دیدنی های گیلان

جاهای دیدنی آستارا را بشناسید!

آستارا واقع در شمال غربی گیلان از برترین شهرهای توریستی ایران است. جاهای دیدنی آستارا واقعاً ستودنی هستند. به هر کجای این شهر سرسبز که نگاه کنید از زیبایی‌های بی‌آلایش  شگفت زده خواهید شد! آستارا توسط کوه‌های عظیم و جنگل‌های سرسبز محصور شده و هرگز در جذب بازدیدکنندگان کوتاهی نمی‌کند.

در سفر به آستارا نباید از دوربین‌های خود غافل شوید زیرا بسیاری از چشم اندازهای زیبا و مناظر پانوراما در انتظار شما هستند. پارک جنگلی بی بی یانلو یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا است و نباید آن را از دست داد. یک چیز خارق العاده دیگر در مورد آستارا معماری جذاب خانه‌های آن است. سقف‌های سفالی خانه‌های این شهر با طراحی ظریف شما را شگفت‌زده خواهند کرد. در سپنجا همراه ما باشید تا جاهای دیدنی این شهر توریستی را بشناسید.

برای اجاره سوئیت در آستارا روی لینک کلیک کنید.

جاذبه‌های گردشگری آستارا

آستارا همسایه جمهوری آذربایجان است و مسافرانی را از ایران و خارج از کشور به خود جذب می‌کند. این شهر ساحلی مناظر جذاب متعددی را ارائه می‌دهد و جاهای زیادی برای دیدن دارد. بازدید از باغ پرندگان آن چیز ارزشمندی است. گردنه حیران که در مقالات قبلی به آن پرداخته شد، خود سفری شگفت انگیز است. این یک مسیر فوق‌العاده جذاب و خیره کننده است که در تمام فصول مورد اصابت بسیاری قرار می‌گیرد و گردشگران حتماً در این مسیر توقف می‌کنند.

اگر عاشق ساحل، درختان سرسبز، ماهیگیری، شنا، تالاب‌های آرام و جاذبه‌های گردشگری شگفت انگیز هستید، می‌توانید به شهرستان شگفت انگیز آستارا سفر کنید. در این مقاله قصد داریم تعدادی از جاذبه‌های گردشگری آستارا را به شما معرفی کنیم که شامل تالاب استیل، گردنه حیران، روستای کوته‌کومه، چشمه آبگرم علی داشی، آبشار لاتون، بقعه پیر قطب‌الدین، ساحل صدف، تله کابین و سورتمه حیران، آستارا چای و… می‌شود.

مطالب بیشتر: راهنمای سفر به آستارا

تالاب استیل آستارا

تالاب استیل در ۷ کیلومتری آستارا در جایی ساکت و دنج واقع شده است. به این تالاب، دریاچه متحرک نیز گفته می‌شود زیرا آب آن در اثر تغییرات جوی، حرکت می‌کند. وسعت آن حدود ۱۳۸ هکتار است و اطراف آن را مناظر طبیعی زیبا مانند کوه‌ها و مزارع پوشش داده است. این خانه پرندگان کمیاب و گونه‌های متنوع ماهی از جمله کپور و اردک ماهی است.

تالاب استیل همیشه در صدر فهرست جاهای دیدنی آستارا بوده و اولین جایی  است که توجه هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می‌کند. برای دیدن این جاذبه باید خوذ را به جاده-رشت برسانید زیرا در کیلومتر ۷ این جاده قرار دارد. درختان جذابی که در آب این تالاب ریشه گسترانده‌اند و همواره در پهنای تالاب حرکت می‌کنند و جابه‌جا شوند، اولین منظره‌ای هستند که شما را مات و مبهوت می‌کنند.

دریاچه استیل

گردنه حیران

حیران مسیری است که در جاده آستارا – اردبیل قرار دارد. این یک جاده مه آلود مرموز است که در نزدیکی دامنه کوه قرار دارد. نام این گردنه از روستایی به نام حیران گرفته شده است و در بالای آن یک تله کابین نیز وجود دارد که می‌توانید جنگل‌ها و مه را از بالا تماشا کنید. همچنین می‌توانید در این منطقه به پیک نیک بروید.

کمتر کسی پیدا می‌شود که وصف زیبایی‌ها و شگفتی‌های گردنه حیران را نشنیده باشد. این جاده و محیط اطراف‌اش واقعاً قطعه‌ای از بهشت است که روی زمین واقع شده است. در این منطقه ، سر را به هر طرف که بچرخانید چشم‌تان جز زیبایی و سرسبزی چیزی نمی‌بیند. اصلاً برای همین است که به یکی از جاهای دیدنی آستارا تبدیل شده است و گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی در سال به سمت آن کشیده می‌شوند.  اگر ساکن تهران هستید، فاصله شما تا گردنه حیران حدود ۶۳۳ کیلومتر است و تقریباً بعد از هفت ساعت و نیم رانندگی به آن دست پیدا خواهید کرد.

گردنه های حیران

روستای کوته‌کومه

کوته‌کومه؛ روستای کوچکی است که در ۹ کیلومتری لوندویل(از شهرهای استان گیلان) قرار دارد. این روستا به آبگرم کوته‌کومه و آبشار لاتون معروف است. این روستا همچنین به داشتن آب و هوای معتدل و مطلوب نیز شهره است و در جنوب آستارا واقع شده است. آبشار لاتون که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستاست، در بهار و تابستان مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. این آبشار در شش کیلومتر آن واقع شده و بلندترین آبشار استان گیلان نیز محسوب می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید
آبشار ویسادار رضوان شهر گیلان

آبگرم کوته‌کومه نیز به دلیل خواص درمانی شایعی که دارد، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. البته تعدادی بنای تاریخی مشهور و پربازدید نیز در این روستا وجود دارد که آسیاب قدیمی آسیه‌شوان مهم‌ترین آنهاست.

راهنمای سفر به شهر آستارا ،مقصدی جذاب برای هرسلیقه ای! +اقامتگاه

چشمه آبگرم علی داشی از جاهای دیدنی آستارا

این چشمه آبگرم در روستایی به نام «گیلده» واقع شده و مشه سویی نام دیگر آن است. چشمه علی داشی حدود ۳۰ کیلومتر از شهر توریستی آستارا فاصله دارد و نزدیک گردنه حیران است. آب این آبگرم برای درمان بسیاری از بیماری‌هایی مانند درد مفاصل، چشم و کمر مفید است.

اگر بخواهیم یکی از حیرت‌انگیزترین و منحصر به فرد‌ترین جلوه‌های طبیعی گیلان را به شما معرفی کنیم، بی‌شک چشمه علی داشی اولین مورد خواهد بود. زیرا در یک محیط ییلاقی و بسیار خوش منظره واقع شده است. طبیعت اطراف این چشمه باعث شده تا هر ساله گردشگران بومی و غیر بومی زیادی از اقصی‌نقاط ایران به سمت آن کشیده شوند.

این چشمه در پای یک پرتگاه سنگی به وجود آمده و ظاهری شبیه به حوضچه دارد. اگر تمایل دارید به نقاط بکر و خوش آب و هوای آستارا بروید و تعطیلات نوروزی یا تابستانی خود را در آرامش سپری کنید، این چشمه که یکی از بکرترین جاهای دیدنی آستارا است را در نظر داشته باشید. توریست‌های زیادی تعطیلات خود را در اینجا سپری می‌کنند.

چشمه علی داشی

آبشار لاتون – آستارا

ارتفاع، حجم آب خروجی، عرض آب، آبشاری بودن، آب و هوای منطقه و همینطور مناظر طبیعی اطراف از جمله ویژگی‌های آبشارهای ایران هستند. آبشار لاتون که مرتفع‌ترین آبشار استان گیلان است نیز ویژگی‌هایی دارد که در محبوبیت آن نقش اساسی دارند. این آبشار بیش از۱۰۵ متر ارتفاع دارد و به عنوان بلندترین آبشار ایران شناخته می‌شود.  پس از آن، آبشار وروار و آبشار سرانکوه در کوه‌های بارز کرمان با ارتفاع حدود ۱۰۰ متر و آبشار شوی در تالار کوه دزفول و پیران کرمانشاه در منطقه ریجاب با ارتفاع بیش از ۸۰ متر مرتفع‌ترین آبشارها هستند.

این آبشار با طول و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۹ درجه شمالی و ۴۸ درجه و ۴۳ درجه شرقی در شهرستان آستارا، شهر لوندویل و روستای کوته کومه واقع شده است. حجم آب لاتون در ماه‌های مختلف سال متفاوت است اما در تمام فصول سال به طور دائم جریان دارد. همان‌طور که گفته شد، لاتون از زیباترین جاهای دیدنی آستارا است.

آرامگاه پیر قطب الدین – آستارا

این بقعه تاریخی در فاصله ۳ کیلومتری جاده آستارا به اردبیل قرار دارد. درست در شمال غرب شهرستان آستارا. این آرامگاه شخصیت یک عارف بزرگ و ارجمند است و بنای باستانی آن با آجر ساخته شده است. در طاق آن تخته‌ای از سنگ مرمر وجود دارد که به زیبایی با طرح گل نقش‌بندی شده و تاریخ ۹۴۲ هجری قمری را نشان می‌دهد.

بقعه پیر قطب الدین

ساحل صدف

سفر به آستارا بدون رفتن به ساحل و دیدن دریا کامل نمی‌شود. اگر مسافر این شهر ساحلی هستید، حتماً به ساحل زیبای صدف نیز سر بزنید و از آرامش و منظره زیبای آن لذت ببرید. این ساحل از تمیزترین و پاکیزه‌ترین سواحل کشور است و امکانات رفاهای مختلفی دارد.  غروب‌ها ساحل صدف به یک محیط کاملاً رمانتیک و خیره کننده تبدیل می‌شود و بهترین یاد و خاطره‌ را در ذهن بازدید کنندگانش حک می‌کند.

تله کابین و سورتمه حیران از جاهای دیدنی آستارا

سفر به خطه سرسبز شمال با جنگل و طبیعت‌گردی گرده خورده است. دوست دارید در سفرتان به آستارا شرایطی فراهم شود تا بتوانید جنگل‌های انبوه و چشم اندازهای جنگلی زیبا را از بالا ببینید؟ اگر با ارتفاع مشکلی ندارید، از تله کابین حیران برای به دست آوردن این تجربه هیجان انگیز استفاده کنید. این تله کابین با ۱۵۰۰ متر طول و ۱۷۳۰ متر ارتفاع در جاده‌ی آستارا به اردبیل واقع شده است و مسیر آن از بلندترین نقطه جنگل‌های سرسبز آستارا عبور می‌کند و به جنگل فندقلو منتهی می‌شود.

 امکانات رفاهی و تفریحی زیادی در این منطقه برای مسافران در نظر گرفته شده است که رستوران، هتل و بزرگ‌ترین سورتمه ریلی ایران یعنی سورتمه حیران از مهم‌ترین آنها هستند.

این مطلب را هم بخوانید
سیر تا پیاز سفر به شهر بندر انزلی! + اقامتگاه ارزان

آستارا چای

آستارا چای که زیستگاه گونه‌های مختلف ماهی از جمله ماهی آزاد و سفید است، مرز دریایی ایران و جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود. این یکی از بکرترین جاهای دیدنی آستارا است و همان‌جایی است که شما را از دنیایی به دنیای دیگر می‌برد. کسانی که در ماهیگیری مهارت کافی دارند، در فصل‌های مناسب به این منطقه سفر می‌کنند و به ماهیگیری می‌پردازند. اگر شما سررشته این کار را دارید به اینجا بروید، کنار رود بنشینید و با خوردن ماهی‌های کبابی تازه دلی از عزا در بیاورید.

رودخانه آستاراچای

قله اسپیناس

از روستاها، جنگل‌ها، آبشارها و ساحل آستارا گفتیم. حالا وقت آن رسیده این بخش از بحث خود را به معرفی قله زمردین اسپیناس بپردازیم. این قله در جایی بین آبشار لاتون و مرداب استیل واقع شده است و لاتون از آن سرچشمه می‌گیرد. اگر اهل کوهنوردی هستید و قصد دارید در سفر خود به آستارا نیز به کوه‌نوردی بپردازید، تجهیزات کامل و کافی را آماده کنید چون مسیر دوهزارمتری قله اسپیناس منتظر شماست. به بالای این قله که برسید، با شگفت انگیزترین چشم‌ندازهای استان گیلان غافلگیر خواهید شد.

پارک جنگلی بی بی یانلو

پارک جنگلی بی بی یانلو یکی دیگر از سرسبزترین جاهای دیدنی آستارا است. این پارک از آن دسته جاهاییست که هرگز از دیدن آن پشیمان نخواهید شد زیرا ویژگی خاص خود را دارد. جنگل بی بی یانلو که پوشیده از درختان وحشی فراوان من جمله راش، توسکا، گیلاس، بلوط و پوشش گیاهی متنوع است را نمی‌توان جایگزین دیگر جاهای دیدنی آستارا کرد. این جنگلی از خانواده‌ی درخت‌های هیرکانی است و به تمام امکانات رفاهای یک پارک جنگلی توریستی مجهز است. جالب است بدانید این پارک جنگلی در روستایی هم نام خود قرار دارد که یک روستای مرزی است و با آذربایجان همسایه است.

روستای دربند

اگر بازدید از تالاب استیل را در برنامه سفر خود به آستارا دارید، بازدید از روستای دربند را هم برای همان روز در نظر داشته باشید زیرا این روستا یکی از بهترین جاهای دیدنی شهر آستارا است و در جوار تالاب استیل قرار دارد. روستای دربند در سمت جنوب غربی آستارا واقع شده است و طبیعت و دیدنی‌های خاص آن تحسین و حیرت‌ شما را به دنبال خواهد داشت. این بهشت زیبا و سرسبز که یکی جاهای دیدنی آستارا است به دلیل همسایگی با تالاب استیل و رشته‌کوه البرز، مناظر مثال زدنی زیادی دارد.

جاهای دیدنی آستارا

پناهگاه حیات وحش لوندویل

سیر و سیاحت در آستارا با رفتن به این منطقه منحصربه فرد کامل خواهد شد زیرا این پناهگاه از بکرترین مناطق طبیعی آستاراست  و بیش از ۱,۰۷۴ هکتار مساحت دارد. این منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد و زیستگاه جانوران آبی و خاکی زیادی از جمله شغال، سمور آبی، فوک، اردک سیاه کاکل، اردک چشم طلایی و.. است. آب و هوای این منطقه معتدل و مرطوب است.

باغ پرندگان آستارا

باغ پرندگان آستارا آخرین مورد از فهرست جاذبه‌های گردشگری آستارا در این مقاله است. این باغ محبوب و پربازدید بیش از ۳۰۰ پرنده از ۶۰ گونه متنوع را محیط خود جا داده است که طاووس، مرغ‌های تزئینی، سرسفید کاکلی، کبک، بلبل، قناری، مینای سخنگو و مرغ عشق چند مورد از این ۳۰۰ مورد هستند.

سخن آخر

در این مقاله از سپنجا با جاهای دیدنی آستارا آشنا شدید و یاد گرفتید که آستارا در کدام یک از موقعیت‌‌های جغرافیایی کشور واقع شده است. ما سعی کردیم به مواردی اشاره داشته باشیم که آمار بازدید بیشتری نسبت به بقیه جاها دارند، وگرنه دیدنی‌ها و جذابیت‌‌های آستارا خیلی بیشتر از مواردی هستند که در فهرست ما خواندید. صحبت از این شهر توریستی به راحتی خاتمه پیدا نمی‌کند چرا که وجب به وجب آن دیدنی و زیباست. بنابراین توصیه ما به شما این است که در انتخاب این مقصد تردید نداشته باشید و  بازدید از آن را به هیچ‌وجه از قلم نیندازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: 1 میانگین: 1]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا