دیدنی های یزد

راهنمای سفر به یزد (نخستین شهر جهانی ایران) و اطلاعاتی درباره این شهر تاریخی

راهنمای سفر به یزد (نخستین شهر جهانی ایران) و اطلاعاتی درباره این شهر تاریخی

فهرست مطالب مخفی کردن
1 راهنمای سفر به یزد (نخستین شهر جهانی ایران) و اطلاعاتی درباره این شهر تاریخی

راهنمای سفر به یزد (نخستین شهر جهانی ایران) و اطلاعاتی درباره این شهر تاریخی

آیا می‌دانید یزد، تنها شهر جهانی ایران است؟ آیا می‌دانستید یکی از مقصد‌های اصلی توریست‌های داخلی و خارجی شهر یزد می‌باشد؟ اغلب گردشگران برای سفر به این شهر تفریحی و تاریخی قبل از شروع سفر به مطالعه راهنمای سفر به یزد می‌پردازند.

امروز در سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا قصد داریم در مورد این شهر، اطلاعاتی درباره مکان‌های دیدنی، جاذبه‌های گردشگری، مراکز هنری و تفریحی و فرهنگی به شما ارائه کنیم. اگر دوست دارید درباره همه جای شهر و سوغات و خوراکی‌های آن شناخت داشته باشید؛ و اقامت با رزرو سوئیت ارزان در یزد را از دست ندهید این مقاله را تا پایان با دقت بخوانید.

شناخت شهر توریستی یزد با راهنمای سفر به یزد

شما چه شناختی از شهر یزد دارید؟ تابحال به این شهر زیبا سفر کرده‌اید؟ برای یک سفر تفریحی تاریخی سپنجا را همراهی کنید. تا با هم گشت و گذاری در شهر یزد داشته باشیم.

شهر یزد به عنوان نخستین شهر جهانی شناخته شده‌است و هر سال میزان جمعیت کثیری از گردشگران داخلی و خارجی از سراسر جهان می‌باشد. همراه ما باشید تا با جاذبه‌های گردشگری یزد، مکان‌های تاریخی و سوغات و انواع صنایع دستی این شهر بیشتر آشنا شوید.

چرا شهر یزد را برای سفر انتخاب کنیم؟

وجود جاذبه‌های تاریخی موجب جذب بسیاری از گردشگران در طول سال به این شهر شده با راهنمای سفر به یزد در این مقاله به جذابیت‌هایی که شهر یزد را به یک شهر توریستی تبدیل کرده‌است اشاره کرده‌ایم:

راهنمای سفر به یزد

  • شهر یزد به عنوان نخستین شهر جهانی از ایران است. این اثر ملی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.
  • وجود باغ دولت‌آباد در این شهر، به عنوان بهترین باغ ایرانی یزد را به یک نماد ملی تبدیل کرده‌است.
  • خانه‌های قدیمی و بادگیر‌های با قدمت فراوان شهرت این شهر را چندین برابر کرده‌است
  • یزد دارای انواع شیرینی‌های خوشمزه است و با رفتن به این سفر خوشمزه و خاطره انگیزی تجربه خواهید کرد.
  • شهری با پیاده‌رو‌ها وخیابان‌های زیبا که برای گشت. گذار درون‌شهری بسیار دلنشین است.
  • چهره زیبای شهر با نمای تاریخی مسجد جامع یزد که بلندترین مناره‌های ایران را به نمایش می‌گذارد.
  • وجود آثار تاریخی از دوره زرتشتیان که سبب آشنایی شما با این فرهنگ خواهد شد.
  • بافت زیبا و سنتی شهر که فضای گرم تاریخی یزد را حفظ کرده، سفری خاطره انگیز برایتان رقم خواهد زد.
  • نخل گردانی از آیین‌های زیبای محرم شهر یزد هر ساله توریست زیادی را جذب می‌کند. شهرت و آوازه این آیین در سراسر جهان پیچیده‌است.

راهنمای سفر به یزد و نگاهی بر تاریخچه دوره پهلوی

دوره پهلوی برای شهر یزد ساخت و ساز و آبادانی زیادی را به همراه داشت. دوره پهلوی موجب تغییر بافت و ظاهر شهر با ورود اتومبیل‌ها و احداث خیابان‌های متعدد شد. در سال ۱۳۱۰ دوره پهلوی اقدام به احداث خیابان‌های مختلفی در سطح شهر کرد و به دنبال آن خیابان شاه بین میدان شاه و میدان امیر چخماق ساخته شد.

البته عده ای بر این باورند این ساخت و ساز‌ها برای جلوه تاریخی این شهر ضرر داشته و موجب آسیب رسانی به بافت قدیمی شهر شده‌است. زیرا با اولین خیابان کشی‌ها فضا‌های عمومی مثل میدان شاه و میدان امیرچخماق تخریب شد و خساراتی غیرقابل جبران را به همراه داشت.

راهنمای سفر به یزد

 راهنمای سفر به یزد و نگاهی بر مشخصات این شهر

نام شهر یزد ا سال ۲۰۱۷ میلادی در فهرست جهانی یونسکو تا به الان می‌درخشد.

دلایلی که باعث شده میراث جهانی یزد را به عنوان نخستین شهر جهانی نام بگذارد وجود تمدن زنده و سنت و فرهنگی خاص از گذشته تا به الان و ارتباط و تعامل مردم این شهر با محیط زیست و حفاظت و نگهداری بسیار عالی از این شهر موجب شده شهر یزد به عنوان افتخار مردم ایران محسوب شود.

اکثریت جمعیت مردم یزد را مردم مسلمان و شیعه تشکیل می‌دهند. از زرتشتیان ایران گروه بزرگی در شهر یزد ساکن هستند. افراد یهودی و مسیحی هم در کوچه پس کوچه‌های این شهر زندگی می‌کنند. طبق آخرین سرشماری که سال ۱۳۹۵ انجام شده‌است.

مسجد امیر چخماق

جمعیت یزد حدود ۵۲۹۶۷۳ نفر پیش‌بینی شده‌است. زبان رایج مردم یزد فارسی با کمترین تغییر در سول تاریخ است. البته لهجه شیرین یزدی هم برای گردشگران که به این شهر سفر می‌کنند جذاب است.

شهر تاریخی یزد از نظر اقتصاد جزو شهر‌های فعال با چرخش صنعت بسیار قوی است. یزد با داشتن صنعت طلاسازی و زرگری دارای شهرت و قدمت فراوانی است. رتبه پنجمین شهر از نظر صنعت و کارخانجات نساجی و پارچه، تولید انواع فرش، معادن فولاد و آهن، صنعت تولید انواع کاشی، وجود معادن سنگ و زغال سنگ و کارخانه‌های تولید کابل و مراکز صنعت مواد غذایی به یزد تعلق دارد.

راهنمای سفر به شهر یزد به شما توصیه می‌کند. با سفر به این شهر از مراکز تولید پارچه‌های پنبه ای، گلیم‌های دستی، اجناس تولیدی با الیاف رنگی، بافت فرش‌های خاطره کویر یزد و ستاره کویر یزد بازدید کنید و سوغاتی مورد نظر خود را تهیه کنید.

اقامت در سوئیت مبله در یزد

با راهنمای سفر به یزد واقعیت‌های جالبی را درباره این شهر بدانید!

بادگیر‌هایی فراوانی که در شهر وجود دارند زیبایی شهر را دوچندان کرده‌است و موجب شهرت یزد به شهر بادگیر‌ها شده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
اقامتگاه بومگردی انار عقدا

راهنمای سفر به یزد

مراسم عاشورا و تاسوعا در شهر تاریخی یزد از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین سبب حسینیه‌های بزرگی در این شهر احداث شده‌است. مراسم زیبای سینه زنی و سبک‌های متفاوت نوحه خوانی و آیین‌های سوگواری مورد تکریم مردم خوب یزد قرار گرفته‌است. وجود مراسم نخل برداری با عظمتی چشمگیر موجب شده محمدتقی فلسفی در دهه پنجاه به یزد عنوان حسینیه ایران را بدهد.

  • وجود قدیمی‌ترین نخل ایران در این شهر که در مراسم عزاداری محرم یزدی‌ها گردانده می‌شود.
  • درخشش نام یزد در فهرست آثار ملی یونسکو
  • کسب رتبه نخست کنکور در مدت ۲۴ سال متوالی به نام شهر یزد تمام شده‌است.
  • یزد میزبان عالمی چون خواجه نظام الملک طوسی بوده که لقب این شهر را دارالعباده گذاشته‌است.
  • طبق برخی از گفته‌ها و شنیده‌ها در طول تاریخ شهر یزد از نخستین بانک جهان به عنوان صندوق امانات بهره‌مند بوده‌است.
  • شهر یزد به علت وجود فعالیت‌های جدی و چشمگیر پزشکی و داشتن متخصصان خبره ای در زمینه ناباروری به قطب پزشکی کشور تبدیل شده‌است.
  • دوچرخه سواری در شهر یزد بسیار رواج دارد و این امر باعث شده شهر یزد را به عنوان شهر دوچرخه‌ها شناخته شود. می‌توانید با سفر به شهر تاریخی یزد دوچرخه سواری در خیابان‌های جذاب این شهر را تجربه کنید.

راهنمای سفر به یزد نمی‌گذارد بدون سوغاتی از این شهر عبور کنید!

اکنون به بخش خوشمزه و جذاب سوغات و صنایع دستی شهر یزد رسیدیم. آیا طعم شیرینی‌ها و سوغاتی‌های شهر یزد را چشیده‌اید؟ محال است به شهر یزد سفر کنید و انواع شیرینی و خوراکی‌ها و گیاهان دارویی تجربه نکنید! در ادامه به معرفی بخشی از خوراکی‌های خوشمزه یزد اشاره کرده‌ایم:

راهنمای سفر به یزد

  • شیرینی‌های متنوع یزد: یزد پایتخت شیرینی ایران است. وجود انواع مختلف شیرینی با رنگ‌های متنوع و طعم‌های گوناگون شما را هیجان زده خواهد کرد. شیرینی‌های یزدی شامل نان برنجی، قطاب، باقلوا، لوز‌های پسته، نارگیل، مخلوط دورنگ، بیدمشک، شیرینی حاجی بادام، کیک تخته ای و یزدی، سوهان آردی و پشک می‌شود.
  • تولید انواع حلوا و ارده: اردکان یزد نامی آشنا که معدن تولید ارده در ایران به‌شمار می‌رود. قدمت چندین ساله شهر ارکان باعث شده این شهر به قطب تولید حلوا و ارده در کشور تبدیل شود. در صبحانه و چاشنی غذا می‌توانید از ارده کنجد استفاده کنید.
  • صنعت تولید روغن کنجد: مرغوب‌ترین نوع روغن کنجد را از شهر بادگیر‌ها تهیه کنید. روغن‌گیری در شهر یزد به ویژه روغن کنجد رونق بسیاری دارد.
  • وجود انواع گیاهان دارویی: مردم اهالی یزد بیشترین درمان خود را براساس طب سنتی انجام می‌دهند. وجود گیاهان دارویی فراوان در این شهر موجب پیدایش عطاری‌های متنوعی هم در سطح شه شهر شده‌است.

همان‌طور که بالاتر گفتیم شهر یزد قطب صنعت کشور است. آیا می‌شود شهری با وجود کارخانجات فراوان نساجی و پارچه و دیگر تولیدات، سوغات صنایع دستی نداشته باشد. ترمه، نمد و چادر شب، زرگری و طلا و انواع زیرانداز از صنایع دستی مهم شهر یزد به‌شمار می‌رود.

باغ دولت آباد

راهنمای سفر به یزد و شکم گردی به سبک یزدی‌ها

آیا تا بحال طعم غذای یزدی را چشیده‌اید؟ شهر یزد طیف وسیع رنگارنگی از غذاهایی با طعم‌های متنوع و خوشمزه است. شکم گردی در شهر یزد را با همراهی سپنجا تجربه کنید.

راهنمای سفر به یزد

  • آش شولی: انواع آش‌ها در شهر یزد طبخ می‌شوند. اما آش شولی بین مردم یزد از اهمیت خاصی برخوردار است. این آش در هر کدام از فصل‌های سال با مواد اولیه متفاوتی درست می‌شود. گفتنی است که هر کدام از آش‌های یزدی طعم خاصی دارند.
  • پخت قیمه یزدی: از غذا‌های پرطرفدار یزدی که در برنامه غذایی اصلی این شهر قرار دارد و می‌توان به قیمه یزدی اشاره کرد، طعم خوش قیمه یزدی را می‌توانید در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های سنتی یزد بچشید. قیمه یزدی تفوت خاصی با قیمه معمولی ندارد. تنها فرقی که دارد استفاده از نخود دو پر در قیمه یزدی بجای لپه است.
  • تاس کباب یزدی: دیگر غذای معروف یزدی که مواد اولیه برای پخت آن شامل سیب زمینی، مقداری پیاز، روغن محلی، مقدار لازم گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی به همراه چاشنی دارچین می‌باشد.
  • انواع صبحانه در یزد: نان کُپٌک و لتیر و نان خشک سنتی یزد از صبحانه‌های خوشمزه این شهر است که توجه مسافران زیادی را به خود جلب کرده‌است. اگر در فصول سرد سال به یزد سفر کنید برنامه غذایی صبحانه تان حلوا ارده و ارده شیره خواهد بود.

راهنمای سفر به یزد و شناخت آداب و رسوم یزدی‌ها

چه خوب است هنگام سفر یه مقصد تفریحی مورد نظر اطلاعاتی هر چند اندک درباره آداب و رسوم مردم آن شهر بدانیم. مردم شهر یزد به واسطه فرهنگ غنی و آداب و رسوم زیبایی که دارند در جهان از شهرت خاصی برخوردار هستند.

تفاوت‌هایی در بین برخی از آیین‌ها مراسمات شهر یزد باعث شده این مراسمات از سایر رسومات متمایز باشند. مراسمات مذهبی در این شهر با شکوه ویژه ای برگزار می‌شود.

این مراسمات عبارت اند از اعیاد مذهبی، میلاد ائمه، مراسم محرم و صفر و نخل برداری، از آیین‌های تاریخ هم می‌توان کیسه دوزی و مراسم زرتشتیان به نام جشن سده اشاره کرد.

اقامت در اتاق سنتی در یزد

راهنمای سفر به یزد و گردش در بهترین جاذبه‌های شهر

شهر پر جاذبه یزد جاهای دیدنی زیادی برای تفریح و گشت و گذار گردشگران دارد. هر کدام از این مکان آماده میزبانی از شما مسافران است تا لحظات خوبی را در سفر به شهر یزد تجربه کنید. در ادامه درباره جاذبه‌های این شهر تاریخی بیشتر صحبت خواهیم کرد. بهترین جاذبه‌های گردشگری یزد عبارت است از:

راهنمای سفر به یزد

  • بنای معروف و مشهور مسجد جامع یزد که دارای بافت زیبای معماری دوران گذشته‌است. مناره‌های آبی رنگ آن از اطراف یزد دیده می‌شود. فارغ از ویژگی‌های مذهبی مسجد رنگ و لعابی زیبا به این بنا بخشیده‌است.
  • نزدیک مسجد جامع یزد، محله ای به نام محله فهادان وجود دارد که فضای جذاب آن شما را وسوسه می‌کند برای بازدید به آنجا بروید. این محله خانه‌های تاریخی زیبایی از جمله خانه لاری‌ها، زندان اسکندر خان، بقعه دوازده امام و … دارد.
  • میدان مهم شهر، میدان امیر چخماق دارای قدمت فراوانی است. مردم شهر یزد براین میدان اهمیت زیادی قائل اند زیرا این میدان محل برگزاری بسیاری از مراسمات مذهبی و فرهنگی و اجتماعی بوده‌است.
  • ورزش زورخانه ای در زورخانه صاحب الزمان از آیین‌های تماشایی این شهر است. اگر می‌خواهید برای دیدن این ورزش باستانی به این زورخانه بروید، باید از کنار میدان امیر چخماق عبور کنید. این زورخانه نزدیک این محل بنا شده‌است.
  • از بهترین باغ‌های ایرانی باغ دولت‌آباد یزد ثبت شده به عنوان اثر ملی در یونسکو می‌باشد. یکی از بهترین جاذبه‌های یزد که گشت و گذار در شب را بسیار جذاب کرده‌است و می‌توانید بلندترین بادگیر شهر را در این باغ تماشا کنید.
  • آثار باقیمانده از دوران زرتشتیان به نام آتشکده یزد که آتش داخل آن سابقه ای ۱۵۰۰ ساله دارد.
  • از دیگر نماد‌های پیروان زرتشتی می‌توان به دخمه زرتشتیان شهر یزد اشاره کرد. زرتشتیان در این محل مردگان را با برگزاری مراسم خاصی خاک می‌کردند. گردشگران از این مکان به عنوان یک جاذبه گردشگری بازدید می‌کنند.
  • ورودی شهر یزد و کویر دروازه قرآن و تالاب پساب، وجود دارد. نام این کویر یه علت قرار گرفتن در ورودی شهر یزد به نام دروازه قرآن ثبت شده‌است. وجود تالاب پساب در این کویر موجب جذب گردشگران زیادی به این منطقه شده‌است.
این مطلب را هم بخوانید
معرفی بهترین مکان های تفریحی یزد

راهنمای سفر به یزد به شما توصیه می‌کند هیچ‌کدام از جاذبه‌های دیدنی این شهر را از دست ندهید. راستی کدام مکان تاریخی شهر یزد از نظر شما جالب تر است؟ در اطراف این شهر جاذبه طبیعی زیبایی دیده می‌شود که مسافران شاید از وجود آنها اطلاعی نداشته باشند. این جاذبه‌ها به چشم‌انداز زیبای این شهر جلوه ای ویژه بخشیده‌است.

در ۲۶ کیلومتری شهر یزد روستای فهرج، در ۵۵ کیلومتری آن شهر تاریخی و جذاب میبد، قرار گرفتن زیارتگاه چک چک در ۹۹ کیلومتری شهر که در گذشته محل عبادت زرتشتیان بوده، وجود روستای خرائق در فاصله ۷۷ کیلومتری یزد، تپه شنی معروف کوه ریگ مهریز در ۴۵ کیلومتری و کویر عقدا در ۱۰۲ کیلومتری یزد زیبایی‌های شگفت‌انگیز به این شهر تاریخی داده‌اند.

اقامت در خانه بومگردی در یزد

راهنمای سفر به یزد

همه این مکان‌های دیدنی با وجود اقامتگاه‌های بسیاری آماده میزبانی از شما گردشگران هستند. البته اگر برای اقامت به دنبال سوئیت ارزان در یزد هستید، سامانه سپنجا خدمات با کیفیتی به شما ارائه می‌کند.

هم چنین بخوانید:

کویر یزد ، معرفی کامل زیباترین کویرهای یزد + آدرس

راهنمای سفر به یزد و بهترین فصل سفر به این کهن شهر

وضعیت آب و هوایی در شهر یزد به گونه ای است اگر دو فصل را برای این شهر در نظر بگیرید. با وجود اقلیم بیابانی گرم و خشک، گرما در این شهر از ماه‌های اسفند تا مهر ادامه دارد و سرما از آبان ماه تا بهمن مهمان شهر یزد خواهد بود.

میزان دمای شهر در طول سال ۱۸.۹ در جه سانتی گراد و میانگین بارندگی ۶۰ میلی‌متر است. گرمای یزد در فصل بهار اصلاً آزاردهنده نیست. بهار شرایط آب و هوایی معتدل را برای یزد به ارمغان می‌آورد. سفر به یزد در فصل بهار واقعاً لذت بخش خواهد بود.

شهر یزد با وجود اقلیم گرم و خشک و بیابانی، گرم‌ترین تابستان‌ها را برای گردشگران رقم خواهد زد. دمای شهر در فصل تابستان به شدت بالا می‌رود. نور آفتاب گرمای خود را بیشتر از وقتی به اهالی یزد می‌بخشد.

پاییز و آب و هوای مطبوع آن گردشگران را در این فصل به سمت خود می‌کشاند. با این پاییز فصل باران‌های طوفانی است. اما شهر یزد از بارش‌های سیل آسا برخوردار نیست.

فصل زمستان هم برای یزد سرمای شب را به همراه دارد؛ که بعد از بهمن ماه هوا به تدریج گرم خواهد شد؛ بنابراین اگر می‌خواهید بهترین فصل را برای سفر به یزد انتخاب کنید، راهنمای سفر به یزد به شما پیشنهاد می‌کند فصل‌های بهارو پاییز و اسفند ماه می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

راهنمای سفر به یزد

حمل و نقل در شهر یزد چگونه است؟ (راهنمای سفر به یزد)

برای رفت و آمد برون‌شهری در یزد می‌توانید از فرودگاه بین‌المللی شهید آیت الله صدوقی این شهر استفاده کنید. این فرودگاه واقع در میدان صنعت در انتهای بلوار آزادگان است و میزبان مسیر‌های تهران، مشهد، کیش، بندرعباس و اهواز است.

از مسیر‌های خارجی در شهر‌های نجف، بغداد، مدینه، جده و دمشق می‌توانید به شهر یزد برسید. ایستگاه راه‌آهن یزد هم در بلوار حمیدیا و میدان راه‌آهن قرار دارد. سفر با قطار و اتوبوس به شهر یزد از سراسر شهر‌های کشور ممکن است.

اقامت در خانه روستایی در یزد

اقامتی خاطره انگیز با راهنمای سفر به یزد

دوست دارید برای اقامت در یزد چه مکانی را انتخاب کنید؟ آیا نگران اسکان در این شهر هستید؟ شهر یزد در ارائه خدمات اقامتی و میزبانی جمعیت قابل توجهی از گردشگران بهترین مکان‌ها را برای اقامت و ماندن در این شهر در نظر گرفته‌است. اگر به دنبال رزرو سوئیت در یزد هستید، می‌توانید از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا اقدام کنید.

وجود هتل‌های متنوع با درجه کیفی مختلف، خانه‌های قدیمی و سنتی، اقامتگاه‌های بوم گردی در روستا‌ها، محل‌هایی برای نصب چادر و … موجب سهولت سفر مسافران شده‌است.

نتیجه‌گیری: برداشت شما از سفر به یزد چیست؟

با راهنمای سفر به یزد اطلاعاتی در مورد جنبه‌های مختلف تفریحی، تاریخی، فرهنگی و … کسب کردید. حالا می‌توانید با استفاده از دانسته‌هایی در مورد این شهر و شناخت بهتری که نسبت به این شهر دارید اقدام به سفر کنید.

اقامت در خانه ویلایی مبله در یزد

با سفر به شهر یزد با استقبال گرم و مهمان نوازی اهالی این شهر مواجه خواهید شد. اگر تا امروز به یزد سفر نکردید و حالا تصمیم سفر به این شهر را دارید قبل از برنامه‌ریزی سفر بهتر است محل اقامت خود را با قیمتی مناسب مشخص کنید.

نظر شما درباره شهر یزد چیست؟

چه دلایلی باعث شده تا به این شهر سفر کنید؟

با سفر به یزد از کدام جاذبه‌های گردشگری بازدید کرده‌اید؟ در انتهای مقاله راهنمای سفر به یزد شما می‌توانید توضیحات، تجربیات، خاطرات و سوالات و چالش‌هایتان را در قسمت دیدگاه ه اشتراک بگذارید.

ما در سپنجا برای شما شرایط مطلوب و خوبی را در سفر به یزد فراهم می‌کنیم و امیدواریم بهترین سفر را تجربه کنید!

 

درباره “راهنمای سفر به یزد (نخستین شهر جهانی ایران) و اطلاعاتی درباره این شهر تاریخی” بیشتر بخوانید:

باران یاوری

من عاشق سفرم، دوست دارم همیشه توی سفر باشم و بنویسم، یه کمپر داشته باشم با یه نفر پایه که دور دنیا رو با ماشین بگردیم و حیاطی داشته باشیم به وسعت کل دنیا، این علاقه باعث شده به نوشتن روی بیارم و این نوشتن منو آروم میکنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا