دیدنی های مشهد

آرامگاه فردوسی، سفری تاریخی به عصر شاهنامه

جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی کجاست؟ اگر در سفر به مشهد می‌خواهید سفری به دوران عصر شاهنامه و داستان‌های رستم و سهراب داشته باشید. این مقاله از سپنجا را با عنوان معرفی آرامگاه فردوسی مطالعه کنید. سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا قصد دارد، شما را در بازدید از آرامگاه فردوسی همراهی کند.

فهرست مطالب مخفی کردن

معرفی آرامگاه فردوسی

بازدید از آرامگاه فردوسی برای گردشگرانی که به مشهد سفر می‌کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آرامگاه فردوسی در طول سال میزبان جمعیت زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از سراسر جهان می‌باشد. اگر شما می‌خواهید بدانید آرامگاه فردوسی کجاست؟ تا انتهای این مقاله همراه با سپنجا باشید.

معرفی آرامگاه فردوسی، شاعر بزرگ پارسی گو قطعاً برای شما جذاب خواهد بود، در این مقاله برای ارائه اطلاعات بیشتر به شما گردشگران عزیز، تصاویر زیبایی از آرامگاه فردوسی به شما نشان خواهیم داد.

علاوه بر این به سراغ یکی از قسمت‌های ویژه باغ که به آرامگاه استاد محمدرضا شجریان، بهترین هنرمند آواز ایران می‌رویم. در بخش‌های آخر مقاله می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را درباره ساعات بازدید و مسیرهای دسترسی به آرامگاه فردوسی واقع در توس مشهد را بدست آورید.

چرا گردشگران از آرامگاه فردوسی بازدید می‌کنند؟

همان‌طور که می‌دانید آرامگاه فردوسی برای همه ما ایرانیان بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر هر از چند گاهی از این مکان تاریخی بازدید می‌کنیم. کمتر افرادی هستند که در سفر به مشهد به آرامگاه فردوسی نرفته باشند. فردوسی شاعر بلند آوازه ایران، گام بسیار بزرگی برای زنده نگه داشتن زبان پارسی برداشته است.

یکی از بخش‌های ویژه ای که به تازگی در آرامگاه فردوسی قرار گرفته‌است، مقبره استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران در کنار مقبره شاعر مشهور ایرانی، مهدی اخوان ثالث می‌باشد. در این آرامگاه می‌توانید از موزه تاریخی و امکانات رفاهی مانند کافه و رستوران استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بعد از بازدید از آرامگاه فردوسی از سایر جاهای دیدنی مشهد دیدن کنید، می‌توانید به صفحه راهنمای سفر به مشهد بروید و اطلاعات لازم را درباره مکان‌های ناشناخته مشهد کسب کنید.

معرفی آرامگاه فردوسی، پایتخت اساطیر ایران زمین

جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی با همه جاهای دیدنی مشهد تفاوت دارد، وجود مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی در این مکان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین افتخارات استان خراسان و ایران محسوب می‌شود. همه گردشگران داخلی و خارجی هر ساله خود را به این مکان می‌رسانند.

فاصله این آرامگاه تا روستای پاژ تنها ۲۸ کیلومتر است. آرامگاه فردوسی در سال ۱۳۴۲ به عنوان بزرگ‌ترین میراث تاریخی کشور ثبت ملی شده‌است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی کیست؟

در سال ۳۲۹ هجری قمری، حکیم ابوالقاسم فردوسی چشم به جهان گشود و در سال ۴۱۶ هجری قمری به دار فانی را وداع گفت. عده ی زیادی از کارشناسان معتقدند فردوسی از بزرگ‌ترین شاعران پارسی گو در جهان می‌باشد که موفق به حلق شاهنامه شده‌است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی در جهان شهرت بسیار فراوانی دارد و او را با القاب حکیم توس، حکیم سخن و استاد سخن می‌شناسند.

در زبان حمله اعراب به ایران، ادبیات و زبان ایران رنگ و روی عربی گرفته بود، در این زمان بود که فردوسی با سرودن اشعار پر مضمون شاهنامه زبان و ادبیات پارسی را زنده نگه داشت.

همه ایرانیان سراسر جهان صحبت کردن به زبان فارسی را مدیون این استاد سخن هستند. شما با رفتن به جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی می‌توانید کتاب نسخه ای دست‌نویس از شاهنامه فردوسی را ببینید.

آرامگاه فردوسی از بهترین جاهای دیدنی مشهد

معرفی آرامگاه فردوسی و نگاهی به شاهنامه حکیم توس

فردوسی بزرگ در کتاب شاهنامه ۶۰۰۰۰ بیت سروده‌است. بزرگ‌ترین و بهترین سروده‌های حماسی دنیا در این کتاب وجود دارد که فردوسی آن‌ها با تلاش و سختی‌های فراوانی خلق کرده‌است. در این کتاب به تمام اسطوره‌های ایران باستان، داستان‌های افسانه ای و تاریخی از جمله زمان حمله اعراب به ایران در سده هفتم اشاره شده‌است.

از دوره‌های مختلف تاریخی که درباره آن‌ها در این کتاب سروده‌های حماسی گفته شده، می‌توان به دوران پادشاهان پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و دوره ساسانیان اشاره کرد. فردوسی در شاهنامه دوران تاریخی را در سه بخش ارائه می‌کند، یعنی از دوران پادشاهی کیومرث تا فریدون، کاوه آهنگر تا مرگ رستم و آغاز دوران پادشاهی بهمن تا آمدن اسکندر و نجات ایران از دست اعراب.

تاریخچه و معرفی آرامگاه فردوسی

در سالیان گذشته شیعه بودن فردوسی را جرم می‌دانستند، وقتی فردوسی در سال ۴۱۶ هجری قمری درگذشت قبرستانی پیکر او را برای دفن کردن نمی‌پذیرفت. تا اینکه مریدانش او را در زادگاه خودش یعنی باغی در شهر توس که فاصله نزدیکی هم با شهر رزان دارد، دفن کردند.

هنوز آرامگاه و مقبره ای در شان فردوسی ساخته نشده بود، اما مردمان اهل فرهنگ و هنر و معرفت با حاضر شدن بر سر مزار این شاعر بزرگ، ارادت قلبی خود را به ایشان نشان می‌دادند.

بر اساس مدارک موجود درباره شاهنامه، گفته می‌شود شخصی به نام ارسلان حاذب و به عنوان یکی از سرداران بزرگ سلطان محمود غزنوی که از علاقه مندان فردوسی بود، بالای مقبره حکیم توس آرامگاهی ساخت. این گفته‌ها در اولین شاهنامه اصلی در جهان آمده‌است.

تاریخچه آرامگاه فردوسی

تخریب آرامگاه فردوسی با یورش مغول‌ها

اولین آرامگاه ساخته شده به دست ارسلان حاذب نزدیک به صد سال عمر کرد. بر اساس شواهد تاریخی یکی از نویسندگان ایرانی به نام نظامی عروضی در سده هشتم هجری و سال ۵۱۰ هجری از این آرامگاه بازدید کرده‌است.

سال‌های ۵۴۸، ۵۵۲ و ۵۵۳ هجری زمانی بود که حمله گروه‌های مختلف به توس آغاز شده بود. این یورش‌ها توسط غزه‌ها و ترکان غارتگر و در سال‌های ۶۱۷ و ۶۱۸ به دست لشکریان چنگیز و تولی خان انجام گرفت. در میان این حملات هنوز آسیبی به آرامگاه فردوسی وارد نشده بود.

در سال‌های ۶۳۸ تا ۶۴۱ هجری آرامگاه فردوسی با حملات وحشیانه مغول‌ها که در زمان حکومت گرگوز اتفاق افتاد، مواجه شد. مغول‌ها بنای آرامگاه را تخریب کردند و با مصالح آن قلعه ای در شهر توس ساختند.

آیا می‌دانید آرامگاه فردوسی چه زمانی بر پا شد؟

امیر ایسن قتلغ یکی از امیران دوره پادشاهی غازان خان که پادشاهی بسیار بزرگ و قدرتمند به حساب می‌آمد. در کنار مقبره فردوسی یک ساختمان و یک خانقاه ساخت. هنوز احداث این آرامگاه به‌طور کامل تمام نشده بود که امیر ایسن قتلغ درگذشت و این ساختمان به در سده هشتم هجری قمری به صورت نیمه کاره باقی ماند.

در کتابی از حمدالله مستوفی به نام نزهه القلوب آمده‌است که آرامگاه فردوسی در جوار مقبره بزرگ‌ترین عالم و فقیه اهل تصوف به نام محمد غزالی و عارف ایرانی به نام معشوق توسی در سده پنجم هجری قرار گرفته‌است.

در کتاب تذکره الشعرا نوشته فارسی دولتشاه سمرقندی، آرامگاه فردوسی واقع در شهر توس در مجاورت بنای تاریخی عباسیه قرار گرفته‌است. یکی از مورخان و پژوهشگران ایرانی به نام محمد طباطبایی می‌گوید منظور از بنای عباسیه و عباس همان آیسن و آیس می‌باشد که برگرفته از خانقاه زمان امیر آیسن قتلغ است.

در بازدید از آرامگاه فردوسی حتماً این خانقاه را به نام بقعه هارونیه خواهید دید. این بنا در فاصله ۸۰۰ متری از جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی قرار دارد.

داستان پنهان شدن آرامگاه فردوسی در طول تاریخ

در زمان حملات و یورش‌ها توسط غارتگران به منطقه خراسان، یکی از پادشاهان شیبانی به نام عبیدالله خان ازبک فرمان تخریب آرامگاه فردوسی را داد. این حملات بخاطر تعصباتی که بر ضد شیعه داشتند انجام می‌شد.

پس از آن فریزر در سال ۱۲۳۶ به عنوان مأمور کمپانی هند شرقی، توصیفی از آرامگاه فردوسی بدین صورت ارائه داد که این آرامگاه از بنا و گنبد کوچکی ساخته شده‌است.

با گذشت زمان و سفر یکی از پژوهشگران روسی به نام خانیکوف در کنسولگری روس‌های به همراه مدیر هیئت اعزامی به شهر توس در سال ۱۲۷۴ بنایی از آرامگاه فردوسی را ندیدند.

در میان این اتفاقات، ایران‌شناس و سیاستمدار انگلیسی به نام لرد کرزن از آرامگاه فردوسی با توصیف فریزر یاد کرد. همان‌طور که گفتیم آرامگاه فردوسی به گفته فریزر تا سال ۱۲۹۲ هجری قمری برپا بوده‌است و توسط گندمزار پنهان می‌شود.

از مورخان و خاورشناسان روسی شخصی به نام ژوکوفسکی با آمدن به ایران در سال ۱۳۰۷ هجری، این آرامگاه را در مکانی در زیر تپه ای که با آجر و کاشی ساخته شده بود، توصیفاتی ارائه کرد. آرامگاه فردوسی توسط عبدالوهاب به عنوان والی خراسان در دوره قاجار که به فرمان ناصرالدین شاه به همراه چند تن از مورخان فرانسوی به شهر توس فرستاده شدند، پیدا شد.

این مطلب را هم بخوانید
راهنمای سفر به مشهد، پایتخت معنوی ایران

عبدالوهاب در کنار مزار فردوسی دو اتاق احداث کرد تا وقتی که بتواند یک آرامگاهی شایسته در وصف حکیم توس بنا کند. در سال ۱۳۱۸ شاعر معاصر، محمد تقی بهار با آمدن به شهر توس برای آرامگاه فردوسی طرحی به شکل زمینه ای در نظر گرفت و در سال ۱۳۴۱ آن را به صورت بنایی در بالای سکو و البته بدون سقف توصیف کرد.

بهترین بنای ساخته برای معرفی آرامگاه فردوسی

بعد از پایان جنگ جهانی اول بود که ایرانیان با غرور و احساسات ملی و میهنی که داشتند، برای گرامی داشتن فردوسی تصمیم به ساخت بنا و آرامگاهی در شان شاعر بلند آوازه ایران گرفتند. همان‌طور که گفته شد، محمد تقی بهار در سال ۱۳۳۸ توصیفاتی از معماری و طراحی در مورد ساخت آرامگاه فردوسی ارائه داد و این توصیفات در هفته نامه نوبهار بیان شده‌است.

در سال ۱۳۰۱ رئیس انجمن آثار ملی ایران به نام محمد علی فروغی برای ساخت آرامگاه فردوسی اقداماتی انجام داد و تصمیم گرفت این آرامگاه با کمک‌های مردمی و بدون هزینه‌های دولتی ساخته شود. اردیبهشت ماه سال ۱۳۰۴ بیانیه ای منتشر شد و از مردم برای مشارکت در ساخت آرامگاه دعوت شده بود.

آرامگاه فردوسی و راهنمای سفر به مشهد

کیخسرو شاهی برای تحقیق و بررسی مقبره فردوسی به عنوان نماینده زرتشتیان در مجلس شورای ملی به همراه انجمن مورخان آن زمان به شهر توس آمد تا مدفن مشخص را برای خاکسپاری فردوسی پیدا کند. در این مکان باغی به مساحت ۲۳۰۰۰ متر مربع وجود داشت، مدفن فردوسی را در تخت گاهی که اندازه‌های آن به طول ۶ و عرض ۵ متر بود پیدا کردند.

این باغ توسط حاج میرزا علی به رضا شاه برای ساخت آرامگاه تحویل داده شد. دیگر بخش‌های اطراف باغ هم که شامل موزه و کتابخانه حاج حسین ملک بود به همراه زمین‌هایی به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع به انجمن ملی وقف شده بود. در مجموع ۳۰۰۰۰ متر مربع زمین برای ساخت آرامگاه فردوسی وجود داشت.

انتخاب بهترین طراح نقشه آرامگاه فردوسی

انجمن ملی طرح‌های آرامگاه را که توسط ارنست امیل هرتسفلد آلمانی، آندره گدار فرانسوی و کریم طاهرزاده بهزاد مهندس و معمار مشهور ایرانی ارائه شد را نپذیرفت.

بعد از مدتی برای انتخاب طرح برتر مسابقه ای برگزار شد، از میان طرح‌های ارائه شده توسط چهار معمار سرشناس زمان یعنی ارنست امیل هرتسفلد، آندره گدار، نیکلای مارکف و کریم طاهرزاده بهزاد، تشخیص داده شد بهترین طرح به طاهرزاده تعلق دارد.

طاهرزاده بهزاد برای ساخت و معرفی آرامگاه فردوسی طرحی ارائه کرد که بر اساس آن باید بنایی با معماری دوران هخامنشی و ستون‌های مرتفع در مرکز باغ به صورت سه طبقه ای احداث می‌شد. با گذشت زمان اجرای این نقشه با چالش‌های مواجه شد، طرحی دیگری که توسط گدار به ایران ارسال شده بود در دستور کار قرار گرفت.

وزیر درباره رضا شاه (عبدالحسین تیمورتاش) با اعمال تغییراتی در نقشه گدار فرانسوی ترجیح داد، آرامگاه به سبک اهرام مصری ساخته شود، اما در سال ۱۳۱۰ رضا شاه ساخت آرامگاه به دست تیمورتاش را متوقف کرد و نقشه ساخت آرامگاه به سبک اهرام مصری به‌طور کامل منع شد، در این زمان طراحی نقشه آرامگاه توسط طاهرزاده بهزاد در دستور کار قرار گرفت.

کارشناسان و باستان شناسان حاضر در انجمن ملی ایران مخالف قطعی طراحی سقف هرمی برای آرامگاه بودند، از طرفی این طرح به دوران فراعنه بر می‌گردد و به معماری مصری مربوط می‌شود و از طرفی دیگر فردوسی شاعر ملی ایرانی بود و استفاده از معماری مصری اصلاً شایسته این شاعر بزرگ نبود.

طرح نهایی کریم طاهرزاده بهزاد در ۲۸ مهر ماه سال ۱۳۱۲ هجری تصویب شد، تنها تغییراتی که طاهرزاده روی نقشه اعمال کرد، این بود که سقف پلکانی را به سقف هرمی تغییر داد. ناظر مراحل ساخت بنای آرامگاه حسین لرزاده و مسئولیت مشاوره احداث بنا هم بر عهده حسین حجارباشی زنجانی و تقی درودیان بود.

جزئیات ساخت جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی

فاصله بنای آرامگاه از کف زمین ۱۸ متر می‌باشد و مقبره درست در مرکز بنای قرار می‌گیرد. روی مقبره سنگی از جنس مرمر نفیس با ارتفاع یک متر از کف گذاشته شده‌است. در فضای ۴۰ متری آرامگاه ایوانی را خواهید دید که کاشی کاری‌های آن با طرح‌های مقرنس و معرق کاری ساخته شده‌اند.

دیگر مصالحی که برای ساخت آرامگاه و مقبره استفاده شده‌است از جنس آهن، سیمان و بهترین نوع سنگ مرمر به عنوان سنگ خلج می‌باشد.

هنرمندان زیادی در ساخت و زیبایی این آرامگاه نقش داشته‌اند، داخل بنای آرامگاه کتیبه‌هایی را می‌بینید که اشعاری با خط عمادالکتاب نوشته شده‌است.

در کنار این‌ها تصاویر شاهنامه روی دیوارهای بنا خود نمایی می‌کنند، حجاران با سابقه ایرانی این تصاویر را روی دیوارهای آرامگاه حک کرده‌اند. مراحل ساخت آرامگاه بعد از گذشت ۱۸ ماه در سال ۱۳۱۱ به پایان رسید، این بنا در سال ۱۳۱۳ برای برگزاری جشن هزاره فردوسی جهت افتتاحیه آرامگاه به‌طور کامل آماده شده بود.

یکی از نکات جالب پیرامون هزینه‌های احداث آرامگاه بلیط‌های بخت آزمایی بود که توسط شعبه‌های مختلف بانک ملی چاپ و عرضه شده بود، این بلیط شامل ۱۶۰۰۰۰ برگه بخت آزمایی بود.

هوشنگ سیحون معمار بازساز آرامگاه فردوسی

با وجود در نظر نگرفتن محاسبات دقیق در فرایند طراحی ساختمان و پی ریزی نامناسب و عدم مقاومت خاک شرایط برای بازسازی بنا در سال‌های ابتدایی فراهم کرد. با توجه به این که بنا با جذب رطوبت با خطراتی مانند نشست کردن مواجه شده بود، باید سریعاً بازسازی می‌شد. زیرا محافظت و تعمیرات از بنا هم در مدل طولانی ۳۰ سال ممکن نبود؛ بنابراین مراحل اصلی بازسازی بنا در سال ۱۳۴۳ با مسئولیت مهندس هوشنگ سیحون آغاز و تا ۱۳۴۷ خاتمه یافت.

تغییرات بنای جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی

با توجه به این نمای بیرونی آرامگاه کاملاً با نمای قبلی آن شباهت دارد، اما با تغییرات اعمال شده توسط هوشنگ سیحون تفاوت‌هایی به نظر می‌رسد.

در سال‌های اخیر داخل آرامگاه با دو ورودی کم عرض در قسمت‌های شرقی و غربی و عمق کم، نمای فضای کوچکی داشت. همچنین قسمت بالای آرامگاه در طرح‌های قبلی به صورت توپر ساخته شده بود که با تغییرات انجام شده، به شکل میان تهی دیده می‌شود.


بیشتر بخوانید: شهر طربقه

بیشتر بخوانید: پارک جنگلی وکیل آباد


سنگ‌هایی که برای ساخت این نمای آرامگاه استفاده شده‌است از مناطق اطراف شهر توس می‌باشد. طراحی کاشی کاری و تزئیناتی که داخل آرامگاه پیاده‌سازی شده برگرفته از دوران تاریخی هخامنشیان و دوره زندگانی حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

این سنگ نوشته‌ها و نقاشی‌های برجسته روی دیوارها برای آرامگاه فردوسی، جذابیت‌های بسیار زیبایی ایجاد کرده‌است. نظر شما درباره معماری آرامگاه فردوسی چیست؟

نمایی از آرامگاه فردوسی از بهترین جاهای دیدنی اطراف مشهد

دانستنی‌های جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی

با تحقیقات و بررسی‌هایی که انجام شده، گفته می‌شود ساخت بنا با ملات ساروج شکل گرفته‌است و تخریب آن به این زودی‌ها غیرممکن می‌باشد. برای ساخت بنای آرامگاه، سنگ‌ها را با استفاده از باروت منفجر و از یکدیگر جدا می‌کردند. بعد از آن‌ها را برای ساخت به سایر بخش‌های باغ می‌بردند و در کنار هم می‌گذاشتند تا بنای مورد نظر ساخته شود.

در زمان ساخت آرامگاه که در مدت چهار سال طول کشید، تعداد ۲۵۰ کارگر مشغول به فعالیت بودند و حقوق کارگران از ۳ تومان تا ۱۷ تومان که به سر کارگر تعلق داشت می‌رسید. آرامگاه فردوسی با بودجه ای ۷ میلیون تومانی ساخته شد و علاوه بر کمک‌های مردمی بیشتر هزینه آن از فروش بلیط‌های بخت آزمایی بانک ملی تأمین شد.

یکی از جالب‌ترین واقعیت‌هایی باید بدانید در مورد سنگ مزار فردوسی با تصویر فروهر است، بر اساس اسناد تنها وزن این سنگ به چهار تن می‌رسد و به عنوان یکی از سنگین‌ترین سنگ‌های آرامگاه به‌شمار می‌رود. در مراحل بازسازی آرامگاه، شخصی به نام قاسم ارفع مجبور بود استخوان‌های فردوسی را از قبر بیرون بیاورد و پس از تعمیرات آن‌ها را داخل قبر بگذارد.

زمانی که فردوسی را نبش قبر می‌کردند، دو جمجمه ای را در خاک دیدند که به گفته افرادی شاید شخص دیگری در این مکان دفن بوده‌است.

یک ویژگی و حقیقت جالبی که باید در مورد آرامگاه فردوسی بدانید، تأمین همه سنگ‌های استفاده شده در مراحل بازسازی به واسطه مهندس حسین جودت انجام گرفته‌است، ایشان بهترین سنگ‌ها را از شرکت کاجته در کشور ایتالیا به ایران و شهر توس انتقال می‌دادند.

حال و هوای خوب آرامگاه فردوسی

فضای دلنشین آرامگاه فردوسی به قدر مملوء از آرامش و حال خوب است که نمی‌توان به راحتی از آن جدا شد. علاوه بر معماری جذاب و سایر هنرهای استفاده شده در این مکان و ساخت قسمت‌های مختلف آرامگاه، این جاذبه تاریخی حال و هوای خاص و منحصر به فردی دارد.

شما می‌توانید با رفتن به این مکان بعد از گشت و گذار از بخش‌های مختلف آن که شامل موزه، بنای آرامگاه، تالار و کتابخانه می‌شود. در محوطه باغ آرامگاه بشینید و با خواندن شاهنامه از حال و هوای زیبا و دلچسب این مکان با وجود فرهنگ و ادبیات زبان پارسی لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید
هر گردشگری باید این موارد را درباره شهر طرقبه بداند! +اقامتگاه

موزه تاریخی آرامگاه فردوسی کجاست؟

در سال ۱۳۶۱ برای نگهداری آثار قدیمی و کشفیات دوران مختلف تاریخی از چایخانه و استراحتگاه آرامگاه فردوسی به عنوان موزه استفاده می‌کردند. چون این مکان مناسب با کاربری موزه نبود باعث شد، دکتر بهروز احمدی در سال ۱۳۸۴ طرحی برای موزه تاریخی فردوسی اجرا کند. با رفتن به آرامگاه فردوسی می‌توانید اشیا و وسایل دوران حکومت‌های متنوع تاریخی را ببینید.

بخشی از موزه به دوران قبل از تاریخ مربوط می‌شود که در آن آثار باستانی کشف شده از اطراف منطقه توس نگه داری می‌شود. این اشیا عبارت اند از ظروف سفالی، تعدادی سکه طلا و نقره، چراغ‌های پیه‌سوز، ظروف نگهداری عطر و …. در بخش دوم موزه می‌توانید از اشیا و ابزارهای حماسی که شامل وسایل سوارکاری، ابزار جنگی مانند سپر، تیر و کمان، گرز و تعدادی آلات موسیقی می‌شود.

همچنین در این قسمت از موزه شاهنامه‌های مشهور در سطح جهان به چشم می‌خورد، شاهنامه عبدالرحیم جعفری که ۷۳ کیلوگرم وزن دارد، شاهنامه فلورانس و نسخه کپی شده شاهنامه بایسنقری، لازم است ذکر شود که عبدالرحیم جعفری مؤسس و صاحب اصلی انتشارات امیرکبیر می‌باشد.

بخش‌های مختلف موزه از اشیاء و ظروف سفالی لعاب دوران زندگی فردوسی در قرن چهارم هجری دیده می‌شود. استاد علی رخساز تابلوهای زیبایی را با عنوان چهره حکیم ابوالقاسم فردوسی برای نمایش در موزه اهدا کرده‌است.

استاد علی رخساز از شاگردان معروف کمال الملک به‌شمار می‌رود، از دیگر تابلوهای نقاشی او می‌توان به داستان‌های شاهنامه و انواع هنرهای ظریف مانند فرش‌ها و قالیچه‌ها اشاره کرد.

معرفی آرامگاه فردوسی با نمایش آثار موزه

در حقیقت هدف از ایجاد موزه در آرامگاه فردوسی، آشنایی مردم با فرهنگ و تمدن پارسی در طول زمان است. وجود آثار تاریخی در این موزه و آرامگاه نشان می‌دهد، فردوسی چه زحماتی برای زنده نگه داشتن زبان فارسی کشیده و در طول دوران مختلف تاریخ چه سختی‌هایی را متحمل شده‌است.

یکی از اهداف مهم موزه معرفی وسایل و اشیایی است که در طول دوره‌های متنوع تاریخی به این آرامگاه اهدا شده‌است.

کتابخانه آرامگاه فردوسی کجاست؟

آرامگاه فردوسی دارای کتابخانه ای است که از آن به عنوان تالار پذیرایی و تشریفات استفاده می‌شود. با رفتن به آرامگاه فردوسی و بازدید از کتابخانه در کف آن یک قطعه فرش نفیس را می‌بینید که مساحت آن ۳۷ متر مربع می‌باشد. درست در کنار این تالار پذیرایی کتابخانه ای وجود دارد که ۹۰۰۰ جلد کتاب در آن نگهداری می‌شود. این کتابخانه با گذشت زمان و تغییراتی که در سال ۱۳۴۶ بر اثر بازسازی آرامگاه ایجاد شد، به سالنی دو طبقه تغییر شکل یافت.

در حال حاضر کتابخانه دارای دو طبقه مجزا می‌باشد که از طبقه بالایی آن به عنوان سالن مطالعه و طبقه پایین به عنوان انبار نگهداری کتاب استفاده می‌شود. پس از مدت این مکان به علت تراکم وسایل و سایر اشیا تغییر کاربری می‌دهد.

در نهایت این سالن با اقداماتی که دکتر اسلامی ندوشن و سرکار خانم شیرینی بیانی انجام دادند به عنوان کتابخانه اصلی آرامگاه فردوسی معرفی شد. دکتر اسلامی ندوشن و خانم شیرین بیانی در سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۴۰۰ کتاب و آقای نور نعمت الهی تعداد ۳۷۵۱ کتاب این کتابخانه اهدا کردند. با انتقال تمام وسایل و اشیاء تاریخی به موزه بزرگ خراسان در مدت یک ماه، در روز بزرگداشت فردوسی که ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ می‌باشد، افتتاحیه کتابخانه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد.

مقبره استاد محمدرضا شجریان در کنار آرامگاه فردوسی

استاد محمدرضا شجریان که بدون شک می‌توان گفت، بهترین استاد موسیقی سنتی و آواز ایران بودند. در روز ۱۹ مهر ۱۳۹۹ جمعیت زیادی از علاقه مندان و طرفداران، پیکر ایشان را تشییع کردند. وجود مقبره استاد بزرگ آواز ایران در جوار آرامگاه فردوسی می‌تواند موجب محبوبیت هر چه بیشتر این آرامگاه در میان مردم جهان شود.

استاد محمدرضا شجریان در نخستین روز پاییز در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد به دنیا آمد، ایشان بعد از گذراندن دوران درخشان موسیقی و کسب افتخارات مختلف در این زمینه سرانجام بعد ۸۰ سال محبوبیت به دیدار حق شتافت و در زادگاه خویش دفن شد.

مقبره مهدی اخوان ثالث در آرامگاه فردوسی کجاست؟

یکی از هنرمندان مشهور و شاعران بزرگ ایرانی که علاوه داشتن تخصص در زمینه ادبیات و شعر و سروده‌های فارسی بر دستگاه‌های موسیقایی هم تسلط کافی داشت. ایشان در روز ۱۰ اسفند سال ۱۳۰۷ در مشهد به دنیا آمد و در روز ۴ شهریور سال ۱۳۶۹ در شهر تهران دار فانی را واع گفت.

سروده‌های اخوان ثالث اغلب در مورد مسائل و مشکلاتی بود که مردم در جامعه با آن‌ها سر و کار داشتند.

سبک‌های اشعار خراسانی در سروده‌های ایشان دیده می‌شد، اشعار اخوان ثالث سبک حماسی دارد به خواننده احساس صلابت و استواری می‌دهد. در سروده‌های مهدی اخوان ثالث اشعار نو هم دیده می‌شد و یکی از ویژگی‌ها و مهارت‌های او آشنایی کامل با ساز تار و انواع مقام موسیقی بود.

مزار این شاعر ارزنده شعر و ادب فارسی به همراه تندیسی از چهره او در قسمت غربی باغ و در بخش جنوبی موزه فردوسی قرار گرفته‌است. معمولاً در روز چهارم شهریور علاقه مندان و مریدان این شاعر برای مراسم بزرگ داشت به این مکان می‌آیند.

معرفی جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی و امکانات رفاهی آن

با سفر به مشهد و بازدید از آرامگاه فردوسی، می‌توانید علاوه بر گشت و گذار و تفریح فرهنگی در این مجموعه، از امکانات رفاهی مانند کافی شاپ و رستوران هم استفاده کنید. اگر علاقه‌مند هستید تا از برای خود و اطرافیان سوغات فرهنگی تهیه کنید، به فروشگاه آرامگاه بروید و از انواع کتاب‌های شاهنامه و مجسمه‌ها و سردیس‌های افراد مشهور دیدن کنید. به نظر چرا شاهنامه فردوسی برای همه آدم‌ها جذابیت دارد؟ شما کدام داستان‌ها را از شاهنامه دوست دارید؟

آدرس آرامگاه فردوسی کجاست؟

برای رفتن به آرامگاه فردوسی می‌توانید از مشهد به سمت شهر توس حرکت کنید و بعد از آن وارد خیابان بهارستان شوید. اگر می‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس هم استفاده کنید، با خط ۲۰۲ در فاصله زمانی ۴۵ دقیقه به آرامگاه خواهید رسید. آرامگاه فردوسی در همه روزها از ساعت ۹ الی ۱۷ برای گردشگران باز است.

هزینه بلیط برای بازدید گردشگران خارجی ۵۰۰۰۰ تومان و گردشگران داخلی ۵۰۰۰ می‌باشد. در بازدید از آرامگاه فردوسی، از سایر بناهای تاریخی اطراف هم مانند گنبد هارونیه و مقبره محمد غزالی دیدن کنید.

همچنین لازم است بدانید بیشتر گردشگرانی که از آرامگاه فردوسی دیدن می کنند، بازدید از مشهد و دیدنی هایش را هم در برنامه شان قرار می دهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را از دست ندهید؛ چرا که عصای دستتان در سفر به مشهد خواهند بود.

اقامت در مشهد و آرامگاه فردوسی

امروز در سپنجا با هم سفری به یکی از مهم‌ترین و بزرگترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی ایران و جهان داشتیم.

همان‌طور که می‌دانید آرامگاه فردوسی دارای جذابیت‌های فراوانی است و علاوه داشتن بخش‌های مختلف تاریخی با معماری‌های خاص و زیبایش، از همه مهم‌ترین وجود مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی در این مکان تاریخی است؛ بنابراین در سفر به مشهد و بازدید از جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی، توجه داشته باشید با رعایت نکاتی از زیبایی‌های این مکان تاریخی مراقبت کنید تا آیندگان هم بتوانند به خوبی از این جاذبه ماندگار در دل تاریخ هم بازدید کنند.

سامانه رزرو و اجاره سوئیت، ویلا و اقامتگاه بوم گردی سپنجا برای شما گردشگران که به مشهد سفر می‌کنید، مکان‌های اقامتی با کیفیت و با امکاناتی را در نظر گرفته‌است. اگر رزرو هتل و سوئیت برای شما در این شهر با مشکلاتی همراه است.

می‌توانید با تماس با سامانه سپنجا به راحتی محل اقامت مورد نیاز خود را قبل از سفر تعیین کنید. همچنین اگر تصمیم به اجاره سوئیت در مشهد دارید، سامانه سپنجا به خوبی شما را پشتیبانی خواهد کرد.

در آخر

در سراسر کشورمان آرامگاه‌های تاریخی متنوعی وجود دارد که هرکدام از اهمیت و ارزش زیادی برخوردار هستند. شما هم می‌توانید بخشی از سفر خود را به بازدید از این آرامگاه را اختصاص دهید. یکی از با اهمیت‌ترین آن‌ها، جاذبه تاریخی آرامگاه فردوسی است.

سپنجا به شما توصیه می‌کند در سفر به مشهد، بازدید از آرامگاه فردوسی را از دست ندهید. اگر هم علاقه مند هستید از سایر جاهای دیدنی مشهد بازدید کنید، می‌توانید به صفحه مکان‌های گردشگری ناشناخته مشهد بروید و اطلاعات لازم را در مورد دیگر مکان‌های گردشگری بدست آورید.

آیا تابحال از آرامگاه فردوسی بازدید کرده‌اید؟ چه تجربه ای از سفر به شهر توس دارید؟ هم‌اکنون در بخش نظرات منتظر بازخوردها و تجربیات شما درباره بازدید از جاذبه‌های تاریخی مشهد از جمله آرامگاه فردوسی هستیم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 4]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا