دیدنی های گلستان

راهنمای سفر به گرگان، پایتخت جگرکی‌های ایران

راهنمای سفر به گرگان، پایتخت جگرکی‌های ایران

گرگان یکی از شهرهای مهم و گردشگری پسندی که می‌توان به عنوان یک سفر تفریحی و تاریخی انتخاب کرد. با راهنمای سفر به گرگان قصد داریم درباره جنبه‌های مختلف این شهر که شامل اطلاعات، حقایق جالب در مورد آن، جاذبه‌های گردشگری تفریحی و تاریخی، طبیعت زیبای استان و سوغات و صنایع دستی می‌شود صحبت کنیم.

همچنین اقامت در گرگان که بخش اصلی سفر است و گردشگران برای این قسمت برنامه‌ریزی می‌کنند و سعی دارند محل اقامت مناسبی را در گرگان انتخاب کنند.

برای اینکه بتوانید با راهنمای سفر به گرگان محل اقامت خود را قبل از سفر به این شهر تعیین کنید.

از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا تا انتهای مقاله همراه ما باشید. سپنجا امکانات رفاهی برای اقامت شما در شهر گرگان را فراهم می‌کند. اگر تصمیم به سفر به استان گلستان دارید و چند می‌خواهید چند روزی در آن جا بمانید می‌توانید از طریق سپنجا با رزرو ویلا در گرگان مکان اقامت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید : معرفی بهترین جاها‌ی گرگان

راهنمای سفر به گرگان ، چرا باید به گرگان سفر کنیم؟

سفر به گرگان برای هر گردشگری خاطره انگیز خواهد بود. با رفتن به مرکز استان گلستان می‌توانید زیبایی‌های این شهر را که مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند را استفاده کنید. جاذبه‌هایی که باعث شده گرگان از لحاظ تاریخی مورد اهمیت قرار بگیرد می‌توان به مکان بی نظیر دیوار بزرگ گرگان، مدرسه تاریخی، عمادیه، کاخ موزه گرگان با قدمتی فراوان، مکان تاریخی و تفریحی تپه باستانی قلعه خندان و دیگر جاذبه‌های گردشگری اشاره کرد.

از ویژگی‌های مهمی که موجب شده‌است گرگان را به عنوان پایتخت جگرکی‌های ایران معرفی کنند، وجود تعداد زیادی جگرکی از مراکز تفریحی و گردشگری این شهر است بنابراین اگر شما طرفدار این غذای خوشمزه هستید، خوب گرگان را مقصد سفرتان انتخاب کنید.

گرگان مناطق طبیعی زیادی دارد از محبوب‌ترین و بهترین مناطق زیبای این شهر پارک جنگلی النگدره وناهارخوران گرگان هستند که حتماً باید از این مکان‌ها دیدن کنید.

اقامت در ویلا کوهستانی در گرگان

راهنمای سفر به گرگان و نگاهی به اطلاعات مهم و کلی شهر

راهنمای سفر به گرگان

شهر گرگان به واسطه شرایط آب و هوایی خوبی که دارد. به فعالیت‌های اقتصادی کشاورزی، دامپروری و گردشگری و توریستی بسیار اهمیت می‌دهد. از بین محصولات کشاورزی که شهر گرگان تولید می‌کند گندم و سویا مهم‌ترین آن‌ها به‌شمار می‌روند.

شهر گرگان دارای چهار شهرک صنعتی می‌باشد و تولیدات انواع صنایع به واسطه این شهرک‌ها صورت می‌گیرد که نقش مهمی در اقتصاد استان گلستان دارد. در مقابل رشد میزان گردشگری گرگان در سال‌های گذشته بسیار حائز اهمیت بوده‌است. این شهر بیشتر به خاطر جاذبه‌های طبیعی که دارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

استان گلستان از نظر نژادی شامل اقوام مختلفی است. بخشی از این اقوام که در این شهر زندگی می‌کنند عبارت اند از مازنی‌ها، کتولی‌ها، آذری‌ها، شاهرودی‌ها اقوامی از سیستان و خراسان که شهر گرگان را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

زبان مردم شهر از فرهنگ طبری گرفته شده‌است و اغلب مردم گرگان به زبان طبری و گویش استرآبادی صحبت می‌کنند. طبق آخرین آمار های سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت گرگان را ۴۸۰۵۴۱ نفر اعلام کرده‌اند.

راهنمای سفر به گرگان، واقعیتی درباره روز گرگان

برای شهر شمالی کشور دو مسئله جذاب مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌است. یکی اینکه نام گرگان در گذشته استرآباد بوده و با گذشت زمان در تاریخ ۲۰ شهریور سال ۱۳۱۶ نام استرآباد به گرگان تغییر یافت و این تاریخ را روز گرگان معرفی کردند.

دومین حقیقت به دنیا آمدن نخستین شاه قاجار یعنی عاقا محمد خان در گرگان قدیم (استرآباد) بوده‌است. گرگان در زمان او جزو ده ولایت برتر ایران شناخته شده بود.

راهنمای سفر به گرگان، تهیه سوغات و صنایع دستی زیبای شهر

راهنمای سفر به گرگان

یکی از بخش‌های مهم سفر به استان گلستان خرید سوغاتی و صنایع دستی متنوع و جذاب این شهر است. شیرینی‌های محلی و خوشمزه ای درگرگان تولید می‌شود که هر گردشگری برای برگشت از سفر از این سوغات خوراکی تهیه می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
منطقه گردشگری توسکستان، جنگلی در دامنه شمال ایران

این شیرینی‌ها عبارت است از نان خرمایی یا کلمبه (نان عیدی)، شیرینی سرغربیلی یا سرغربالی، شیرینی معروف به نان پادرازی، انواع حلواهای گردویی یا جز، اوماج، پشت زیک، شیرینی خوش طعم زنجبیلی. برای یک وعده عصرانه دلپذیر می‌توانید همراه چای یکی از انواع این شیرینی‌ها را سرو کنید.

صنایع دستی که در استان گلستان تولید می‌شود، نه تنها در شهر گرگان بلکه در سراسر کشور طرفداران زیادی دارد. این سوغات صنایع دستی شامل قالی‌های دستباف ترکمن، انواع روسری‌های ترکمن، هنر ابریشم بافی و زیور آلات ترکمن می‌شود.

اقامت در سوئیت مبله جنگلی در گرگان

با راهنمای سفر به گرگان می‌توانید با گشت و گذار در این شهر از صنایع زیبا و رنگارنگ و همچنین سوغات بسیار خوشمز گرگان استفاده کنید. شما کدام صنایع دستی را برای خرید انتخاب می‌کنید؟

راهنمای سفر به گرگان و جذابیت شکم گردی با غذاهای محلی

راهنمای سفر به گرگان

هر کسی از سفر به مقصد تفریحی و گردشگری مورد نظر خود هدفی دارد و کسانی که طرفدار غذاهای محلی و خوشمزه شمال کشور به ویژه گرگان هستند.

بیشتر بخوانید : ابشار باران کوه

این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند تا در کنار تفریح و گشت و گذار از مناطق و جاذبه‌های گردشگری به نوعی شکم گردی هم داشته باشد. هر چیزی که در گرگان وجود دارد از تاریخ و اصالت این شهر سرچشمه می‌گیرد. حتی غذاهای محلی و سو غاتی‌های آن.

غذاهای محلی دیار ترکمن شامل چکدرمه، بورک، انواع بورانی، باسرتمه، ته چین، انوع آش‌های ترکمنی، حلیمی به نام بولانه و انواع خورشت‌ها و نان‌های سنتی ایرانی می‌شود. تجربه خوردن این غذاها در این شهر بسیار لذت بخش بوده و طعم خوبی را به سفرتان خواهد داد.

راهنمای سفر به گرگان ، گشت و گذار در جاذبه‌های گردشگری شهر

برای گردش و تفریح از همه مکان‌های جذاب طبیعی و تاریخی شهر گرگان باید سفری چند روزه به این شهر داشته باشید.

دیدنی‌ها متعددی در این شهر وجود دارد که در این بخش از مطلب به معرفی بهترین و مهم‌ترین آن ها پرداخته ایم. بهتر است قبل از سفر به این مناطق دیدنی و زیبا شناختی هر چند اندک درباره آن‌ها داشته باشیم و بدانیم اصلاً چرا باید به این مکان‌های تفریحی سفر کنیم.

از جاهای دیدنی گرگان می‌توان به دیوار بزرگ گرگان اشاره کرد. این دیوار از لحاظ قدمتی که دارد بسیار مورد اهمیت قرار گرفته‌است. ساخت دیوار بزرگ گرگان توسط ساسانیان برای حفاظت از مناطق مرزی طبرستان شکل گرفته‌است و به عنوان دیوار مار سرخ یا دیوار اسکندر هم شهرت دارد.

مسجد جامع گرگان هم از جاذبه‌های مناسب برای مسافران است. این مسجد در اطراف بازار نعلبندان واقع شده و قدمت آن برای دوره سلجوقیان است.

اقامت در آپارتمان مبله در گرگان

بیشتر بخوانید : روستای زیارت گرگان، گل روستاهای ایران و گرگان

راهنمای سفر به گرگان

اگر به تاریخ دوره پهلوی علاقه‌مند هستید کاخ موزه گلستان را از دست ندهید. در این موزه شاهد وسایل شخصی و اشیای قدیمی زمان پهلوی خواهید بود. با رفتن به موزه باستان‌شناسی گرگان به زمان سفر کنید این موزه دارای انواع ظروف سفالی، سکه‌های طلا و تعداد زیادی وسایل و اشیای تاریخی دوره اسلامی است.

دیگر جاذبه تاریخی و دیدنی شهر گرگان مکانی به نام تپه باستانی قلعه خندان می‌باشد. این اثر به جای مانده از دوره ساسانیان در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است.

بیشتر بخوانید : خانه امیر لطفی خان

مدرسه تاریخی عمادیه به عنوان قدیمی‌ترین مدرسه در گرگان که موسس آن شرف الدین علی حسینی استرآبادی نجفی در زمان حکومت صفویان می‌باشد. این مدرسه هم از آثار ثبت شده ملی ایران است. برج گرگان جاذبه ای تاریخی و در عین حال مدرن می‌باشد که با قرار گرفتن در بزرگترین میدان شهر به نام میدان بسیج عنوان نماد شهر را از آن خود کرده‌است.

در آخر به کاخ عاقا محمد خان قاجار می‌رسیم که از دوره حکمرانی قاجار فقط همین کاخ به یادگار مانده‌است. این کاخ در طول سال به واسطه معماری و بافت سنتی و جذابی که دارد میزبان گردشگران و تاریخ دوستان زیادی می‌باشد.

شهرگردی و طبیعت گردی با راهنمای سفر به گرگان

در این قسمت از مقاله سپنجا با تفریحاتی که در شهر گرگان و اطراف آن وجود دارد بیشتر آشنا خواهید شد. همان‌طور که گفتیم این شهر به پایتخت جگرکی ایران شهرت دارد.

با رفتن به داخل خیابان‌های شهر از بوی دود منقل‌های جگر و کباب‌های آنجا اشتهایتان باز خواهد شد و هوس خوردن کباب یا جگر خواهید کرد.

برای خوردن جگر هم می‌توانید به خیابان‌های قدیمی شهر گرگان واقع در مطهری جنوبی بروید. لذت خوردن جگر در گرگان از بهترین خوشی‌های سفر است.

قامت در سوئیت جنگلی  در گرگان

راهنمای سفر به گرگان

بازار نعلبندان گرگان، معروف‌ترین و قدیمی ترین بازار شهر است. البته یکی دیگر از بازارهای قدیمی استان گلستان بازار روس‌ها می‌باشد که در گنبد کاووس قرار گرفته‌است. بازار نعلبندان مسیر مشخصی ندارد یعنی باید برای گشت و گذار در شهر از مسیرهای عبور کنید که مغازه‌های آن باعث پیچ در پیچ شدن آن شده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید
بندر ترکمن، یکی از شهرهای تماشایی گلستان

انواع کالاها و محصولات خوراکی محلی در این بازار عرضه می‌شود. به بازار نعلبندان گرگان بروید و علاوه بر خرید، از جاذبه‌های داخل آن مانند مسجد جامع و مدرسه‌های قدیمی دیدن کنید.

طبیعت گردی در گرگان را به هیچ وجه از دست ندهید. سفر به گرگان بدون رفتن به جاذبه‌های طبیعی آن غیرممکن است. زیرا این مناطق طبیعی دیدنی در چند کیلومتری شهر قرار دارند و برای رسیدن به آن‌ها کافی یک ساعت زمان صرف کنید.

جاذبه‌های گردشگری در حوالی گرگان عبارت اند از پارک‌های جنگلی، مجموعه زیبای ناهارخوران، پارک سرسبز النگدره دریاچه توشن. به راحتی می‌توانید با سفر به گرگان برای تفریح و طبیعت گردی به این جاذبه‌ها دسترسی داشته باشید.

اقامت در سوئیت آپارتمان درگرگان

بیشتر بخوانید : این ۸ مورد از مکان‌های ناشناخته گرگان را هرگز ندیده‌اید!

با راهنمای سفر به گرگان چه زمانی را برای سفر به این شهر انتخاب کنیم؟!

حالا که درباره شهر زیبا و سرسبز گرگان اطلاعات مربوط به سفر را مطالعه کردید. شاید با خود سوال کنید بهتر است چه زمانی به این شهر سفر کنیم؟ کدام فصل آب و هوای بهتری برای گشت و گذار در گرگان دارد؟ اگر می‌خواهید سفر در فصل بهار را به این استان گلستان و شهر گرگان تجربه کنید، باید برنامه‌ریزی سفر را برای نیمه اول فروردین مرتب کنید.

بهار در گرگان بسیار گرم خواهد بود و از طرفی با نزدیک شدن فصل تابستان حال و هوای گرگان گرم و مرطوب تر می‌شود.

همان‌طور که در این راهنمای سفر به گرگان گفتیم این سفر در فصل گرم و شرجی بهار و تابستان زیاد دلچسب نخواهد بود. می‌توانید در زمان بهتری از سال گرگان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید. اما پاییز و زمستان بر خلاف دیگر فصل‌ها آب و هوای معتدل و بسیار مطبوعی دارند.

اقامت در خانه ویلایی در گرگان

بهترین زمان سفر به گرگان در این دو فصل سرد سال است. در پاییز به گرگان بروید و از بارش باران‌های گاه و بی گاه در شهر و طبیعت آن لذت ببرید.

راهنمای سفر به گرگان و شرایط حمل و نقل شهر

وقتی گرگان را به عنوان سفر گردشگری خود انتخاب می‌کنید. می‌توانید برای رفتن به این شهر از امکانات سفر هوایی و زمینی این شهر استفاده کنید. فرودگاه بین‌المللی استان گلستان در شهر گرگان واقع در ۷ کیلومتری جاده آق قلا می‌باشد.

انواع پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه از شهرهای مهم کشور انجام می‌شود. برای دیدن جاذبه‌های طبیعی در مسیر، سفر به گرگان را با اتوبوس هم می‌توانید تجربه کنید. پایانه اتوبوسرانی گرگان در مجاورت فلکه هوایی شهر قرار دارد. شما چگونه به گرگان سفر می‌کنید؟ به نظر شما برای رفتن به گرگان کدام مسیر برای سفر بهتر است؟

بیشتر بخوانید : ۲۳ مورد از جاهای دیدنی گرگان که باید تجربه کنید!

راهنمای سفر به گرگان

 نتیجه‌گیری: با راهنمای سفر به گرگان چه نوع اقامتی خواهید داشت؟

حالا که مطمئن شدید چرا و چه زمانی باید به این شهر جذاب سفر کنید. باید درباره مکان‌های اقامتی این شهر هم اطلاعاتی داشته باشید زیرا یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر، تعیین محل اقامت است. اقامت در گرگان با وجود هتل‌ها و مسافر خانه‌ها، انواع ویلا و … امکان‌پذیر است. اما شما باید با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته‌اید.

محل اقامت خود را انتخاب کنید. برای اینکه زمان و هزینه زیادی صرف نکنید قبل از سفر به گرگان، از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا، اطلاعات کافی را به منظور بررسی مکان اقامت، امکانات و قیمت آن کسب کنید. سپس اقدام به رزرو ویلا در گرگان کنید.

البته اگر به دنبال ویلا ارزان در گرگان هستید. سپنجا این امکان را به شما می‌دهد تا از طریق این سامانه بر اساس سلیقه خودتان، بودجه مد نظر، علاقه، تعداد نفرات و .. مکان اقامتی مورد نظر خود را تعیین کنید. ما در سپنجا تلاش می‌کنیم اقامتگاه‌های متناسب با نیاز شما را با بهترین قیمت در نظر بگیریم.

اگر در زمینه انتخاب و رزرو سوئیت و اجاره خانه، آپارتمان، ویلا و … با چالش مواجه شدید می‌توانید با تماس بگیرید.

در نهایت:

حتماً شما هم در زمان‌های مختلف به گرگان سفر کرده‌اید! و از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیبای شهر گرگان را از نزدیک تماشا کرده‌اید. اگر تجربه یا خاطره خوبی از سفر به شهر گرگان و سوالی درباره مقاله راهنمای سفر به گرگان دارید می‌توانید در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سپنجا برای شما سفری بی نظیر توام با خوشی و راحتی آرزو می‌کند!

بیشتر بخوانید : بهترین شهرهای شمال برای تفریح و گردش تعطیلات

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا