دیدنی های گیلان

راهنمای سفر به آستارا

سفر به آستارا از اولین انتخاب‌های گردشگری در ایران محسوب می‌شود. این شهری بندری و مرزی با جاذبه‌های گردشگری متعدد است. همچنین مرکز اقتصادی و شهر اصلی گردشگران داخلی و خارجی در ساحل غربی دریای خزر در استان گیلان است. این شهر آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است و از نظر جغرافیایی در مرکز شهرستان تالش قرار دارد.

قلعه شیندان و مدرسه حکیم نظامی از دیدنی‌های تاریخی این شهر هستند. همچنین می‌توان به کوه اسپیناس، رودخانه آستاراچای، رودخانه قره سو، رودخانه چلوند، رودخانه دربند، رودخانه لاوندویل و تالاب آستارا به عنوان جاذبه‌های طبیعی این شهرستان اشاره کرد. سپنجا در ادامه این مطلب، یک راهنمای سفر نسبتاً جامع را تهیه کرده تا شما علاقه‌مندان به خطه سرسبز شمال با آستارا و جاهای دیدنی آن نیز آشنا شوید. همراه ما باشید.

برای اجاره سوئیت در آستارا روی لینک کلیک کنید.

جغرافیای آستارا

آستارا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان گیلان است و از لحاظ وسعت در رتبه ششم قرار دارد. قبل از سفر به آستارا نیاز است بدانید که این شهر بزرگ مرکز شهرستان آستارا است و در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان، در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

این شهرستان از سمت شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش می‌رسد و جالب است بدانید که رودخانه آستاراچای شهرستان آستارای ایران را از آستارا جمهوری آذربایجان جدا کرده است.

از نظر راه‌‌های ارتباطی، شهر در نزدیکی یک تقاطع مهم ۳ طرفه قرار دارد. مسیر جنوبی آن به بندرانزلی و رشت می‌رسد، مسیر شمالی آن به آستارا و باکو در آذربایجان و باکو می‌رسد و مسیر غربی آن با عبور از تپه حیران به شهرهای اردبیل و تبریز منتهی می‌شود. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۲۱.۱ متر است. میانگین دمای سالانه آن ۱۵.۴ درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه آن ۱۳۴۵ میلی متر است.

در سفر به آستارا وقتی در خیابان‌های این شهر قدم بزنید متوجه می‌شوید که معماران در ساخت سقف خانه‌ها از سفال استفاده کرده‌اند و این نوع سقف هم جنبه تزیینی دارد و هم از نظر معماری باعث خنک شدن دمای خانه در تابستان نسبت به سقف‌های مسطح عایق بندی شده می‌شود.

آستارا

راه‌های دسترسی به آستارا

در اینجا راه‌های مختلف برای بازدید از آستارا و جاذبه‌های گردشگری آن آورده شده است:

مسیر رفتن به استارا با ماشین

آستارا در ۷۵ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. پس از گذر از شهر اردبیل و تونل حیران که چشم اندازی زیبا و جذاب دارد، می‌توانید از طریق جاده شماره ۱۶ ایران به آستارا برسید. از آستارا تا تهران هم حدود ۵۰۰ کیلومتر راه است و از تهران تا آستارا با ماشین حدود ۷ ساعت راه است. اگر می‌خواهید از انزلی به آستارا سفر کنید باید از مسیر ۱۵۰ کیلومتری شماره ۴۹ بندر انزلی عبور کنید تا به آستارا برسید.

با اتوبوس

یکی دیگر از راه‌های سفر به آستارا از طریق اتوبوس است. اتوبوس‌هایی از تمام شهرهای استان گیلان و مراکز استان‌ها به سمت آستارا حرکت می‌کنند.

با هواپیما

نزدیک‌ترین فرودگاه به آستارا فرودگاه بین المللی اردبیل و نزدیک‌ترین فرودگاه بعدی فرودگاه بین المللی رشت است. فرودگاه اردبیل حدود یک ساعت با آستارا فاصله دارد و باید از گردنه حیران عبور کنید. فرودگاه رشت با عبور از شهرهای انزلی و تالش حدود ۳ ساعت با آستارا فاصله دارد. با هواپیما از تهران تا اردبیل ۷۵ دقیقه و تا رشت ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

جمعیت و اقتصاد آستارا

جمعیت آستارا بر اساس سرشماری سال  ۱۳۹۵ حدود ۵۱٬۵۷۹ نفر بوده است. این شهر نقش اقتصادی تعیین کننده‌ای در استان گیلان و ایران دارد. این شهرستان از نظر اسکان مسافر رتبه اول استان را دارد. بندر آستارا اولین بندر خصوصی ایران و پنجمین بندر ترانزیتی شمال کشور است.

آستارا راهبردی‌ترین راه ارتباطی ایران و جمهوری آذربایجان و دروازه قفقاز است. قبل از سفر به آستارا نیاز است بدایند که این شهر با بیش از ۲۰۰ سال سابقه در عرصه تجارت یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور است. این شهرستان رتبه اول صادرات و بزرگ‌ترین گمرک زمینی شمال کشور است. آستارا مرز زمینی امن و فعال کشور است تا جایی که دومین منبع درآمد گمرکی استان گیلان به حساب می‌آید.

تاریخچه آستارا

آستارا شهری باستانی است و جاذبه‌های تاریخی متعددی برای بازدید دارد. بنابراین لازم است کمی در مورد تاریخچه آن بدانید. قدیمی‌ترین مرجعی که نام آستارا را ذکر کرده است، کتاب حدود العالم (نوشته سال ۹۸۳) است. در قرن دهم، گیلان از لاهیجان تا حومه باکو گسترش یافت و شامل هشت ناحیه از جمله آستارا بود. در گذشته این شهر به اندازه امروز اهمیت نداشت و در دوره صفویه بود که این شهر نقش بسزایی پیدا کرد.

این مطلب را هم بخوانید
سیر تا پیاز سفر به شهر بندر انزلی! + اقامتگاه ارزان

آستارا در آغاز حکومت خانات تالش مرکز حکومت آنها بود. قبل از سفر به آستارا این را هم بدنیست بدانید که طبق عهدنامه ترکمنچای که در سال ۱۸۲۸ بین ایران و روسیه امضا شد، آستارا به دو بخش تقسیم شد: روسیه بخشی از شهر واقع در شمال آستاراچای را به دست آورد و ایران بخش جنوبی شهر را پذیرفت. دو کشور این رودخانه را مرز می‌دانستند.

تاریخ آستارا

جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر آستارا

از جمله جاذبه‌های آستارا می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

آرامگاه پیر قطب الدین

بقعه یا آرامگاه قطب‌الدین که روی تپه‌ای نسبتاً مرتفع در داخل قبرستان یک روستا به نام باغچه سرا قرار دارد یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری آستارا است در فاصله سه کیلومتری جاده آستارا – اردبیل واقع شده است. بقعه و بنای آجری آن با طول بیش از ۱۱ متر و عرض ۶ متر مربوط به دوره قاجاریه است.

مدرسه حکیم نظامی

ساخت این مدرسه به سال ۱۹۰۸ برمی‌گردد و از آن زمان تاکنون افراد زیادی در این مدرسه تحصیل کرده‌اند. مدرسه باستانی حکیم نظامی دارای یک حیاط بزرگ، درها و پنجره‌های فلزی و همچنین شومینه‌های چدنی است که لازم است در حتماً سفر به آستارا از نزدیک لمسشان کنید. همه این عناصر نمایانگر معماری سنتی و بومی این منطقه از گیلان است.

مطالعه کنید:  راهنمای سفر به شهر آستارا ،مقصدی جذاب برای هرسلیقه ای! +اقامتگاه

بازار بزرگ ساحلی آستارا

بازار بزرگ ساحلی در یکی از بهترین نقط شهری آستارا و در حاشیه دریای خزر و تالاب آستارا واقع شده است. در سال ۱۳۶۸ با فروپاشی شوروی سابق و بازگشایی گذرگاه مرزی آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان، دولت این بازار بزرگ را تأسیس کرد.

طرق مظفری

ایران در هشتمین سال سلطنت مظفرالدین شاه، پادشاه قاجار، جاده‌ای از آستارا به اردبیل به نام طرق مظفری ساخت. دیدنی‌ترین قسمت این جاده بر فراز پل زیبای بهارستان است که از پیچ‌های خطرناک متعددی تشکیل شده است. در زمان قاجاریه برای حفاظت از این مکان یک کلانتری وجود داشت. در یک کیلومتری، چشمه‌ای از دل کوه سرچشمه می‌گیرد و همیشه صفی طولانی برای نوشیدن آب آن است.

بقعه شیخ تاج الدین محمد خیوی

این بنا یک بنای باستانی متعلق به سلسله مغول ایلخانان است. ارتفاع آن حدود ۶ متر است. در داخل حرم سه بقعه وجود دارد که هر کدام متعلق به شخص معروفی است.

بقعه شیخ تاج الدین

قلعه شیندان

یکی دیگر از جاهایی که باید در سفر به آستارا ببینید، بدون شک قلعه شیندان است. قدمت ساخت قلعه به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد. قلعه شیندان در ارتفاع ۱۸۵۰ متری از کوه‌های شیندان قرار دارد.

این روستا در ۷ کیلومتری جنوب غربی آستارا قرار دارد و یکی از زیباترین روستاهای شهرستان است. از آنجایی که این روستا مشرف به تالاب استیل، دامنه‌های سرسبز کوه‌های تالش و شالیزارهای وسیع برنج است، موقعیت و چشم اندازی عالی دارد.

گردنه حیران

اقامتگاهی تابستانی در شهر آستارا به نام حیران وجود دارد که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این روستا در ۳۰ کیلومتری آستارا در مسیر جاده اردبیل قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آستارا است. گردنه حیران از یک سو به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه مشرف است و از سوی دیگر به دره‌ای نه چندان عمیق که رودخانه آستاراچای از آن می‌گذرد.

تله کابین حیران

این تله کابین به طول ۱۵۰۰ متر از جاده آستارا – اردبیل عبور می‌کند و یکی از لذتبخش‌ترین بخش‌های سفر به آستارا است. با ورود به جنگل فندقلو اردبیل، امکانات رفاهی متنوعی مانند کارتینگ، هتل و رستوران را خواهید دید. سورتمه حیران طولانی‌ترین سورتمه شمال ایران است که در دهکده گردشگری حیران قرار دارد.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

پناهگاه حیات وحش لاونداویل در شهرستان آستارا در استان گیلان ایران قرار دارد. پناهگاه حیات وحش لاونداویل با وسعت ۱۰۷۴ هکتار در موقعیتی واقع شده است که از جنوب به شهرستان لاونداویل، از شمال به شهرستان آستارا و از شرق به دریای خزر و از غرب به جاده آستارا – لاونداویل ختم می‌شود. این منطقه در سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. این منطقه نمونه منحصر به فردی از بقایای جنگل‌های مختلط هیرکانی خزری است.

لوندیول

ساحل صدف

ساحل زیبای صدف در ۳ کیلومتری شهر لاوندویل و ۷ کیلومتری شهر آستارا قرار دارد. بهترین فصل برای سفر به این ساحل جذاب تابستان است. آلاچیق‌ها، استراحتگاه‌ها، بوفه‌ها و مغازه‌ها در اطراف ساحل وجود دارد.

چشمه آب گرم علی داشی

چشمه آب گرم علی داشی یکی دیگر از برترین جاهایی است که باید در سفر به آستارا ببینید. خواص درمانی چشمه آب گرم علی داشی در بین مردم بسیار معروف است. این چشمه علاوه بر خواص درمانی، دارای مناظر زیبا و جاذبه‌های گردشگری است.

آبشار لاتون

در ارتفاعات آستارا تعدادی آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد. آبشار لاتون یکی از آبشارهای مهم منطقه و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی نزدیک آستارا است. این آبشار در شهرستان لوندویل و در ۱۵ کیلومتری آستارا واقع شده است. ارتفاع آبشار لاتون در منطقه‌ای به نام لاتون حدود ۱۰۵ متر است.

پارک جنگلی بی بی یانلو

این پارک ۱۵۱۲ هکتار مساحت دارد. این پارک جنگلی دارای تنوع زیادی از زیستگاه‌های جنگلی و جانوری با کوهپایه‌های پوشیده از جنگل و چندین قله است.

این مطلب را هم بخوانید
شمال رفتیم کجا بریم؟

مرداب بین المللی استیل

تالاب استیل در ۷ کیلومتری آستارا با جاده رشت – آستارا قرار دارد. این تالاب یکی از جاذبه‌های گردشگری آستارا است. اهمیت اکوتوریستی این تالاب با نزدیکی به جاده، تنوع مناظر طبیعی مانند کوه‌ها، جنگل‌ها، مزارع و زمین‌ها دو چندان شده است. این تالاب از زیباترین جاذبه‌هایی است که باید در سفر به آستارا ببینید زیرا ضلع غربی آن را گیاهان سرسبز و متنوع  پوشانده و ضلع شرقی آن شامل درختان توسکای شناور است که منظره‌ای جالب و مکانی آرامش برای مسافران در بهار و تابستان ایجاد کرده است.

تالاب استیل

کوه اسپیناس

این رشته کوه در پشت تالاب استیل قرار دارد. علاوه بر این، آبشار مرتفع لاتون از دامنه این رشته کوه سرچشمه می‌گیرد.

روستای کوته کومه

این روستا در ۹ کیلومتری استان گیلان و در شهرستان لوندویل قرار دارد. روستایی کوچک با حدود ۲۰ خانه روستایی با معماری سنتی و طبیعت دست نخورده است. این روستا به آبشار لاتون معروف است که بلندترین آبشار استان گیلان است.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به شهر آستارا

آستارا دارای اقلیم کوهستانی و آب و هوای مرطوب است. بهترین زمان سفر به آستارا از خرداد تا شهریور است که دمای هوای دلپذیر و بارندگی محدودی خواهید داشت. بیشترین میانگین دما در آستارا در تیرماه ۲۶ درجه سانتی گراد و کم‌ترین آن در بهمن ماه ۸ درجه سانتی گراد است.

غذاهای محلی آستارا

آستارا غذاهای رنگارنگ و متنوع زیادی دارد که هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کنند. مواد تشکیل دهنده این غذاهای محلی مغذی و برای سلامتی مفید هستند. در این مقاله می‌خواهیم آنها را به شما معرفی کنیم.

لونگی

لونگی یا مرغ شکم پر یک غذای اشتها آور است که طعمی ترش و شیرین دارد. ترش شیرین است، زیرا از رب انار یا رب آلوچه از ترکیبات اصلی آن است. در آستارا برای تهیه این مرغ شکم پر زیبا و لذیذ از پیاز، رب انار یا آلوچه، فلفل، نمک، زرشک و… استفاده می‌کنند.

باستیرمای مرغابی

یکی دیگر از غذاهایی که بسیار توصیه می‌شود در سفر به آستارا امتحان کنید، باستیرمای مرغابی است. ماده اصلی این غذای محلی گوشت مرغابی است. برای تهیه این غذا ابتدا مرغابی را با گردو، پیاز خرد شده، رب ازگیل و آبغوره پر می‌کنند. سپس مرغابی شکم پر را در برنج جا ساز می‌کنند تا همراه آن دم بکشد و خوب مغز پخت شود. این غذا با گوجه فرنگی سرخ شده و ترشی سبزی سرو می شود.

باسترما

چغیرتما

چغیرتما از لذیذ‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی آستارا محسوب می‌شود و اغلب برای وعده شام طبخ می‌شود. این غذا مرغ محلی، پیاز محلی، سیب زمینی، گوجه، تخم مرغ، نمک و … درست می‌شود که خیلی هم خوش عطر و طعم است.

مطالعه کنید: جاهای دیدنی آستارا را بشناسید!

بهترین رستوران‌های آستارا

در بالا با تعدادی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی شهر آستارا آشنا شدید. حالا بهتر است چند مورد از بهترین رستوران‌های این شهر را هم بشناسید تا در سفر به آستارا طعم خوشمزه‌ و اصیل این غذاها و سایر غذاهای آنجا را بچشید. از رستوران‌های پیشنهادی ما، رستوران روحی است که با سرو غذاهای متنوع ایرانی به ویژه غذاهای محلی آستارا شناخته می‌شود. این رستوران محیط دنج و بسیار منظمی دارد که حتماً لحظات آرام و خوشی را با آن سپری خواهید کرد.

رستوران رومی نیز از بهترین رستوران‌های این شهر است و  با سرو وعده‌های لذیذ نهار و شام از مسافران پذیرایی می‌کند. در رستوران رومی امکان رزرو میز و صندلی برای مهمانان وجود دارد و می‌توانید از  موسیقی زنده آینجا هم نیز لذت ببرید. چند مورد دیگر از رستوران‎های خوب و نامی آستارا شامل رستوران بهنام، زیتون، سلطان و پاییزان می‌شود.

سوغات و صنایع دستی آستارا

خرید سوغات جزء جدا ناپذیر هر سفر است زیرا هر شهر و منطقه سوغات خاص خود را دارد و این هیجان زیادی به همراه دارد. در سفر به آستارا نیز به خرید سوغات بپردازید و از خوراکی‌ها و صنایع دستی این منطقه را به عنوان سوغات با خود به شهرتان ببرید. در بازارهای این شهر یک شیرینی لذیذ و محبوب به نام  شیرینی بیشی به فروش می‌رسد که خرید آن بر هر مسافر آستارا واجب است. طعم لذیذ این شیرینی هرگز از خاطرتان پاک نمی‌شود. عسل، رب انار، رب ازگیل، آلوچه محلی، حصیر، زیلو، جاجیم و ظروف سفالی نیز سوغات این شهر هستند.

سخن آخر…

این راهنمای نسبتاً جامع سفر از تیم سپنجا درباره شهر زیبا و سرسبز آستارا بود. همانطور که گفته شد این شهر از انتخاب‌های اول گردشگری در کشور است و توصیه ما به سفر اولی‌ها این است که در انتخاب‌شان تردید نداشته باشند زیرا این شهر توریستی با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد و امکانات رفاهی عالی، سفری خاطره انگیز برایتان رقم خواهد زد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟ برای امتیاز به مطلب روی ستاره ها بزنید.
[Total: میانگین: ]

سپیده

سپنجا، جایی برای رسیدن به آرامش، مجله گردشگری سپنجا رو دنبال کنین تا با بهترین و بکر ترین مناطق ایران آشنا بشین تا یه روز خاص کنار شومینه توی کلبه چوبی که از سپنجا رزرو کردین به آرامش برسین، من میخام ذهن شمارو با مطالبم قلقلک بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا