دیدنی های مشهد

راهنمای سفر به مشهد، پایتخت معنوی ایران

دومین شهر بزرگ ایران که به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته شده‌است و در همه فصول سال میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان می‌باشد. اگر دوست دارید با راهنمای سفر به مشهد با جنبه‌های مختلف شهر مشهد آشنا شوید و درباره مکان‌های دیدنی و سوغات و صنایع دستی، خوراکی‌ها و غذا‌های مشهد اطلاعات داشته باشید.

می‌توانید قبل از سفر به قطب گردشگری مذهبی ایران این مقاله را با سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا همراهی کنید.

با راهنمای سفر به مشهد از مناطق مختلفی که در شهر مشهد وجود دارد که دارای قدمت تاریخی بسیاری است؛ آشنا شوید و باعث شده گردشگران زیادی برای بازدید از مکان‌های تاریخی از این شهر بازدید کنند. وجود حرم امام رضا باعث برکت و رونق این شهر شده‌است و مشهد را به عنوان یکی از هویت‌های مذهبی و تاریخی کشور مشهور کرده‌است.

حرم امام رضا در همه روز‌های سال پذیرای زائران و مجاوران از نقاط مختلف دنیا است. اگر به مشهد سفر می‌کنید و قصد اقامت در این شهر را دارید از طریق سامانه سپنجا می‌توانید به اجاره سوئیت در مشهد اقدام کنید.

نگاهی بر موقعیت جغرافیایی و تاریخی آن وراهنمای سفر به مشهد

درباره مشهد چه اطلاعاتی دارید؟ آیا تابحال به این شهر زیارتی سفر داشته‌اید؟ مطمئناً بیشتر مردم سفری هر چند کوتاه به مشهد داشته‌اند که یکی از علت‌های سفر آن زیارت حرم امام هشتم بوده‌است. آیا می‌دانید دلیل نام گذاری مشهد چه بوده‌است؟

شهادت امام رضا (ع) در سال ۲۰۲ هجری قمری در مشهد باعث شده نام این شهر به عنوان محل شهادت نامگذاری شود. جمعیت زیادی هرساله به واسطه حرم مطهر امام رضا (ع) به مشهد سفر می‌کنند و از جاذبه‌های گردشگری این شهر هم لذت می‌برند.

با راهنمای سفر به مشهد از وجود هتل‌های لوکس و با کیفیت، آگاه شوید،جاذبه‌های گردشگری طبیعی و متنوع و مکان‌های تاریخی زیبا و دیدنی موجب شده‌است.

در چند سال گذشته مشهد به یکی از قطب‌های مهم گردشگری تبدیل شود و در جذب توریست فعالیت‌های زیادی کرده‌است. مکان‌های گردشگری مشهد امروزه از هرگونه امکانات رفاهی برای ارائه به مسافران و زائران بهره‌مند هستند.

راهنمای سفر به مشهد

معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی مشهد

آیا جاذبه‌های گردشگری مشهد را می‌شناسید؟ تاکنون از کدام یک از مکان‌های گردشگری در مشهد بازدید کرده‌اید؟ ما در این مقاله قصد داریم به گشت و گذار در مشهد بپردازیم و جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی را به شما معرفی کنیم. شما هم تا پایان مقاله سپنجا همسفر ما باشید تا اطلاعات کافی برای یک سفر خوب از مشهد بدست آورید.

زیرا برای سفر به هر یک از شهر‌های تفریحی کشور لازم شناختی هر چند اندک درباره آن شهر داشته باشیم تا بدانیم چرا و به چه علت به این شهر سفر می‌کنیم!

شهر مقدس مشهد علاوه بر داشتن بهترین جاذبه تاریخی و زیارتی کشور یعنی حرم امام رضا (ع)، مکان‌های گردشگری و جذاب زیادی را در خود جای داده‌است.

این مکان‌های دیدنی عبارت اند از، مساجد تاریخی و زیبای مشهد، تعداد زیادی بازار و مرکز خرید‌های متنوع، موزه‌های تاریخی مختلف و … در ادامه این مطلب با بهترین مناطق گردشگری جذاب مشهد آشنا خواهید شد.

به بهترین جاذبه تاریخی کشور سفر کنید!

حرم مطهر امام رضا (ع) از بهترین جاذبه‌های گردشگری ایران است؛ که دلیل اصلی هر گردشگری برای سفر مشهد می‌باشد. گنبد و گلدسته‌های این حرم مانند نگینی در شهر می‌درخشند و دل هر زائری را به سمت خود می‌کشند.

با رفتن به این فضای دلربا و دیدن معماری خاص و فاخر ایرانی اسلامی بنا‌های مختلف حرم و صحن‌هایی که توسط هنرمندان چیره‌دست ایرانی با کاشی کاری و آیینه کاری تزیین شده محو این زیبایی‌ها و جذابیت خواهید شد.

چشم‌اندازهای زیبایی از ترکیب مناره‌های بلند فیروزه ای و طلایی و پروازکبوتر‌ها در دل آسمان آبی فضایی هیجان انگیز به شما نمایش می‌دهد و روحتان را تازه می‌کند. دیدن این جاذبه‌ها از نگاه گردشگران خارجی بسیار جذاب است.

با زیارت از حرم مطهر می‌توانید از مکان‌های دیدنی این مجموعه گسترده از جمله مسجد گوهرشاد، باغ رضوان، موزه آستان قدس رضوی بازدید کنید. وجود مسجد گوهرشاد که از نظر وسعت بزرگترین مسجد جهان به‌شمار می‌رود. زیبایی فضای حرم را دوچندان کرده‌است.

این مطلب را هم بخوانید
هر گردشگری باید این موارد را درباره شهر طرقبه بداند! +اقامتگاه

راهنمای سفر به مشهد

 جاذبه ای منحصر به فرد، بزرگترین مسجد جهان

مسجد گوهرشاد، این مکان درگذشته در مجموعه حرم مطهر مستقل بوده‌است. اما اکنون بخش مهمی از حرم به این مسجد تاریخی اختصاص داده شده‌است. معماری ایرانی اسلامی زیبای این مسجد مربوط به دوران تیموریان است.

در این دوران هنرمندان خبره ایران زمین در سال ۱۴۱۸ میلادی به ساخت و ترمیم این بنا با استفاده از فاخر‌ترین هنر‌ها مثل مقرنس کاری و کاشی کاری و آیینه کاری پرداخته‌اند. با رفتن این مسجد حتماً سفری خاطره انگیز خواهید داشت. راهنمای سفر به مشهد به شما پیشنهاد می‌کند بازدید از این مکان زیارتی و گردشگری را از دست ندهید.

راهنمای سفر به مشهد

 راهنمای سفر به مشهد و بازدید از بزرگترین منظومه حماسی جهان

آرامگاه فردوسی از مهم‌ترین و جذاب مکان‌های تاریخی نه تنها مشهد و ایران بلکه جهان می باشد که سبک معماری آن از دوره هخامنشیان برگرفته است. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی واقع در شهر مشهد و در باغی سرسبز قرار دارد. او زاده شهر توس در نزدیکی مشهد است.

مسیری که برای رسیدن به این آرامگاه باید طی کنید ۲۰ کیلومتری  شهر مشهداست. فردوسی خالق بهترین و طولانی‌ترین اشعار حماسی (شاهنامه) در سراسر جهان است. نقش فردوسی در ماندگاری زبان فارسی و تأثیری این زبان از اشعار او بسیار حائز اهمیت بوده‌است.

به موزه آرامگاه فردوسی بروید و از دیدن اشعار نوشته شده بر دیوار‌ها و ستون‌های از جنس مرمر لذت ببرید و محو تماشای آن‌ها شوید. ساختمان زیبا و باشکوه آرامگاه که در آن سنگ مرمر به کار رفته در زیبایی این مجموعه تاریخی تأثیر زیادی گذاشته‌است.

اگر قصد بازدید از این مکان تاریخی را دارید می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی هم استفاده کنید. این مجموعه دارای امکانات رفاهی و هنری می‌باشد. یعنی شما با رفتن به آرامگاه فردوسی هم از تفریح در این فضا لذت خواهید برد و هم از کتاب خوانی و دیدن محصولات فرهنگی.

مجموعه گسترده آرامگاه فردوسی همه ساله میزبان جمعیت کثیری از گردشگران سراسر جهان می‌باشد.

بوستان گردی در بزرگترین پارک شهر

در سفر به مشهد بار رفتن به پارک کوه سنگی حال و هوایی عوض کنید. به نظر شما چرا به این پارک کوه سنگی می‌گویند؟ وجود کوهی کوچک در نزدیکی این بوستان سبب شده تا این جاذبه گردشگری با نام پارک کوه سنگی شناخته شود.

با گشت وگذار در طبیعت زیبای این پارک می‌توانید از تماشای مناظر سرسبز، پوشش‌های مختلف گیاهی، باغچه‌های متنوع گل و چشم‌انداز‌های شگفت‌انگیز آن از اطراف کوه لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از کوه سنگی را در برنامه تفریحات شبانه قرار دهید.

با رفتن بالای کوه در شب علاوه بر تماشای ستارگان می‌توانید چشم‌اندازی فوق‌العاده از روشنایی شهر ببینید.

راهنمای سفر به مشهد

 بازدید از آرامگاه نادر سفر در دل تاریخ

از آرامگاه تاریخی نادرشاه افشار چه شناختی دارید؟ آیا می‌دانید مقبره نادرشاه کجای مشهد قرار دارد؟ ترکیب جاذبه‌ها تاریخی و مکان‌های گردشگری در یک شهری مثل مشهد سفر را بیشتر از هر چیزی جذاب تر می‌کند. آرامگاه نادرشاه در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد.

نادرشاه از پایه‌گذاران حکومت صفوی و از قوم ترکمن افشار خراسان بوده که در آن زمان از لحاظ قدرت در بالاترین سطح قرار داشته‌است. به گفته مورخان نادر شاه، ناپلئون ایران بوده و علت این دادن این لقب به نارد به خاطر قدرت و سابقه نظامی او بوده‌است.

سفر در دل تاریخ یعنی بازدید جدی از موزه‌هایی که در آن شهر وجود دارد. موزه نادرشاه هم داخل آرامگاه او قرار دارد. با رفتن به داخل موزه و دیدن وسایل باقی مانده از آن دوران کاملاً تاریخ افشاریه را احساس خواهید کرد.

وجود آثار هنری با ارزش، اسلحه‌های نظامی آن دوران، فرش دست بافت با قدمت تاریخی فراوان و یک تصویر زیبا و با صلابت از نادرشاه افشار بر زیبایی این آرامگاه افزوده‌است.

راهنمای سفر به مشهد

 بازار رضا، قدیمی‌ترین بازار مشهد

از بازار‌های قدیمی و معروف که در نزدیکی حرم قرار دارد و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. بازار رضا به یکی از شلوغ‌ترین بازار‌های سنتی ایران شهرت دارد. با بازدید از این بازار فضایی آرام و دلنشین را احساس خواهید کرد.

همه این‌ها به واسطه معماری زیبا و قدیمی بازار، حجره‌های زیبا با ترکیب رنگ‌های جذاب و حس و حال قدیم است؛ که گردشگر را مجبور به گشت و گذار از این بازار می‌کند. قطعاً با یک بار رفتن به این بازار و دیدن مغازه‌های آن سیر نخواهید شد.


بیشتر بخوانید: ارامگاه فردوسی


 طبیعت گردی در ییلاقات طرقبه و شاندیز

مناطق گردشگری طبیعی و ییلاقی زیادی در اطراف وجود دارد. ییلاقات طرقبه و شاندیز یک نمونه از این جاذبه‌های گردشگری هستند.

مناطق طرقبه و شاندیز دارای امکانات رفاهی متنوعی از جمله رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها، کافی شاپ‌ها، باغ ویلا، تخت‌های پذیرایی و .. هستند که مسافران می‌توانند برای آرامش و گشت و گذاری در طبیعت مشهد به این مناطق سرسبز ییلاقی سفر کنند.

طرقبه و شاندیز با قرار گرفتن در دره سرسبز و محصور شده توسط کوه‌های بینالود از آب و هوای دلپذیری برخوردار است و گردشگری زیادی را به خود جذب می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید
آشنایی با صنایع دستی و سوغات مشهد

راهنمای سفر به مشهد

بخش جذاب شکم گردی در طرقبه شاندیزاز طریق راهنمای سفر به مشهد

نظر شما درباره غذا‌های مشهد و ییلاقات اطراف آن چیست؟ کدام غذا را در مشهد بیشتر ترجیح می‌دهید؟ نمی‌شود به ییلاقات طرقبه و شاندیز رفت و از غذا‌های بی نظیر و کباب‌های خوشمزه رستوران‌های آن جا نخورد. یکی از دلایلی که گردشگر را سمت مناطق سرسبز ییلاقی مشهد می‌کشاند. غذا‌های درجه یک و خوش طعم مشهد است.از طریق راهنمای سفر به مشهدبه این سوالات پاسخ داده می شود.

این را می‌توانید با راهنمای سفر به مشهد از طریق رفتن به رستوران‌های طرقبه و شاندیز با خوردن انواع کباب‌ها و غذا‌های محلی تجربه کنید. سرو یک غذای بی نظیر در دل طبیعت سرسبز ییلاقات شاندیز یا طرقبه می‌تواند از جذابیت‌های ماندگار سفرتان باشد.

خرید سوغات و صنایع دستی مشهد|راهنمای سفر به مشهد

با راهنمای سفر به مشهد می‌توانید بازار سوغاتی‌های جذاب و متنوع مشهد بروید و از بهترین سوغاتی‌های ایران و جهان تهیه کنید. از مهم‌ترین و پرطرافدار‌ترین سوغاتی‌های که در مشهد به فروش می‌رسد می‌توان به زعفران قرمز، زرشک، نبات زعفرانی و انواع ادویه جات اشاره کرد.

اما صنایع دستی مشهد شامل چه چیز‌هایی هستند؟ مشهد صنایع دستی مختلفی دارد که گردشگران می‌توانند به عنوان سوغاتی تهیه کنند. این صنایع دستی ارزشمند عبارت اند از انواع گلیم در بازار فرش فروش‌ها، سنگ‌های فیروزه و عقیق و انگشتر آن، سجاده‌های از جنس ترمه و مخمل و عطر مشهدی.

مطمئن باشید از بازار سوغاتی و صنایع دستی، دست خالی برنمی‌گردید. شما برای بازگشت از سفر چه سوغاتی خریده‌اید؟

مطالعه بیشتر: گیاه زعفران

راهنمای سفر به مشهد

 وضعیت مشهد از نظر علم و شرایط آب و هوایی

دانشگاه‌های مشهد در ایران از رتبه‌های علمی خوبی برخوردار هستند و از لحاظ علمی با دیگر مراکز آموزشی در تهران رقابت می‌کنند. شهر مشهد محل انجام بسیاری از کار‌های تحقیقاتی علمی است. این عوامل سبب شده تا مشهد از جمله شهر‌های دانشگاهی کشور به حساب آید.

وجود آب و هوای معتدل کوهستانی در مشهد باعث شده زمستان‌های این شهر سرد و خشک و تابستان‌های آن گرم و خشک باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بهترین زمان را برای سفر به مشهد انتخاب کنید. راهنمای سفر به مشهد فصل بهار و پاییز را زمان‌های مناسبی برای سفر به این شهر پر جمعیت می‌داند.

مطالعه کنید: گشتی در مراکز خرید لوکس مشهد

 معرفی هتل‌های لوکس و مجهز در مشهد با راهنمای سفر به مشهد

در چند سال اخیر مشهد در جذب تعداد زیادی از گردشگران موفق عمل کرده‌است. هتل‌های این شهر در طول سال پذیرای جمعیت زیادی از مسافران هستند. این هتل‌ها با ارائه بهترین امکانات به گردشگران، برای آن‌ها سفری همراه با آسایش و آرامش رقم خواهند زد.

با وجود انواع هتل‌های لوکس و متوسط با کیفیت‌های مختلف در مشهد شما می‌توانید قبل از سفر هتل مورد نظر خود را رزرو کنید. از جمله هتل‌های لوکس می‌توان به هتل درویشی، هتل قصر طلایی، هتل پردیسان، هتل مدینه الرضا و گروه هتل‌های الماس اشاره کرد.

راهنمای سفر به مشهد

جمع‌بندی: در مشهد کجا بمانیم؟با راهنمای سفر به مشهد مطلع شوید

در مقاله راهنمای سفر به مشهد اطلاعاتی درباره مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های گردشگری، سوغات و صنایع دستی و دیگر موارد ارائه کردیم. اکنون شما با استفاده از راهنمای سفر به مشهد می‌توانید برنامه مناسبی برای سفر به مشهد داشته باشید.

شناخت شما از شهری که آن را برای سفر انتخاب می‌کنید به کیفیت سفر و بهتر شدن آن کمک زیادی می‌کند. اما همان‌طور در بالا گفتیم هتل‌های لوکس و با کیفیت درجه یکی جهت اقامت در مشهد وجود دارد.

ممکن است شما قبل از سفر به مشهد دغدغه اقامت و ماندن در این شهر را داشته باشید. از طرفی هتل‌های گران‌قیمت ممکن است شما را با چالش روبرو کند. در این صورت شما می‌توانید از طریق سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا برای رزرو سوئیت ارزان در مشهد اقدام نمایید. سپنجا این امکان را فراهم کرده تا شما برای محل اقامت خود بهترین مکان را با ارزان‌ترین قیمت انتخاب کنید.

راهنمای سفر به مشهد

به نظر شما سفر به مشهد چگونه است؟ نظر شما درباره جاذبه‌های گردشگری مشهد چیست؟ آیا تابحال از مکان‌های تاریخی مشهد دیدن کرده‌اید؟ ما علاقه مندیم تجربیات و نظرات شما را در رابطه با راهنمای سفر به مشهد در بخش نظرات بیان کنیم.

شاید با اشتراک گذاری نظرات شما به ما و دیگر کاربران سایت مطلبی بیاموزید. همکاران ما در سپنجا آماده ارائه هرگونه خدمات رفاهی و گردشگری به شما برای داشتن سفری راحت و باکیفیت هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 3 میانگین: 4.3]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا