دیدنی های کردستان

معرفی لیدر محلی کردستان

بهترین انتخاب برای تجربه یک سفر متفاوت استان زیبای کردستان است. در این مقاله از سپنجا شما را با لیدر محلی کردستان آشنا میکنیم تا بتوانید سفری بی عیب و نقص به مناطق زیبای استان کردستان داشته باشید.

کردستان جزو معدود استان  هایی است که فرهنگ آن بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. آداب و رسوم، فرهنگ غذایی، مهمان نوازی مردمان این منطقه، طبیعت بکر، جاذبه های بی نظیر و مثال زدنی و.. همه و همه جزو دلایلی هستند که اشتیاق سفر به کردستان را برای افراد دوچندان میکنند.

توصیه ما به شما این است که این مقاله را با دقت بخوانید تا به خوبی با کردستان و بهترین جاذبه های گردشگری آن آشنا شوید و همینطور پیش از سفر با لیدر محلی کردستان هماهنگی های لازم را انجام دهید تا در تمام طول سفر همراه شما باشد. همراه داشتن یک راهنما به شما کمک خواهد کرد تا از تمام جنبه های سفر خود نهایت لذت را ببرید و دست خالی سفر خود را به پایان نرسانید. در ادامه همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در سنندج روی لینک کلیک کنید.

سفر به کردستان

کردستان یکی از مناطق توریست پذیر ایران است که سالانه  به خاطر جذابیت های زیادی که در بخش جاذبه های طبیعی خود دارد، گردشگران زیادی  را جذب خود میکند. بازدید از مناطق گردشگری کردستان بیشتر در فصل بهار صورت می گیرد.

مرکز استان کردستان، شهر سنندج است. این شهر بخش اعظمی از جاذبه های گردشگری کردستان را به خود اختصاص داده است؛ که در ادامه حتما در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

از شمال غربی زاگرس تا شرق توروس را میتوان منطقه جغرافیایی کردستان دانست. مساحت این استان چیزی در حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع است. و براساس آمار به دست آمده حدود ۳۰ میلیون کورد در جهان داریم که بخشی از این جمعیت خارج از مناطق کورد نشین مانند استانبول، تهران، کرج، آنکار، آلمان، سوئد، نروژ و… سکونت دارند.

برای سفر به کردستان راه های زمینی و هوایی گزینه های پیش روی شما هستند. در راه های زمینی از تهران تا سنندج مسیری ۵۰۰ کیلومتری در پیش دارید که طی کردن آن با ماشین شخصی و اتوبوس امکان پذیر است و این به شما و شرایط سفرتان بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید. اگر هم ترجیح شما این است که در مدت زمان کوتاه تری به مقصد برسید که پیشنهاد ما به شما سفر هوایی است.

کردستان از مرتفع ترین استان ها در ایران است و در یک منطقه کوهستانی واقع شده است. سنندج به عنوان مرکز استان کردستان در دامنه کوه های آبیدر واقع شده و یکی از شهرهای سردسیر در کشور است. آب و هوای این شهر سرد و نیمه خشک است. بنابراین اگر اهل سفرهای زمستانه نیستید بهتر است اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر را برای سفر به کردستان در نظر بگیرید. شما میتوانید برای دیدن باران های بهاری و سر سبزی طبیعت این منطقه ماه های فروردین و اردیبهشت را برای سفر خود انتخاب کنید تا جلوه های زیباتری از کردستان را به تماشا بنشینید. اما اگر طرفدار برف و اسکی سواری هستید که کردستان را در زمستان به شما پیشنهاد می کنیم.

سفر به کردستان

مسئله اقامت در استانی با مردمان خونگرم چندان نمیتواند حل نشده باقی بماند. کمتر کسی را خواهید دید که در سفر به کردستان احساس غریبی و تنهایی کند. اما بنابر خواست شما و سفر به هر یک از شهرهای کردستان میتوانید از لیدر محلی کردستان بخواهید تا کارهای لازم را برای رزرو محل اقامتی برای شما انجام دهد یا خودتان از بین هتل های سنندج، مریوان، بانه یا سقز یکی را انتخاب و رزرو کنید.

اگر بخواهیم درباره شکم گردی در کردستان صحبت کنیم قطعا شما هم همانند ما بیشتر از هر چیزی مجذوب آن خواهید شد. غذاهای این اقلیم طعم بسیار نابی دارند و در تنوع بسیاری میتوانید عطر و طعم های مختلفی از غذاهای این استان کوهستانی را بچشید و لذت ببرید.

از جمله غذاهای محلی کردستان میتوان به کلانه، شلکینه، خورشت ریواس، قایرمه، دلمه برگ مو، آش دوغه وا، آش گزنه، آش عدس بغور، رشته رون  و… اشاره کرد. که برای چشیدن طعم لذیذ آنها فقط کافی است به کردستان سفر کنید تا در هر نقطه از آن با یک غذای متفاوت و خوشمزه غافلگیر شوید.

مطالعه بیشتر:

با بهترین جاذبه های گردشگری کردستان آشنا شوید!

آشنایی با لیدر محلی کردستان

شما برای سفرهای خود چگونه برنامه ریزی می کنید؟ به نظر شما کار راحتی است که سفر به مناطق بکر ایران را با یک برنامه ریزی سطحی سپری کرد؟ قطعا خیر. به همین خاطر ما به شما لیدر محلی کردستان را پیشنهاد می کنیم تا در سفر همراه و راهنمای شما باشد.

مزیت هماهنگی با لیدرها این است که شما دیگر تماما حواستان را به سفر میدهید و از لحظه به لحظه آن تماما لذت میبرید و دغدغه ها و جزئیات سفر را به لیدر محلی می سپارید.

کردستان دارای زیبایی های بسیاری است به همین خاطر توصیه میکنیم پیش از سفر حتما مشخص کنید که میخواهید سفر خود را چگونه و در کدام یک از مناطق سپری کنید. محل اقامتی شما قرار است کجا باشد و در کدام رستوران ها و غذاخوری ها، وعده های غذایی خود را سرو کنید. تا سفری بدون عیب و نقص داشته باشید و بتوانید کردستان را از همه جنبه های گردشگری بازدید کنید و خاطرات خوشی را به ثبت برسانید.

لیدر محلی کردستان

جاذبه های گردشگری کردستان

استان کردستان دارای جاذبه های گردشگری بسیار متنوعی است و استانی سرتاسر پر از زیبایی و جذابیت است که در هر گوشه از آن میتوان شگفتی متفاوتی را به تماشا بنشینید. در این استان شما میتوانید تجربه متفاوتی از ایرانگردی را به دست بیاورید چرا که در بین جاذبه های آن علاوه بر طبیعت سر سبز و مناطق طبیعتی، بازارهای قدیمی، مساجد، غارها  و آبشارهایی به چشم میخورند که پر از جذابیت هستند. از جمله جاذبه های گردشگری کردستان میتوان به پارک تفریحی آبیدر، حمام حاج صالح، پل قجور، چنگیز قلعه، پل فرهاد آباد، مسجد جامع سنندج، مسجد دو مناره سقز، سنگ نبشته اورامان، عمارت آصف وزیری و… اشاره کرد. که در ادامه در مورد برخی از بهترین جاذبه های کردستان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه برای سفر به شهر سنندج نیاز دارید، اینجاست! +اقامتگاه ارزان

غار کرفتو

یکی از شگفت انگیزترین غارها در ایران و کردستان، غار کرفتو است.  این غار در ۶۷ کیلومتری شهر دیواندره واقع شده است. کرفتو یک غار آهکی و باستانی است که در دوران مزوزوئیک تشکیل شده است و در ادوار مختلف، به عنوان محلی برای سکونت مورد استفاده انسان ها قرار گرفته است. در طبقه سوم این غار کتیبه ای قرار دارد که خط یونانی نوشته شده است و همین موضوع سبب افزایش ارزشمندی کرفتو شده است. این کتیبه  نشان از این دارد که این مکان به هرکول که یکی از خدایان یونان باستان بوده، تعلق داشته است. غار کرفتو به عنوان میراث ملی کشور در سال ۱۳۱۸ به ثبت جهانی رسیده است.

از غار کرفتو میتوان به عنوان غاری اسرار آمیز یاد کرد و از آن به عنوان بزرگ ترین غار باستانی کشور نیز یاد میشود. در اطراف این غار دخمه ها، پناهگاه ها و حفره های متعددی به چشم میخورد. داخل این غار در فصل زمستان گرم است و در فصل تابستان هوایی خنک دارد. این غار در دوران سوم زمین شناسی از میان آب بیرون آمده است، طوری که در اکنون این غار، قسمت هایی از آن، آب وجود دارد، به همین خاطر برای بازدید از بخش هایی از آن باید از قایق های کوچک استفاده کرد.

غار کرفتو

کرفتو یک معماری صخره ای دارد و شکلی دستکند دارد  و در دوره های مختلفی مورد استفاده انسان ها بوده است، به همین خاطر بقایای فرهنگی زیادی از آنجا به دست آمده است. در این غار تمروزه گونه های جانوری مانند پرستور، خفاش و کبوتر چاهی زیست می کنند.

اما اگر بخواهیم در مورد نام این غار صحبت کنیم باید به چند موضوع اشاره کنیم، چرا که نام این غار نظرات مخلفی را به همراه دارد. کرفتو از دو واژه کرفت و تو تشکیل شده است که بخش اول آن معانی زیادی از جمله ثواب و ستایش دارد و بخش دوم آن به معنای خورشید و گرما است. در معنای کلی همانطور که استناد شده است کرفتو به معنای ستایشگاه خورشید است.

این غار در گذشته مامن و پناهگاهی در دوران حمله های مختلف، برای مردم بوده است و برخی ها معتقد هستند که نام آن برگفته از گرفتو است یعنی غاری که فتح شده است. بهتر است بیش از هر چیزی نگاهمان را به زیبایی های این غار معطوف کنیم و جزئیات نام آن را با مطالعه دقیق تر بدست بیاوریم.

عمارت خسروآباد

فرهنگ اعیانی نشینی از زمان های دور در ایران رواج داشته است  به همین خاطر عمارت ها در ایران به این منظور ساخته میشدند. همه ی عمارت هایی که در سرتاسر ایران میبینید همگی از سبک خاصی از معماری بهره برده اند که از آن به عنوان سبک اصیل معماری ایران یاد میشود. یکی از عمارت هایی که از گذشتگان بر جا مانده است، عمارت خسرو آباد است که امروزه از آن به عنوان جاذبه ای گردشگری یاد میشود.  ابن عمارت در سنندج واقع شده است و شما میتوانید به همراه لیدر محلی کردستان یا به تنهایی به آنجا بروید.

قدمت  عمارت خسرو آباد  به دوران قاجار  برمیگردد که در سال ۱۲۲۳  به دستور امان الله خان اردلان والی ساخته میشود. مساحت عمارت ۶۰۰۰ متر مربع است. در نزدیکی این عمارت میتوانید از جاذبه هایی دیگر همچون حمام شیشه، پارک امیریه، امامزاده پیر محمد، عمارت سالار سعید و تفرجگاه هفت آسیاب دیدن کنید.

بازار سنندج

بازارها نقش پررنگی در بخش گردشگری بسیاری شهرهای ایران ایفا میکنند. بازار سنندج یک بازار سنتی است که به عنوان یک جاذبه گردشگری میتوانید از آن بازدید کنید. این بازار در سال ۱۰۴۶ قمری ساخته شده است که در آن زمان  سنندج به عنوان مرکز حکومت اردلان ها انتخاب شده بود. بازار سنتی سنندج در دو طرف خیابان انقلاب در این شهر واقع شده است و به عنوان مقصدی برای خرید گردشگری میتوانید به آن سری بزنید و ساعت ها در آن به بازارگردی و خرید بپردازید و لذتی متفاوت از خرید را در سنندج تجربه کنید.

بازار سنندج از بازارهای تاریخی در ایران است که از دوران صفویه به جا مانده است که دستور ساخت آن توسط شاه صفی داده شده است. اگر  به بازدید از آثار تاریخی علاقه مند هستید این بازار برای شما جذابیت های زیادی به همراه خواهد داشت و در بازدید از آن متوجه خواهید شد که شکل مستطیلی آن چقدر تداعی کننده میدان نقش جهان اصفهان است. ارزشمندی این اثر باعث شده است تا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسد.

بازار سنندج

کلیسای سنندج

این کلیسا در محله آغه زمان جنوبی سنندج واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجار برمیگردد. کلیساها در بین همه جاذبه های گردشگری، جذابیت های خاص خود را دارند و کلیسای سنندج نیز از این قاعده مستثنا نیست و  در بخش سر در ب ورودی و اتاق های نیمه دایره داخلی ، شبستان، دهلیز ورودی و سقف منحنی که دارد، جذابیت های زیادی به نمایش گذاشته است. قبرهایی در بخش شمالی حیاط کلیسا هستند که به اقلیت مسیحیان تعلق دارند و این را نوشته روی سنگ قبرها را می گویند.

این مطلب را هم بخوانید
سفر به کردستان، شهر کوهستانی ایران

حمام شیشه

حمام شیشه از جاذبه هایی است که میتوانید در سنندج از آن دیدن کنید. اشتباه نکنید این حمام شیشه ای نیست و مانند دیگر بناهای تاریخی از سنگ، ملات و گچ ساخته شده است. اما آنچه که باعث شده است تا این نام زیبا به این حمام تعلق بگیرید، شیشه های رنگی زیبایی است که  در ساخت نمای داخلی آن به کار رفته اند.

حمام شیشه

پل گاران مریوان

پل کردلان یا پل گاران یکی از جاذبه های دیدنی استان کردستان و شهر مریوان است که ۱۰ کیلومتر با شمال شرقی مریوان فاصله دارد. مصالح استفاده شده در ساخت این پل آجر، سنگ های تراشیده، ساروج و سنگ هستند. قدمت این پل به دوران ساسانیان بر میگردد و استحکام این پل به حدی بود که تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده شده است. این پل بعد از مرمت و بازسازی در دوران حکومت والیان اردلان و صفویان، به نسل آینده امانت داده شد و اینطور شد که امروزه نام آن را در بین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران میبینیم.

حمام خان سنندج

از حمام های قدیمی سنندج که قدمت آن به دوران قاجار برمیگردد، حمام خان است. امروزه این حمام به عنوان جاذبه ای گردشگری مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می گیرد. اگر به بازدید و بازارگردی در بازار سنندج پرداختید میتوانید از این جاذبه نیز در ضلع شمالی بازار نیز دیدن کنید. این حمام درست در نزدیکی مسجدی به نام داروغه واقع شده است.  از راه های دسترسی دیگر به این حمام خیابان های طالقانی و انقلاب سنندج هستند.

پل قشلاق

پل قشلاق از جاذبه های دیدنی سنندج است که بر روی رودخانه قشلاق سنندج ساخته شده است. قدمت این پل به دوران صفویه و زندیه بر میگردد  که در دوره قاجار مورد مرمت قرار گرفته است.

دریاچه زریوار

یکی از پر آوازه ترین جاذبه های گردشگری سنندج که بی شک لیدر محلی کردستان هم بازدید از آن را به شما پیشنهاد خواهد داد، دریاچه زریوار است. این دریاچه به عنوان بزرگ ترین دریاچه آب شیرین  در غرب ایران واقع شده است و نمایی بسیار تماشایی دارد. شیرین بودن آب دریاچه موجب شده است تا انواع ماهیان شرایط خوبی برای زیست در این دریاچه داشته باشند.

دریاچه زریوار

بهترین زمان سفر به کردستان

بهترین زمان سفر به کردستان را میتوان از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد. مثلا ممکن است شما بخواهید از بهترین زمان سفر به کردستان، نه تنها از نظر آب و هوایی بلکه براساس شلوغ یا خلوت بودن بودن کردستان از نظر گردشگری یا زمان برگزاری رویدادهای مهم محلی آگاه شوید.

اگر با لیدر محلی کردستان پیش از سفر صحبت کنید حتما همه ی اینها را به شما خواهد گفت اما بد نیست که از سپنجا اطلاعات خود را تکمیلک نید تا در زمان خود صرفه جویی کرده باشید. کردستان یک استان بسیار زیبا با تنوع شگفت انگیزی از جاذبه های تاریخی و طبیعی است، به همین خاطر گردشگران زیادی را شیفته خود کرده است. مردمان کردستان خود نیز در جذب گردشگران زیادی به منطقه موثر بوده اند، چرا که بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند.

این استان در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و با رودخانه ها و دریاچه ها، ارتفاعات کوه ها، آبشارها، یخچال های طبیعی، غارها و دشت های بسیار سر سبز و دست نخورده که همگی بکر و زیبا هستند، احاطه شده است و همین موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی زیادی به کردستان شده است.

این استان زیبا تحت تاثیر دو شرایط آب و هوایی گرم و سرد است و میتوان گفت که آب و هوایی متنوع دارد. شهرهای بانه و مریوان در این استان بیشترین سهم باران را به خود اختصاص داده اند و شهرهای نواحی شرقی کمترین میزان بارش را دارند. در فصل های بهار و تابستان میتوانید در هوایی معتدل از جاذبه های کردستان بازدید کنید. و در عین حال برخی از مناطق آن از هوایی گرم برخوردار هستند. فصل پاییز در این استان هوایی معتدل و نسبتا خشک دارد و زمستان های آن سرد است و دمایی بین ۳ تا ۷ درجه سانتی گراد را میتوانید تجربه کنید که البته مناطق کوهستانی آن در زمستان نیز هوایی معتدل دارند.

در استان کردستان رویدادهای مختلفی برگذار میشوند که جذابیت آنها کم از جذابیت جاذبه های گردشگری کردستان نیست. با نزدیک شدن به فصل بهار رویدادهای متنوعی در کردستان شروع به انجام میشوند که میتوانید برای شرکت در این رویدادها ماه اسفند را برای سفر به کردستان انتخاب کنید. البته توصیه می کنیم که زمان دقیق برگزاری هر کدام از رویدادهای محلی را جویا شوید و اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنید تا به جذابیت آنها بیشتر پی ببرید.

بهترین زمان سفر به کردستان

و در آخر…

اهمیت به همراه داشتن یک راهنما در سفر به مناطق مختلف به وضوح مشخص است. لیدر محلی کردستان در این سفر جذاب میتواند به شما کمک کند تا از بهترین مناطق بازدید کنید، با فرهنگ غنی مردمان کردستان آشنا شوید و همینطور به بهترین اقامتگاه ها و رستوران ها دسترسی داشته باشید. اینکه هر گردشگری دوست دارد که بهترین تجربه را از سفر خود کسب کند امری بدیهی است؛ اما اینکه تلاشی برای آن صورت بگیرد بیشتر مورد اهمیت است. پس تلاش کنید که پیش از شروع سفر اقدامات لازم را انجام دهید تا علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها، تجربه لذت بخشی  از سفر به کردستان را کسب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا