دیدنی های قشم

راهنمای سفر به جزیره هنگام

اگر دلتان می‌خواهد از فضای دود گرفته و پر ازدحام شهرها دور شوید، خود را برای سفر به جزیره هنگام آماده کنید. این روزها جزیره‌ای کوچک و دیدنی در جنوب شرقی ایران که هنگام نامیده می‌شود، همه را به سوی خود فرا می‌خواند. جزیره مرجانی هنگام در قسمت جنوبی جزیره قشم واقع شده است. آب‌های نیلگون خلیج فارس و انواع مختلف موجودات دریایی که معروف‌ترین آنها دلفین‌ها هستند، از جاذبه‌های گردشگری این جزیره هستند.

از دیگر جاذبه‌های این جزیره می‌توان به امکانات بندری انگلیسی، تماشای دلفین‌های فوق‌العاده جذاب در اطراف جزیره، شنا و غواصی در دور تا دور جزیره، تماشای لاک پشت‌های ‌دریایی، سواحل زیبا و صخره‌ای، طبیعت بی‌نظیر، گوزن‌ها و تنها پارک تمساح در کشور اشاره کرد. جهت آمادگی کامل برای سفر به این جزیره، با این مقاله از سپنجا همراه شوید.

راهنمایی جامع و کامل برای سفر به جزیره هنگام

درباره جزیره هنگام

جزیره هنگام یکی از زیباترین و منحصر به فردترین مناظر نزدیک قشم است که به خاطر سواحل آرامش شهرت دارد. این جزیره در ۲ کیلومتری جنوب شرقی قشم با مساحت ۳۳ کیلومتر مربع و ساختاری شبیه به مخروط ناقص واقع شده است. اولین لذت شما از سفر به جزیره هنگام با قایق سواری در خلیج فارس آغاز می‌شود. سواحل زیبا از هر طرف جزیره را احاطه کرده‌اند، بنابراین می‌توانید دقایقی بنشینید و رقص امواج خلیج فارس را تماشا کرده و در زیبایی‌های آن غرق شوید.

بازدید از ساحل درخشان جزیره هنگام را که ناشی از گونه‌ای آبزی به نام فیتوپلانکتون دریا است، نادیده نگیرید. به علاوه جزیره میزبان دلفین‌های زیبا و بازیگوش که در فصول خاص سال به ساحل جزیره می‌آیند و نمایش‌های دیدنی را برای عموم به ارمغان می‌آورند را فراموش نکنید. برای دیدن این صحنه، گردشگران باید با مردم محلی سوار قایق شده و از طریق آبهای خلیج فارس عبور کرده و چند دقیقه در منطقه منتظر بمانند تا دلفین‌ها به سطح آب برسند.

راهنمای سفر به جزیره هنگام

مختصری از تاریخ جزیره هنگام

این جزیره به دلیل قرار گرفتن در میان آب های خلیج فارس و مجاورت با تنگه هرمز و جزیره قشم از نظر استراتژیکی و نظامی اهمیت زیادی داشت و خارجی‌ها توجه خاصی به آن داشتند. در دوران صفویه، پرتغالی‌ها با سفر به جزیره هنگام ، توانستند آن را فتح کنند و انگلیسی‌ها نیز در دوران قاجار این جزیره را مستعمره خود کردند. دولت انگلیس رویکردی سیاسی برای تسلط بر جزیره اتخاذ کرده بود. این دولت در آن زمان کشور ما را می‌شناخت و همواره بر مالکیت دولت ایران در طول زمان تأکید می‌کرد.

دولت ایران این قسمت از کشور را مسدود کرده بود. حضور انگلیس در آن زمان تنها بخشی از ماجرا بود و به همراه حضور نیروها، یک شیخ عرب و سنی وهابی گرا، بر جزیره حکوت می‌کرد. حتی پادشاه مسقط هم چشم طمع به این جزیره دوخته بود. دولت انگلیس از یک سو بر حاکمیت ایران بر جزیره تأکید کرد و از سوی دیگر، از نافرمانی شیخ در برابر دولت ایران و سلطنت مداخلات مسقط حمایت کرد و به طرق مختلف سعی کرد با حاکمیت دولت ایران مخالفت کند.

چگونه باید به جزیره هنگام رفت؟

برای سفر به جزیره هنگام و دسترسی آسان به آن، ابتدا باید به بزرگ‌ترین جزیره خاورمیانه یعنی قشم، راه پیدا کنید. می‌توانید با پرواز داخلی یا کشتی از بندرعباس به شهر قشم بروید. با این حال، اگر به آن رسیدید، با یک قایق کوچک و جذاب از  اسکله کندالو به سمت هنگام می‌روید.

چگونه به جزیره هنگام برویم

اقامت در جزیره هنگام

اگر می‌خواهید چند روزی را در جزیره هنگام سپری کنید، به اطلاع می‌رسانیم که این جزیره از هرگونه هتل یا مهمانسرا خالی است. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا  خانه‌های محلی اهالی این منطقه، جای اقامتگاه‌هایی مثل هتل را به خوبی پر کرده‌اند.  بنابراین شما می‌توانید هر چند روز که دلتان می‌خواهد در این جزیره بمانید و در یکی از از این خانه‌ها اقامت کنید. البته اگر اصول کمپینگ را بدانید، می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت در این جزیره باشد.

این مطلب را هم بخوانید
سیر تا پیاز بازار خلیج فارس قشم را بشناسید | +5راهنما و عکس

مطالب بیشترمعرفی جزیره هرمز و دیدنی هایش

هنگام

یکی از جذاب‌تری و شیرین‌ترین بخش‌های سفر به جزیره هنگام ، بازدید از جاهای دیدنی آن است. زیرا این جزیره از دیدنی‌ترین جزایر خلیج فارس است و در اقصی‌نقاط خود، دیدنی به نمایش گذاشته است. در ادامه چند مورد از بهترین جاهایی که باید در جزیره هنگام ببینید آورده شده است. از جمله:

دلفین‌های جزیره هنگام

دلفین‌های جزیره هنگام به عنوان اصلی‌ترین جاذبه جزیره شناخته می‌شوند، زیرا شما نمی‌توانید این موجودات زیرک و زیبا را در هر جای ببینید. بهترین چیز این است که برخلاف آکواریوم‌ها و پارک‌های دریایی، برای دیدن دلفین‌ها نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. ممکن است آنها را در مسیر خود به جزیره هنگام ببینید. بهترین زمان برای دیدن دلفین‌ها صبح ها و بین اکتبر تا می است.

با فرا رسیدن فصل پاییز، آبهای خلیج فارس میزبان مهمانان جدیدی است. در اواسط این فصل، دلفین‌ها یکی یکی وارد می‌شوند و تا اواسط ماه مه در این منطقه می‌مانند. دلفین‌های باهوش در آب بالا و پایین می‌روند و نمایش بی‌نظیری را آغاز می‌کنند. گردشگران در سفر به جزیره هنگام برای دیدن این موجودات شگفت انگیز سوار قایق می‌شوند و خود را به دریا می‌رسانند و تنها چند دقیقه منتظر می‌مانند تا آنها به سطح آب برسند.

مطالب بیشتر:جزیره هنگام ، از دیدنی هایش تا هزینه سفر به این جزیره

دلفین های جزیره هنگام

بازار جزیره هنگام

شما می‌توانید چیزهای جالب زیادی برای خرید در بازار هنگام پیدا کنید. از صنایع دستی زیبا، گردنبندها گرفته تا هرگونه لوازم جانبی که توسط صدف ساخته شده است در این بازار وجود دارد. همچنین، روغن‌های محلی، ادویه‌جات و ترشی‌جات نیز وجود دارد. فراموش نکنید که صنایع دستی را به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود خریداری کنید.

محیط زیست جزیره هنگام

یک خبر خوب برای کسانی که عاشق حیوانات و محیط زیست هستند این است که جزیره هنگام خانه برخی از انواع حیوانات کمیاب است. چینکارا نوعی غزال ایرانی است که بومی ایران است و می‌توانید آنها را ببینید. حیوانات دیگری مانند دلفین، لاک‌پشت پوزه عقابی، خاردم مصری نیز در این جزیره روئیت شده‌اند. البته جانور دیگری به نام جبیر که یکی از گونه‌های آهوی بومی شبه قاره هند و ایران است نیز در حیات وحش جزیره هنگام زیست می‌کند که بسیار شبیه گوزن است. این حیوان با سرعت ۸۰ مایل در ساعت حرکت می‌کند. بنابراین ممکن است نتوانید به راحتی آن را ببینید.

ساحل نقره ای هنگام

در سفر به جزیره هنگام بازدید از ساحل نقره‌ای را فراموش نکنید. ساحل نقره‌ای در تمام سواحل ایران سایه افکنده است، بنابراین ما از آن به عنوان یک مورد جدا از سواحل دیگر یاد می‌کنیم. برخی از مواد معدنی براق در ساحل وجود دارد که به خوبی در ماسه‌ها ترکیب شده‌اند و در ساحل می‌درخشند. بسیاری از گردشگران راهی طولانی را طی می‌کنند تا دقایقی را در این ساحل درخشان بگذرانند و از درخشش آن لذت ببرند. شایان ذکر است در برخی از مواقع سال، در هنگام شب، ساحل جزیره جلوه‌ای جادویی به خود می‌گیرد و آب به رنگ آبی روشن در می‌آید. چنین پدیده‌ای که تنها در سواحل مالدیو و کالیفرنیا و دیگر نقاط جهان رخ می‌دهد، ناشی از فیتوپلانکتون‌های دریایی است. این موجودات کوچک با قرار گرفتن در معرض شرایط ناپایدار، نور ساطع می‌کنند و امواج و ماسه ساحل را درخشان نشان می‌دهند.

ساحل نقره ای

منطقه درختان نخل

یکی از جاذبه‌های قابل توجه در جنوب کشور ما درختان نخل هستند که جزیره هنگام نیز میزبان این درختان است و نخل‌های آن زیبایی خاصی دارد. میوه این درختان، خرما است. این خرما بیشتر مصرف شخصی دارد، اما برخی از آنها در سبدهای مصرفی خانوار به بازار عرضه می‌شوند. یادتان نرود در سفر به جزیره هنگام حتما در بین درختان نخل سر به فلک کشیده‌ی آن قدم بزنید.

این مطلب را هم بخوانید
هر اطلاعاتی که در سفر به جزیره قشم به آن نیاز دارید! +اقامتگاه ارزان

سنگ مادر و دختر

در نزدیکی روستای غیل که یکی از زیباترین روستاهای جزیره هنگام است، صخره‌ایی به شکل و شامیل یک مادر و دختر وجود دارد که این شباهت باعث ایجاد روایاتی در مورد آنها شده است. به گفته مردم این روستا، در گذشته‌های دور، مادر و دختری هنگام فرار از دست برخی قلدرها سرانجام تسلیم شده و شروع به دعا کردن به درگاه خدا می‌کنند تا خدا آنها را نجات دهد. سرانجام خدا آنها را به سنگ تبدیل می‌کند تا آنها را از خطر نجات دهد. امروزه این مجسمه سنگی به یکی از پر بازدیدترین جاذبه‌های جزیره تبدیل شده است.

پارک کروکودیل

در جزیره هنگام یک جای دیدنی بسیار هیجان انگیز دیگر وجود دارد که نیاز است آن را ببینید. البته اگر دیدن جمعی از کروکودیل‌ها خوشحالتان می‌کند زیرا جایی که قرار است بروید پارک کروکودیل است. برای دسترسی به این پارک باید به جزیره قشم بروید زیرا در سال ۹۰ به آنجا منتقل شد. گردشگران زیادی بعد از سفر به جزیره هنگام از این جاذبه به عنوان خاص‌ترین جاذبه‌ی جزیره یاد کرده‌اند.

پارک کروکدیل ها

محل غذا خوردن در نزدیکی جزیره هنگام

بدون شک بازدید از جزیره هنگام زمان زیادی می‌برد و شما را گرسنه می‌کند. اگر گرسنه شدید چندین رستوران وجود دارد که می‎‌توانید غذاهای محلی خوشمزه را در اختیار شما قرار دهند. رستوران ستاره دریایی، رستوران جزیره هنگام، و رستوران جزیره نقره از بهترین رستوران‌های این جزیره زیبا هستند.

بهترین زمان سفر به جزیره زیبای هنگام در هرمزگان

جزیره هنگام نیز مانند دیگر جزایری که در خطه‌ی جنوبی کشور واقع شده‌اند، دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. بنابراین اگر گرما و رطوب آزارتان می‌دهد، تابستان اصلاً فصل مناسبی برای شما نیست. در عوض برنامه سفر خود را برای اواسط پاییز تا اواسط اردیبهست ماه تنظیم کنید تا در بهترین شرایط آب و هوایی جزیره حضور داشته باشید. زمان بازدید از دلفین‌های جزیره نیز، ماه‌های آذر و دی است.

کار حنا (خالکوبی)

خالکوبی دستها با حنا، این چیزیست که هرگز نباید در سفر به جزیره هنگام فراموش کنید. چشمان خود را ببندید و دست خود را به یکی از هنرمندان جزیره بسپارید. این هنر در جزیره به عنوان فرهنگ بومی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که نقوش و تصاویری که روی دستها نقاشی می‌شوند، همه ذهنی هستند و الگوی آماده‌ای ندارند. توجه داشته باشید که نقش حنا در روز اول نارنجی است و به تدریج قهوه‌ای می‌شود و اگر آن را چرب نگه دارید مدت بیشتری روی پوست شما می‌ماند.

حنا

سخن آخر..

در جزیره هنگام می‌توانید یکی از زیباترین سواحل خلیج فارس را ببینید. شفاف‌ترین آبها با دلفین‌ها و ماهی‌های شگفت انگیز و رنگارنگ که چشم‌ها را خیره می‌کنند. یکی از بی‌نظیرترین مکان‌هایی که می‌توانید در هنگام ببینید، ساحل نقره‌ای است که ماسه‌های آن به دلیل وجود نوعی مواد معدنی براق، بسیار درخشان هستند. علاوه بر ساحل نقره‌ای، جاهای دیگری همجون بازار محلی هنگام، پارک کروکودیل، صخره مادر و دختر و سایر مواردی که معرفی کردیم در این جزیره یافت می‌شوند. فقط کافیست چند روز در جزیره بمانید تا آنها را یک به یک ببینید و لذت ببرید. در این راهنمای سفر به جزیره هنگام سعی بر آن شد که همه چیز را در مورد این منطقه جذاب توضیح دهیم، برای اقامت در قشم کافیست روی لینک اجاره سوئیت در قشم کلیک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 5]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. با همراهی تیم حرفه ای کلوپ غواصی نگین ساحل قشم برای غوص عمیق رفتیم سوپر تانکر مغروق لارک که یکی از بهترین تجربه های غواصیم تا به امروز شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا