جاهای دیدنی ایران

راهنمای سفر به قمصر کاشان +تصاویر و اطلاعات مهم

سفر به قمصر کاشان یکی از برترین گزینه هایی است که می توانید برای یک مسافرت داخلی و کم هزینه انتخاب کنید. اگر به سفر و تفریح در نقاط مختلف کشور علاقمند هستید، قطعا با نام کاشان و قمصر آشنا بوده و علت شهرت و محبوبیت این شهر را می دانید. بله! باغ هایی گسترده از گل های محمدی در انتظار شماست. سفر به قمصر در یک زمان مناسب می تواند به متفاوت ترین مسافرت برای شما مبدل گردد.

قمصر به گل های محمدی و جشواره گلاب گیری محدود نمی گردد و شما حتی در سایر ماه های سال که خبری از گلاب و گلاب گیری در قمصر نیست نیز می توانید به این شهر زیبا و تاریخی مسافرت کرده و از جاذبه های گردشگری این شهر بازدید کنید. در ادامه با ارائه مطالب جامع تر با سپنجا همراه باشید.

قمصر-کاشان-2

معرفی قمصر کاشان

قمصر به لحاظ موقعیت هندسی در َ۲۶  ۰ ۵۱  طول شرقی و َ۴۵  ۰ ۳۳  عرض شمالی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا به ۱۹۰۰ متر می رسد.

این شهر در امتداد دره های کم شیب کوه های بخش مرکزی ایران واقع شده و از نظر جغرافیایی در محدوده استان اصفهان و از حیث تقسیمات استانی، زیر مجموعه شهرستان کاشان و در بخش جنوبی این شهرستان قرار دارد.

این شهر در فاصله ۳۰ کیلومتری کاشان و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از شهر اصفهان – از مسیر جاده قهرود – واقع شده و در ۱۸۰ کیلومتری اصفهان از طریق اتوبان تهران-کاشان- اصفهان قرار گرفته است.

سفر به قمصر

پیش از سفر به قمصر باید اطلاعات جامعی در خصوص این شهر به دست آورید. در مسافرت به یک نقطه اعم از مسافرت داخلی و یا خارجی باید سوالات خاصی را از خود بپرسید و با یک خیال راحت راهی دیار مورد نظرتان شوید. این موارد عبارتند از:

  • بهترین زمان مسافرت
  • جاذبه های اطراف
  • هزینه مسافرت
  • اقامتگاه، هتل و رستوران

تمامی این مسائل را در ادامه این مقاله و در خصوص سفر به قمصر کاشان بیان می کنیم.

بهترین زمان مسافرت به قمصر کاشان

اصولا اغلب مسافران قصد دارند در مسافرت به شهر کاشان و بخش قمصر از گل های محمدی و باغات گسترده این بخش بازدید کنند. اگر با چنین هدفی راهی قمصر می شوید، باید در اردیبهشت ماه راهی کاشان شده و از آنجا به قمصر بروید.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر بیان کنیم، باید از ۱۵ اردیبهشت تا ۲۵ همین ماه در قمصر کاشان باشید، در غیر این صورت بخش قابل توجهی از زیبایی های این رویداد را از دست خواهید داد.

جاذبه های قمصر کاشان

مهم ترین جاذبه ای که در قمصر کاشان مشاهده می شود، حجم انبوهی از گل های محمدی است که جشنواره گلاب گیری را به دنبال دارند. علاوه بر این جاذبه دل انگیز، باید به جاذبه های تاریخی نیز اشاره کرد. تمامی این موارد را در ادامه بیان می کنیم.

این مطلب را هم بخوانید
فهرست بهترین مکان های هرمزگان

مطالعه کنید: معرفی جاهای دیدنی کاشان

جشنواره گلاب گیری

زمانی که می گوییم بهتر است از تاریخ ۱۵ الی ۲۵ اردیبهشت در قمصر کاشان باشید، برای این است که جشنواره گلاب گیری را از دست ندهید.

در واقع شرکت در جشنواره گلابگیری مهم ترین هدف گردشگران از سفر به قمصر است. این جشنواره امروزه با بسیاری از رسومات مذهبی تلفیق شده است.

علاوه بر شرکت در جشنواره، می توانید ساعات زیادی را در میان گل های صورتی و باغات گسترده قمصر بگذرانید و قطعه ای از بهشت

زیبا را در زمین مشاهده کنید.

سرای خاتون قمصر

سرای خاتون در کنار باغ ‌های گل محمدی قرار دارد و با معماری مدرن و اسلامی‌ در زمره مهم ترین جاذبه های قمصر به ‌حساب می ‌آید.

در این بنای بسیار زیبا شما می توانید اوج هنر گچ‌بری و آیینه‌کاری‌ هایی مانند شاه چراغ و عالی‌قاپو اصفهان را ببینید. این سرا در بلوار امام خمینی و در کوچه شهید ابوالفضلی قرار دارد.

باغ پرندگان قمصر

ساعت کاری باغ پرندگان قمصر از ۸:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ عصر است، با این حال ممکن است در برخی از ایام سال تغییرات خاصی داشته باشد.

باغ پرندگان قمصر متشکل از هزاران نوع پرنده از ۱۷ کشور جهان و بومی ایران است. در این باغ برای رفاه مسافران، سالن غذاخوری و برای برگزاری برخی از اجلاس ها، سالن کنفرانس نیز وجود دارد. در ورودی جاده قمصر می توانید باغ پرندگان را مشاهده کنید.

خانه احسانی ‌ها

خانه احسانی‌ ها جزء خانه‌ های اعیانی قمصر کاشان است. این خانه ها به نوعی خانه‌هایی ییلاقی محسوب می شوند و با ایوان ‌های با شکوهی که دارند بیش از ۲۰۰ سال قدمت داشته و محل سکونت متمول ترین افراد یک خاندان و یا محل بوده اند.

امامزاده پیر داوود (ع)

اگر می خواهید سفرتان اندکی هم رنگ و بوی مذهبی بگیرد، می توانید به امامزاده پیر داوود رفته و این مکان مقدس را زیارت کنید.

این امامزاده در خیابان ولی ‌عصر واقع ‌شده و مشرف ‌به باغ ‌های سرسبز قمصر است. گنبد مخروطى شکل و کاشی‌ کاری ‌های فیروزه ‌اى به همراه چهار ایوان بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارند و به دوره سلجوقیان باز می گردند.

باغ مرحوم سید کیهان لاجوردی قمصری

در سفر به قمصر به باغ مرحوم سید کیهان لاجوردی قمصری هم سر بزنید. این باغ در مقابل کوه قبله قمصر قرار دارد و دارای یک استخر کوچک گلی با اتاقی از جنس خشت و درختان توت و سیب است.

این باغ با دارا بودن باغ کیهان خانه باغی زیبا، دو سوئیت تک خوابه و دو خوابه همراه با یک استخر بزرگ، آلاچیق بزرگ و محوطه گلاب‌گیری سنتی، محیط دل انگیزی را برای شما فراهم نموده است.

موزه گلاب قمصر

این موزه در واقع یکی از خانه ‌های دوران قاجار است و تاریخ هزارساله گلاب‌گیری و مراحل آن را به مسافران نشان می دهد.

این آیین در قمصر با نام گلاب ریزان شهرت داشته و اهالی این منطقه بطری‌های جواهرنشان و سلطنتی را که حاوی گلاب قمصر بود برای پادشاه می ‌فرستادند و به سر و روی همدیگر گلاب می‌ ریختند. نشانه هایی از این فرهنگ دیرینه در موزه گلاب قمصر به چشم می خورد.

مطالعه کنید: بهترین زمان گلاب گیری کاشان

کاروانسرای عباسی

این کاروانسرای تاریخی در فاصله دو کیلومتری از شهر قمصر و در مسیر اصفهان بنا شده و جاذبه شکوه مندی است. تعمیر و بازسازی بنا در دوره های مختلف باعث شده است همچنان به عنوان یک جاذبه مهم و زیبا در کاشان شناخته شود. این کاروانسرا در محله سر رود قرار دارد.

این مطلب را هم بخوانید
بهترین شهرهای شمال برای تفریح و گردش تعطیلات

سد قمصر

در ۵ کیلومتری قمصر بر روی رودخانه قمصر و به سمت جلگه کاشان سدی ساخته ‌شده است که به دوره سلطان جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی باز می‌گردد.

هرچند این سد در دوره های بعد تخریب شد، اما در دوره صفوی بازسازی شده و هم اکنون نیز مورد توجه سازمان گردشگری است.

قله گرگش

این قله با ارتفاع ۳۶۰۰ متر در فاصله ۳۵ کیلومتری کاشان و جنوب غربی قمصر قرار دارد. چشمه های بسیار زیادی در این کوه و ارتفاعات آن جوشیده اند و در کنار سبزه های طبیعی مناظر بکر و دست نخورده ای را خلق کرده اند. این قله یکی از بهترین مکان ها موجود در قمصر برای طبیعت گردی است.

هزینه مسافرت به قمصر

مسافرت به قمصر در فصل بهار و بخصوص ماه های فرودین و اردیبهشت هزینه های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

اغلب مسافران این زمان را برای بازدید از قمصر انتخاب می کنند و به همین علت هزینه های مربوط به حمل و نقل و اقامتگاه به علت ازدیاد مسافران افزایش می یابد.

در فصل تابستان نیز قدری هزینه سفر به قمصر بالا است، با این حال در فصل پاییز و بخصوص فصل زمستان هزینه های مسافرت به اغلب نقاط کشور و بخصوص شهر کاشان کاهش میابند.

اقامتگاه، هتل و رستوران در قمصر

در قمصر به عنوان یکی از مهمترین مراکز گردشگری در ایران اقامتگاه های مختلفی برای مسافران وجود دارد. گذشته از سوییت ها و آپارتمان هایی که به صورت شخصی واگذار می شوند، می توان به هتل گلستان، هتل ارگ محتشم، مهمانسرای گل بانو و اقامتگاه کوشک آقا محمد اشاره کرد.

برای صرف ناهار یا شام نیز می توانید به رستوران افشین به عنوان یکی از معروف ترین رستوران های قمصر بروید. برخی از مسافران نیز در کاشان اقامت کرده و در روز به سمت قمصر می روند.

قمصر-کاشان-3

سفر به قمصر با تورهای گردشگری

قمصر از جمله مکان هایی است که در اغلب تورهای گردشگری شاهد برنامه های ویژه ای برای مسافرت به آنجا هستیم. شما می توانید به صورت شخصی به قمصر مسافرت کنید، اما سفر با تورهای گردشگری باعث می شود هزینه های مسافرت برای شما به شدت کاهش یافته و در مدت زمان اندکی تمامی زوایای گردشگری این بخش را بازدید کنید چرا که تورهای گردشگری از یک برنامه منسجم و حساب شده پیروی کرده و طبق آن باید اغلب مناطق گردشگری را به مسافران نشان دهند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا قمصر را به شما معرفی کنیم.

اگر شما هم از این شهر زیبا دیدن کرده‌اید، نظرات خود را در کامنت همین پست با ما درمیان بگذارید.

نظر شما در این رابطه چیست؟ شما می توانید برای اجاره سوئیت در کاشان بر روی خدمات گردشگری سپنجا حساب کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا