بدون دسته بندی

نوروز در گرجستان ، با فرهنگی بسیار شبیه به خودمان را از دست ندهید!

نوروز در گرجستان ، با فرهنگی بسیار شبیه به خودمان را از دست ندهید!

نوروز در گرجستان ، با فرهنگی بسیار شبیه به خودمان را از دست ندهید!

سال نو یکی از موضوعاتی است که تمام مردم دنیا به آن چشم دارند و در گوشه کنار دنیا آن را به شکل های مختلف جشن می گیرند.

گرجستان و آذربایجان به علت آنکه در نزدیکی کشورمان واقع شدند، هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران ایرانی هستند؛ از این رو ممکن است همزمان با عید نوروز خودمان در این کشورها باشید. در این مطلب می خواهیم نوروز در گرجستان و آذربایجان را بررسی کنیم، پس با سپنجا همراه باشید:

زمان نوروز در گرجستان

نوروز یکی از قدیمی ترین آیین ها و اعیاد ما ایرانیان است که از گذشته های دور، هنگام سال تحویل با چیدن سفره هفت سین آن را جشن می گیریم.

نکته ی جالبی که درباره نوروز وجود دارد، آن است که این جشن تنها برای ایرانیان نیست. نوروز جشنی پارسی و از زرتشت به جای مانده که در قدیم در منطقه بزرگی از آسیا وجود داشته است و مردم مختلفی در آسیا همانند ما آن را جشن می گیرند.

از جنوب روسیه و قرقیزستان بگیرید تا کشور هایی مانند گرجستان و آذربایجان، همگی مانند ما و همزمان با ما عید نوروز را جشن می گیرند.

نوروز و آداب و رسوم آن در کشور هایی که برگزار می شود، همگانی است اما شیوه برگزاری آن در هر جایی متفاوت است. انتخاب ما در این مطلب گرجستان و آذربایجان است.

هفت سین عید نوروز
سفره هفت سین گرجی ها

نوروز در فرهنگ های مختلف چگونه برگزار می شود؟

در کشور آذربایجان نوروز یک جشن رسمی است که در تقویم فارسی آن جای دارد و از زمان زرتشت تا همین الان در این کشور ادامه داشته است. تعطیلاتی که در آذربایجان به نوروز اختصاص داده می شود، تنها ۳ روز است.

علت برگزاری عید نوروز در گرجستان، حضور آذربایجانی ها در این کشور است. البته زمان برگزاری آن هنگامی همزمان با عید ما است که براساس تقویم فارسی باشد.

سال نو در کشورهای مختلف

مردم در گرجستان خودشان کارهای جشن را بر عهده می گیرند آنها غذاهایی خوش طعم و سنتی می پزند، مراسم و جشن های مختلف را تشکیل می دهند و به دید و بازدید هم می روند. مردم گرجستان از برپا شدن عید نوروز در کشورشان بسیار خوشحال هستند؛ چرا که این مراسم در نهایت زیبایی و شکوه برگزار می شود.

اگر شرایط برایتان فراهم است، حتما سفر به گرجستان را در برنامه تان قرار دهید. آن چیزی که در این کشور با آن روبرو می شوید، شما را حیرت زده خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین اقامتگاه های کیش
نوروز در گرجستان
جشن نوروز در گرجستان

آداب و رسوم آخرین چهارشنبه سال در گرجستان

آداب و رسوم مردم گرجستان شباهت زیادی به ما ایرانیان دارد. جشن هایی که برگزار می کنند و آیین هایی که در هنگام نوروز دارند، تداعی کننده ی بخش زیادی از فرهنگ ما است. به عنوان مثال مانند ما ایرانیان، گرجستانی ها هم پیش از عید نوروز خودشان را برای آن آماده می کنند.

اقامت در آپارتمان مبله در مشهد

یکی از این آمادگی ها سه شنبه سوری در این کشور است. آنها به جای چهارشنبه سوری، آخرین سه شنبه سال را در کنار اعضای خانواده شان جشن می گیرند.

لازم به ذکر است که ما هم این کار را در سه شنبه شب یعنی شب چهارشنبه انجام می دهیم؛ اما در هر صورت به آن چهارشنبه سوری می گوییم.

مردم در این روز برای ادای احترام به چهار عنصر مهم یعنی آب، آتش، زمین و هوا این روز را جشن می گیرند. اگر بتوانید در زمان سه شنبه سوری به کشور گرجستان سفر کنید، یکی از به یاد ماندنی ترین تجربه های عمرتان را خواهید ساخت.

بیشتر بخوانید : بازدید از جاذبه های گردشگری یونان

جشن آب بازی نوروز در گرجستان

یکی از زیباترین جشن هایی که مردم گرجستان پیش از فرا رسیدن عید نوروز و در همان سه شنبه آخر سال برگزار می کنند، جشن آب بازی یا سو چهارشنباسی است. آنها این جشن را به منظور نماد طراوت و پاکیزگی آن می گیرند.

برای انجام آن مردم به سمت چشمه های آب می روند و جرعه از آن را می نوشند. آنها بر این باورند که خوردن یک لیوان آب از چشمه آرزوها و رویاهایشان را در سال جدید محقق می کند.

گاهی هم افراد به آب بازی می پردازند و روی هم آب میریزند؛ بنابراین اگر در این زمان به گرجستان سفر کردید و ناگهان رویتان آب ریختند، اصلا ناراحت و یا عصبانی نشوید. آنها تنها رسم و رسوماتشان را انجام می دهند.

عید نوروز در گرجستان
عید نوروز در گرجستان

جشن آتش بازی نوروز در گرجستان

این جشن هم مانند مورد قبلی در سه شنبه آخر سال انجام می شود و دارای آداب و اصول خاصی است. آتش نماد گرما و خورشید است. مردم هم برای زنده نگه داشتن همین نماد، هر ساله در این روز به آتش بازی می پردازند. جالب است بدانید آتش بازی گرجی ها با مردم ایران تفاوت دارد.

اقامت در ویلا در رشت

مثلا هر خانواده باید آتشی برای خود روشن کند و این کار باید توسط کوچکترین فرد خانواده صورت بگیرد. گرجستانی ها معتقدند، آتش مقدس است، به همین دلیل این کار را به کودکان می سپارند. وجه اشتراک این جشن با چهارشنبه سوری ما ایرانی ها آن است که آنها هم مانند ما از روی آتش ۴ تا ۷ بار می پرند.

این مطلب را هم بخوانید
استان گلستان را بهتر بشناسیم

همچنین آنها در این روز شمع هایی را روشن می کنند که زیبایی جشن را چندین و چند برابر می کند.

سفره هفت سین گرجی ها

یکی از زیباترین بخش‌های هر جشن نوروزی، سفره هفت سین آن است. یکی از جالب ترین نکاتی که درباره مردم گرجستان و آیینشان وجود دارد آن است سفره هفت سین نوروز در گرجستان، دقیقا مانند ما ایرانی ها است. یعنی مثل ما آن هفت عنصری که با سین شروع می شود را در سر سفره قرار می دهند و سفره‌شان را تزئین می کنند.

ما بر این باوریم که هر کدام از عناصر سفره هفت سین به دلیلی چیده شده است و هر کدام نماد خاصی را دنبال می کند. گرجی ها هم به این نمادها باور دارند.

سفره هفت سین نوروز 1
سفره هفت سین نوروز

اگر به این کشور سفر می کنید، فرهنگی بسیار مشابه با خودمان را می بینید. چه بسا در این کشور هنگام عید نوروز جشن های بیشتر و مفصل تری برگزار می شود. همین موضوع سبب شده است تا گرجستان به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در تعطیلی های عید نوروز برای ما ایرانیان باشد.

بیشتر بخوانید : سفری خاطره‌انگیز به جاهای دیدنی لبنان

و سخن آخر …

و در نهایت به عنوان جمع بندی  از مطلب نوروز در گرجستان، خوب است بدانید اگر امکان سفر به این کشور و بازدید از زیبایی های سال نو برایتان قدور نیست، می توانید به نقاط مختلف کشورمان سفر کنید و همان حال و هوا را در جای جای ایرانمان تجربه کنید.

چرا که همانطور که گفتیم آداب و رسوم سال نو در گرجستان، شباهت های بسیار زیادی به عقاید ما ایرانیان دارد.اگر خواهان سفر به هر نقطه ایران هستید، می توانید کارهای محل اقامتتان را به سپنجا بسپارید.

سپنجا به شما این امکان را می دهد، تا در کمترین زمان، محل اقامت مورد نظرتان را در هر جای ایران پیدا کنید. محل های اقامت تنوع بسیار بالایی دارند و به طور کلی در دسته های مختلف اقامتگاه بوم‌گردی، اتاق و خانه سنتی، ویلا، سوئیت، آپارتمان مبله، ویلا لوکس و … قرار می گیرند.

تنها کافی است وارد سایت یا اپلیکیشن سپنجا شوید و مکان مورد نظرتان را رزرو و اجاره کنید. در نظر داشته باشید، پشتیبانی سپنجا در هر لحظه همراهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا