دیدنی های کردستان

فاصله سنندج تا اورامان چقدر است؟

شهر زیبای سنندج به عنوان بیستمین شهر بزرگ در ایران و مرکز استان کردستان به شمار می‌آید. اگر بخواهید از این شهر زیبا و خوش آب و هوا عازم سفر شوید و به سمت شهر هزار ماسوله یا همان اورامان حرکت کنید باید صبح خیلی زود راه بیافتید. چون فاصله سنندج تا اورامان زیاد نیست، بیشتر مردم سنندج هم برای سفرهای کوتاه یک روزه راهی این سفر می‌شوند.

اورمان یک روستای زیبا و تاریخی در استان کردستان است که قدمت آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد. به اورامان، اورامانات تخت و یا هورامان نیز می‌گویند که در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده است. این روستا که مرزی میان کشور عراق و ایران است در میان جنگل‌های سرسبز و باطروات قرار دارد. در این مقاله از سپنجا قرار است تا فاصله سنندج تا اورامان را بررسی کنیم و زیبایی‌ها وجاذبه‌های این دو قسمت از استان کردستان را برای شما شرح دهیم.

برای اجاره سوئیت در سنندج روی لینک کلیک کنید.

معرفی اورامانات سنندج

روستای اورامان که در میان دو استان کرمانشاه و کردستان قرار گرفته یکی از جاذبه‌های دیدنی و جذاب کردستان محسوب می‌شود. سرسبزی و طراوت در کنار رودخانه‌های خروشانی مثل سیروان و لیله که از وسط این روستا می‌گذرند؛ به زیبایی و جذابیت هر چه بیشتر این منقه افزوده است.

سنندج یکی از شهرهای بزرگ استان کردستان است که اگر بخواهید از این شهر به روستای اورامانان بروید و از جاذبه‌های نهفته آن بازدید کنید صبح خیلی زود باید راه بیافتید. روستایی که قرار است از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید در استان کردستان، شهرستان سرو آباد، شهر مریوان و در بخش اورامان قرار گرفته است.

اورامان سنندج از سمت شمال به استان کردستان، از سمت جنوب به جوانرود در استان کرمانشاه، از غرب هم به عراق منتهی می‌شود. اگر ۷۵ کیلومتر راه را طی کنید به مریوان خواهید رسید؛ چون جاده‌ای وجود دارد که این دو را به هم متصل می‌کند. رودهای لیله و سیروان در منطقه‌ای به هم پیوند می‌خورند و وصل می‌شوند که به این قسمت دروله می‌گویند.

نام روستای اورامان از دو قسمت تشکیل شده که یکی «اورا» و دیگری «مان» است. و طبق گفته برخی از گذشتگان اورا از اهوارا مزدا گرفته شده و مان هم به معنای خانه و جایگاه است؛ به همین دلیل آن را در لغت «سرزمین اهورا» دانسته‌اند که برخی هم آن را جایگاه خورشید معنا می‌کنند. بعضی‌ها بر این باورند که چون به اورامان، اورامات تخت می‌گویند در گذشته‌های دور در این منطقه تخت حکومتی وجود داشته و به عنوان یکی از شهرهای بزرگ منطقه شناخته می‌شده است.

اورامان مرکز حکومت به شمار می‌آمده و یکی از مناطق بسیار مهم بوده است. شما با دیدن آداب و رسوم خاص اهالی این روستا متوجه باستانی بودن آن خواهید شد. اهالی روستای اورامان لباس‌های محلی جذابی به تن می‌کنند؛ طوری که زن‌ها روسری‌ها و لباس‌های بلندی به تن کرده و روی دوش خود کلاهی می‌اندازند. مردهای آن‌ها نیز عمامه‌ای روی سر خود می‌گذارند و گیوه به پا می‌کنند.

شهر سنندج

شهر زیبای سنندج در یک منطقه کوهستانی واقع شده که مرکز استان کردستان محسوب می‌شود. چون سنندج در دامنه‌های کوه قرار داشته نام سنه را گرفته و از طرفی به دلیل اینکه در بخش نظامی اهمیت ویژای داشته بنابراین به آن سنه دژ می‌گفتند که پس از گذشت سال‌ها به «سنه‌دج» و در نهایت به سنندج تغییر نام داده است. شهر سنندج قدمت بسیار طولانی دارد و سابقه آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

در زمان حکومت صفویان یعنی در سال ۱۰۴۶ هجری قمری، این شهر توسط فردی به نام سلیمان‌خان اردلان تأسیس شد. امروزه این شهر به عنوان دومین شهر کرد نشین شناخته شده است. طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر سنندج به ۰۶۹/۴۱۴ نفر می‌رسید و اکنون آمار دقیقی از تعداد نفرات آن هنوز به دست نرسیده است.

شهر سنندج

شهر سنندج به دلیل قدمت زیاد، بافت قدیمی و موقعیت جغرافیایی خوبی که دارد از ارزش بالایی برخوردار است و چون فعالیت‌های شهرسازی در دوران حکومتی قاجار و صفوی انجام می‌شده بناهای قدیمی در آن خواهید دید که نمادی از فرهنگ و تمدن گذشتگان هستند. این بناهای تاریخی که خیلی از گردشگران و مسافران از آن دیدن می‌کنند؛ شامل مسجدها، حمام‌های عمومی و حتی بازارهای آن است که تا به امروزه پا برجا مانده‌اند.

شهر سنندج همینطور که عرض کردیم پیشینه دور و درازی دارد و از آثار تاریخی گرانبها و ارزشمندی برخوردار است. باغ امانیه، باغ امیریه، عمارت سرهنگ آزموده، عمارت ملک التجار، حمام خان، حمام تاریخی پاشا خان، حمام شیشه، خانه معمار باشی، عمارت مشیر دیوان چهار باغ خسرو آباد، بازار سرتپوله و… از جمله مکان‌های تاریخی و گردشگری سنندج به شمار می‌روند که آثار دیدنی باشکوه جذاب این مکان‌های تاریخی شما را متحیر می‌سازند.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به سنندج | اطلاعات جامع برای سفر به سنندج

مطالب بیشتر: با بهترین جاذبه های گردشگری کردستان آشنا شوید!

فاصله سنندج تا اورامان

اگر بخواهید از شهر زیبای سنندج به سمت اورامان راه بیافتید قبل از هر چیز باید همه چیز را خوب بسنجید و مسیر را کنترل کنید؛ چون اگر برای تفریح یک روزه می‌خواهید این سفر را آغاز کنید باید صبح خیلی زود راه بیافتید که تا ظهر آنجا باشید و بتوانید زمان بیشتری را در اورامان و طبیعت بکرش سپری کنید. در هر جای دنیا که باشید خیلی راحت می‌توانید خود را به این نقطه از جهان برسانید.

برای اینکه از روستای زیبا و جذاب اورامان دیدن کنید؛ ابتدا باید خود را به استان کردستان و شهر بزرگ سنندج برسانید. برای رسیدن به اورامان از شهر سنندج تنها یک راه در پیش رو خواهید داشت و آن هم این است که جاده سنندج به مریوان را انتخاب کنید. با ادامه مسیر جاده مریوان به یک تقاطع خواهید رسید که تقریبا در منطقه آرندان و کله ‌کان قرار دارد که باید مسیر سمت چپ را ادامه دهید.

وقتی از روستای گرماش که در ۲۸ کیلومتری این جاده قرار گرفته گذر کردید به شویشه می‌رسید. وقتی شویشه، روستای نگل و سرو آباد را رد کردید به منطقه اورامان خواهید رسید. در منطقه اورامان خیلی راحت با پرسیدن از اهالی آنجا می‌توانید روستای اورامان را پیدا کنید. اگر از نرم افزارهای مسیریابی استفاده کنید؛ شما را خیلی راحت به اورامان می‌رسانند. فاصله سنندج تا اورامان حدود ۱۷۰ کیلومتر است که از لحاظ زمانی معادل ۲ ساعت می‌شود.

فاصله سنندج تا اورامان

جاذبه‌های دیدنی در مسیر سنندج به اورامان

در فاصله سنندج تا اورامان شما با جاذبه‌های خارق‌العاده‌ای مواجه می‌شوید که از تماشای آن‌‌ها لذت می‌برید. وجود جنگل‌های انبوه و سرسبز بین مسیر و منطقه دیدنی هورامان حال و هوای شما را عوض می‌کنند و با نسیم خنک و باطراوت در کنار سرسبزی و خرمی راه، روحتان را جلا می‌بخشند. در ادامه چند نمونه از جاذبه‌هایی که در مسیر سنندج به اورامان قرار گرفته‌اند؛ به شما معرفی خواهیم کرد:

محوطه باستانی و غار جذاب کله‌ کان

منطقه کله‌ کان و آرندان یکی از مناطق بسیار قدیمی و کهن باستان به شمار می‌روند که پیشینه این منطقه به دوران نوسنگی برمی‌گردد. این محوطه درون یک دره بسته واقع شده که چشمه‌ای زلال در آن جاری است. غار کله کان یکی از غارهای عجیب و غریب و کهن سنندج به حساب می‌آید که محققان و باستان شناسان طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌اند متوجه شدند، این غار محل استقرار انسان‌ها بوده و در آن غذاها و آذوقه‌های خود را نگهداری می‌کردند.

روستای زیبای گرماش

روستای گرماش در شمال غربی شهر سنندج واقع شده و ۳۵ کیلومتر از خود سنندج فاصله دارد. مردم این روستا به علت خاک حاصلخیز و آب فراوان به کار کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند و از این کارها کسب درآمد می‌کنند. اگر کمی در این روستا توقف کنید و گشتی بزنید متوجه خواهید شد که جاهای دیدنی بسیاری دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، روستای قلعه جی، سد آزاد کردستان، مسجد نگل و… از دیگر جاهای دیدنی در مسیر رسیدن به اورامان خواهند بود. حال پس از تماشای این همه زیبایی در مسیر، وقتی به اورامان برسید از دیدن شگفتی‌های بی‌نظیر و کمیاب آن شگفت‌زده می‌‍شوید. سفر به اورامان و تماشای شگفتی‌های خارق‌العاده آن می‌تواند تفریح و سرگرمی خوبی باشد.

روستای زیبای گرماش

امکانات و خدمات رفاهی در فاصله سنندج تا اورامان

اگر از سنندج راهی اورامان شدید اصلا نگران طولانی شدن مسیر نباشید؛ چون آنقدر امکانات خوبی در جاده برای گردشگران فراهم شده که از مسیر عبوری خود لذت ببرند و تفریح کنند. یکی از این خدمات وجود رستوران‌ها و کبابی‌هاست؛ این رستوران‌ها غذاهای محلی خوشمزه‌ای هم درست می‌کنند که طعم بسیار لذیذی دارند.

پمپ بنزین، گاز، مراکز درمانی، سرویس بهداشتی، پلیس راه، باجه خودپرداز، امداد خودرو، نمازخانه و مرکز خرید که تمام این موارد جهت رفاه حال مسافران تهیه دیده شده تا سفری بدون دغدغه و سرشار از لذت داشته باشند. علاوه بر این موارد می‌توانید از مراکز اسکان موقت و مجتمع‌ها هم در بین راه استفاده کنید.

معماری روستای اورامان

خانه‌هایی که در روستای اورامان ساخته شده‌ از طراحی خاصی بهره گرفته‌اند. برای بنای این خانه‌ها از سنگ به صورت خشکه چین استفاده کرده و کل روستا را به شکلی هرم گونه درآورده است. همه خانه‌ها در دامنه کوه قرار دارند و خانه‌ها طوری در کنار هم ساخته شده‌اند که پشت بام هر خانه به حیاط خانه عقبی متصل است.  علت اینکه به اورامان شهر هزار ماسوله می‌گویند این است که خانه‌های این منطقه به صورت پلکانی ساخته شده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین مکان های سنندج را بشناسید

آب و هوای اورامان

تا اینجا فاصله سنندج تا اورامان را دانستید حال می‌خواهیم آب و هوای اورامان را مورد بررسی قرار دهیم. روستای اورامان چون در یک منطقه کوهستانی قرار گرفته زمستان‌های سردی دارد؛ اما فصل بهار و تابستان با وجود چشمه‌ها و طبیعت سرسبز، شادابی و طراوت را به شما هدیه می‌دهند. سرسبزی این منطقه باعث شده تا چراگاه‌های خوبی برای دام‌ها و چراندن آن‌ها باشد و علاوه بر آن با توجه به زمین‌های حاصلخیز و آب فراوان برای کشاورزی بسیار مناسب است.

در جنگل‌های انبوه این دهکده درختان بلند و سر به فلک کشیده را خواهید دید؛ درختانی مثل گلابی، زالزالک، بلوط و… وجود همین درختان زیبا و تنومند است که جنگل اورامان را زنده نگه داشته‌اند. مردم اورامان از چوب درختان این جنگل برای درست کردن غذاها و گرم کردن خانه‌هایشان استفاده می‌کنند.

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان یکی از جاذبه‌های جذاب و دیدنی اورامان است که طویل‌ترین رودخانه در استان کردستان محسوب می‌شود. در این رودخانه پرندگان و ماهییان بسیاری را خواهید دید که آن‌ها در این حوالی زندگی می‌کنند و وجود همین موجودات در این رودخانه حس و حال خوبی را به گردشگران می‌دهند. بهترین قسمت این رودخانه که چشم‌انداز خوبی هم دارد، بین دو روستا به نام‌های هجیج و اسپریز است که برای تصویربرداری فوق‌العاده خواهد بود.

آداب و رسوم مردم اورامانان

مردم اورامان مردمانی مهمان‌نواز و خونگرم هستند که به زبان اورامی صحبت می‌کنند. این زبان یکی از گویش‌های گورانی به حساب می‌آید. اهالی این روستا به آداب و رسوم گذشتگان خود پایبند بوده و هنوز هم طبق آن‌ها مراسمات خود را برگزار می‌کنند. این آیین‌ها مربوط به ایران باستان است که هنوز در میان اهالی این منطقه باقی مانده و آن را پاس داشته‌اند. مردم اورامان مردمانی مسلمان هستند که از مذهب سنی پیروی می‌کنند.

مراسم پیرشالیار

مراسم پیرشالیار یکی از مراسمات معنوی بزرگ در این منطقه است که در فصل‌های گرم سال هم برگزار می‌شود. در این جشن آش‌های خوشمزه می‌پزند، لباس‌های محلی رنگارنگ و زیبا به تن می‌کنند و با موسیقی عرفانی دلنواز و دلنشینی همه را تحت تأثیر قرار می‌دهند. طبق حرف‌هایی که زده شده، فرد بزرگی به نام پیرشالیار در این منطقه بوده که به ترویج دین اسلام می‌پرداخته و برای گرامی‌داشت این شخص بزرگ هر ساله این جشن برگزار می‌شود.

مطالعه کنید: اقامت در روستای اورامان

بهترین زمان سفر به اورامان سنندج

قبل از اینکه فاصله سنندج تا اورامان را طی کنید و به این روستای خوش آب و هوا سفر کنید حتما آب و هوای مقصد را بسنجید. در هر زمان که به این منطقه قدم بگذارید، شگفتی‌ها و جاذبه‌های بی عدیل آن، چشمانتان را مسحور می‌کند. بهترین زمان بازدید از اورامان فصل زیبای بهار است، همان فصلی که سرسبزی و طراوتش هوش از سرتان می‌برد. اگر می‌خواهید این منطقه را در اوج زیبایی‌هایش ببینید فصل اردیبهشت راهی این سفر شوید.

سوغات اورامان

با طی کردن فاصله سنندج تا اورامان می‌توانید از این روستای دلپذیر دیدن کنید و از صنایع دستی آن مثل گلیم، سبد، نمد، گیوه، سجاده و… به عنوان سوغات برای عزیزانتان ببرید. خیلی از افراد هم لباس‌های محلی و کردی خریداری می‌کنند که این لباس‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی هستند. اگر به اورامان سفر کردید، غذاهای محلی کردستان را فراموش نکنید و با چشیدن طعم لذیذ و خوشمزه این غذاها لذت سفر خود را چند برابر کنید.

مسیر دسترسی به اورامان

در هر نقطه از جهان که باشید ابتدا باید خود را به استان کردستان برسانید. در این استان به شهر سنندج رفته و سپس با طی کردن مسیری که توسط تابلوهای راهنما نشان داده شده به اورامان خواهید رسید. اگر از تهران با ماشین شخصی راه بیافتید باید حدود ۶۶۰ کیلومتر را رانندگی کنید و با عبور از شهرهای ساوه، سنندج و سروآباد به روستای اورامان خواهید رسید.

مسیر دسترسی به اورامان

در آخر

در این مقاله از سپنجا به بررسی فاصله سنندج تا اورامان پرداختیم و شما را با شهر سنندج و روستای بی‌نظیر اورامان آشنا کردیم. در مسیر سنندج به اورامان با  شگفتی‌های نایابی روبه‌رو می‌شوید که از تماشای این همه زیبایی و جاذبه‌های طبیعی، انگشت به دهان می‌مانید. روستای اورامان یکی از شگفتی‌های خارق‌العاده‌ی کردستان است که اگر گذرتان به این قسمت از ایران افتاد حتما از زیبایی‌های نهفته آن دیدن کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 3]

تینا خراسانی

روزامو با نوشتن سپری میکنم ، مارکتینگ رو دوست دارم و خودم رو مارکتر نمیدونم، به قول یه بنده خدایی، من مارکتر نیستم ولی مارکتینگ رو دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا