دیدنی های یزد

چرا باید مسجد امیر چخماق را از نزدیک ببنیم؟ (+اطلاعات گردشگری)

چرا باید مسجد امیر چخماق را از نزدیک ببنیم؟ (+اطلاعات گردشگری)

مسجد امیر چخماق یزد که در گذشته ای آن به نام‌های مسجد جامع نو و مسجد دهوک هم نامیده شده است، در دوران تیموری به زحمات و تلاش های امیر جلال الدین چخماق شامی که  حاکم یزد و از عمرا و نظامی های بالا مرتبه دوران تیموری بود که به اتفاق همسرش ستی فاطمه خاتون، ساخت این مسجد در سال ۸۴۱ هجری قمری را به اتمام رساندند و از نظر زیبایی و وسعت این مسجد بعد از مسجد جامع شهر یزد در رتبه دوم قرار می گیرد.

این مسجد یکی از آثار تاریخی بجا مانده از دوران تیموری در ایران می باشد و در سال ۱۳۱۴ به ثبت آثار ملی ایران رسیده بوده است. در ادامه این مقاله به ویژگی های این جاذبه و مکان های دیدنی زیبای اطراف آن که توسط سپنجا تهیه شده است، اشاره خواهیم کرد.

امیر چخماق چه کسی و اهل کجا بود؟

قبل از بررسی و  آشنایی با مسجد امیر چخماق بهتر است تا با با هویت امیر جلال الدین چقماق شامی آشنا شوید. وی اهل تبریز بود که توسط شاهرخ تیموری به حاکمیت یزد رسید. امیر جلال الدین چخماق شامی، یکی از سرداران ایران و امیران شاهرخ تیموری بوده است.

در سال ۸۳۶ هجری قمری این شخص به حکومت بر منطقه یزد منصوب شد. وی که به عنوان یکی از سران نظامی، زمان تیموری بود، نقش بسیار مهمی در سپاه شاهرخ تیموری داشت و در زمان جنگ ها از یزد به سمت او حرکت میکرد و در جنگ ها همراه شاهرخ تیموری شانه به شانه میجنگید و او که ارتباط نزدیکی هم با شاهرخ تیموری داشت غالبا در تمامی این جنگ ها حضور می داشت.

کویر یزد

مسجد امیر چخماق دیدنی یزد
مسجد امیر چخماق در یزد

امیر چخماق شامی و همسرش ستی فاطمه خاتون به عنوان  حاکم شهری یزد خدمات عمرانی و سازندگی بسیاری را برای این شهر  به وجود آورند از جمله خدمات او به مسجد جامع نو، میدان امیر چخماق، آب انبار میرچخماق، تکیه و احیای باغ حکمرانان یزد که به لارستان شناخته میشد میتوان اشاره کرد.

مسجد امیر چخماق در کجا قرار دارد؟

همانطور که گفته شد این مسجد در استان یزد ضلع جنوبی میدان امیرچخماق یزد قرار دارد. از جمله مکان های رایگان می باشد که می توانید از آن دیدن کنید. و زمان بازدید این مسجد همه روزه و جمعه ها به صورت دو هفته یکبار می باشد. پیشنهاد می کنیم تحت هیچ شرایطی در سفر به یزد این دیدنی را از دست ندهید!

این مطلب را هم بخوانید
روستای ابیانه کاشان

 

مسجد امیر چخماق در یزد
مسجد امیر چخماق یزد

 در یزد کجا بمانیم؟

بدون شک مسجد امیر چخماق یکی از جذاب ترین دیدنی هایی خواهد بود که در طول سفرهایتان دیده اید. این جاذبه ارزش بازدید را دارد. اما پیش از آن باید به شهر زیبا و تاریخی یزد سفر کنید. یزد آنقدر دیدنی هایی دارد که برای یک لحظه هم در این سفر بیکار نخواهید ماند؛ از این رو برای حداقل چندین روز در آنجا ماندگار می شوید. در چنین شرایطی است که به فکر محل اقامت می افتید.

برای اقامت در یزد می توانید به طور کامل به سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا اعتماد کنید. تنها کافی است اقدام به اجاره سوئیت در یزد کنید. تنوع اقامتگاه های شهر یزد بسیار بالا است؛ از این رو دستتان در انتخاب باز است و گزینه های زیادی مطابق با سلیقه شما و اعضای خانواده تان وجود دارد. این اقامتگاه ها را می توانید در دسته های مختلف براساس قیمت، تعداد اتاق، تعداد نفرات و … به صورت جداگانه مشاهده کنید. در نظر داشته باشید در هر لحظه می توانید با پشتیبانی سپنجا ارتباط بگیرید.

پیشینه مسجد امیر چخماق به چه زمانی برمیگردد ؟

سیر ساخت این بنا این گونه عنوان می گردد که امیر جلال الدین چخماق حاکم یزد در دوره تیموری در دومین مسافرت خود به یزد با کمک همسر خود ستی فاطمه خاتون این مسجد زیبا و باشکوه را شروع به ساخت کرد و این بنا پس از ۲۰ سال به کمک و همت استادان کاشی کار و ثلث نویسان پدید آمد.

شاید یکی از جذاب ترین نکته هایی که در مرتبط با این مسجد وجود دارد؛ این میباشد که هزینه های این بنای تاریخی؛ از موقوفات رشیدی تامین شده است.

سرگذشت مسجد امیرچخماق در دوران صفوی و قاجار

این مسجد و میدان حتی در زمان شاه عباس تغییرات و بازسازی های در آن شکل گرفت و در قرن سیزدهم هجری در ابتدای این مسجد و سردر بازار حسینیه به وجود آمد، که البته روایات نقل شده از آن زمان به این مهم اشاره دارد که، کاربری حسینیه نداشته است، زیرا حسینیه ها همچون امروزه آنچنان مرسوم نبوده است.

مسجد امیر چخماق

مسجد امیر چخماق

 مهندسی و معماری این مسجد چگونه است؟

این مسجد تشکیل شده از دو شبستان زمستانی و تابستانی می‌باشد. این مسجد یکی از شاهکارهای معماری زمان تیموری در یزد است.  و همینطور میدان امیر چخماق که یکی از بخصوص ترین جاذبه های شهر یزد به حساب می آبد و در این مجموعه های تاریخی و گردشگری در شهر یزد قسمت پر مخاطبی می باشد؛ که تمام روزهای هفته آماده برای بازدید گردشگران و کسانی که علاقمند به گردشگری هستند می باشد .

تکیه امیر چخماق

تکیه امیر چخماق از دیگر مکانهای دیدنی است که روایت‌های جالبی از این مکان به گوش می رسد. تکیه امیرچخماق که در میدان بعثت کنونی و میدان شاه قدیم بنا شده و در سال ۱۳۳۰ ۱۳۴۱ در آثار ملی ایران ثبت شده است. قسمتی از مجموعه امیر چخماق می باشد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به شهر تاریخی میبد یزد

 مسجد امیر چخماق یزد مسجدی بدون مناره 

این سوال قطعا پیش می آید که چرا مسجد امیرچخماق یزد فاقد مناره می باشد. طبق روایاتی که از گذشته تا به امروز به دست رسیده در دوران تیموری مسجد هایی که توسط بانوان دستور ساختشان داده میشده بدون مناره ساخته میشدند.

جاذبه های یزد
مسجد امیر چخماق دیدنی های یزد

از جمله روایات دیگری که از این مسجد و سرگذشت آن به دست رسیده، میتوان به اعتقادات ستی فاطمه اشاره نمود، که برای وحدت شیعه و سنی و توجه مناسب و مطلوب به این  دو  قشر بدون مناره این مسجد را ایجاد کرده است زیرا در مساجد اهل سنت  یک مناره به کار میرود  اما در مساجد شیعیان دو مناره وجود دارد.

 آب انبار امیر چخماق

یکی از آثار به جا مانده از زمان تیموری  آب انبار امیرچخماق می باشد.  این آب انبار در کنار مجموعه تاریخی امیر چخماق، و در ابتدای ورودی بازار در موقعیت ممتاز قرار گرفته است.

این بنا به غیر از بزرگی و سازه گنبدی شکل آن و بلندی بادگیرها  ویژگی خاصی به مجموعه گردشگری امیرچخماق اعطا کرده است. این بنا با سادگی که با خود به همراه دارد تنها با سردری آجری فاقد تزئینات خاص؛ زیبایی و جذابیت خاصی را به همراه دارد.

این آب انبار که دارای ۵ بادگیر می باشد، و دارای مخزنی با پلان مدور سقفی قوسی گنبدی، جزو خواص ترین آب انبارهای استان یزد می باشد.

میدان آب انبار
میدان امیر چخماق یزد

 میدان امیر چخماق یزد 

میدان امیر چخماق یزد به نوبه خود یکی از زیباییها و اجزا خواص شهر یزد به حساب می آید. این میدان از مکانهای مختلف بسیاری تشکیل شده است. مجموعه مکانهایی که زیبایی این میدان را دوچندان می‌کند.

بعلاوه مسجد امیر چخماق چندین مکان دیگر که در اطراف این میدان و حوالی این منطقه وجود دارد که قدمت آنها به زمان تیموری برمیگردد. و در حوالی این میدان  تکیه، کاروانسرا، حمام عمومی، خانقاه، قنات خانه، چاه آب سرد، گرمابه وجود دارد.

دیدنی های محله میدان امیر چخماق یزد در لا به لای لغات هیچ حسی ندارند. اما این جذابیت ها و زیبایی ها را باید با چشم دید و نوازش خطوط زیبای آنرا با روح خود احساس کرد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا