دیدنی های کردستان

با غذاهای محلی کردستان آشنا شوید

غذاهای محلی کردستان آنقدر لذیذ هستند که ممکن است حین غذا خوردن، انگشتانتان را هم بخورید! کردستان یکی از زیباترین استان‌های ایران است که در دامنه و دشت‌های رشته کوه زاگرس قرار دارد. رشته کوه‌ها و دامنه‌ها، این استان پهناور را به یکی از دیدنی‌ترین نقاط ایران تبدیل کرده است. این استان دیدنی؛ در کنار چشمه‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، غارها، آثار تاریخی، مکان‌های تفریحی و آبشارهایش، غذاهایی متنوع با طعم ناب دارد که واقعاً نظیر ندارند.

کردستان به عنوان یکی از استان‌های تاریخی کشور، غذاهای محلی خود را بیشتر با مواد تازه تهیه می‌کند و سبزیجات گیاهی یکی از مهم‌ترین اعضای مواد اولیه این غذاها هستند. در مطلب زیر قصد داریم به بررسی برخی از غذاهای سنتی کردستان بپردازیم، می‌توانید در سفر به این استان این غذاهای لذیذ را امتحان کنید و سفر خود را با این طعم‌های مختلف خاطره انگیزتر کنید. با سپنجا همراه شوید تا مثل شگفت زده شوید!

برای اجاره سوئیت در کردستان روی لینک کلیک کنید.

فهرست غذاهای محلی کردستان

غذاهای سنتی استان کردستان بدون هیچ افزدونی مضر به قدری سالم و خوش طعم هستند که واقعاً ارزش معرفی شدن به کل دنیا را دارند. اگر دوست دارید این غذاهای لذیذ و منحصر به فرد را بشناسید، به خواندن این مقاله ادامه دهید. این غذاها به ترتیب شامل:

بیشتر بخوانید : معرفی لیدر محلی کردستان

شلکینه

شلکینه نام یکی از نان‌های محلی کردستان است که اغلب همراه با روغن محلی و شیره انگور به عنوان وعده یا میان وعده خورده می‌شود. این نان زرد رنگ، یکی از سوغاتی‌های شناخته شده کردستان نیز است و مردم سایر نقاط ایران برای امتحان آن به کردستان می‌آیند و گاها برای خانواده و دوستان خود به عنوان سوغات به شهر خود می‌برند.

این نان لذیذ معمولاً روی یک ظرف فلزی گنبدی یا محدب که به ساج معروف است پخته می‌شود. ساج در طرف مقابل شبیه تابه است و روی آتش گذاشته می‌شود تا روی آن نان‌های مختلف بپزند. برای تهیه این نان از موادی مانند آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره انگور و زعفران استفاده می‌شود. این نان نازک که یکی از غذاهای محلی کردستان است پس از پختن طلایی می‌شود و اکثر خانواده‌های کرد آن را برای مهمانان ویژه خود درست می‌کنند.

شلکینه

نان برساق

برساق اسم یکی دیگر از نان‌های محلی و سنتی کردستان است که طعم فوق‌العاده خاص و خوشمزه‌ای دارد. این نان نه تنها در استان کردستان بلکه در استان‌های کرمانشاه، لرستان و ایلام نیز پخته می‌شود. برای تهیه این نان لذید و دلچسب، ترکیباتی چون آرد، شیر و بکینگ پودر را با هم مخلوط ‌کنید و آنقدر ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل شود. سپس خمیر به دست آمده را به مدت چند ساعت در محیط گرم و خشک قرار دهید تا خمیر سریعتر به عمل یا به اصطلاح ور بیاید. خمیر که به عمل آمد، چونه‌هایی به مقدار دلخواه بردارید و آنها را به شکل نان‌های گرد کوچک در بیاورید و در روغن داغ سرخ کنید. نان برساق در ماه مبارک رمضان بسیار طبخ می‌شود و از ضعف و بی‌حالی روزه داران جلوگیری می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
هر آنچه برای سفر به شهر سنندج نیاز دارید، اینجاست! +اقامتگاه ارزان

بیشتر بخوانید : با بهترین جاذبه های گردشگری کردستان آشنا شوید!

کلانه

کلان یکی دیگر از غذاهای محلی کردستان است. این غذا شبیه پیتزاست بنابراین اگر شما عاشق فست فود هستید، این غذا را دوست خواهید داشت! برای تهیه این نان خوشمزه ابتدا باید خمیری صاف و نازک درست کنید. حالا نیمی از خمیر را با سبزیجاتی مانند پیازچه خرد شده پر کنید و خمیر را به طرف دیگر برگردانید. این نان را هم درست مثل شلکینه برای پخت روی ساج قرار می‌دهند.

کلانه

قایرمه

قایرمه در واقع کنگر سرخ شده است و اگر برای اولین بار است که از این غذا استفاده می‌کنید، ممکن است فکر کنید که این غذا جزو غذاهای محلی و سنتی کردستان نیست، زیرا شبیه غذاهای خارجی است! این غذا با کنگر تازه درست می‌شود، اما چون کنگر از گیاهان  فصل بهار است و در ماه‌های دیگر سال یافت نمی‌شود، در ماه‌های دیگر، کرفس را جایگزین آن می‌کنند. البته این غذا با نان و برنج میل می‌شود تا تبدیل به یک غذای کامل شود. برای درست کردن قایرمه پس از پوست کندن و خرد کردن کنگرها در سسی که غلظت آن مانند ماست است فرو می‌کنند و سرخ می‌کنند. این سس با تخم مرغ، آب، زعفران، کره و آرد درست می‌شود.

بیشتر بخوانید : سفر به کردستان، شهر کوهستانی ایران

آش عدس بلغور

آش‌های کردستانی از محبوب‌ترین آش‌های ایران هستند. یکی از این آش‌های خوشمزه، آش عدس بلغور است که از غذاهای محلی کردستان به حساب می‌آید. مواد تشکیل دهنده این آش سیب زمینی، عدس، بلغور گندم و ادویه است و  با پیاز سرخ شده، نعناع و لیموی تازه سرو می‌شود.

آش دوغوا

دوغوا اسم یکی دیگر از محبوب‌ترین آش‌های کردستان است. وقتی این آش را می‌بینید ممکن است فکر کنید که همان آش دوغ است که به آن (سوپ ماست) نیز می‌گویند، اما قاشق را که به آن بزنید می‌بینید که داخل آش دوغوا کوفته‌های کوچک سرخ شده وجود دارد. مواد اصلی آش دوغوا برنج، بلغور، سبزیجات خشک شده و نخود پخته شده است.

آش دوغوا

آش گزنه

یکی دیگر از آش‌های سنتی کردستان آش گزنه است که علاوه بر گیاه پرخاصیت گزنه، در آن گندم و جو هم وجود دارد. برای تهیه این آش ابتدا گندم و جو را به مدت چند ساعت در دوغ محلی می‌پزند و برای خوشمزه‌تر شدن طعم آن، گیاهانی چون گزنه، پونه و کاکوتی را به آن اضافه می‌کنند.

خورش ریواس

خورش ریواس یکی دیگر از محبوب‌ترین غذاهای محلی کردستان است. این غذا از غذاهای معروفی است که در فصل بهار در کردستان طبخ می‌شود. برای درست کردن این خورش، ابتدا پوست ریواس‌ها را جدا می‌کنند و با  گوشت و پیاز تفت می‌دهند. پس از آن چاشنی‌هایی مانند نعناع خشک، نمک فلفل را با یک یا چند لیوان آب به مواد تفت خورده اضافه می‌کنند. خورش ریواس به اندازه کافی ترش است بنابراین آبلیمو به آن اضافه نمی‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
معرفی لیدر محلی کردستان

کباب ماهی

در کردستان در کنار دریاچه زریوار در ۲ کیلومتری مریوان رستوران‌هایی وجود دارد که ماهی تازه را کباب می‌کنند. در اینجا ماهی‌ها را از دریاچه شکار می‌کنند و پس از چاشنی روی آتش کباب می‌کنند.

رشته رون

یکی دیگر از غذاهای سنتی کردستان رشته رون است. برای تهیه این غذا ابتدا رشته سرخ می‌شود و سپس در دوغ(سوپ ماست) پخته می‌شود.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو که در اقصی‌نقاط ایران به عنوان یک وعده مقوی مصرف می‌شود، یکی از غذاهای محلی کردستان است. کردها دلمه برگ مو را به صورت دلمه‌هایی بزرگ و خوشمزه درست می‌کنند. اگر گذرتان به این استان افتاد حتماً دلمه‌های آنجا را امتحان کنید چون متفاوت‌تر از دلمه‌های دیگر آماده می‌شوند.

غذاهای محلی کردستان

هتیمچه

یکی دیگر از غذاهای سنتی و البته فراموش شده استان کردستان، هتیمچه است. این غذا در گذشته بیشتر از امروز مورد استفاده قرار می‌گرفت و شاید بتوان امروز آن را در رستوران‌های این استان پیدا کرد. هتیمچه از ترکیب مقداری گوشت گوسفند، سبزی و حبوبات درست می‌شود.

ساوار

اگر دوست دارید در سفرتان به کردستان یک غذای متفاوت امتحان کنید، حتماً ساوار را جستجو کنید. ساوار از گندم حاصل می‌شود. گندمی که یا به صورت آرد و یا به صورت خشک شده با کره پخته می‌شود.

کباب کردی

اصلاً مگر می‌شود به استان کردستان رفت اما کباب آنجا را امتحان نکرد. کباب یکی از غذاهای اصلی این سرزمین است و قدمت بسیار بالایی دارد. کردها از گذشته تا به امروز، با کباب مخصوص استان خود از مهمانان حاضر در جشن‎ها و مهمانی‌ها پذیرایی کرده‌اند. این نوع کباب با گوشت بره چند ماهه درست می‌شود و بسیار ترد و آبدار است.

بیشتر بخوانید : سفر به کردستان ،محبوب ترین جاذبه های استان تا اقامت و بهترین زمان سفر!

سخن آخر…

در این مقاله با چند مورد از مهم‌ترین غذاهای محلی کردستان آشنا شدید. همانطور که گفته شد این غذاها با ترکیب مواد اولیه کاملاً طبیعی و سالم درست می‌شوند و سبزیجات محلی مثل گزنه، سیر، نعناع، پیازچه و… پای ثابت بیشتر غذاهای این سرزمین پهناور هستند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 4.7]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا