد.

این مطلب را هم بخوانید
دیدنی ها و جاذبه های گردشگری منطقه کوهستانی فیروزکوه

خیابان تجریش

در محله تجریش این جاها را ببینید

جاذبه‌های این محله تاریخی به ترتیب شامل:

امامزاده صالح(ع)

امامزاده صالح از فرزندان امام موسی کاظم(ع) امام هفتم شیعیان است که مرقد ایشان در میدان تجریش در شمال تهران واقع شده است. امامزاده صالح یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین زیارتگاه‌های تهران است و همه روزه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. بر اساس کتیبه‌های باستانی، مبدأ ساخت آن به اوایل قرن سیزدهم باز می‌گردد.

ساختار اصلی بارگاه شامل یک ساختمان مستطیل شکل بزرگ با دیوارهای ضخیم و فضای داخلی وسیع است. ایوان با خط‌های قرآنی و کاشی‌های رنگارنگ ظریف پوشیده شده است. در دو طرف ایوان طاق‌هایی دو طبقه وجود دارد که به دنبال آن دو مناره بلند قرار دارند و گنبد درست پشت ایوان قرار دارد. صندوقچه‌ای چوبی در فضای داخلی وجود دارد که احتمالاً از اواخر دوره صفویه یا افشاریه به جا مانده است. چنار قطوری در صحن حرم وجود دارد که به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است. حرم امامزاده صالح در زمان حمله مغول تخریب شد اما با کمک‌های مردم، دوباره بازسازی شد.

امام زاده صالح

بازار تجریش

مردم دوست دارند به سراسر جهان سفر کنند تا از شناخته شده‌ترین مکان‌ها گرفته تا نقاط دوردست جهان را ببینند. یکی از چیزهایی که می‌تواند هر فردی را برای سفر ترغیب کند، غوطه ور شدن در سنت‌های یک مکان اصیل است. اگر به تهران سفر کنید، نه تنها می‌توانید از مدرن‌ترین جاذبه‌ها دیدن کنید، بلکه این فرصت را دارید تا در یکی از کهن‌ترین بازارهای جهان که از طریق آن همه چیز پیدا می‌شود، شیرجه بزنید.

نمای درونی بازار تجریش

مطمئنا قدم زدن در بازار تجریش یکی از جذابیت‌های سفر شما خواهد بود. هوای داخل این بازار بسیار خنک‌تر از هوای مرکز تهران است. ترکیبی از نور خورشید که به طور مخفیانه از نورگیرهای راهروی گنبدی بازار عبور می‌کند، احساس فوق العاده‌ای به شما می‌دهد.

این بازار سرپوشیده دارای معماری و ساختار بسیار قدیمی است. برخی از مکان‌های آن بیش از ۲۰۰ سال پیش و در دوره قاجاریه ساخته شده‌اند. از این رو به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وقتی به بازار می‌رسید، با راهرویی طولانی روبرو می‌شوید که با آجرهای قهوه‌ای پوشیده شده است، که در میان بسیاری از افرادی که خاطرات دوران قدیم ایران را به یاد می‌آورند، محبوبیت داشته است. با این حال، مهم نیست که شهر و اطراف‌تان چقدر شلوغ باشد، وقتی پا به بازاری به این زیبایی با معماری متمایز و عطرهای پر جنب و جوش آن بگذارید، فوراً احساس می‌کنید که در خانه هستید.

از پارچه‌ها، ظروف سفالی، وسایل الکترونیکی گرفته تا عطر، اسباب‌بازی، جواهرات طلا و نقره، ظروف مسی، دمپایی بافتنی، روسری‌های ابریشمی و نخی و خیلی چیزهای دیگر را می‌توانید در بازار تجریش پیدا کنید. مغازه داران، اجناس خود را جلوی مغازه هایشان روی سینی‌ها و کیسه‌های پلمپ شده چیده‌اند تا بهترین محیط را برای مسافران ایجاد کنند.

مجموعه کاخ سعد آباد

مجموعه کاخ سعدآباد یکی دیگر از جاهای دیدنی تجریش است. بنای اولیه سعدآباد توسط شاهان قاجار ساخته شد و در آن زمان تنها ۸۰۰۰ متر مربع مساحت داشت. با توجه به آب و هوای خوب، پادشاهان قاجار از این مکان به عنوان اقامتگاه تابستانی خود استفاده می‌کردند. اما پس از کودتای ۱۲۹۹ با روی کار آمدن رژیم پهلوی، این مکان به دستور رضاخان با ساخت ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ در سبک‌های مختلف معماری توسعه یافت. جدیدترین بخش اینجا مربوط به کاخ لیلا، کوچک‌ترین دختر محمدرضا پهلوی است.

معرفی بیشتر: کاخ سعدآباد ، گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ معاصر ایران

زیباترین کاخ های تهران برای گشت و گذار

کاخ‌ها به شرح زیر است:

  • کاخ احمدشاه
  • کاخ شهوند(موزه سبز فعلی، اقامتگاه تابستانی پهلوی اول)
  • کاخ سفید(موزه ملت، کاخ محمدرضا شاه پهلوی)
  • کاخ اختصاصی(موزه تاریخ طبیعی)
  • کاخ سیاه(موزه هنرهای زیبا فعلی)
  • کاخ شاهزاده شمس(موزه لباس سلطنتی)
  • کاخ شاهزاده اشرف(موزه ظروف و صنایع دستی)
  • کاخ شاهزاده غلامرضا(موزه سلاح های دربار)
  • کاخ ملکه مادر
  • کاخ شاهزاده احمدرضا
  • کاخ شاهزاده عبدالرضا
  • کاخ شهرام( موزه نظامی)
  • کاخ فرح دیبا
  • کاخ فرحناز و علیرضا
  • قصر لیلا
  • و…
این مطلب را هم بخوانید
با بهترین جاهای تهران برای قرار عاشقانه آشنا شوید

مراکز خرید تجریش

اگر به این محله تاریخی می‌روید تا بارگاه مقدس امامزاده صالح را زیارت کنید یا سری به بازار قدیمی آن در نزدیکی امامزاده بزنید، مراکز خرید مدرن و جذاب آنجا را هم ببینید و تجربه متفاوتی از خرید را به خود هدیه دهید. در ادامه چند مورد از مراکز خرید مهم تجریش را به شما معرفی می‌کنیم. این مراکز به ترتیب شامل:

مرکز خرید پلادیوم

مرکز خرید فوق لاکچری پالادیوم در خیابان زعفرانیه قرار دارد و انواع برندها و  مارک‌های پوشاک را عرضه می‌کند. البته پالادیوم فقط مختص خرید لباس نیست و می‌توان از طلا و جواهرات گرفته تا کالای ورزشی، اکسسوری، لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل منزل و… را در بخش‌های مختلف آن پیدا کرد.

لیست مراکز خرید تهران

مرکز خرید پلادیوم تجریش

مرکز خرید ارگ

مجتمع ارگ یکی دیگر از مراکز خرید مهم تجریش و بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری آن به حساب می‌اید. ارگ در خیابان سعد آباد قرار دارد و توانسه با ارائه امکانات و فروشگاه‌های متنوع، طی سالهای متمادی طرفداران زیادی را به سمت خود بکشاند و به رونق بالایی دست پیدا کند. در این مجتمع فروشگاه‌های مختلفی وجود دارد که در آنها انواع لباس و پوشاک، عطر و ادکن ، لواز آرایشی، لوازم خانگی و… از مارک‌ها و برندهای مختلف به چشم می‌خورد.

مرکز خرید قائم

مرکز خرید دیگری که می‌توانید در تجریش ببینید، مرکز خرید قائم است که از حدود ۷۰۰ واحد تجاری در ۶ طبقه برخوردار است. این مجتمع هم انواع پوشاک، لوازم خانگی، عطر و ادکلن، عینک، طلا و جواهر و سایر کالاها و امکانات متنوع را ارئه می‌دهد و یکی از مراکز خریدی است که افراد در بازدید از میدان تجریش می‌توانند به آن مراجعه کنند.

مرکز خرید تندیس

در حوالی این میدان یک مرکز خرید دیگر به نام تندیس وجود دارد که از قدمت بیشتری نسبت به سایرین برخوردار است. در این مرکز هم می‌توانید برندهای مختلفی از پوشاک و کالاهای دیگر را پیدا کنید و از امکانات عالی آن مثل رستوران، کافی‌شاپ و غیره استفاده کنید.

راه‌های دسترسی به خیابان تجریش

دسترسی به خیابان تجریش چندان سخت نیست. شما می‌توانید از چند طریق مختلف من جمله استفاده از مترو، تاکسی و BRT خود را به این خیابان و جاهای دیدنی فوق‌العاده زیبای آن برسانید. اگر خواستید از مترو استفاده کنید، باید در آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش پیاده شوید. استفاده از تاکسی هم بسیار راحت‌ و مناسب‌تر است به ویژه برای کسانی که اهل تهران نیستند و شناخت کافی از نقشه مترو تهران ندارند. در این گزینه از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط تهران مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید. در گزینه اتوبوس هم باید از از خط BRT راه آهن به تجریش استفاده کنید.

راه های دسترسی به تجریش

سخن آخر…

در این مطلب از سپنجا به معرفی و آنالیز محله تجریش یکی از قدیمی‌ترین و خوش آب و هوا‌ترین مناطق تهران پرداختیم. امروزه ساختار این محله کمی تغییر کرده است و چیزهایی که از محله قدیم آن به جا مانده، بازار سنتی آن و چند خانه در کنار حرم امامزاده صالح است. بازار تجریش، تکیه بزرگ تجریش(محل تجمع شیعیان برای عزاداری ماه محرم) و حرم امام زاده صالح از جاذبه‌های قدیمی و زیبای این محله هستند.

اگر قصد پیاده‌روی دارید، می‌توانید برای صرف ناهار و ورزش از دربند در شمال تجریش دیدن کنید و اگر اهل خرید در کنار بازار تجریش هستید، می‌توانید از مراکز خرید مدرن این منطقه مانند مرکز خرید تندیس، مرکز خرید ارگ یا پاساژ قائم(عج) دیدن کنید. مجموعه سعدآباد، مجموعه کاخ نیاوران، موزه سینما، موزه موسیقی و موزه زمان از دیگر جاذبه‌هایی که ممکن است دوست داشته باشید از آنها دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 1.5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا