دیدنی های شاهرود

معرفی جنگل ابر ؛ در شاهرود به تماشای جنگلی از ابر بنشینید!

یکی از زیباترین و رویایی ترین جنگل های ایران، جنگل ابر است که در آن می توانید به تماشای اقیانوسی از ابر بپردازید. تماشای ابرها، جنگل نوردی و زیبایی های این منطقه سبب شهرت و محبوبیت آن شده است. در جنگل ابر شاهرود می توانید پیوند آسمان و زمین بر فزار جنگل سر سبز با درختان مرتقع را تماشا کنید. این جنگل از بازماندگان جنگل های چند میلیون ساله هیرکانی است که بین دو اقلیم متفاوت یعنی استان سمنان و گلستان قرار گرفته است. هر ساله گردشگران زیادی برای تماشای زیبایی های طبیعی و جذاب آن به این منطقه سفر می کنند. در ادامه این مقاله از سپنجا با ما همراه باشید تا در مورد جنگل ابر و راهنمای سفر به آن اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر یکی از قدیمی ترین و زیباترین جاذبه طبیعی شاهرود است. این جاذبه دیدنی شگفت انگیز شاهرود حدود چهل میلیون سال قدمت دارد و به دوران سوم زمین شناسی یعنی عصر ژوراسیک متعلق است.  در این منطقه گویی آسمان و زمین بهم گره خورده اند. جنگل ابر ادامه جنگل های سر سبز شمال بوده و حدود ۳۸ هزار هکتار مساحت دارد. جنگل ابر در منطقه ای واقع است که دقیقا دو اقلیم متفاوت یعنی ناحیه کم فشار دشت گرگان و پر فشار منطقه ابر را بهم پیوند داده است. این منطقه همچنین باریک ترین قسمت از سلسه جبال البزر یعنی دو اکوسیستم نیمه بیابانی و جنگلی به شمار می رود.

ارتفاع جنکل ابر از سطح دریا زیاد بوده و در فصل های گرم سال نیز دمای هوا در آن پایین است. میانگین بیشترین دما در جنگل ابر ۲۰ درجه سانتی گراد و کمترین دما ۶ درجه سانتی گراد است. صبحهای زود و شبها در این جنگل هوا بسیار سرد می شود. به دلیل همین موقعیت جغرافیایی، در این جنگل شاهد پدیده اقیانوس ابر هستیم. دلیل نام گذاری این جنگل به جنگل ابر نیز وجود دریا و اقیانوسی از ابر است که در ارتفاع کم با وجود جنگل به زیبایی های طبیعی این منطقه اضافه می کند.

در ارتفاعات جنگل ابر، چمنزارها و مراتع مشجر را می بینید و در ارتفاعات پایین تر انواع درختان و گونه های متنوع دیده می شوند. در داخل جنگل نیز چشمه های فراوان و پوشش های گیاهی متنوعی وجود دارد که سبب زیباتر و جذاب تر شدن آن گشته اند. در بین درخت ها نیز می توانید میوه های وحشی مانند آلو، گلابی، ولیک و تمشک را ببینید که در صورت قرار گرفتن در مسیرتان می توانید لذت چشیدن آنها را به خاطر بسپارید.

در سال ۱۳۹۳ جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست قرار گرفت. همچنین در سال ۱۳۹۸ جنگل ابر به عنوان اثر ملی و طبیعی ایران به ثبت رسید.

برای اجاره سوئیت در سمنان روی لینک کلیک کنید.

بهترین زمان سفر به جنگل ابر

همان طور که گفتیم آب و هوای این جنگل سرد و کوهستانی است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به آن اواخر فروردین تا اواسط مهرماه است. البته در همه ماه های سال جنگل ابر دیدنی و زیباست. فقط برای بازدید از آن در ماه های سرد لازم است تجهیزات کامل و لباس گرم داشته باشید. جنگل ابر در فصل پاییز شبیه به یک تابلوی نقاشی زیباست که زیبایی آن بسیار چشمگیر است. در این فصل جاده بسیار لغزنده و دشوار است و بارش باران سبب خطرناک شدن مسیر می شود. بنابراین اگر قصد سفر به جنگل را دارید ابتدا نقشه های هواشناسی را بررسی کنید. اگر قصد دیدن اقیانوس ابر را دارید بد نیست بدانید باید آب و هوای شیرین آباد و علی آباد کتول بارانی و ابری باشد و آب و هوای شاهرود صاف و آفتابی؛ در این صورت می توانید اقیانوس ابر را مشاهده کنید.

جنگل های ابری

تجهیزات لازم برای کمپینگ در جنگل ابر

بهتر است برای اقامت راحت تر در جنگل ابر، تجهیزات کامل و مناسبی همراه خود داشته باشید. از جمله لوازم مورد نیاز برای کمپ در جنگل می توان به کیسه خواب، چادر، زیرانداز، کفش کوه‌پیمایی، کوله‌پشتی سبک، قمقمه آب، لباس گرم، لوازم بهداشتی شخصی، دارو و کمک‌های اولیه اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید
چشمه نگارمن، یکی از دیدنی ترین چشمه های شاهرود

مسیر دسترسی به جنگل ابر

با توجه به اینترنت و اپلیکیشن های مسیریاب دیگر دسترسی به مکان ها و جاذبه های گردشگری کار سختی نیست. در هر صورت برای دسترسی به جنگل ابر کافیست مسیر زیر را طی کنید. شاهرود، سرچشمه، جاده آزادشهر، بعد از پلیس راه، روستای ابر.

همه چیز در مورد تاریخچه جنگل ابر

قدمت جنگل ابر به دوران جنگل های هیرکانی که بقایای دوره سوم زمین شناسی هستند، بر می گردد. این جنگل بین دو اقلیم متفاوت آب و هوایی یعنی اقلیم خشک، نیمه خشک و اقلیم مرطوب و نیمه مرطوب قرار گرفته است. به همین دلیل در آن شاهد تنوع زیادی از جانوران و تنوع پوشش گیاهی نیز هستید. پوشش گیاهی این جنگل شامل درختان متنوعی مانند بلوط، افرا، شیردار، توسکا، آزاد و داغداغان است. گیاهان مرتعی موجود در این جنگل نیز شامل کلاه میر حسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر هستند.

حیوانات و جانوران موجود در این جنگل نیز تنوع زیادی دارند که در نوع خود جالب است. از جمله حیوانات ساکن در این جنگل می توان اسب، خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ،خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، شوکا و بز را نام برد. پرندگانی که در این جنگل زیست می کنند نیز شامل کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول هستند.

چرا به جنگل ابر بروید؟

جنگل ابر یکی از بهترین جنگل های نزدیک به اقلیم خشک و نیمه خشک برای تفریح، کوهنوردی، دوچرخه سواری و کمپینگ و اتراق در جنگل است. در این جنگل می توانید عکس های زیبایی نیز بگیرید. زیرا طبیعت این منطقه بسیار زیبا و منحصر به فرد بوده و برای کسانی که عاشق جنگل نوردی و طبیعت گردی هستند مانند تکه ای از بهشت است.

بهترین زمان برای عکاسی در جنگل ابر، زمانی است که نور کافی وجود داشته باشد. در هر جایی از جنگل می توانید عکس های بی نظیر و زیبایی بگیرید. اما اگر سحر خیز هستید صبح زود و طلوع آفتاب بهترین زمان برای عکاسی است. البته عکاسی در غروب خورشید نیز زیبایی های خاص خودش را دارد.

اقامت در جنگل ابر

برای اقامت در جنگل ابر و لذت بردن از طبیعت آن چند گزینه پیش روی شماست. می توانید در جنگل چادر بزنید و در دل طبیعت ساکن شوید و از آن نهایت استفاده را بکنید. اگر هم با خانواده یا کودک قصد سفر به جنگل ابر را دارید و امکان چادر زدن برایتان مهیا نیست می توانید به رزرو سوئیت در جنگل ابر بپردازید و منزلی را در روستای ابر کرایه کنید. اگر نیز قصد اقامت در دل طبیعت را داشتید بهتر است حتما مجهز باشید و وسایلی که اقامت شما را راحت تر می کند مانند کیسه خواب، چادر، کفش مناسب کوهپیمایی، قمقمه آب، لباس گرم، لواز بهداشتی و شخصی، دارو و کمک های اولیه را به همراه خود داشته باشید.

در ضمن در جنگل ابر اقامتگاه های بومگردی مانند دالان بهشت، کومه سبز و پازینه وجود دارند که در آنها نیز می توانید اقامتی به یاد ماندنی داشته باشید. از جمله خانه های مسافر این منطقه نیز می توان به کوهنوردان زولان، دهکده ابری، هیرکانی ابر، دهکده زیبای من، اقیانوس ابر و خانه دوست اشاره کرد.

جنگل ابر

جاذبه های گردشگری جنگل ابر

آبشار آلوچال: درون جنگل ابر می توانید آبشار های بیشماری را ببینید. دو آبشار بزرگ این جنگل آبشار آلوچال و آبشار شر شر هستند. آبشار آلوچال از دو آبشار بزرگ شکل گرفته که از فاصله چند متری روی هم می ریزند و آبشار اصلی را تشکیل می دهند. آبشار آلوچال در دامنه های شمالی البرز شرقی قرار دارد و ارتفاع آن به ۲۵ متر می رسد. برای رسیدن به این آبشار باید ۵۰ کیلومتر مسیر آسفالت، ۹ کیلومتر مسیر شوسه و ۵ کیلومتر یعنی حدود یک ساعت داخل جنگل پیاده روی کنید تا بتوانید این آبشار زیبا را ببینید.

آبشار شُرشُر:  این آبشار از آن دسته از آبشارهایی است که کوهنوردان حرفه ای می توانند از آن دیدن کنند و زیبایی آن نیز بی بدیع است.

دالان بهشت: این دالان قسمتی از مسیر رسیدن به آبشار آلوچال است که شامل درختانی در هم است که سبب خلق منطقه ای تماشایی شده اند.

چشمه‌ها: جنگل ابر دارای چشمه های بیشماری است. بیشتر از ۳۰ چشمه در این جنگل از جمله چشمه ترش، قطری و چشمه شاه پسند وجود دارند که از چشمه های جوشان و روان هستند. در محل چشمه ترش می توانید کمپینگ شبانه را انجام دهید.

قلعه ماران: این قطعه از درون جنگل ابر به راحتی قابل مشاهده است زیرا بر بالای کوه قرار گرفته است. اما برای رسیدن به این قلعه لازم است که تجهیزات کافی داشته باشید و از راهنمایی افراد محلی نیز استفاده کنید. سر تخت‌ها، تلکا تخته و تخته کمر قلعه چه از دیگر دیدنی‌ها جنگل هستند.

این مطلب را هم بخوانید
شهر بسطام سمنان را پیش از سفر تمام و کمال بشناسید!

روستاگردی: از دیگر تفریحات جنگل ابر می توان روستا گردی را نام برد. می توانید به بازدید از روستاهای ابر و شیرین آباد بروید. شیرین آباد در هفت کیلومتری جنگل است و برای رسیدن به آن لازم است از جنگل عبور کنید.

تهدیدات زیست محیطی جنگل ابر

جنگل ابر هم مانند دیگر جاذبه های طبیعی و دیدنی کشور در معرض خطرات و تهدیدات زیست محیطی قرار دارد. از جمله خطرات زیست محیطی جنگل ابر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنگل ابر شاهرود

  • مراجعه بیش از حد گردشگران و راه کردن زباله ها و آشغال ها در طبیعت
  • آسفالت نمودن جاده های خاکی برای دسترسی بهتر گردشگرها
  • آتش افروزی و آسیب به درختان و قطع بی رویه درختان
  • حضور بیش از حد گردشگران با خودروی شخصی، خودروی آفرود و موتور سیکلت
  • ساخت جاده های فرعی دست ساز جهت عبور خودروهای آفرود و موتور سیکلت در دل طبیعت

نکاتی که برای سفر به جنگل ابر لازم است بدانید

  1. اگر قصد سفر به جنگل ابر را دارید و یا نخستین بار است که می خواهید به این جنگل سفر کنید، بهتر است حتما با تورهای طبیعت گردی این سفر را انجام دهید و یا از محلی ها کمک بگیرید.
  2. برای رفتن به جنگل ابر به آمادگی جسمانی و روحی نیاز دارید. قبل از سفر باید نسبت به این موضوع مطمئن شوید. زیرا در زمان سفر ممکن است به دلایل مختلف نیاز به پیاده روی طولانی باشد و یا کوهنوردی های سنگین؛ همچنین ممکن است مجبور به استفاده از دستشویی صحرایی شوید. بنابراین قبل از سفر نسبت به آمادگی جسمانی خود اهتمام ورزید.
  3. قبل از شروع سفر برنامه ریزی کنید و همه لوازم مورد نیاز را تهیه کنید و اقامتگاه را رزرو نمایید.
  4. حتما قبل از سفر /اب و هوا را چک کنید تا با باران، سردی هوا، برف و… مواجه نشوید.
  5. تنها در مسیرهای مشخص شده، پیاده روی کنید و اگر بار اول است که به جنگل ابر سفر می کنید در مسیرهای ناآشنا پا نگذارید. سعی کنید گردش خود را به مسیرهای ابتدایی محدود کنید.
  6. حیوانات وحشی مانند گراز و خرس در جنگل ابر زندگی می کنند. بنابراین اگر قصد کمپ در طبیعت را دارید حتما آتش روشن کنید. در زمان ترک جنگل آتش را حتما به صورت کامل خاموش کنید و زباله هایتان را با خودتان ببرید.
  7. پیش از تاریک شدن هوا حتما خودتان را به مکانی امن برای اقامت برسانید. زیرا در زمان تاریکی هوا خطر حیوانات وحشی بیشتر است.
  8. در جنگل نوردی به هیچ عنوان از گروه خود جدا نشوید. زیرا به علت شرایط اقلیمی و جوی منطقه ممکن است در گردش انفرادی به سرعت گم شوید.
  9. تغییرات ناگهانی هوا در جنگل ابر بدیهی است. بنابراین ممکن است در یک چشم برهم زدن باران ببارد و یا ابر و مه غلیظ همه جا را فرا بگیرید و براحتی راه را گم خواهید کرد. پس بهتر است از گروه جدا نشوید.
  10. به دلیل اینکه جنگل ابر زیستگاه حیواناتی مانند گراز و خرس و دیگر حیوانات درنده است، بهتر است آرامش و سکوت حیات وحش را از بین نبرید. زیرا شما وارد قلمرو آنها شده اید.

جنگلی پوشیده از ابر

سخن آخر

همان طور که گفتیم جنگل ابر، از زیباترین و بکرترین جنگل ها و از دیدنی های شاهرود است. بهتر است قبل از شروع سفر خود، آب و هوا و دیگر موارد را چک کنید تا لذت قرار گرفتن در اقیانوسی از ابر را تجربه کنید. همچنین طوری برنامه ریزی کنید که در شروع صبح در جنگل ابر باشید و بتوانید جنگل نوردی را آغاز کنید. حیوانات وحشی جزئی از اکوسیستم جنگل هستند. بنابراین برای مستقر شدن جایی را انتخاب کنید که دسترسی به افراد دیگر نیز وجود داشته باشید تا از خطرات حیوانات درنده به دور باشید.

درباره “معرفی جنگل ابر ؛ در شاهرود به تماشای جنگلی از ابر بنشینید!” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا