دیدنی های گلستان

خانه امیر لطیفی خان، سفری به عمارت تاریخی گرگان

در نزدیکی بازار نعلبندان، یکی از مکان های تاریخی گرگان به نام خانه امیر لطیفی خان وجود دارد که مکان به عنوان یکی از قدیمی ترین بازار های کشور و بافت های شهر محسوب می شود. در عمارت شما علاوه بر جاذبه های تاریخی دیگر موزه صنایع دستی زیبایی را خواهید دید.

شهر گرگان جاذبه های گردشگری متعددی دارد که اگر بخواهید این شهر را برای سفر انتخاب کنید باید یک سفر طولانی مدت از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا برنامه‌ریزی کنید. ادامه این مطلب را همراه سپنجا باشید تا با این جاذبه جذاب و دیدنی بیشتر آشنا شویم:

عمارت امیر لطیفی خان به چه کسی تعلق دارد؟

مالک اصلی خانه امیر لطیفی خان شخصی به نام مهدی خان ساعد لشکر معروف به مهدی خان ملک بوده است، اما بنا بر برخی از گفته ها و شنیده ها نام آن به خانه امیر لطیفی خان تغییر کرد. در واقع این خانه در گرگان به شخصی مهمی تعلق داشت است.

مهدی خان ملک به عنوان یکی از بزرگ مردان خاندان ملک حکومت استرآباد را در دوره قاجار تجربه بر عهده داشته است. اگر می خواهید در سفر به گرگان و بازدید از مکان های تاریخی با یک تیر چند نشان بزنید، بهترین کار این است که خانه امیر لطیفی خان را انتخاب کنید.

با رفتن به دل شهر گرگان به عمارت و خانه امیر لطیفی خان بروید و از سایر بنا های تاریخی مانند بازار محلی و قدیمی نعلبندان، مسجد جامع قدیمی گرگان، بقعه امامزاده نور، خانه و مدرسه قدیمی تقوی ها، باقری ها و شیرنگی بازدید کنید؛ بنابراین در سفر به گرگان باید یک تا دو روز را برای گشت و گذار و دیدن مکان ها و خان های تاریخی گرگان وقت بگذارید.

این مطلب را هم بخوانید
 روستای زیارت گرگان، گل روستاهای ایران و گرگان

قطعاً احساس خوبی خواهید داشت وقتی به بناهای سنتی و کوچه های قدیمی قدم بگذارید. اما این انتهای ماجرا نیست! چرا که دیدنی های فوق العاده دیگری هم در این شهر انتظارتان را می کشند. جاذبه هایی که کمتر گردشگری از وجود آنها با خبر است! برای شناخت دیدنی های بیشتر شهر زیبای گرگان، می توانید از مطالب زیر استفاده کنید:

معماری داخلی حیاط خانه امیر لطیفی خان گرگان

در خانه امیر لطیفی خان هم مانند سایر درهای خانه های قدیمی از جنس چوب ساخته شده است و برای ورودی جداگانه زنان و مردان کوبه هایی روی در قرار گرفته است.

بعد از اینکه از قسمت شرقی که تنها ورودی باریک عمارت می باشد وارد حیاط خانه ای می شوید که به شکل مستطیل است و نظر شما به معماری در ها و پنجره های مشبک و حوض وسط حیاط جلب می شود. بیشترین مصالحی که در نمای این خانه استفاده شده است از جنس چوب می باشد.

خانه امیر لطفی خان از جاهای دیدنی گرگان

قدیم الایام در روز های گرم سال، برای نگهداری مواد غذایی از سردخانه ای در زیر بنای این خانه استفاده می کردند. آب های مصرفی خانه امیر لطیفی خان همگی قابل شرب بوده و از طریق قنات ها و لوله های سفالی به صورت تصفیه شده وارد حوض و لوله های مصرفی می شد.

مطالب بیشتر: معرفی بهترین جاها‌ی گرگان

موزه صنایع دستی عمارت امیر لطیفی خان

بعد از دیدن زیبایی های داخل حیاط با عبور از مسیر رشته پلکان از جنس چوب وارد بخش مرکزی خانه می شوید. این مکان از بخش های مختلفی مانند اتاق های کوچک و جمع و جور سه دری و یک اتاق اصلی و بزرگ پنج دری تشکیل شده است.

از اتاق سه دری برای استراحت یا محل زندگی خدمتکار استفاده می کردند. برای پذیرایی از مهمانان و افراد شاخص اتاق پنج دری را در نظر می گرفتند. بخشی از خانه موزه ای از کرسی های قدیمی، ابزار و وسایل سنتی مانند چرخ نخ ریسی، ظروف قدیمی، زیور آلات و نماد های عروسکی که در نمای داخلی خانه بسیار تاثیر گذار واقع شده است.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به گرگان، پایتخت جگرکی‌های ایران

در این موزه دو چیز مهم دیگری از دوران قاجار باقی مانده و آن شمشیر و زین اسب آن زمان می باشد. شما چه برنامه برای بازدید از این مکان تاریخی دارید؟

خانه امیر لطفی خان گرگان

مطالب بیشتر: این ۸ مورد از مکان‌های ناشناخته گرگان را هرگز ندیده‌اید!

در پایان: محل اقامت در گرگان کجا است؟

گرگان شهری است برای همه سلیقه ها و سفر به این شهر برای شما بسیار خاطره انگیز خواهد بود. زیبایی این شهر به ترکیب مناطق طبیعی و نزدیکی آن در خارج از شهر و مکان های تاریخی نزدیک به هم در داخل شهر است.

در واقع یک قاب بزرگ و کامل از تاریخ و طبیعت به شما نمایش می دهد. از نظر اسکان و اقامت هم در گرگان نباید نگران باشید اگر سفر خود با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا آغاز کنید.

اما چرا سپنجا؟ سپنجا این امکان را به وجود آورده است تا در کوتاهترین زمان محل اقامت ایده آلتان را در جای جای ایران پیدا کنید و پیش از سفر خیال خود و اعضای خانواده تان را در این زمینه راحت کنید.

بازدید از خانه امیر لطیفی خان هم از این قاعده مستثنی نیست و به راحتی می توانید اقدام به رزرو سوئیت در گرگان کنید! پشتیبانی سپنجا در این مسیر همراهتان است و در صورت تمایل می توانید به صورت مستقیم با ما تماس بگیرید. راستی! اگر تجربه ای از سفر به گرگان دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان سپنجا به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 2 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا