دانستنی های سفر

معرفی ۴ تا از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان (+ دستور پخت کامل)

معرفی 4 تا از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان (+ دستور پخت کامل)

معرفی ۴ تا از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان (+ دستور پخت کامل)

یکی از محبوب ترین انواع غذاهای اصیل سنتی، مربوط به استان گیلان می شود. غذاهای محلی گیلان در بسیاری از شهرها و استان های دیگر کشورمان هم سرو می شود و همین موضوع سبب شده است تا آن غذای اولیه دستخوش تغییراتی شود.

همه ما می دانیم که شمال یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در بین مردم است. در بین جاذبه های شمال کشور، یکی از چیزهایی تحت هیچ شرایطی نباید از دست بدهید، تجربه غذاهای محلی است.

در این مطلب می خواهیم برخی از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان را بررسی کنیم. اگر به گیلان سفر می کنید، حتما آن را تجربه کنید؛ اگر هم در خانه هستید، پخت این غذاها در برنامه تان قرار دهید.

با سامانه رزرو و اجاره ویلا، سوئیت، اقامتگاه بومگردی، خانه و آپارتمان مبله و … سپنجا همراه باشید:

 

خورش آلو مسما

ممکن است تا کنون نام این غذا زیاد به گوشتان خورده باشد. خورش آلو مسما یکی از محبوب ترین غذاهای محلی گیلان است که طعم آن هرگز از زیر زبانتان خارج نخواهد شد.

مواد لازم

  • به ازای هر نفر یک تکه مرغ
  • برای هر نفر ۲ یا ۳ عدد آلو قیسی
  • ۲ عدد آلو سیاه برای هر نفر
  • ۲عدد پیاز
  • ۲ قاشق شکر
  • نمک، فلفل، زردچوبه

طرز تهیه

مرغ ها را همراه با زردچوبه، تف دهید. پس از آن به قابله آب اضافه کنید تا مرغ ها نیم پز شود. در این هنگام آلو ها را که از قبل با روغن سرخ کرده اید، به ترکیبتان اضافه کنید. مدتی صبر کنید تا آلوها و مرغ ها به طور کامل بپزد.

سپس پیازهای سرخ شده را همراه با شکر به آن اضافه کنید. ۳ تا ۵ دقیقه خورش آلو مسمای گیلانی شما آماده است. دقت داشته باشید که خورشتان باید مقداری آب داشته باشد.

اقامت در ویلا خانه روستایی سنتی در گیلان

همچنین اگر حس کردید که مرغ ها پخته شده و آلو ها هنوز جا دارند، مرغ ها را جدا کنید و اجازه دهید آلوها به طور کامل پخته شود. طعم این غذا ملس است و ممکن است با سلیقه همه جور نباشد.

خورش آلو مسما از غذاهای محلی گیلان
خورش آلو مسما

شش انداز بادمجان

یکی دیگر لذیذترین غذاهای محلی گیلانی، شش انداز بادمجان است. اگر سلیقه غذایی تان با بادمجان جور است، حتما این غذا را در برنامه تان قرار دهید.

مواد لازم

  • ۵ عدد بادمجان بدون تخم
  • ۳۰۰ گرم مغز گردو له شده
  • دو قاشق کوچک رب انار
  • ۴ قاشق کوچک پیاز سرخ شده
  • نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه های مختلف به دلخواه
این مطلب را هم بخوانید
بهترین زمان سفر به کیش چه وقت است؟

طرز تهیه

دو قاشق روغن در داخل قابلمه بریزید و گردو ها را به آن اضافه کنید و اجازه دهید، تف بخورند. پیاز ها همراه با زردچوبه را هم به بیفزایید و پس از تف خوردن، ۲ یا ۳ لیوان کوچک آب گرم همراه با رب انار به آن اضافه کنید.

سپس نمک و فلفل هم به ترکیبتان بدهید و تا زمانی که خورش به روغن بیفتد، صبر کنید. بادمجان ها را به صورت حلقه حلقه درآورید و به مدت دو ساعت آبکش می کنیم. در نهایت آنها را شسته و خشک کنید و به خورشتان اضافه کنید، تا خوب پخته شوند. غذای شما آماده است.

خورش انارمسما

شش انداز بادمجان از غذاهای محلی گیلان
شش انداز بادمجان

کال کباب

کال کباب یکی دیگر از خوشمزه ها در بین غذاهای محلی گیلان است که رنگ و بویی فوق العاده دارد. آن چیزی که سبب متفاوت شدن این غذا می شود، استفاده از آن همراه با انار ترش است.

دقت داشته باشید که برای تهیه این غذا از نوعی سبزی خاص استفاده می کنند، که می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید.

مواد لازم

  • یک و نیم کیلو بادمجان
  • ۳۰۰ گرم گردو ساییده شده
  • یک کاسه انار ترش دانه شده
  • دو قاشق کوچک چوچاق (نوعی سبزی خاص و محلی)
  • چهار حبه سیر
  • نمک، فلفل و ادویه های دیگر به دلخواه

طرز تهیه

در گام اول باید بادمجان ها را به حالت کبابی در بیاورید. برای انجام این کار می توانید از شعله گاز یا فر استفاده کنید. پس از کبابی شدن، باید پوست آن ها را بکنید.

بادمجان های پوست کنده را در ظرفی قرار دهید و به خوبی بکوبید و له کنید. سپس باید گردو ها را به بادمجان های له شده، اضافه کنید. دانه های انار هم به این ترکیب اضافه کنید و دوباره آن را له کنید تا دانه ها به خوبی خرد شوند.

در آخرین مرحله هم باید سیر و سبزی چوچاق را به مخلوط بیفزایید و در آسیاب قرار دهید تا خوب باهم ترکیب شوند. نمک و فلفل هم در آخرین مرحله اضافه کنید.

اقامت در ویلا جنگلی در گیلان

این غذا را هم می توانید در کنار برنج و هم همراه با نان نوش جان و سرو کنید. خوب است بدانید این غذا انتخاب مناسبی برای پیش غذا و تهیه آن هم ساده است. اگر به دنبال پخت غذاهای سنتی ایرانی هستید مطلب زیر را بخوانید:

 

کال کباب از غذاهای محلی گیلان
کال کباب گیلانی

کویی تره

کویی تره یکی از سالم ترین غذاهای محلی گیلان است که انتخاب بسیار فوق العاده ای برای گیاهخواران هم می باشد درست کردن این غذا بسیار ساده است و می توانید در خانه تان رنگ و بوی شما و گیلان آن را ایجاد کنید.

مواد لازم

  • نصف عدد کدو حلوایی
  • سه حبه سیر
  • ۱۵۰ گرم گردو
  • دو قاشق رب انار، رب گوجه فرنگی و شکر
  • نمک، فلفل، زردچوبه، گلپر، ادویه و آب به مقدار لازم

طرز تهیه

در قدم اول سیرها را  له کنید و در  روغن سرخ کنید. سپس باید کدو را بپزید. کدوی پخته شده را پوست بگیرید و آن را پوره کنید و در همان روغن قرار سرخ کنید.

بقیه موادی که تهیه کرده اید، شامل نمک، فلفل، رب گوجه فرنگی، رب انار، زردچوبه و شکر همراه با گردو را در قابلمه ای بریزید و اجازه دهید تا در حرارتی ملایم به جوش آید. در آخرین مرحله هم باید کدو، سیر، گلپر و ادویه ها را به آن اضافه کنید.

این مطلب را هم بخوانید
اجاره ویلا شمال عید

دقت داشته باشید که برای تهیه کویی تره باید در نهایت ترکیبی بسیار غلیظ بدست بیاورید. این یک غذای بسیار سبک است و می توانید از آن برای وعده شام استفاده کنید.

غذایی محلی شمال

کویی تره از غذاهای محلی گیلان
کویی تره

در گیلان کجا بمانیم؟

بدون شک تجربه غذاهای محلی گیلان در خود شهرهای این استان چیز دیگری است و یکی از جذاب ترین بخش های سفرمان را می سازد.

اگر شما هم خواهان تجربه این غذاها در استان گیلان هستید، بدون شک یکی از دغدغه های پیش رویتان در این سفر، مسئله محل اقامت است. اگر حتی کوچکترین نگرانی از این بابت دارید، تمام آن را به دور بریزید و سامانه رزرو و اجاره اقامتگاه سپنجا اعتماد کنید!

اقامت کلبه چوبی در گیلان

سپنجا این امکان را برای شما به وجود آورده است تا در کوتاهترین زمان و سریع ترین حالت ممکن، محل اقامت ایده آلتان در مقصد گردشگری تان را پیدا کنید.

استان زیبا و سرسبز گیلان هم از این قاعده مستثنی نیست و اقامتگاه هایی با تنوع بالا، انتظار شما را در این استان می کشند. فرقی نمی کند کدام شهر یا روستا، انتخاب شما باشد، باز هم با خیال راحت می توانید کارهای اقامتی تان را به سپنجا بسپارید.

در نظر داشته باشید در تمام این مسیر پشتیبانی سپنجا همراهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما تماس بگیرید. برای رزرو اقامتگاه در مهمترین شهرهای استان گیلان، می توانید از لینک های زیر استفاده کنید؛ در غیر این صورت وارد سایت یا اپلیکیشن سپنجا شوید و مقصدتان را جست و جو کنید.

رزرو سوئیت در رشت

رزرو سوئیت در بندر انزلی

رزرو سوئیت در لاهیجان

رزرو سوئیت در لنگرود

رزرو سوئیت در تالش

رزرو سوئیت در آستارا

و ….

 

کلام آخر

آن چیزی که تا اینجای کار بررسی کردیم، تنها تعداد کمی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ای بودند که حتما باید در سفر به گیلان امتحان کنید.

این لیست به اینجا ختم نمی شود و غذاهای فوق العاده دیگری هم مانند ترش واش، مرغ ترش، کوکوی مرغ گیلانی، میرزا قاسمی، سیر قلیه، اناربیج، باقلاقاتق، نازخاتون و … هم در این لیست لذیذ قرار دارد.

اگر تجربه ای در زمینه غذاهای محلی گیلان دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

 

درباره “معرفی ۴ تا از خوشمزه ترین غذاهای محلی گیلان (+ دستور پخت کامل)” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا